(Tämä
on toinen osa laajempaa kokonaisuutta, joka käsittelee Mikko
Jakosen, Jukka Peltokosken ja Akseli Virtasen toimittaman Uuden työn
sanakirjan (2006; vastedes UTS) avainsanoja. Erinomaisen,
elinvoimaisen tärkeän kirjan takakannessa lukijalle annetaan
käyttöohje: ”Kirjan kaikkiin käsitteisiin pätee sama
käyttöohje: niitä on koeteltava, purettava ja rakennettava
uudelleen, jotta ne alkavat toimia ja vaikuttaa. Näihin sanoihin on
yhdistettävä (työ)elämän kokemus, käytäntö ja tarpeet.
Käsitteet on tehty käyttöön ja kulutukseen.” Tätä
käyttöohjetta pyrin näissä puntaroinneissa noudattamaan. Kirja on
käyttöesine.)
**
Uuden
työn piirissä keskeiseksi sanaksi nousee ”ehkä”. Se on lupaus,
toive, mahdollisuus, cliffhanger. Töitä voi olla kuuden kuukaudesta
päästä, rahoitusta saadaan ehkä, keikka saadaan ehkä, mutta
mikään ei ole varmaa paitsi mahdollisen ja reaalisen oleminen
samalla viivalla. Asiat voivat tapahtua tai olla tapahtumatta, joten
totuttele siihen.
Oletusarvo
”ehkän” hallitsemalle elämälle on, että elämä itsessään
järjestetään mahdollisuuksia silmälläpitäen – ja koska se
roikkuu todennäköisyyksien ja epätodennäköisyyksien, lupausten
ja mahdollisuuksien varassa, se on epävarmaa ja siksi ikävää.
Kuka pitää epävarmasta elämästä; elämästä jossa täytyy
päivittäin miettiä, mistä saa riittävän toimeentulon; mistä
saa riittävästi aikaa projektiensa läpiviemiseksi; mistä ihmiset
ja tahot jotka edistävät niitä. Ikävä tuottuu kuin itsestään,
mutta mikä kavalinta, se on voimavara, josta järjestelmä
hengittää.
Olisi
lohdullista ajatella taakse. Bruce Springsteenin Wrecking Ballin
(2012) vakuuttavuus vähenee kun tajuaa taas, että hän laulaa
edelleen vanhan työn tekijöille, tehdastyöläisille, keskiluokalle
joka on vihdoin ja viimein kohdannut prekariaatin todellisuuden.
Suurin suru ja ikävä onkin menneen haikailussa, marinassa ettei
asiat ole niin kuin ne joskus olivat. Se aika on mennyt. Kymmenen
vuotta myöhemmin olemme eri eläimiä, erilaisia kojeita, erilaisia
yhdistelmiä ja takana nähty kuin vieraasta maailmasta.
Laajemmalti
postmodernisaatio – josta Klaus Harju tekstissään puhuu, vaikkei
sitä nimeltä mainitse, ja miksi mainitsisi, onhan se apean
vanhentunut käsite ja juuri siksi uudelleen käyttöön otettavissa
– hävittää tilanteen, jossa voisimme laajoissa rintamissa
kääntyä kotien, valtioiden, kirkon ja kuninkaiden puoleen. Mutta
missä määrin fragmentoituminen on itsessään kielteinen ilmiö?
Toistan: ikävästä hyötyy pääoma. Tänään kirjoitetaan
esimerkiksi siitä, mistä löytyisi seuraava sukupolven yhdistävä
singer-songwriter, miksi rock on kuollut? Sellaista
laulaja-lauluntekijää ei löydy eikä rock ole kuollut; se on vain
painunut vaikuttavuutensa puolesta näkymättömiin. Tuhannet,
miljoonat nuoret tyydyttävät elämännälkäänsä musiikin
säestämänä edelleen, alakulttuureja yhdistellään, niissä
sikiää omaehtoisia ääniä. Tähän haasteeseen pääomakeskittymät
yrittävät vastaten ängetä, tuottaa jotain joka vastaisi
kokemusta. Kuulin joitakin viikkoja sitten, että Hollywoodissa
trailerien leikkaukseen haetaan tukea neurologiasta: tarkoitus on
tuottaa katsojassa pelkoa, jännitystä... ja miksei ikävääkin,
uskaltaisin lisätä.
Ihmisille,
jotka eivät saa lukea näistä yksilön kokemuksista valtakunnan
sanomalehdistä, tämä kaikki on tietenkin perin juurin ikävää.
Tunteita, kokemuksia, elämäntarinoita, näkemyksiä, aatteita ja
unelmia kasvaa tavanomaisissa asioissa: pääoman instituutiot
tuijottavat ympärilleen ilmeistä näkemättä. Springsteenin
tuorein levy saattaa ilmentää tätäkin: ”Amerikan äänessä”
on sen tuntuista polyfoniaa, että äänissä viimeistään nyt on
myös sivusärö, voivotus ja valitus, etteivät levy-yhtiöt, radiot
ja muut tuotantokoneistot tavoita enää ihmisten tunteita. Ne ovat
tietysti vain pisara meressä: kun työ työntyy elämään,
elämäksi, se tekee kaikkensa saadakseen hallintaansa näkymättömän;
tunteet, kokemukset, sielun.
Koti-ikävälle
voi silti vastata myös ”ei”. Siinä ei tarvitse olla kotonaan,
sillä myös nykyisyydestään voi tehdä kodin. Aktiivinen elämä
on sivullisuutta, tietoisuuden virran tarkkailua rannalta tai kiveltä
koskessa. Jatkuva mankuminen menneeseen ei näet tee kodittomuudesta
kotia, vaan koti-ikävästä itselleen pakkomielteen, vellovan
tunteen jossa ihminen lilluu nykyisyyttä ymmärtämättä.
Mahdollisuudet rajautuvat ulos, ihminen käpertyy; pakkomielle
kuivattaa sielun, luuppauttaa elämän, kadottaa kosketuksen.
Kodittomuuden
löylyttely onkin tyhjää retoriikkaa, sillä mahdollisuudet ovat
samalla viivalla reaalisten kanssa ja siksi, nimenomaan siksi, voimme
oppia mistä tahansa, saada vaikutteita, koostaa merkityksiä mistä
vain, nyhjää tyhjästä, mikrokulttuureista ja parin hengen
tilaisuuksista, tapahtumista ja taideteoksista joista kukaan ei tiedä
mitään. Tuleeko niistä kohottavia vai maahan vetäviä
merkityksiä, määrittyy kokonaisuuden, palasten keräilyn ja
koettelun kautta. Bricolagen paino ei ole ikävässä, joka on vain
tyhjää surkeilua nykyisyyden näkökulmasta, vaan kriittisessä
riemussa: saamme koetella näitä asioita, mutta koeteltava
tarkkaavaisesti, tietoisesti, laajemmat ehkät mielissä pitäen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti