Shame
on alkaneen vuoden parhaimpia elokuvia. Kirkkaasti. Se on
mestarillinen. Steve McQueenin toinen ohjaus on selvästikin
käsikirjoitettu, kuvattu ja ohjattu niin maltilla, niin elokuvaa
taiteena kunnioittaen, että se paistaa kirkkaana elokuvan jokaisesta
kohtauksesta lävitse. Shame on kertomus seksiaddiktista ja tämän
siskosta, joka yllättäen saapuu pariksi yöksi veljensä luo yöksi.
Mutta toisin kuin saattaisi ensi käteen arvella, Shame ei kuvaa
niinkään pelimiestä, joka saalistaa yöt ja seilaa päivät –
huolimatta siitä, että Michael Fassbenderin esittämä Brandon on
komea ja menestyvä ja hänessä monessa mielessä on kaikki avut
tähän – vaan ennemminkin yli puolet elokuvasta kuvataan
yksinäistä ihmistä, jota seksuaalisen riippuvuuden myötävaikuttama
tyhjyys syö ja iestää. Mekaanisesti hän töistä tultuaan alkaa
katsoa läppäriltään pornoa, ja kun hänen säälittävä ja
pyrkyrimäinen pomonsa yrittää iskeä partnereita baarissa, hän on
se joka päätyy tympeään, kaikkea muuta kuin romanttiseen seksiin
syrjäiselle kujalle, mutta paneminen on mielenkiinnotonta toistoa,
outoa velvollisuudentuntoa ja Brandon pelkkä vanhan maailman apina,
mies joka ei osaa muuta, tekee mitä tekee mutta elottoman,
sielullisesti köyhän jäljittelijän hahmossa. Elokuvan alussa on
toki kohtaus, jossa Brandon käy silmäpeliä ventovieraan kanssa
metrossa, mutta kohtaus päättyy naimisissa olevan ventovieraan
pakenemiseen metrosta ja Brandonin nopen osaan. Toisin kuin
tämäntyyppisissä kuvauksissa keskimäärin, Shame ei sorrukaan
missään vaiheessa nautiskelemaan seksillä – edes silloin kun
seksiä kuvataan, se ei ole kiihottavaa tai hurmaavan aistillista,
muttei myöskään banaalia, kaameaa ja vastenmielistä. Se vain on,
muttei merkitse osapuolille mitään. Jos Brandon olisi pelimies, hän
kukaties vielä nauttisi seksistä. Mutta hän ei ole, vaan vain
yksinäinen piruparka jäljittelijä pelimiehen hahmossa.
Lähtöasetelma
muistuttaa toki paitsi esimerkiksi Bret Easton Ellisin Amerikan
psykoa (1991), siitä tehtyä elokuvaa – Fassbender itse näyttää vähän
nuorelta Christian Balelta – myös monia muita
vieraantumiskuvauksia. McQueen tekee kuitenkin elokuvansa taiten.
Missään vaiheessa se ei sorru tyhjään rankisteluun, tympeään ja
puuduttavaan seksinkuvaukseen eikä muoto missään vaiheessa alennu
nautiskelemaan sillä, mikä pyritään kuvaamaan oikeasti
ahdistavana, masentavana ja ongelmallisena. Addiktille seksi on
ongelma, ja mitä pidemmälle addiktio etenee, sitä vähemmän
addikti nauttii kokemastaan. Tätä ei ulkopuolisenkaan tulisi
ohittaa niskoja nakaten. Merkitsevää on myös se, ettei elokuva
pyri selittelemään, mistä addiktiot seksiin tai vastaavasti
Brandonin siskon läheisriippuvuuden tunteet mahtavat johtua; vaikka
sisar sanookin, että heille vain on jaettu huonot kortit, tämä ei
suoraan viittaa rankkaan lapsuuteen tai vastaavaan: osin selittämättä
jää myös Brandonin kylmäkiskoinen suhde sisareensa. Timo
Hännikäinen arveli sen mainiossa Shame-kritiikissään johtuvan
yksinkertaisesti siitä, että sisar uhkaa Brandonin tietoisen
pinnallista, kaikkia syvempiä ihmissuhteita välttelevää
elämäntapaa. Se, että Shamessa nämä seikat jätetään kuitenkin
avoimeksi, paradoksaalista kyllä, auttaa meitä paremmin ymmärtämään
Brandonia ja tämän sisarta. Rankka lapsuus, hyväksikäyttö, hyvä
työ, epäonnistuneet aiemmat ihmissuhteet eivät erota meitä
heistä. Vaikka tämän tyyppisille syille annetaankin usein
elokuvissa selittäjän osa, ne myös usein banalisoivat itse
kokemuksen, jolloin tunnetasolla lukija ja kokija jätetään
kylmäksi.
