Olen tässä
blogissa käyttänyt usein puheenvuoroja, joissa olen tekstin
luennasta livennyt taittamaan sanankäänteitä tekstien
kirjoittajia, puheenvuoron esittäjiä, toimittajia, elokuvaohjaajia
vastaan – ikään kuin nämä olisivat syyllisiä tekstien tai
niistä tehtyjen tulkintojen epäonnistumiseen. Näin tavallaan
onkin. Yksikään teksti ei ole tekijätön ja kun kysymykseen tulee
tulkinnoista keskustelu... mitä muuta voimme odottaakaan kuin ennen
pitkää alkava syyttely, henkilökohtaisen asteelle meneminen? Jos
emme pidä varaamme, ole tietoisia siitä, mitä sanomme ja miten,
päädymme tähän supitolhoon ennen pitkää.
En kuitenkaan ole
kiinnostunut henkilökohtaisesta. En teksteissä intentionaalisesti
pyri kenenkään yksityishenkilön pilkkaamiseen tai häpäisemiseen
– miksi pyrkisin, kun en heitä edes tunne, enkä tekstin tai
henkilön antamien haastattelujen pohjalta voisikaan tuntea? Samaa
voidaan tietysti sanoa Santeri Nemosta, ei-minkään ihmisestä. Ei
tämän kirjoittaja siinä missä ei yksikään tässä blogissa
käsiteltyjen hahmojen kuvistakaan ole pysyvä; kaikki nämä hahmot
ovat liikettä veden pinnalla, poreilua, pulpuntaa, pakenemista ja
halukoneen huokailua. Tämän sanottuani olisi tietysti
yksinkertaista ja luontevaa väistää; ehkä tämänkään tekstin
kirjoittaja ei seiso sanomansa takana, huutelee vain salanimen takaa
kun ei muuten uskalla. Ehkä näin onkin. Alunperin nimi on kuitenkin
otettu käyttöön sen vuoksi, ettei kirjoittajan nimi, tausta tai
titteli veisi kenenkään huomiota itse tekstistä; siitä mitä ja
miten sanotaan. Santeri Nemo, naamio, kuten todettua, on myös
valittu siksi, että se korostaisi tämän blogin jossain määrin
fiktiivistä luonnetta.
Myönnän yhtä
kaikki, että julkisen mielipiteen näkökulmasta tällainen näkemys
on mitä heikoin. Nimettömät ja salanimelliset voidaan aina
sivuuttaa, heitä ei tarvitse ottaa vakavasti. Niin saa minun
puolestani jatkossakin olla. Yhtä kuitenkin pyydän: anteeksi.
Anteeksi, jos olen jotakuta jossain vaiheessa loukannut – tai
ainakin sellaista jotakuta, joka kokee, että olen mennyt
sanankäänteissäni liiaksi heidän henkilökohtaisensa puolelle,
pilkaten ja ivaten heitä syistä, joissa katson heidän
kirjoittamansa tekstin tai heidän sanomansa perusteella
epäonnistuneen. Olen roiskinut kylliksi ja yritän jatkuvasti oppia.
Kritiikki on
kuitenkin kirjoituksen laji, joka arvioi. Jotta mitään voitaisiin
arvioita, on asetuttava, pysähdyttävä katsomaan. Katsonnan
kulmasta riippuen kritiikko voi nähdä tekstin tietysti
lukemattomilla eri tavoilla, mutta aina jollain tapaa rajattuna.
Teksti, jonka kritiikko saa käsiinsä, ei ole varsinaisesti ole
pullopostia, vaikka kriitikko ei tunnekaan tekstin kirjoittajaa
henkilökohtaisesti. Teksti ei ole pullopostia, koska useimmiten
sillä itsessään on muoto ja tyyli, jotka ovat jälkiä,
signeerauksia joltakulta. Tekstin muoto, tyyli ja sisäinen
koherenssi – jos otetaan tekstin ”laadun” mittareiksi vaikka
nämä tällä kertaa – merkitsevät siis sitä, että joudumme
lukijoina – ja lukijoinahan me kriitikkoja myös olemme –
ottamaan kantaa paitsi niihin myös niiden kautta siihen, miksi
signeeraaja onnistui tai epäonnistui.
Kun tullaan
jälkimmäisen alueelle, on selvää, että on edettävä varoen,
varottava tallomasta kenenkään varpaille. Näin ei toimita siksi,
ettei niin saisi tehdä, vaan koska toisin tekemällä –
tallaamalla tietoisesti varpaille, pilkkaamalla kirjoittajaa
esimerkiksi juuri henkilökohtaisiin asioihin menemällä –
osoitetaan lähinnä oman katsomisen kulman selvä rajoittuneisuus,
vääristävä tulokulma ja viestitetään samalla lukijalle, ettei
ainakaan minua kannata uskoa. Samaa tietysti olen tähdentänyt
itsekin: yksikään näkökulma ei ole ikuisesti tosi tai epätosi,
vaan liikkeessä, muuntumassa aina joksiksin toiseksi. On niin ikään
selvää, että lukemalla tämänkin blogin tekstejä, voidaan
vakuuttua lähinnä kirjoittajan liikkeistä, asennon korjailuista,
näkökulman vaihdoista, ei niinkään niistä asioista, joista
kirjoittaja on vuosien aikana kirjoittanut. Eivät nämä ole
totuuksia, vaan heikon ihmisen tuonpäiväisiä näkökulmia
todellisuuden eri ilmiöihin.
Monipuolisen
ymmärtämisen vuoksi onkin tähdennettävä, että siinä missä
itse kirjoittaja myös hänen kommentoimiensa tekstien kirjoittajat
on katsottu ainakin tämän blogin puitteissa ennen kaikkea
fiktiivisinä hahmoina. Jokainen yhdenkään kirjastosta lainaamansa
esseekokoelman lukenut ymmärtää, ettei äänessä ole
esseekokoelman todellinen kirjoittaja, vaan esseen puhuja. Kaksi eri
asiaa.
Lukijoina meillä
on vastuu siitä, ettemme lukemamme perusteella tee perättömiä
väitteitä todellisesta kirjoittajasta. Kirjoittajina meillä on
vastaavasti vastuu siitä, ettemme pura henkilökohtaisuuksiamme
puhujiimme siten, että puhujat alkavat näyttää hahmoilta joiden
pääasiallinen ja ainoa tarkoitus on täydestä sydämestään
pilkata puhujien kuulijoita ja tekstiemme todellisia lukijoita.
Vaikka romaanikirjallisuus poikkeaakin tässä (ainakin jossain
määrin) perinteisemmästä esseistiikasta, ei nimiin ja nimiin
liitettyihin henkilökohtaisuuksiin kiinnittyvä pilkka osoita
varsinaisesti hyvää makua, vaan sitä vanhaa nahkeaa
reaktiivisuuden pirua, josta tässäkin blogissa on monet kerrat
puitu ja josta kirjoittamisella henkisenä harjoituksena yritetään
vähä vähältä päästä.
On tietenkin
mahdoton sanoa, missä ajassa tekstejä kirjoitetaan. Yhdeltä
istumalta laadittu kommentti blogiin, foorumille tai sosiaaliseen
mediaan ei useinkaan edusta kirjoittajan kantaa seuraavana päivänä.
Joskus taas pitkäkin kypsyttely ei muuta tulokulmaa tai sanottua
miksikään. Eikä kyse olisi siitä, että kirjoittamista – edes
julkista kirjoittamista – pitäisi varsinaisesti pyrkiä
rajoittamaan tai sensuroimaan – mehän totta puhuen taidamme
tarvita entistä enemmän keskustelua ja kirjoittamista –, vaan
että ainakin allekirjoittaneella on pitkä kirjoittamisen koulu
käytävänä siinä, miten kirjoittaa, miten laskea sanat. Ei
vihalla, ei inholla, vaan kaikessa rakentavuudessa, hyvin
perustellen, ivaavat sanankäänteet väistäen. Yrittää kirjoittaa
siinä missä elääkin, aktiivisesti. Niin kuin vapaa ihminen vain
tekee.
1 kommentti:
Tunnistan tuon tuskan, vaikka en juurikaan toisten hengentuotteista olekaan kirjoittanut, mutta toisten toimista ja esitetyistä käsityksistä. Nuorempana suuntasi kai jotenkin kapean valokiilan pelkkiin tekoihin tai teksteihin tai esitettyihin käsityksiin ajattelematta henkilöä niiden takana. Kyllä se nytkin onnistuu, jos henkilö on tarpeeksi kaukana, jolloin ei tarvitse ajatella häntä persoonana, ainoastaan jonkin kannan/ suunnan edustajana. Nyt, varsinkin nuoremman henkilön kohdalla ajattelee, että tuolta kai ne asiat tuossa vaiheessa (iässä :-) näyttävät. Sitten miettii, että mikä on sellaista ilmaisua, jolla voisi olla jotakin eteenpäin vievää lisäarvoa. Ja toisaalta ei ehkä ole hyvä idea, että tulkitsen eteenpäin vievän suunnan yhteneväiseksi omani kanssa. Pitäisi tavallaan tietää toisen tilanne ja löytää pointteja, joista hänelle on hyötyä. Voihan täystyrmäyskin joskus olla se pointti, mutta kun ei tiedä. Useimmiten homma alkaa tuntua liian vaikealta ja sitä vain nostaa kätensä ylös ja tyytyy seuraamaan. Ei ole kriitikon ura helppo, ei. Paitsi jos on niin tyly tyyppi luonnostaan, että ei tunteile ja nauttii sen enempi mitä enemmän arvosteltu älähtää.
Mutta se onkin sitten toinen juttu.
Lähetä kommentti