Politiikasta
on työlästä kirjoittaa, jos ei kytke sitä johonkin ajankohtaiseen
ilmiöön, mihinkään konkreettiseen. Puheenaiheet, joista työstyy
poliittista teoriaa, taas ovat useimmiten epäkiinnostavia – tai
kinuavat muuten lukijoiden huomiota, jolloin poliittinen teoria yhtyy
kollektiiviseen bukkakeen; ja miten mairittelevaa se nyt sitten? Näin
on esimerkiksi iltapäivälehtien masinoimien kvartaalikohun
kohdallakin, jonka kohteeksi on tällä kertaa joutunut kirjailija
Katja Kettu. Kettu kertoi tietääkseni jo viime vuoden puolella
vuosia aiemmin tapahtuneesta kaappausyrityksestä, jossa joukko
miehiä oli raahannut häntä pakettiautoon. Kertoma eli kuukausia,
kunnes näin naistenpäivän ja Ketun toimittaman Pimppini on
valloillaan -antologian (2012) tiimoilta asia nostettiin taas esiin, ja
Iltalehti päätti haastaa Ketun todistamaan, etenkin kun Ketun ja
poliisin lausunnot aiheesta näyttävät olleen eriäviä.
Todistamisen taakka on aina pienemmän ja ei-hegemonisen puolella.
Saatan
vain toivoa voimia kirjailijalle, enkä siksi aio käsitellä
tapausta tämän enempää. Tapaus koskettelee helvetin tärkeitä
asioita – seksuaalisuutta, ruumiillisen koskemattomuuden oikeutta,
journalistista etiikkaa, oikeuslaitosta jne. – mutta samalla
tiedostan, että
Iltalehden ja Ketun keskinen konflikti on ajojahti ja puheenaihe,
jota ensin mainittu on halunnut. Sellaista se haluaa säännöllisesti
ja kun se sellaisen saa, se käyttää sen armotta hyväkseen (ja me
rakastamme tätä – ainakin mitä julkilausuttujen mielipiteiden
määrään tulee). Kuten Aleksis Salusjärvi jo ehti todeta:
”Nykyisessä juoruja kukkivassa vapaan sanan maassamme on selvää, että julkisuutta ei kukaan voi käyttää hyväkseen, vaan julkisuus käyttää ihmisiä hyväkseen. Kun juorulehdet myyvät sitä paremmin mitä kiusallisemmasta aiheesta ne kirjoittavat, on päivänselvää, että minkä tahansa asian julkisuuteen tuomista käytetään lyömäaseena, jos se vain mitenkään on mahdollista. Siihen on tässä maassa kuollut moni ihminen, vaikka herjauslainsäädäntö toimiikin kohtuullisen hyvin. Valheen lisäksi myös totuus voi tappaa.”
Tästä
syystä koen, että jätän mieluummin asian käsittelemisen
tahoille, joilla on näistä helvetin tärkeistä asioista enemmän
ymmärrystä, kokemusta ja tietoa. Tiedän tietysti, ettei näin tule
käymään: emme elä yhteiskunnassa, jossa asiantuntijat tai tahot,
joilla olisi esittää asiasta hyviä perusteluja tai näkökulmia,
pääsisivät aina esiin. Lehdet, keskustelupalstat ja blogit
täyttyvät niin helposti pintakuohusta, kertaamisesta ja
kakofonisesta mölinästä. Tässä tilanteessa koenkin
hedelmällisemmäksi suunnata näistä käytäviä keskusteluja
kahdenkeskisyyteen. Jokaisen ei tarvitse – eikä edes pidä –
ilmaista mielipidettään asiasta julkisesti. Äänivalli erottaa
meidät totuudesta ja synnyttää korkeintaan harhaisia konsensuksia.
Naistenpäivään
tietysti liittyy vastaavia konsensuksia. Sivuan niitä tässä Ketun tapauksen
sijaan. Huomasin näet jo takavuosina, miten
erityisesti miehet riensivät tuona päivänä korostamaan
rakastavansa ja kunnioittavansa naisia, kun vastaavasti naiset
ilmaisivat julkisesti hyväksyvänsä itsensä naisina. Ymmärrän
tietysti molempia, mutta aikaan, päivään kiinnittyvänä eleenä
miesten ja naisten teoissa on myös jotain, joka vuotaa yli – eikä mairittele eleiden esittäjiä. Tämä ylivuoto on tietenkin
väistämätön implikaatio: naiset ovat jotain erityistä vain
naistenpäivänä; jotain jota he eivät muulloin ole. On
sanomattakin selvää, että kunnioitus, mukaanlukien itsekunnioitus,
on – tai sen ainakin tulisi olla – jokapäiväistä, kaikkialla
läsnä. Naistenpäivänä tunnumme kuitenkin yhtyvän sekavaan
leikkiin uskoen, ettei näin ole. Ehkei näin ole. En tiedä. Naiset
saavat ruusunsa ja konvehtinsa, mutta mitä tällä eleellä kaiken
kaikkiaan ilmaistaan?