Muussakin
mielessä Shame piirtää paljon tekstiainesta tietoisesti avoimeksi,
lukijan tulkittavaksi. Elokuva malttaa – maltti on keskeinen termi
elokuvan muodon kannalta muutenkin – jättää tarpeeksi tilaa
kasvoille, eleille, tiloille, eikä missään vaiheessa elokuva
kiirehdi liiaksi eteenpäin tai heittäydy helppojen ratkaisujen
vietäväksi. Samaan aikaan kanssani teatterissa olleista ihmisistä
monet eivät selvästikään jaksaneet tätä – monia elokuva
vaikuttikin päinvastoin vaivaannuttavan, se sai heidät
huokailemaan, jopa lähettelemään tekstiviestejä turhautuneena.
”Kun ei tässä tapahdu mitään.”
Mutta
Shamessa nimenomaan tapahtuu. Suurin osa tietysti pinnan alla, mutta
muodoltaan se on kaikkea muuta kuin staattinen. Kiehtovinta
elokuvassa on kuitenkin Brandon itse, jonka ulkonäön tai
menestymisen ei tulisi antaa liiaksi hämätä. Brandon on loppujen
lopuksi kuin kuka tahansa meistä. Toki niissä tilanteissa joissa
kokee sen mahdolliseksi, Brandon käyttää ulkonäköään hyväkseen
esiintyen niin itsevarmasti kuin voi (Hännikäisen sanoin: ”Hän
on harjaannuttanut itsensä viettelyn mestariksi, joka ei osoita
haluavansa naisia vaan saa heidät haluamaan häntä silkalla viileän
itsevarmalla olemuksellaan”),
mutta kokonaisuudessa näitä tilanteita on loppujen lopuksi melko
vähän. Useamman kerran hän ostaa seksipalveluja; vielä useamman
kerran hän vain masturboi saniteettitiloissa tai katselee
apaattisella mielenkiinnolla, tottumuksen väsyttämänä pornoa
läppäriltään. Tässä mielessä olisi – ja onkin – hieman
harhaanjohtavaa korostaa Brandonin pelimiesmäisyyttä. Tunnetasolla
elokuva ei välttämättä pureudu niinkään siihen kuin pornon
asemaan liberaaleissa yhteiskunnissa ja meidän haluumme kuluttaa
sitä. Brandon ei ole seksiaddikti siksi, että hänellä olisi
keskimääräistä paremmat mahdollisuudet irtosuhteisiin, vaan
siksi, että porno – siinä missä mikä tahansa viihde tai
viihdyke joka antaa meille elämyksiä – on jatkumo.
Useimmitenhan
eri riippuvuudenkuvauksissa tämä jatkumollisuuteen liittyvä juonne
on, ja se näkyy ja sitä näytetään toistuvasti
uutuudenviehätyksen ja ekstaasin vähittäisenä haihtumisena ja
muuttumisena hät'hätää mekaaniseksi toistamiseksi, apaattiseksi
”vielä kerran” -kuvitelmaksi, jolla yritetään uusintaa ja
toisintaa jotain, joka kerran palveli hetkeä, osui hermoon, vei
kokijansa aistillisen maksimalismin äärelle. Mutta kuten Darren
Aronofskyn Unelmien sielunmessussa (2000), harvoin nämä kertomukset
päättyvät onnellisesti. Shame päättyy. Tai ehkei niinkään
onnellisesti, mutta ainakin toiveikkaasti. Kun Brandon elokuvan
puolenvälin jälkeen viskoo pornonsa roskiin aina tietokonettaan
myöten, seuraa tätä vielä aika jolloin hän päätyy paitsi
epämääräiseen homoseksiin myös käyntiin prostituoitujen luona.
Vasta tämän jälkeen Brandonin parantuminen – siksi elokuvan
loppupuolen kaikesta huolimatta tulkitsen – alkaa vähitellen, aste
asteelta. Pitkä kohtaus prostituoitujen luona on kuitenkin jo kuin
käänteiskuva Amerikan psykon eri kohtauksista, jossa Balen
näyttelemä Patrick Bateman katselee itseään kesken yhdynnän
peilistä, pullistelee lihaksiaan ja hymyilee. Shamessa Brandon nai
samalla tapaa huoria takaapäin, mutta hänen kasvoillaan on
tuskaisa, epätoivoinen, jopa itkuinen irvistys. Harvoin elokuvassa
yhdyntä on ollut näin vastenmielistä yhtyjälle itselleen.
Kulttuurimme
on mitä on, ja muutokset siinä ovat selvästikin johtaneet
seksuaalikäsitysten kevenemiseen. Myös Brandonin ajatus avioliiton
järjettömyydestä – miksi sitoutua yhteen ihmiseen loppuelämäksi
– on alkanut yleistyä länsimaisissa yhteiskunnissa. Shame ei
silti syyllistä yhteiskuntaa sairastavista jäsenistään, muttei
myöskään vaivaannu edes arvioimaan, millaisia seksuaalisia
yksilöitä pornoteollisuus tai länsimainen kulttuuri tuottaa –
tai millaisina miehet haluavat naiset, millaisina naiset miehet.
Muutamasta flirttailukohtauksesta ei vielä paljoa voida päätellä.
Ja mitä enemmän elokuvaa ajattelen, sitä enemmän ymmälleni menen
– sitä vähemmän se oikeastaan tuntuu sanovan. Luulen kuitenkin,
että tämä on tarkoituksellista. Mitä enemmän Shamea ajattelee,
sitä kryptisempi siitä tulee, kuin hiertävä aines tai junnaava
kappale. Ehkä juuri tästä syystä McQueenin elokuva jää
vaivaamaan.
Jos
nimittäin Shame ei syyllistä seksiaddikteja, eikä anna selityksiä
heidän riippuvuuksilleen, jää vain tunteen kuvaus. Tunne on tyhjä,
välinpitämätön, jotain josta ei nautintoa enää saa. Kun
kertomus siis riisutaan muusta yksinomaan tämän tunteen
kuvittamiseksi, se Shamen tapauksessa saa yllättävän voimakkaita
sävyjä. Mutta mitä oikeastaan on elokuvan ”häpeä”?
Hännikäinen arveli kritiikissään seuraavaa:
”Voidaan sanoa, että seksuaalinen vallankumous kielsi häpeän. Sitä ei sovi tuntea, jos haluaa noudattaa jokaista eroottista oikkuaan. 60-luvulta saakka meille on uskoteltu, että häpeä on vain "systeemin" keino tehdä meistä kuuliaisia ja estää meitä toteuttamasta itseämme, ja Brandon on ottanut uskottelut todesta. Silti hän tuntee häpeää. Hän häpeää kun ei saa erektiota haluamansa naisen kanssa, ja pakkomielteinen seksin saalistus ajaa hänet häpeällisiin tilanteisiin.”
Itse
luen Shamea siten, että seksuaalinen vallankumous ja sen seuraukset
tunnustetaan kyllä kertomuksen horisontissa, mutta pohjimmiltaan
häpeä on pikemminkin sisäänrakennettu riippuvuuden tunteeseen
sinänsä – ja elokuva keskittyy yksilöllisen riippuvuuden
kuvaukseen ihmisestä itsestään käsin, siirtämättä
painopistettä hetkeksikään Brandonin ulkopuolelle,
yhteiskunnallisiin virtauksiin tai rakenteisiin. Häpeä nostaa
päätään tilanteissa, joissa se, mistä kuuluisi saada nautintoa,
ei enää mielihyvää annakaan. Kun emme enää nauti, emme osaa
nauttia. Olemmeko vaillinaisia? Huonoja? Jollain tapaa rikki?
Kuitenkin sen sijaan, että syyttäisimme tästä tilanteesta
yhteiskuntamme emansipatorisia tendenssejä tai feminismiä tai
pornoteollisuutta, katse olisi suunnattava ennemminkin ihmiseen
itseensä, hänen tapaansa käsitellä riippuvuutta.
Mitä
riippuvuus nimittäin on? Totesin jo sen olevan pakonomaista
hakeutumista uudelleen tilanteisiin, joissa kerran koettu toistuisi
samanlaisena – ja mikä olennaisinta, tämä alkuperäinen tilanne
koetaan mielihyvän kautta. Useimmissa addiktioissa onkin kyse
mielihyvän, aistillisen nautinnon, toistamisesta tai sen halusta.
Sisäisenä kokemuksena häpeä syntyy kuitenkin siitä, ettei
kokeminen syystä tai toisesta onnistu – jos tilanne jonka
seurauksena on totuttu pitämään hyvää oloa, ei tuotakaan sitä,
tämä epäonnistuminen johtaa sosiaalisessa ympäristössä
nimenomaan häpeään. Brandonin tapauksessa kyse on kuitenkin
muustakin: inhimilliset tunteet tuottavat häpeää.
Pornoharrastuksen paljastuminen tuottaa häpeää. Kun Brandonin
sisar ja pomo päätyvät seksiin hänen asunnossaan, Brandon häpeää.
Kun Brandon ei saa erektiota naisen kanssa, jonka kanssa on käynyt
treffeillä, hän häpeää. Kun sisar löytää Brandonin
masturboimasta ja myöhemmin tämän pornovarastot, Brandon häpeää.
On
totta ja elokuvissa usein toistettu seikka, että kun mies menettää
hetkeksi seksuaalisen viriliteettinsä, astuu esiin häpeä. Kun mies
ei ole potentti yhdyntään, hän ei ole mies – ja varmasti osa
tästä ajatuksesta rakentuu ajatukselle, että seksi koetaan
kulttuurissamme fallosentrisenä, penetraatiota korostavana
huvitteena. Samalla tavalla pornon kuluttamiseen liitetään
kulttuurissamme kaikesta huolimatta mielikuvien tasolla jotain
hävettävää – väitteet seksuaalisesta vallankumouksesta
kertovat enemmänkin siitä, että kulttuurissamme nämä tendenssit
kulkevat yhtäaikaisesti päinvastaisiin suuntiin: televisiossa ja
naistenlehdistä keskustellaan seksin nautittavuudesta, mutta porno
itsessään pysyy epäilyttävänä ja paheellisena.
Tässä
mielessä Brandon ei ole häpeän tunteineen missään nimessä
yksin. Mutta enemmän kuin se, mitä hetkellinen impotenssi tai
pornon suurkuluttaminen kertovat Brandonista, häpeää tuottaa
Shamessa metatunne addiktiosta: se, että Brandon tiedostaa, ettei
enää nauti pornosta muttei myöskään pääse irti siitä, vaan
sortuu siihen uudelleen ja uudelleen. Se, että impotenssi tai porno
paljastuu niille ihmisille, joista Brandon jollain tasolla kaikesta
huolimatta välittää, saa hänet täydellisen häpeän valtaan. Sen
sijaan kun elokuvan alkupuolella Brandonin pomo kertoo Brandonin
takavarikoidun työkoneen olevan täynnä pornoa ja epäilee tästä
Brandonin harjoittelijaa, mikään Brandonissa ei näytä
liikahtavan.
Toisin
sanoen vaikuttaakin kuin seksiaddiktio olisi konkreettisesti
normaalien, lämpimien ja läheisten ihmissuhteiden tiellä. Pitkälle
ehtineelle näin varmasti ehkä onkin; mutta useimpien ihmisten
minuus on kuitenkin lähtökohtaisesti niin jakautunut, että he
pystyvät sulkemaan nämä toisistaan erilleen ja elämään silti
suhteellisen normaalia elämää. Se tekeekin addiktiosta jossain
määrin niin vaikean tunnistaa ja tunnustaa: yksin ollessamme
saatamme hyvin elää kokolailla toisenlaista elämää kuin
parisuhteessa, perheen tai ystävien seurassa. Shame korostaakin tätä
tuomalla sisaren Brandonin kolkkoon yksiöön: sisar muuttaa arjen ja
pakottaa Brandonin muuttamaan hieman rutiinejaan – juuri sisaren
läsnäolo ahdistaa häntä, koska toisen ihmisen läsnäolo ja
läheisyys itsessään voivat olla keinoja ylittää riippuvuus.
Mutta addiktin minuus on jo kauan aikaa rakentunut nimenomaan
riippuvuudelle, eikä hän osaa muuta, ei taida kaartaa luupin
ulkopinnalle ja siltä poispäin.
Tällä
tasolla Shame on myös kertomus välineellisen tai hyväksikäyttävän
järjen tai ajattelun vähittäisestä lakastumisesta. Tilan saa
toisesta ihmisestä välittäminen ja rakkaus. Jos nimittäin
kliseinen, mutta tässä paikkansa pitävä kokemus riippuvuuden
tavasta muuttaa ihmissuhteita riippuvuudelle alisteiseksi
hallitseekin elokuvan taustalla olevaa ajatuskehystä, elokuva itse
murtaa tätä ajatusta, hiertää sitä niin kuin vesi kiveä.
Ihanalla tavalla se on kuvaus ihmisen kyvystä muuttua, löytää
läheistensä kautta kosketus moraaliseen etikettiin, jonka varassa, jonka johdattamana elää ja elää hyvin. Kun elokuvan lopussa toistuu
alun kohtaus metrossa ja nyt nainen selvästi tekee aloitteen
seksiin, Brandon katselee häntä silmiin, mutta hänen katseestaan,
ystävällisestä katseestaan lukijalle jää vahva aavistus,
ettei hän aio seurata naimisissa olevaa naista ulos metrosta.
Hänellä on ehkä pelimiehen ulkonäkö, mutta hänen eleensä,
kehonkielensä ja katseensa kertovat nyt muuttuneesta miehestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti