Suomen
kansa nauraa oudoille asioille. Niin kauan, kun huumori on
harmitonta, se naurattaa. ”Mitä vittua, oliivi” Vesa-Matti
Loirin suusta on hauskaa. Taru Mäkelän Varastosta (2011) on tullut paitsi
kansansuosikki myös kriitikoiden myötäämä elokuva, mutta
Jusseitta se jäi. Helsingin Sanomat nuhteli palkinnoista päättävää
Filmiauraa epäsuorasti nostamalla useamman kuin kerran
kulttuurisivuillaan Varaston narulle ihmetelläkseen, miksi, oi
miksi, elokuva jäi ehdokkuuksitta ja sitä kautta palkinnoitta.
Nuhtelu tuntuu myötäilleen tätä oikeassa olevaa Suomen myyttistä
kansaa, joka tykkää Uunosta, Pertti Pasasesta, Kummelista ja nauraa
pieruvitseille ja hauskoille hahmoille hamaan tappiin asti – ja
joka ei nyt vain käsitä mitä se etelän metia taas sekoilee.
Useamman
kuin kerran olen miettinyt, mikä valtava valta Helsingin Sanomilla
on niin kirjallisuuden, teatterin kuin elokuvankin suhteen. Kritiikin
tarkoitus sanomalehdessä on tietysti palvella yleisöä, mutta
useamman kuin kerran olen törmännyt kokemukseen, jossa se, minkä
näen teoksen vahvuutena, on koettu Helsingin Sanomissa sen
heikkoutena. Joskus taas tunnen kriitikon tarttuneen elokuvan
pintaan, ajatelleen laiskasti, suorastaan mitä sattuu, pistelleen
leipätöikseen menemään mitä nyt tulee, merkkejä, sanoja,
lauseita arvostelun verran.
Tiedän
kokemuksesta, ettei kritiikin kirjoittaminen pieneen tilaan ole
helpoista helpoin tehtävä. Sanoja ja argumentteja ja arvostelmia on
mietittävä – kuten sanottu, on palveltava lukijaa, mutta oltava
myös moneen suuntaan rehellinen, elettävä tekstin itsensä
ehdoilla. Elokuva-arvostelu sanomalehdessä on silti ennen kaikkea mainos.
Sen tehtävä on kannustaa teattereihin... mutta toisaalta, mikä on
lyttäävän kritiikin tarkoitus? Kannustaa väkeä olemaan menemättä
teattereihin? Ehkei sentään. On kai suhteutettava, edistettävä
ymmärtämistä, opetettava... tai ehkä vain tuotettava sisältöä.
Elokuvat on arvosteltava, näin on päätetty, ja siksi
Nyt-liitteessäkin on viikottain arvosteluja myös ties mistä
roskaelokuvista. En oikeasti tiedä, kuka niitä elokuvia katsoo,
kuka niitä arvosteluja lukee.
Tohtisin
silti väittää, että Nyt-liitteen synnyn ja lehden aloittaman
tähditystavan myötä elokuvan kokeminen on vain kärsinyt.
Jokainen vähänkään pidemmälle ajatteleva ymmärtää tämän:
erilaisten elokuvien kohdalla tähditys voi aina olla vain
suuntaa-antava, eikä koskaan tavoittaa täydellisesti sitä
monipuolisuutta, joka teoksella voi olla. Tähtien tarkoitus
tietenkin on nimenomaan antaa suuntaa, palvella yleisöä, osoittaa
nopealle, kiireiselle lukijalle, että tämä teos kannattaa
katsastaa, tätä ei. Kritiikosta riippuen teksti voi tietysti saada
kaikkea yhden ja viiden tähden väliltä. Jokainen ymmärtää myös,
että kriitikot tekevät mitä epäkiitollisinta työtä: aina löytyy
joku, joka mollaa kriitikon ja miettii, seinähulluko tuo on.
Kriitikot ovat aina väärässä – ja siksi meillä on Spede.
Tähtijärjestelmän
tuottaman keskinäisen vertailun suhteen Varasto esimerkiksi on
hetkittäin hauska elokuva, mutta elokuvana sitä ei voi verrata
moniinkaan muihin elokuviin samassa lauseessa tekemättä väkivaltaa.
Se on hauska elokuva samassa mielessä kuin Markku Pölösen
Ralliraita (2009) tai Kummeli-elokuvat ovat. Kernaasti myönnän
tietysti, että pitkät fiktiot ovat elokuvia, eikä niiden
elokuvallisuus riipu välttämättä kolhitusta muodosta, huonosta
rakenteesta, farssimaisuudesta tai ylinäyttelemisestä. Kysymys on
vain enemmänkin siitä, millaisen vallan tietämättämmekin annamme
kritiikille elokuvan yli. Emme voi silti naiivisti olettaa, että
koska Pertti Avola antoi Varastolle neljä tähteä, väki ryntäsi
teattereihin pitkin Suomenniemeä. Ennemminkin elokuvan huumorissa
täytyy olla jotain, joka vetoaa moniin. Avolan arvostelun
tapauksessa kuitenkin näemme elokuvan myötäilevän tätä jotakin,
ja oletan tämän jonkin olevan hauskaa. Varasto on hauska elokuva.
Ihmiset pitävät hauskasta. Sana kiertää, kun ihmiset nauttivat,
nauravat yhdessä.
Korostamalla
kuitenkin Varaston komediallisuutta taustalla häipyy laadukkaan
muodon vaatimus ja sitä kautta elokuvan kokonaisuus. Avola ei
palvele elokuvaa, vaan Suomen kansaa. Myös Jopet-show (2005-) tai Kyllä isä
osaa (1994-1995) ovat hauskoja, mutta esimerkiksi rytmityksen, draamallisuuden ja
kuvallisen lumon suhteen ne ovat surkeita. Sama vaivaa Varastoakin:
”kuvan lumon” kannalta elokuva on suorassa jatkumossa
Tohloppi-tuotannon kanssa ja muistuttaakin näin enemmän
tamperelaista tv-komediaa tai Pekko aikamiespoikaa kuin elokuvaa.
Vaikka en taida tätä paremmin ilmaista, luultavasti jokainen lukija
ymmärtää mitä tarkoitan.
Avola, jonka kritiikonpätevyyttä olen epäillyt useamman kuin
kerran, on koostanut kritiikkinsä muutaman peruselementin varaan.
Ensinnäkin hän vertaa hyvin luonnollisista syistä elokuvaa
alkuperäistekstiin, Arto Salmisen samannimiseen romaaniin. Toiseksi
hän korostaa elokuvan komediallisuutta. Kritiikkinsä hän kuitenkin
aloittaa ilmaisemalla seuraavaa: ”On
mukava nähdä kotimainen elokuva, jossa ei pinnistellä. Ei sen
paremmin genretietoisuuden, sota-aikojen kuin hauskuuttamisenkaan
perään.”
Muistakin
kritiikeistä päätellen on Avolan kohdalla käynyt selväksi, ettei
hän juurikaan pidä genre-elokuvista. Sen hän ilmaisee suorin
sanoin. Luulen ymmärtäväni kuitenkin, mitä hän ajaa takaa:
”elokuva, jossa ei pinnistellä” ei hakeudu johonkin kaavaan tai
alennu ”väärän” huumorin hyödyntämiseen. Larry Charlesin
ohjaama ja Sacha Baron Cohenin luoma Brüno (2009) ei varmaankaan saa
Avolan suurta suosiota, sillä se pintatasollaan pilkkaa homoja –
samaa kai voitaisiin sanoa Teppo Airaksisen Kulman pojista (2012),
jos silmät puoliummessa elokuvaa katsottaisiin. Avolan mukaan
Varasto on kuitenkin hauska elokuva, vaikka – ja ehkä juuri siksi
että – Salmisen romaanista dialogia on siistitty. Minäkin
huomasin saman, mutten kokenut sitä erityisen hauskana: muistan
Salmisen romaanit räävittöminä ja niljakkaina, joiden
humoristisuus on kuin nauraisi kanelia syöneen kaverin
oksentamiselle. Vaikka kirjojen lukemista on ehtinyt kulua jo useampi
vuosi, muistan niistä myös suhteellisen kiinnostavaa
yhteiskunnallista käsittelyä, jota Mäkelän elokuvaankin on
pyritty välittämään, mutta joka lopulta kääntyy latteuksien
lajitteluksi (elokuvan loppu on pitkälti tekijätiimin, ei Salmisen,
käsialaa). Loppujen lopuksi Salmisen kirjatkin olivat sitä samaa
aneemista koripalloproosaa par excellence, jota meikäläiset
mieskirjailijat jaksavat edelleen myllyttää.
Jos
oletukseni Avolan mausta pitää paikkansa – siis se, että
pinnistelemätön elokuva ei hakeudu kaavaan –, hän puhuu ohi
suunsa. Varasto nimenomaan asettuu kaavaan, geneeriseen muotoon,
jossa juonenkuljetuksen ohella tarkoitus on lastata etenkin elokuvan
ensimmäiset viisi varttia täyteen hassuttelua, toinen toistaan
napakampaa dialogia, hyviä vitsejä, hauskoja hahmoja ja naurua
rinnasta pullauttavaa tilannekomiikkaa. Tätä kaikkea Varastossa
tietysti on ja tätä alleviivataan kömpelöllä rytmiikalla, joka
liian usein koostuu hauskojen tilanteiden väliin tungetusta
kantrimusiikista ja kaupunkikuvasta. Vaikka elokuva kehittyy kuin
vaivihkaa, sen suurimmat ongelmat ovatkin juuri rakenteellisessa
yliampuvuudessa, joka huipentuu elokuvan lopussa täydelliseksi
myötähäpeällä mässäilyksi. Ensinnäkin elokuva pinnistelee: se
pinnistelee pystyäkseen ketjuttamaan hauskat dialogit yhteen, ja
mikä pahempaa, jopa näyttelijät pinnistelevät näyttelemisensä
yli alkaen muistuttaa yhä enemmän kesäteatterihahmoja
(”kesäteatterin” kaltaisten fraasien ollessa myös Avolan
pilkkakirves väärän huumorin elokuvia kohtaan). Minttu
Mustakallio, jota Hesarissa yritettiin Jussi-gaalan alla useamman
kuin kerran puffata vuoden parhaasta naisnäyttelijän roolista
nimenomaan Varastossa, on toki hersyvä, mutta elokuvassa
pohjimmiltaan vain parin maneerin varassa porskuttava ja Putousmaisia
sfäärejä saavuttava komediahahmo. Kansa tosin rakastaa Putousta.
Toiseksi
meille ei teetä vaikeuksia tunnustaa, miten päin helvettiä
useammat Timo Koivusalon elokuvista on kuvattu, leikattu ja
toteutettu, mutta kumma kyllä, Varastosta ei sanota samaa. Kaikki
edellytykset olisi. Lumovoimaa siinä on vain minimaalisesti. Muoto
onkin syy, miksi elokuva huojuu niin valtavasti: tarvitaan paljon
nokkelia tokaisuja ja onnistunutta dialogia, ettei vain hetkeä ennen
katsojan vallannut myötähäpeä saisi niskalenkkiä. Toki elokuva
antaa suhteellisen paljon tilaa näyttelijöille ja juuri näissä
tilanteissa huojuminen vain korostuu: jos esimerkiksi Aku Hirviniemen
esittämä Raninen on toisessa tilanteessa mukiinmenevä, heti
seuraavassa heilahdetaan kömpelön ja yliampuvan puolelle. Tämä on
vahinko, sillä en usko kenenkään Varaston näyttelijöistä olevan
kehno työssään. Varastoa koetteleekin enemmän kuin mitään muuta
elokuvaa pitkiin pitkiin aikoihin juuri epäonnistuminen
muodollisella tasolla.
Avola
kuitenkin sanoo, ettei elokuvaa ole pilattu kehnolla rytmityksellä
tai liialla yrittämisellä. Kuten olen yllä yrittänyt esittää
juuri ja nimenomaan niillä osa-alueilla elokuva epäonnistuu. Huono
rytmitys antaa liikaa tilaa näyttelijöille, jotka eivät pysty
täyttämään sitä (syystä jota voimme vain arvailla). Näin
syntyy juurikin liiallista yrittämistä.
Suomalaisia
tällainen ei tietenkään estä. He käyvät elokuvateatterissa,
enkä estä heitä. Varasto on hauska elokuva ja siinä on paljon
hyvää. Huumorin taso, piikittelevyyden aste, jää kuitenkin
loppuviimein kolhoksi – mutta kaiketi juuri se elokuvassa
vetoaakin. Ehkä. Se kuvaa Salmisen romaaniin tukeutuen yhteiskuntaa,
jossa on duunareita ja kapitalisteja, helppoheikkejä ja
sinnittelijöitä, torveloita jotka hyötyvät toisista torveloista.
Siinä nauretaan meille jotka emme lue kirjoja; meille jotka syömme
broileripyöryköitä suoraan paketista; meille joille elämä on
pelkkää selviytymistä, tyhjää työssä kulumista. Sen elämän
tarkoitus on lisääntyminen ja perheellisyys. Vielä kun sellaiselle
maailmalle saattaisi nauraa. Mutta kaiketi Varaston katsojille juuri
sen tarkoituksen oivaltaminen on se kohta, jossa nauru äkkiä
katkeaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti