(Tämä teksti on ensimmäinen osa laajempaa kokonaisuutta, joka käsittelee Mikko
Jakosen, Jukka Peltokosken ja Akseli Virtasen toimittaman Uuden työn
sanakirjan (2006; vastedes UTS) avainsanoja. Erinomaisen,
elinvoimaisen tärkeän kirjan takakannessa lukijalle annetaan
käyttöohje: ”Kirjan kaikkiin käsitteisiin pätee sama
käyttöohje: niitä on koeteltava, purettava ja rakennettava
uudelleen, jotta ne alkavat toimia ja vaikuttaa. Näihin sanoihin on
yhdistettävä (työ)elämän kokemus, käytäntö ja tarpeet.
Käsitteet on tehty käyttöön ja kulutukseen.” Tätä
käyttöohjetta pyrin näissä puntaroinneissa noudattamaan. Kirja on kuitenkin ja juuri siksi käyttöesine.)
**
”Euroopan unionin valtioiden ja hallitusten päämiehet asettivat Lissabonissa maaliskuussa 2000 pidetyssä huippukokouksessa Euroopan unionille uuden strategisen tavoitteen: unionista on vuoteen 2010 mennessä 'tultava maailman kilpailukykyisin ja dynaamisin tietopohjainen talous, joka kykenee ylläpitämään kestävää talouskasvua, luomaan uusia ja parempia työpaikkoja ja lisäämään sosiaalista yhteenkuuluvuutta'” (UTS, 12).
Kaksitoista
vuotta myöhemmin strateginen tavoite kieltämättä hämmästyttää.
Euroopasta on tulossa kaikkea muuta kuin kilpailukykyisin,
jäsenmaiden velat kasvavat, työpaikat katoavat, mutta ainakin
sosiaalinen yhteenkuuluvuus jossain mielessä lisääntyy; väki
kerääntyy kaduille, vuosikymmenen lopulla alkaneet talousvaikeudet
ja toisaalta arabikevään näyttämä esimerkki on tuonut ihmisiä
yhteen.
Otetaan alkeellinen, mutta uskalias väite: syy on joissain määrin strategisessa tavoitteessa
itsessään. Tiedon ottaminen talouden perustaksi vie väistämättä
kohti mullistuksia. Ainakin ensi alkuun. Tavoite kuitenkin mukailee
yleisempiä kapitalistisia tendenssejä ja on Marxin
profetoiman siirtymän (kapitalismista eteenpäin) näköistä.
Käynnissä on yhtä kaikki monensuuntaisia prosesseja. Ensinnäkin:
työ murtuu, tapahtuu (on jo tapahtunut) painonsiirto tehdastyöstä
tietotyöhön. Työ itsessään immaterialisoituu, mutta vain työn
tuloksista maksetaan. Tietotyö onkin ymmärrettävä tässä
laajasti, jolloin toiseksi: ihmisiä itseään tuotetaan ja heidän
elämänsisällökseen kohoaa itsensä kehittäminen. Kun abstrakti
tieto muuttuu tuotantovoimaksi, edellytetään ihmiseltä yhtä
enemmän ”yhteiskunnallista kehitystä”, olemassaoloa
yhteiskuntaruumiina. Tällöin ihmistä kehotetaan tuomaan työhön
kaikki muukin inhimillinen pelkän ruumiin ohella. Kolmanneksi: väki pakenee töistä; on ihmisiä jotka jättäytyvät ulkopuolelle. Näille jopa ruumis irtaantuu työstä. Tästä huolimatta elämänsisältönä voi silti olla itsensä toteuttaminen.
Jussi
Vähämäki korkkaa Uuden työn sanakirjan (2006)
artikkelillaan, joka käsittelee Marxin general intellectin
käsitettä. Ymmärrys tai äly, yleinen ymmärys on Marxin nimitys
sellaisen tiedon perusyksikölle, joka nousee hallitsevaksi
kapitalismin edistyessä. Vähämäki kirjoittaa:
”Työ ja tuotanto perinteisessä mielessä eivät siis tuota rikkautta tai tuottavat sitä liian hitaasti ja kalliisti. Rikkaus voi päinvastoin kasvaa ja vähentyä siitä riippumatta. Seuraus on se, että 'vaihtoarvo lakkaa olemasta käyttöarvon mitta'. Sikäli kuin kapitalistinen yhteiskunta ja sen poliittiset instituutiot ovat organisoituneet työn ja erityisesti työvoiman sääntelyn, kontrollin ja ohjaamisen ympärille, menettävät ne nyt keskusakselinsa ja ajautuvat tuuliajolle: enää ei ole mahdollista erottaa toisistaan tuottavaa ja tuottamatonta työtä tai työaikaa ja vapaa-aikaa. Samalla on mahdotonta mitata työajalla erilaisia suorituksia, kokemuksia ja ominaisuuksia, koska työaika ja elämän aika muuttuvat erottamattomiksi. Näin toiminta ja työ, tuotanto ja tavarat vapautuvat yhteismitallisuudesta ja muuttuvat yksilöllisiksi 'suorituksiksi', joita mikään tai kukaan toinen ei voi korvata.” (emt., 15.)
On
sunnuntai, päivä jolloin kristillisten oppien mukaan Jumala lepäsi
ja päivä jolloin fordistisen kalenterin mukaan työläinen lepäsi.
Kirjoitan julkisia muistiinpanojani ja vaikka rentoudun, huvittelen
sanoilla ja ajatuksilla, tunnen olevani töissä, sorvin äärellä.
Itsekontrolli ja pelko ja aikataulut ajavat minua koneen ääreen.
Tunnistankin Vähämäen kuvauksesta itseni: ”uudistuneesta työstä
on tullut ihmisten koko elämän sisältö (emt., 19). ”Nykyaikaisen
työläisen työ on koko hänen persoonallisuutensa, kun taas surkean
vanhan työn tekijä ei pääse kehittämään persoonallisuuttaan
työssään vaan pelkästään vapaa-aikanaan. Jälkimmäinen on
iloinen päästessään pois töistä, edellinen kokee elämänsä
tyhjäksi ilman työtä.” (emt., 16–17.)
Milloin
”itsensä kehittämisen” sen eri merkityksissä – yksi
ulottuvuus on 'yhteiskuntaruumiin kehittäminen – elämäkseen
sisäistänyt olio lomailee, vaihtaa vapaalle? Vain sillä hetkellä,
kun hän ilmoittaa ystävilleen, tutuilleen ja työtovereilleen
alkaneesta lomasta. Jokapäivän ongelmat ja ennen kaikkea
latautuminen takaisin työhön astuu pian esiin ja keikkaavat hänet
takaisin työn oheen. Kuten näet Henri Lefebvre kirjoittaa auki
itsestäänselvyyden Critique of Everyday Lifen (1947) ensi
lehdillä, työ ja vapaa-aika ovat erottamattomia, dialektisia
vastinkappaleita. Yhtä kaikki general intellectin omakseen ottamassa
kapitalismissa tämä erottamattomuus vain hämärtyy entisestään:
vapaa-aikaa ei vietetä lepäämisen, ilottelun ja hauskanpidon
tähden, vaan sitä ei ole, koska on työ. Kaikki inhimillinen on
tästä näkökulmasta periaatteessa työtä; jollei muuten niin
odottamisen mielessä. Tietotyöläiset tunnistavat tämän:
oivallus, ajatus, ratkaisu puituun ongelmaan voi nousta esiin
lenkkipolulla tai saunassa, kesken kaiken, missä hyvänsä. Tieto ei
tottele ruumista tai työaikoja.
Voitaisiin
myös väittää päinvastoin – työtä ei ole, koska on vain
vapaa-aikaa – mutta tällöin mentäisiin harhaan. Alunperin
vapaa-aika koettiin ainakin kahdella tavalla: ensiksikin leikkinä, jonka arvo ja päämäärä
on leikkimisessä itsessään; toiseksi vapaa-aika muuntui nimenomaan ”lepääväksi
työksi”, siis yhteiskunnallisen ruumiin akkujen lataamisajaksi. Tänään olemme siirtyneet työn ja vapaa-ajan
täydelliseen erottamattomuuteen, jossa työ hallitsee, läppäri on
auki, puhelin päällä, mökillä, rannalla, lomamatkalla. Olemme saatavilla kaiken aikaa, sillä työksi elämän venyttää kaikki aika.
Silti
on muistettava, että Vähämäkikin kirjoittaa tekstiään sille
”miljoonan marginaalille”, jota toissa vuonna manailtiin kaduille
Koivulaakson, Kontulan ja kumppaneiden kipakassa Radikaaleinta on
arki -pamfletissa (2010). Ylläsanottukin näyttäytyy mielettömänä
monille, jotka viidesti viikossa raahaavat luunsa toimistoon,
konttoriin tai muualle. Vielä näet on ihmisiä, jotka pääsevät
kehittämään persoonallisuuttaan vasta neljän jälkeen; siksi
esimerkiksi Elinkeinoelämän valtuuskunnan, tai oikeammin Jyrki Lehtolan Työväen
teatteri (2012) – pamfletti sekin, kipakkuudesta en mene vannomaan
– kohdistuu väärin, on elitistinen, on kuin paperitollo jonka
avokonttorin seinänaapuri suoristelee. (Työväen teatterin taustalla on myös Saku Tuominen, joka on esittänyt julkisuudessa vastaavaa puhuntaa.) Vaikka puhuttaisiin miljoonan
marginaalista – mikä siis painottaa työn prekarisaatiota yleensä,
eikä välttämättä niinkään general intellectia markkinoille
tarjoavana väkenä – emme saa unohtaa, että monet työt ovat
edelleen riippuvaisia kiinteistä työajoista. Luovan työn tekijät,
varsinainen general intellect, siis taiteilijat, toimittajat,
tutkijat ja vastaavat – heitä tämä erityisesti puhuttelee.
Muuntuminen, kytkeytyminen takaisin vanhaan työelämään on kuitenkin jossain määrin mahdollinen:
tietotyöläisen seuraava pätkä saattaakin olla työpaikalla, jolla
leimataan kellokorttia; työtä jossa mieli vain kuluu, jollei
työläinen ole tarpeeksi röyhkeä käyttääkseen tämänkin ajan
oman, palkkatyön ylittävän elämänprojektinsa toteuttamiseen. Kun
hänen määräaikainen työsuhteensa parin kuukauden päästä
kuitenkin päättyy, projekti jatkuu ja jälleen hän kohtaa vaikean
kysymyksen, minkä työmaailman lakien alaisuuteen tällä kertaa
astuisi. Kahden maailman väkeä.
Toisaalta
Vähämäki on oikeassa kuvatessaan ruumiinmuotojen muutosta:
”Alihankkijat, uudet yrittäjät, ' uusi keskiluokka' (väen sosioogisena kategoriana) ja massaälymystö, jotka muodostavat yhteiskuntaruumiin, alkoivat etsiä poliittisen organisoitumisen ja mielenilmaisun muotoja, jotka poikkesivat teollisen muodon neuvottelumallista ja edustuksellisesta demokratiasta. Useimmiten ne löysivät samaistumisen kohteensa poliittisesta oikeistosta.” (emt., 19.)
Marxin
kirjoitusten validiteetti tietoyhteiskunnan muodostumisen kannalta
vain vahvistuu, vaikka väki pakenee vasemmistoa ja työväenluokka
perinteisessä mielessä katoaa. Humanististen tieteiden tutkijoiden
piirissä vasemmistolaisella ajattelulla on selvästi ollut sijansa,
nosteensa jopa, ja taiteilijapiirit ovat niin ikään olleet Suomessa
kallellaan vasemmalle, mutta tuskin kukaan voinee kiistää yleisen
poliittisen painopisteen siirtymistä oikealle. Tutkijat ja
taiteilijat eivät tällaista siirtymää tee yksin, vaan suuret
massat, keskiluokka (joista pieni osa tietysti on tutkijoita ja
taiteilijoita), joka on myös kohdannut äkkiä varman päälle
pelaamisen ongelmallisuuden. Vakituinen työpaikka ei takaa tasaista
tulevaisuutta, työttömyys kasvaa, työt ovat entistä
joustavampia, ay-liikkeiden asema heikentynyt ja mikä olennaisinta,
kukin kai sittenkin oman onnensa seppä. Kilpailun kiristyminen
joustavissa olosuhteissa näyttää koventavan arvoja ja nimenomaan
oikealle päin.
Vanhan
maailman apinoille työttömyys on vieläkin kiusa, mutta prekaarille
sielulle se on vain näkymätöntä työtä, aikaa jolloin itsensä
kehittäminen tapahtuu piilossa muiden katseilta. Ennen kaikkea
työttömyys on vain väliaika kahden näkyvän projektin välillä
aivan kuten opiskeluaikoina – ja tätä myös Vähämäki tähdentää
– se mitä opittiin luentosalien ulkopuolella oli lopulta
merkitsevämpää kuin itse luennot, tentit, opintoviikot. Juuri
tästä aineksesta – ajasta ystävien kanssa, saunailloista,
juoksulenkeistä, päivittäisistä lounashetkistä – tulee
tuotannon keskeisiä voimia tai ainakin niihin sitoutuvia
tuotantovoimien edistäjiä. Kyllä, minäkin hankin kahvakuulan
kotiini ymmärrettyäni sen edistävän työtehoani, lisäävän
keskittymiskykyäni, pitävän istuvaa, ruudun ääressä kököttävää
ruumistani kunnossa. On urheilulla toki ”omia”,
nautinnollisia ulottuvuuksiakin, mutta sisältyy niihin selvästi myös
pääprojekteja tukevia pyrkimyksiä.
”Kontrollit
purkautuvat etiikaksi, joka ohjaa jokaista tekoa ja lausumaa ikään
kuin toisena luontona, välttämättömänä sisäisenä pakkona
toimia ja puhua oikein. Nykyaikaisen työprosessin kontrollointi on
ajan kontrollointia, ajan kääntämistä tuotannon palvelukseen.”
(emt., 21.) Vähämäen sanat ovat jälleen oikeita, mutta ne eivät ehkä ole totuus kokonaisuudessaan. En jaksa uskoa, sillä nähdäkseni
myös tavoitteet merkitsevät. Emme halua kasvaa vain
yhteiskuntaruumiiksi, haluamme kasvaa myös ihmisinä, tuntea
onnellisuutta, elää hyvin. Mikä on näiden päämäärien suhde
kapitalistiseen tuotantoon? Tuottaako kapitalismi meihin kuvia onnellisuudesta vai onko hyvä elämä itse tehtävissä, itse kuljettavissa?
Tai
toisella tavalla esitettynä: general intellect ei rajoitu mihinkään
tiettyyn sisältöön, vaan on toimintavalmius, ymmärtämisen
kompentenssi ja siten lähtökohta (lähes) kaikelle toiminnalle.
General intellect on koneopin sisäistetty manuaali. Millaisia
mahdollisuuksia ihmisellä on nähdä ja kokea elämä siten, ettei
se asetu general intellectina tai yleisenä älynä tuotantovoimaksi?
Jos se on toimintavalmius, millainen on se esitiedollinen
toimintavalmius, jolla toimintavalmiuden kanavoituminen takaisin
tuotantoon voitaisiin estää? Vai tarvitseeko sitä estää?
Ehkei.
General intellect on näet, sikäli kuin ymmärrän, myös common,
yhteistä omaisuutta, jakoon palautettua inhimillistä ymmärrystä.
Laajempi kysymys onkin, miten tämä yhteisomaisuus voidaan palauttaa väen
haltuun, väen voimavaraksi ja kiveksi, joka hiertää kapitalistisen
järjestelmän sisuksia - tällaisina aikoina, kun yhteistä kilvan yksityistetään ja savuna haihtuu ilmaan kaikki pysyvänä ymmärretty.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti