Milloin
Suomesta tuli ”tolkun yhteiskunta”? Pääministeri Jyrki Katainen
totesi eilen vaalivalvojaisissa, että Suomessa ollaan palattu
yhteiskuntaan, joka ei pelkää mitään, joka on rohkea ja
ulospäinsuuntautunut, kansainvälinen. Vihreät ja Haaviston
kannattajat pitivät Haaviston yli miljoonan äänen saalista
todisteena samasta: Suomi ei pelkää ”enää” erilaisuutta –
huolimatta siitä, että äänestysprosentti jäi ennätysalhaiseksi
ja esimerkiksi Julkisen sanan neuvoston puheenjohtaja Risto Uimosen
mukaan Haaviston homoseksuaalisuus miltei ratkaisi vaalit.
Näyttääkin,
että ainakin retoriikan tasolla presidentinvaaleissa on rakennettu
tietoisesti toisenlaista kuvaa kuin viime kevään
eduskuntavaaleissa. Eräät ovat jopa intoilleet antijytkystä. Yhtä
kaikki olennaista on, että poliitikot ja puolestapuhujat ovat kukin
vuorollaan ehättäneet puhumaan nimenomaan sellaisen Suomen
puolesta, joka ei ”käperry kuoreensa”, pelkää kovien arvojensa
suojissa. Ja riippumatta siitä, kenen puolesta puhutaan, kenestä
sanoissa leivotaan presidenttiä.
En
ole kuluneen vuoden aikana missään vaiheessa ole ollut täysin
vakuuttunut siitä poliittisesta syvämuutoksesta, jota on
väsymyksiin asti hoettu – ja joka löytyy esimerkiksi Niin &
Näin -lehden viimeisimmästä Suomi 2011 -numerosta (4/2011)
useamman artikkelin taustalta: usko – painotan sanaa usko, sillä
uskolta se nimenomaan vaikuttaa – rasismin ja
maahanmuuttokriittisyyden nousuun Suomessa. En usko, että Suomi
muuttui keväällä yhtään enemmän rasistiseksi Suomeksi kuin se
muuttui eilisiltana suvaitsevaisemmaksi, tolkun Suomeksi. Nämä ovat
ennen kaikkea mielikuvien, elämysten ja sanojen tehtailua, eivätkä
ehkä niinkään identiteettiin sitoutuneiden vakiintuneiden
asenteiden asia.
Sanon
tämän siksi, koska en suoranaisesti usko minkään juntti-Suomen
olemassaoloon. Se on vaarallinen mielikuva tai retorinen tehokeino,
jolla tuotetaan lisää erottavia mielikuvia. Uskonpuute ei
kuitenkaan kieli siitä, että kiellettäisiin alueelliset tai
yksilölliset erot: se, että maakunnissa joissa keskustan kannatus
on ollut vahvaa, äänestettiin mieluummin Niinistöä kuin
Haavistoa, tai se, että pohjoisemmassa Suomessa osa poliittisista
kysymyksistä muotoilaan toisin ja toisesta vinkkelistä kuin
ruuhka-Suomessa, kuten Niinistö antoi ymmärtää eilisiltana. En
hetkeäkään myöskään epäile, etteikö pohjoisessa Suomessa
asuisi seksuaaliseen tai etniseen erilaisuuteen nuivasti suhtautuvia
– mutta niinhän niitä asuu pitkin Suomea. Edes tämä ei tee
heistä mielestäni juntteja – suvaitsemattomia ehkä, mutta ei
meistä muista niin poikkeavasti erilaisia, että heidät voitaisiin
sivuuttaa tai että heidän kauttaan voitaisiin puhua rasistisesta
Suomesta.
Silmiinpistävintä
näissä presidentinvaaleissa on kuitenkin äänestysprosentti, eikä
se selity yksin pakkasella – eikä Haaviston homoudella. En väitä
tuntevani väen moneutta niin tarkasti, että voisin antaa selviä
vastauksia tähän, mutta kysyä kai voin: entä jos äänetysprosentin
alhaisuutta selittää juuri se, että näissä vaaleissa mielikuvien
Suomea on lobattu entisestään juuri suvaitsevaisuuden, tolkun,
kansainvälisyyden ja ulospäinsuuntautuneisuuden suuntaan? Entä jos
kotiin on jääty sen vuoksi, että edustajat eivät muilta avuiltaan
tue sitä, mitä me olettavasti haluaisimme presidentiltä? Tätä ei
pitäisi tulkita esimerkiksi siten, että vaalien toiselta
kierrokselta puuttui vasemmistolainen vaihtoehto, vaikka mieli
tekisi, sillä siitäkään ei ole varsinaisesti kysymys: ennemminkin
ne ihmiset, jotka ovat tottuneet äänestämään kepua ja demareita
eivät kai löytäneet ehdokastaan – puhumattakaan niistä, a)
joita presidentinvaalit eivät kiinnosta edes nimeksi, b) joita
kampanja itsessään ärsytti niin paljon, että he jättäytyivät
äänestämästä ja c) joita demokraattisen tasavallan hallinto ei
syystä tai toisesta miellytä. Mutta samalla – ja tämä on
mielestäni – tärkeä tekijä: ehkä näissä vaaleissa
suomalaisissa ihmisissä heräsi terve epäluulo itseään
retoriikkaa kohtaan.
Halusivatpa
äänestämättä jättäneet tai eivät, Niinistö on Suomen 12.
presidentti. Ottamatta mitenkään kantaa ehdokkaisiin, olen pitkin
vaalikampanjoiden etenemistä seurannut pienellä mielenkiinnolla
niitä tapoja, joilla ehdokkaista puhutaan ja ennen kaikkea
miettinyt, miksi ihmiset oikeasti päätyvät äänestämään omaa
ehdokastaan. Niinistöstä on esimerkiksi sanottu useampaan otteeseen
tämän olevan mm. suoraselkäinen suomalainen, joka pitää sanansa.
Mikä selittäisi Niinistön yli kuusi vuotta jatkuneen kannatuksen?
Mitä ihmiset näkevät hänessä? Haaviston meriitit ovat tavallaan
selvemmin nähtävissä, kiitos äänekkäimpien puolestapuhujien,
mutta hänen kohdallaan sama kysymys on esitettävissä myös: mitä
samastuttavaa ihmiset näkevät hänessä? Miksi juuri hän? Pehmeät,
liberaalit arvot?
Kiinnostavaa
on ollut myös, että näissä vaaleissa presidenttien välille ei
kovista aikeista huolimatta ole saatu kunnollista
vastakkainasettelua. Haavisto on kilpaillut Niinistön kanssa, ei
häntä vastaan, kuten on todettu. Edes Haaviston liberaalius ei ole
tavattoman kaukana Niinistön konservatiivisuudesta – käsitteet
hämärtyvät mitä enemmän niissä vellotaan – ja kuten
asiantuntijat taisivat jo mainita, etenkin presidentinvaalien
toisella kierroksella särmiä hiottiin pois entisestään ja
ehdokkaat asemoituivat eri tavoin saadakseen ääniä niiltä, jotka
eivät häntä ensimmäisellä kierroksella äänestäneet. Kataisen
mukaan viime kevään vaalien ”jyrkkä vastakkainasettelu” on
kuitenkin jäänyt taakse ja siksi, sen vuoksi olemme palanneet
tolkun yhteiskuntaan.
Näihin
sanoihin ei tulisi tarttua liian tiukasti, mutta jostain ne kertovat:
se, että näissä vaaleissa on luotu retoriikalla kuvaa yhtenäisestä
Suomesta jossa ”vastakkainasettelun aika on ohi”, kuten Niinistön
kampanja kuusi vuotta sitten maanitteli ja viime viikkoina ovelasti
todensi, kertoo ehkä enemmän oikeistopolitiikan viime vuosina
varsin onnistuneesta räätälöinnin taidosta kuin asioiden
todellisesta tilasta. Kusi kuitenkin läikkyy yli: siksi
ennätyssurkeaa äänestysprosenttia pitää tilkitä puheilla
tolkusta. Ja katso! Aamun valjetessa monet ehättivät jo
sosiaalisessa mediassa ilmaista heränneensä paremmassa Suomessa.
Tekisikin kysyä, mihin nämä suomalaiset junttirasistit – jos
heitä ikinä oli - vajaassa vuodessa sitten katosivat? Kuoriutuiko
heistä painostuksen alla liberaaleja, Niinistön kannattajia vai
muuttivatko he maasta? Tuskin. Puheiden takana heitä ei koskaan
ollutkaan.
Mutta
palatakseni epäsuhtaan äänestysprosentin ja yhtenäistä Suomen
kansaa vaalivan mielikuvan välillä, vaikeaahan Niinistön tai yhden
puolueen on edustaa koko kansaa. Niinistö myönsi sen itsekin: hän
ei ole koko kansan presidentti ja hänen on tehtävä töitä
vakuuttaakseen myös ne, jotka eivät häntä äänestäneet ja ne,
jotka eivät äänestäneet lainkaan. Tämä kertoo aivan
toisenlaisesta maltista kuin mitä Katainen osoitti eilisillan
löylytyksineen. Silti se, mistä Niinistö vaikeni, merkitsi vain
sitä, että muut ehättivät puhumaan hänen puolestaan,
ylläpitämään senlaatuista subjektiviteettia, joka sopii
2000-luvun oikeistolaiseen pirtaan: me olemme yhtä nuottaa
vetämässä, samassa veneessä, samoissa talkoissa, kaikki yhdessä.
Tätä mielikuvaa on edelleen vaalittava, jotta eroja saataisiin
piiloon, jotta niitä ei huomattaisi. Se, että osa Suomen kansasta
äänesti kokoomuslaisen heteromiehen presidentiksi ei kuitenkaan
tarkoita, että me kaikki häntä ihan oikeasti kannattaisimme.
Sanoillahan tämäkin voidaan vääntää toisinpäin – niin on
tehty aina suomalaisuusaatteen alkutaipaleesta lähtien ja niin
tehdään tänäänkin. Edelleen ilmaukset ”kansa” ja
”suomalaisuus” saadaan pienin tuunauksin niin hemmetin
vakuuttaviksi. Samaa latteaa jargonia kun luupataan tarpeeksi kauan,
niin ei ihme, jos sekin alkaa tuntua todelta.
Milloin
Suomesta sitten tuli oman episteeminsä vanki? Milloin
kansainvälisyydestä ja suvaitsevaisuudesta tuli sellaisia
itseisarvoja, että niitä kohti voidaan – ja niitä kohti pitää
– suuntia, meni miten meni? Milloin tolkusta tuli meidän
yhteiskuntamme axis mundi? Näitä taikasanoja toistamalla saadaan
hyvin luontevasti leimattua sitä epäilevät tai sen kieltävät
tahot kuoreensa kääriytyviksi, suvaitsemattomiksi,
ei-tolkullisiksi, kolmannelle kirkkosivulle. Mutta pitääkö tämä
paikkansa? Ihmiset, jotka suhtautuvat välinpitämättömästi
kansainvälisyyteen, eivät ole itsestäänselvästi rasisteja tai
juntteja, vaikka eivät puhukaan ruotsia ja asuvat landella. Hekin
katsovat ulkomaisia tv-sarjoja ja käyvät ulkomaisilla
internet-sivuilla, mutta eivät välttämättä joudu edes viikottain
tilanteisiin, jossa joutuisivat kommunikoimaan maahanmuuttajan
kanssa.
Ajattelenkin
siksi taas Susi-Kustaata, Linnan Pohjantähden omalakista erakkoa,
joka piut välittää politiikasta, valkoisten ja punaisten
kahakoista, vaikka totta helvetissä myös riitelee, ärhentelee,
raivoaa kyläläisille, jos tarvis vaatii. Kustaa on omavarainen,
maankiertäjä, irtolainen, taksvärkkiä ei häneltä kukaan perää
ja kädentaitojaan hän käyttää lähinnä oman selviämisensä
eteen. ”Hullu” Kustaa on, viimeistään sitten kun hän alkaa
nähdä harhoja, mutta junttia hänestä on työläämpi leipoa.
Ajattelen
Susi-Kustaata ennen kaikkea siksi, että ehkä hän mallintaa sellaista
suomalaista olemista, joka ei tietenkään asetu tolkun sisälle
(tolkun tuolle puolen jää siis muutakin), muttei myöskään sorra
muita ihmisiä tai väestöryhmiä heidän seksuaalisen, etnisen tai
poliittisen erilaisuuden vuoksi. Hahmo ei ole mikään lopullinen
totuus suomalaisesta olemisesta, mutta omana itsessään se asettuu
selväksi vastaväitteeksi kansainvälisyyttä koskevalle
retoriikalle. Eikä Susi-Kustaa mallinna vain poliittista apatiaa,
kuten ensinäkemältä saattaisi vaikuttaa, vaan syvää epäluuloa
uusien agitaatiopuheiden edessä, juuri samojen joita Katainenkin
eilisiltana viljeli; miksi ottaa osaa poliittiseen toimintaan, jos se
tähtää muutokseen ja parempaan elämään vain ja ainoastaan
mielikuvien ja sanojen tasolla?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti