Monia
asioita voidaan tietysti laittaa sen piikkiin, että puikoissa on
esikoisohjaaja, jonka näkemykseen tuottaja ja vastaavat tuottajat
ovat jostakin Luoja ties mistä syystä mukautuneet liiaksikin.
Käsistä on päästetty – siltä vaikuttaa – ilmeisen houreinen
ja tolkuttoman peniskeskeinen työ, jota katsoessa keskeisin
häkellyksen aihe ei ole, miten ulalla elokuvan keskushenkilö on,
vaan kuinka vieraantunut on itse ohjaaja-käsikirjoittaja muiden
ihmisten odotuksista, tunnoista, siitä romanttisuudesta jota
ihastunut tai rakastunut kokee. Enkä syytä Sipolaa; ne unohtuvat
helposti, jos niiden kanssa ei joudu välikätisesti tekemisiin tai
elää esimerkiksi parisuhteessa kyllin pitkään. Saatan itsekin
vain yrittää loihtia mieleeni etäisiä, sumuisia kuvia
ensi-ihastumisistani; silloinkin ne kitsaasti pulpahtavat esiin
yksitellen, sen enempää kirkastumatta, aivan kuin toisesta
elämästä.
Ohjaajan
käsittelyssä ”nuoren viimeinen kesä” kuitenkin perseraiskataan
ja useaan otteeseen. Kaikki hyvä ja samastuspinnallinen on menetetty
jo ensimmäisen kymmenminuuttisen aikana. Siinä missä on ilmeistä,
että viimeisen kesän tematiikka liittyy olennaisella tavalla
eroottiseen kaipaukseen, ihastumiseen, kenties onnettomaan ja
lyhytkestoiseen romanssiinkin, tätä tematiikkaa voisi toivoa
kuljetettaman sitä kunnioittaen. Mutta Sipolan elokuvassa ei ole
sellaista pintaa, johon tukeutuen katsoja voisi samastua
elokuvalliseen kaipaukseen, kasvukipuihin tai romanttisuuteen.
Kaipausta ja romantiikkaa elokuvassa nimittäin ei ole.
Olen
kai toistuvasti harmitellut suomalaisten elokuvien seksikohtausten
laatua ja paikkaa. Vaikka seksuaalisuus on kiinteä osa ihmisen
toimintaa, tavat joilla seksiä elokuvissa esitetään ja motiivit
joiden pohjalta se otetaan kerronnalliseksi ilmaisukeinoksi, ovat
usein kokemuksesta vieraantuneita – enkä toisaalta ole varma,
pitäisikö elokuvan vastata kokemusta; olisiko olennaisempaa satsata
nimenomaan fiktiivisyyteen, sadunomaisuuteen, illuusioon? Ajatellaan
kuitenkin Elokuun parin viimeistä seksikohtausta: jatkoilla Akun
paras kaveri Freda on vihjannut Julille, Akun kesäheilalle Akun
olevan varattu. Pienen sananvaihdon jälkeen Aku myöntää asian
Julille; vastaukseksi Juli vaatii Akua suutelemaan häntä tai tämä
alkaa huutaa. Aku suutelee, Juli painelee sisään (kohtaus tapahtuu
ulkona, Juli on tupakalla) ja jotakuinkin seuraavassa kohtauksessa
päädytään epätoivoiseen panemiseen vessassa. Romantiikka on
tietysti heidän väliltään jo kaikonnut, vaikka eihän sitä totta
puhuen elokuvassa koskaan ollutkaan. Kohtauksen jälkeen Juli lähtee
Akun nukkuessa, eivätkä he enää tapaa.
Voisi
kysyä, miksi näin on kerronnassa menetelty. Väitän tälle olevan
kaksi syytä. Ensinnäkin on ilmeistä, että Sipola on omaksunut
monia elokuvan avainkohtauksista tai niiden käsittelytavoista muista
elokuvista. Tietoisesti tai tietämättään, emme tiedä. Emme
myöskään tiedä, emmekä osaa tai halua vaatia, että Sipolalla
olisi omakohtaista kokemusta asioiden kulusta, mutta sen sijaan, että
Sipola tavoittelisi viihde-elokuvalle tyypillistä, mahdollisimman
laajaa samastuspintaa tai koskettavuutta, hän valitsee eräänlaisen
massojen tien. Jotensakin osuvaa on, että siinä missä Sipola
tallaa aikuisemman, muka-rankan massaelokuvan tietä – en
ihmettelisi jos elokuvasta kirjoitettaisiin laajemminkin nimenomaan
”uuden sukupolven Levottomina” –, samana vuonna ilmestynyt
Raimo O. Niemen kieltämättä naiivi Roskisprinssi on paljon, paljon
onnistuneempi, ehjä työ, joka koskettaa ainakin minua, vaikken
varsinaista kohdeyleisöä varsinaisesti olekaan. Sen käsittelytapa
on puhtoinen, sadunomainen, minkä vuoksi se hohtaa mielessäni
kirkkaana vielä kuukausien päästäkin. Elokuu on sitä vastoin –
nyt kahteen otteeseen nähtynä – kauhukokemus, painajainen jonka
mieluummin unohtaisi.
Jos
siis tämän tyyppisten elokuvien voisi kuvitella tähtäävän
luomaan katsojassa odottamisen mielihyvää, niitä liikuttavia
hetkiä kun tyttö tapaa pojan ja toisinpäin, kääntämällä
liikkeen alaspäin syntyy väistämätön vaikutelma siitä, että
Elokuu kuvaakin kuolevia ihmisiä, jotka paukapäisyydessään
panevat kun eivät muutakaan enää pysty; koska romantiikka on
heidän maailmastaan kuollut ja he vain kuvittelevat, teeskentelevät
tietävänsä siitä jotain. Se on kaikkea muuta kuin hyvän mielen
elokuva. Tässä kohtaa toki on ymmärrettävä mahdollisuus, että
Elokuu ei haluakaan olla hyvän mielen elokuva, romanttinen tai
sadunomainen, vaan siinä tahdotaan kuvata mahdollisen realistisesti
suomalaisen nuoren miehen kesää lukion jälkeen. Tällöin yllä
sanottu on väärintulkintaa, ohiluentaa; kukaties kirjoittaja itse
on se kaikkein vieraantunein, se joka nojaa myyttisen kesän
käsityksissään paitsi omaan kokemukseensa myös
populaarikulttuurin kuviin ja äänitapetteihin. Jos näin on, eikä
ohjaajan intentioissa alunperinkään ole ollut yrittää kuvata
romanttisesti viimeistä kesää, sanottu voidaan unohtaa, kuitata
tyhjänpuhumisena. Mutta sikäli kuin katselemme elokuvaa
yksilönäkökulman ulkopuolelta, ja kiinnittymme elokuvallisen
romantiikan tunnusmerkkeihin näyttää ilmeiseltä, että elokuva
tekee kaikkensa yrittääkseen olla romanttinen: se tuo eteen
Shakespeare-sonetteja, eskapismia, suudelmia, kynttilähetkiä,
keskikesän iltoja, ilta-auringon kimallusta ja vastaavaa. Ympäristö
ja tilanteet ovat – niin väitän – läpeensä romanttisia,
monilta osin jopa kliseisen romanttisia.
Kliseisyydessä
ei ole romantiikan yhteydessä niinkään vikaa, mutta kuilu joka
muodostuu umpimieliseltä vaikuttavan, ympäriinsä toljottelevan
Akun – toivon kaikkea hyvää Akun näyttelijälle tulevaisuudessa,
mutta varsinaista nousukiitoa hänen näyttelijänurallaan Elokuu
tuskin aloittaa – ja potentiaalisesti romanttisten olosuhteiden
välille, on laaja, syvä ja musta. Vieraantuneisuus on niin
ilmeistä, että se hyvissä käsissä saattaisi jopa äpäröittää
geneerisen elokuvamme joksikin kokonaan muuksi, omaksi lajikseen.
Toisaalta tähän riittäisi jo Akun näyttelijän vaihtaminen;
tilalle otettaisiin vain hyvin vaatetettu mallinukke. Eroa tuskin
huomaisi. Mallinukke ymmärtäisi ympäristön suomasta romantiikan
hehkusta luultavasti tasan yhtä paljon, mutta katsojalle
viestitettäisiin selvemmin, mitä elokuvalla haetaan takaa.
Paitsi
paukapään ja tämän kesäheilan, Elokuu esittelee tietysti koko
joukon muitakin hahmoja, enemmän tai vähemmän sivullisia joiden
tarkoitus on tukea pääparin aikeita. Metodi on käytetty, mutta
Sipolalla se saa vähintäänkin hämmentäviä sävyjä. Kaikkein
tyrmistyttävimmäksi muodostuu mökkiläispariskunta, joiden mökillä
kuulaana kesäyönä Aku ja Juli pääsevät vihdoin panemaan,
epäuskottavan kärhämän epäuskottavaksi päätteeksi. Pariskunnan
mies nimittäin vihjailee illan aikana paitsi tytöistä ja
pihveistä, myös siitä, että ”kohta olisi, Aku, päästävä
pukille, ei tyttö enää kauaa odota.” Parittelun jälkeisenä
aamuna pariskunnan nainen tulee sitten Akun luo erikseen kahden
kesken kehumaan Akua siitä, miten ”kunnon poika” tämä on,
kuinka hänellä itsellään ”ei ollut sinunlaisiasi poikaystäviä”
ja vastaavaa – sekä sanomaan nähneensä Akun ja Julin yöllisen
parittelun. Katsoja jää lähinnä tyrmistyksen valtaan: antaako
nainen oikeasti ymmärtää, että olet kova panomies, Aku, anna
palaa? Elokuvan tematiikankin voisi tulkita – jos oikein pervolla
mielellä liikkeellä olisi – näin: heinäkuu (Juli) tulee aina
ennen elokuuta (Aku, koko nimeltään August). Niin kova panomies Aku
on.
Toivon
vain, ettei tästä maailmasta löydy yhtäkään ihmisen lasta,
jonka mielestä tällainen uni olisi jotenkin koskettava, jota
tällainen maailmankuva imartelisi. Toivottomassa seksi- tai
paremminkin peniskeskeisyydessään – minun! Minun on saatava
naista tänä kesänä niin maan perkeleesti – se tuntuu kuvaavan
jonkinlaista alaspäin viettävää, hourailevan teinipojan
itsekeskeistä haavetta, jonka puitteissa kaikki olemassaolon
rakenteet, ihmiset ja realititeetit mukaanlukien, mukautuvat yksilön
kiimalle. Rahalla, työllä, muilla ihmisillä tai heidän
tunteillaan ei ole sinällään väliä; kunhan minä saan haluamani.
Mutta
ei unohdeta, että Elokuu on uni – ja että se on uni nimenomaan
sulkeutuneessa, ei-avoimessa muodossa. Se on uni ja houre, päihtynyt,
omaan itseensä kääriytyvä näky. Ja kun unen keskiössä ovat
ilmeisen ei-tietoiset, ei-vielä-syntyneet ihmiset – sellaisiahan
teini-ikäiset pitkälti ovat, siksikin se on uni – emme voi
odottaakaan muuta kuin sokeaa rimpuilua, omanapaisuutta, hormonien ja
panemisen vietin riivaamia sätkynukkeja unen keskessä. Siinä missä
uni tehokeinona on elokuvassa läpi sen historian – enkä aio sen
sivujuonteisiin tässä paneutua – on suorastaan nolostuttavaa,
millaisen hölmöläislogiikan varaan Sipola käsikirjoituksineen
ei-unen jättää. Kun elokuu alkaa ja Juli loppuu ja lähtee, mitä
seuraa? Aku pääsee yliopistoon, kertoo tyttöystävälleen
pettämisestään kömpelön romanttisen eleen siivittämänä,
polttaa tupakan ja menee armeijaan. Kauhusta minä halvaantua
saattaisin! Merkitsevää on, että sipolalaisen unilogiikan
perusteella peniskeskeisyys leikkaa paitsi unen myös valveen, jatkaa
elämäänsä jokapäivässä: kunhan minä saan haluamani...
Sunnuntaisen
Helsingin Sanomien kulttuurisivuilla Aku Louhimiestä haastateltiin
uuden, pian ensi-iltaan tulevan Vuosaari-elokuvan tiimoilta.
Kysyttäessä, miksi Louhimiehen elokuvissa on niin paljon
seksikohtauksia, Louhimies vastasi: ”Jos Suomessa erotaan 37
kertaa ja rakastellaan 300 000 kertaa päivässä, niin kosketus on
silloin keskeinen osa tätä todellisuutta.”
Louhimies
lukeutuu niiden suomalaisten elokuvaohjaajien joukkoon, joiden
elokuvissa seksi on useimmiten esitetty juuri tolkuttoman
epäeroottisena panemisena, eikä monipuolisena aistimellisena ilona,
joka korostaisi ihmisten välistä läheisyyttä, intiimiyttä ja
kyllä, kosketusta, sen tärkeyttä hyvinvoinnille. Siksi Louhimiehen
vastaus tuntuu enemmänkin ulkokultaukselta tai väistöliikkeeltä
kuin sydämestä tulevalta vastaukselta. Tämä siksi, että jos
Louhimies oikeasti olisi kiinnostunut kosketuksesta, hän myös
yrittäisi elokuvillaan kartoittaa kaipauksen, romanttisuuden,
läheisyyden ja yhdessä koetun moninaisen mielihyvän eri nyansseja.
Tietenkin seksi varastaa elokuvassa kuin elokuvassa keskeisen
leijonan osan huomiossa, mutta samalla tuskin voidaan sanoa yhdenkään
Louhimiehen elokuvan olevan rungoltaan tai sävyltään erityisen
ihmisystävällinen, lämmin tai läheisyyttä kosketteleva
(poikkeuksena muistaakseni vain Kuutamolla (2002)). Jo Louhimiehen
debyytistä lähtien minulla katsojana on ollut tunne kuin ohjaaja
yrittäisi lähestyä tätä teemaa, mutta onnistuu kerta toisensa
jälkeen kurjistamaan ja kuristamaan sen realistisuuden
pyrkimyksillään. Kyllä, ihmiset rakastelevat, suomalaiset
rakastelevat, mutta aivan yhtä paljon he halailevat, käyvät
vessassa, laittavat ruokaa, lösähtävät sohvalle, hakevat
fiktioista läheisyydenkorvikkeita, lenkkeilevät, keskustelevat,
hakeutuvat yhteen – ja silti Louhimies siinä missä Sipolakin
poimivat näistä keskeiselle sijalle juuri rakaste.., korjaan,
panemisen.
Ei
ole kuitenkaan tarpeen yleistää väitettä koskemaan kaikkia
suomalaisia elokuvia. Puhuimme Elokuusta, sivusimme Aku Louhimiehen
elokuvia. Näiden esimerkkien valossa on yksinkertaista nähdä, että
jos käsitelyillä elokuvilla tavoitellaan romanttisuutta tai
kosketusta, varmin tapa tuhota elokuvan lumo, katsojan ja elokuvan
välille virittyvä jännite, on näyttää jotain, mitä katsoja ei
oikeasti halua nähdä. Siksi monet romanttiset komediat ovat niin
toimivia: ne jättävät katsojalle haaveilunvaran, eivätkä
paljasta liikaa. Katsojassa voidaan ruokkia seksuaalista mielihyvää,
häntä voidaan vietellä, ja juuri tässä viettelyssä on
romantiikan katsomisen mielekkyys; katsoja otetaan mukaan kokemaan
uudelleen niitä ihastumisen hetkiä, joita hänelläkin on ollut, on
tai tulee olemaan. Siksi käsikirjoittajalta ja ohjaajalta
käsikirjoituksen kääntäjänä vaaditaan erityistä herkkyyttä
katsojakunnan ymmärrykselle viettelystä ja kykyä loihtia
valkokankaalle jotain sitä hivelevää. Jos sitä ei ole, elokuva
manipuloi katsojaa tavanomaista haitallisempaan suuntaan.
1 kommentti:
Tai no ehkä kysymys on vain siitä että se realismi eli todellisuus on vanhoista päivistä muuttunut. Moni muuttunut ja muuttuu. Hyvät jutut vaativat joskus suurta edeltävää ponnistusta ja ne katoavat ponnistuksen myötä.
Erotiikka ja kahteen sukupuoleen jakaantunut seksuaalisuus eivät ole mitään annettuja luonnon tosiasioita. Niitä ilman pärjätään ja ne voidaan siksi menettää, niin kuin koko ihmisyys voidaan menettää.
Samalla tavalla voitaisiin kulkea toiseen, päinvastaiseen suuntaa kuin mihin nyt kuljetaan.
Lähetä kommentti