Valitettavasti
maailma ei kuitenkaan ole sellainen, että se aina sallisi tai
kannustaisi kunnioitukseen. Päinvastoin: poliittiset ja sosiaaliset
rakenteet ja etenkin työn murrokset ovat globaalissa kapitalismissa
usein sen suuntaisia, etteivät ne esimerkiksi toimeentulon tai
työolojen puolesta ainakaan palvele naisvoittoisia aloja. Yhtä
kaikki, jonkinlainen konsensus velloo naistenpäivän yllä siinäkin,
ettei konkreettisia kamppailuja tuona päivänä edes tahdota
osoittaa – poikkeuksena tietysti seksuaalinen itsemääräämisoikeus,
jota kierretään kuin kuumaa puurolautasta, kiihottaahan se mediaa
enemmän kuin hikipajat tai köyhyys. Sitä kai ne ruusut ja
suklaatkin sitten ovat, sublimoitua seksuaalienergiaa; olen mies,
olet nainen, pöydäl avocado, nacho ja taco.
En
kirjoita tätä feministinä ja kuviteltakoon, etten ole myöskään
mies. En ole todellisuudessa kiinnostunut kummastakaan, sillä
identiteettipoliitikan suurin kompastuskivi on juuri identiteetti, ja
se tuottaa vain lisää näköharhoja. Feministit ampuvat itseään
jalkaan, miehet toljottavat toistaan eråssa. Sitä vastoin olen
kiinnostunut siitä, miten emansipatorinen politiikka voisi vapautua
omasta identiteettiloukustaan; miten toisin sanoen voitaisiin siirtyä
siitä, mitä olemme, siihen, millaisiksi voimme tulla (ja olemme jo
tulossa). Mitä ovat ne konkreettiset eleet, joilla tällaista, "vallankumouksellista" politiikkaa voitaisiin edistää?
Siinä
missä identiteettipolitiikka on tähdännyt jonkin aseman
tunnustamiseen, so. oikeudellisen tilan valtaamiseen, identiteetin
hylkäävä politiikka voisi vastaavasti pyrkiä näkemään ihmiset
liikkeessä. Vakiintuneiden tai vakiintumassa olevien asemien
varjolla tunnustetaan kilpaa eroja ja etäisyyksiä, mikä vain
vähentää solidaarisuutta ja kunnioitusta. Sen sijaan tulemisen
tiloissa olevat väet ovat aina jo muuttumassa toiseksi,
muotoutumassa, hajoamassa, leviämässä ja supistumassa. Minä olen
leegio; minä olen kaikki minät. Haaste on nähdä kaikki nämä minät kerralla, jossakin tilassa, joka kuhisee liikettä.
Kreikassa
mielenosoittajat suosivat kuulemma liikkeen sijaan ympäristön
käsitettä. Olen ilahtunut. Liike näet on ilmaisuna jotenkin
harhaanjohtava: kuten kansan käsite, se tuntuu kielivän jostakin
monoliittisesta ihmisten joukosta, joka suuntautuu, liikkuu yhteen
tai sovittuun suuntaan, useimmiten jotakin vastaan. Ympäristö
terminä painottaa kenties enemmän väen spatiaalisuutta,
avaruudellista tilaa jossa on useita yhtäaikaisia liikehdintöjä.
Tietysti tämä ympäristö tilana voi sekin olla liikkeessä, levitä
kuten maanvyörymä, surkastua kuin lumikasa keväisellä
takapihalla. Ja liikkeessä se mitä ilmeisemmin esimerkiksi
naiseuden tai mieheyden sosiaalisten muodostelmien puitteissa onkin;
naistenpäivän merkityksen haastaminen tai vaikkapa puhe
transssukupuolisuudesta ovat eleitä, joilla ympäristö elehtii –
ja kuten asutusalueet kasvavat rypäleittäin, kenties myös
keskustelut, eleet, liikehdinnät ja ilmaukset kasvavat samalla
tavalla. Tämä muovaa luonnollisesti myös ympäristöä
kokonaisuudessaan – johonkin suuntaan, joihinkin suuntiin.
Kapina
on tilallisuuden suhteen niin ikään harhaanjohtava ilmaus; kokoontumassa,
keräytymässä olevat subjektiviteetit eivät aina synny ilmauksena
jotakin vastaan, vaan jonkin puolesta. Ennemminkin kuin kapinaa, ne ovat
ylivuotoja, luonnollisia liikkeitä jossakin tilassa. Siksi myös
puhe feministisistä kapinoista (yhtenä monista) voitaisiin aivan
hyvin lopettaa: se ei lisää solidaarisuutta, vaan kerää
puolelleen, luo vain muodostelmia, jotka perustuvat eron ja
vastassaolemisen motiiveille. Sellainen ei kerää ympärilleen riittävää, kriittistä massaa, joka onnistuisi muovaamaan sellaisiakin yhteiskunnallisia rakenteita, jotka kohtelevat yksilöjä epäsuotuisasti.
Mutta mitä
olisi pako vastassaolemisesta? Myödässäoleminen. Myödässäolevat
eivät palkitse naisia ruusuin ja konvehtein; he ovat naisia, tulossa
naisiksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti