Paljon
on elämän mettä ja nektaria virrannut sitten Arthur Conan Doylen
ensimmäisen Sherlock Holmes-kertomuksen, A Study in Scarletin
(1886). Se ja sitä seurannut The Sign of Four (1890) ovat
ehkä ne keskeisimmät Holmes-kertomukset, joihin kannattaa vielä
palata. Kertomuksia lukiessa ei voi olla kiinnittämättä huomiota
muutamaan osatekijään, joilla Doyle pitkälti ansaitsi kannuksensa.
Kertaan ne tässä.
Ensiksikin,
jos salapoliisikertomuksen varsinaisina alkukertomuksina pitääkin
pitää Edgar Allan Poen Dupin-novelleja (The Murders in the Rue
Morgue, 1841; The Mystery
of Marie Rogêt, 1842 ja The
Purloined Letter, 1845) Doyle
rakentaa olennaisesti samalla maaperälle. Hän on velkansa Poelle
tunnustanut ja sen myös maksanut, mutta se, onko Holmes
päättelykyvyltään Dupinia pätevämpi, ei ole niin selvää.
Doylen ansio kuitenkin on, että hän erittelee Poeta enemmän
etsivänsä metodeja.
Toiseksi
Doyle laajentaa hienosti questia leveyssuunnassa. A
Study in Scarletin kenties
hämmentävin kerronnallinen ratkaisu on jako osiin, jossa
ensimmäisessä paitsi esitellään Holmes myös kuvataan Holmesin
päättelyketjua rikoksesta syyllisen löytämiseen eli perinteinen
quest. Toisen alkajaisiksi syyllisen tekemä
tunnustus,
motiivien avaaminen aloitetaan varsin kaukaa, keskilännen erämailta
jossa mormoniyhdyskunta alkaa kiristää ahdingosta
pelastamaansa miestä ja tämän
huostaansa ottamaa tyttöä kiristyksen päättyessä dramaattisesti
ja kolmannen, isän ja tytön puolelle asettuvan osapuolen nähdessä
tragedian kolmannen paikalta, vain osin sivusta. The
Sign of Fourin
rikosta pohjustava kertomuslinja
on vähemmän yhteiskunnallinen ja sitäkin
seikkailullisempi, mikä on
sinällään harmi, mutta selvästikin valaa perustaa myöhemmillekin,
aarteen ympärillä kehiville ja valarikkoja setvitteleville
kertomuksille. Tämän päivän lukijan silmiin pistää tietysti
häkellyttävän imperialistinen pohjakumu. Mistäpä
muualta kotiseutuaan rakastava skottikirjailija
eksotiikkaa hakisi kuin kaukomailta, joiden riistoon britti-imperiumi
oli aikanaan antaumuksella
osallinen?
Kolmanneksi
salapoliisikertomuksen tiloja ja ympäristöjä silmällä pitäen on
huomioitavaa, että Doylen Lontoo on pitkälti Lontooksi kuviteltu
Edinburgh. Nuori Doyle
ei liiemmin Lontoota tuntenut (kun
A Study in Scarlet
julkaistiin 1886, Doyle oli 27-vuotias). Sama Baudelairea innoittanut
suurkaupungin humu toistuu ensimmäisessä Holmes-kertomuksessa
pienin vivahtein viittauksina suurkaupungin kasvottomuuteen: Tohtori
Watson käyttää mm.
asuinsijoistaan nimitystä ”the
great wilderness of London” (Doyle 1886/2007, 6). Keskeistä on
myös kaupunkitilan potentiaalinen avoimuus rikoksen selvittämisen
kannalta: jos rikollisella on pieninkin epäilys, että hänen
perässään saatetaan olla, hän voi vaihtaa nimeään ja kadota
neljän miljoonan asukkaan kaupunkiin sen siliän tien (emt., 64).
Juuri tätä alettiin hyödyntää viimeistään kovaksikeitetyn
dekkarin myötä; ns. metafyysisissä
salapoliisikertomuksissa siitä oli kehkeytynyt jo lähes normi.
Muistettakoon myös, että niin
Poen Dupin-kertomukset kuin
osa Doylen Holmes-kertomuksistakin
tapahtuvat pääosin kaupungissa: 1900-luvun alkupuolella ja ennen
maailmansotia salapoliisikertomuksissa korostuvat maaseudut ja
toisenlaiset erämaat (perifeeriset kartanot ja muut suljetut tilat,
vrt. esim. monet Agatha Christien dekkareista ja Doylen kolmas
pitkä Holmes-kertomus The
Hound of the Baskervilles,
1902),
mutta varsinaisille
salapoliisikertomusgenren
tienraivaajille miljöö on olennaisesti urbaani. Luonnollisesti
siinä kaikuu romantiikan aikana hyvin mieluisaksi koettu
polarisaatio lain takaaman järjestyksen ja rikolliseen liittyvän
kaoottisen välillä.
Tämän
tyyppisissä kertomuksissa on vanhastaan asetettu keskiöön
älyllisesti ylivertainen etsivä, joka kerta toisensa jälkeen
nöyryttää kertojaa, samastuttavan tavallista etsivän apuria.
Mutta millainen hahmo Sherlock Holmes lopulta on? Siitä Watson
koettaa saada Holmes-kertomuksen ensimmäisissä osissa erityistä
selkoa; ensimmäisessä hän jopa tekee listan Holmesin
suhteesta erityyppisiin tietoihin. Käy ilmi, että Holmesilla on
suorastaan olemattomat tiedot kirjallisuudesta, filosofiasta ja
tähtitieteestä, vähän paremmat
kasvitieteestä ja geologiasta ja
hyvät tiedot kemiasta ja anatomiasta. Sensaatiokirjallisuuden hän
sen sijaan tuntee kuin omat taskunsa. Kun tähän lisätään
Holmesin esitys ihmisaivoista ullakkona, jonka huonekalut jokaisen on
itsensä valittava – hölmö ottaa kaiken vain
sisään pitämättä sen
kummempaa järjestystä huushollissaan – lukijalle välittyy kuva
miehestä, joka lukee säännöllisesti (aikansa)
Alibia ja havainnoi terävästi
ympäristöään. Siihen Holmesin – deduktioksi nimeämä –
metodi näet
perustuu: hän ei koskaan arvaa, havainnoi vain asiaintilat ja karsii
niistä epäolennaiset. Näin syntyy päättelyketju, joka ei
käytännössä voi johtaa harhaan.
Tunnettu
nippeli liittää Holmesin hahmoon tietysti myös kokaiinin. Sen
käyttö tulee mukaan vasta The
Sign of Fourissa. Holmes
selittää kammoavansa ikäviä rutiineja ja kun kiihkeitä
mielentiloja tuottavia tapahtumia ei ole hollilla, hän tarttuu
kokaiinipulloonsa. Tämän päivän lukijalle kertomuksen alku, jossa
Holmes piikittää lukemattomien pistojälkien täplittämään
käsivarteensa taas yhden
annoksen, on silti kaikkea muuta
kuin romanttinen. Esityksen – Watson seuraa surullisena tätä
vierestä – jatkuttua kuukausia meillä onkin
hyvät syyt epäillä Holmesin olevan tolkuttoman riippuvainen
aineesta, mutta mitä vielä; kun kertomus käynnistyy, kokaiini
unohtuu ja kiihkeä
mielentila ottaa vallan Holmesin ruumiista. The
Sign of Fourissa
toistuva huumeidenkäyttö yllättää lukijan, sillä A
Study in Scarletissa Holmesin
annetaan ymmärtää olevan välttelevän tietoisuutta muuntavia
tiloja ja siten huumeita.
The
Sign of Fourissa on tämän
ohella havaittavissa muitakin ristiriitaisuuksia. Kun A
Study in Scarlet
-kertomuksessa Watson toteaa suoraan Holmesin olevan tietämätön,
mitä tulee ns. yleistietoon, joka ei tunne Thomas Carlylea muttei
myöskään kopernikaanista teoriaa ja aurinkokunnan summittaistakaan
järjestystä. Holmes toteaa jopa, että nyt kun hän asian tietää,
hänen on paras koettaa unohtaa se. The
Sign of Fourissa Holmes
kuitenkin illallistaa Watsonin ja komisario Athelney Jonesin kanssa
ja pitää puheen, joka risteilee mysteerinäytelmistä keskiajan
keramiikkaan, Stradivarius-viuluista Ceylonin buddhalaisuuteen ja
edelleen tulevaisuuden sota-aluksiin. Sanotun puolesta Watsonin
aiemmin havainnoima yleistiedon puute tuntuu korreloivan
ullakkohuone-teorian kanssa; hyvällä tuulella, kokaiinipullon ja
rikoksen loihtiman kiihkeän mielentilan välissä ollessaan Holmes
tuntee lähes asian kuin asian, jälkimmäisessä vain havainnot ja
niiden yhteydet ja ensimmäisessä, synkän masennuksen jaksoissa
vain kaman.
Ullakkohuoneteoriassa
on toinenkin ulottuvuus, joka liittyy paitsi salapoliisikertomuksen
kirjallisuudensosiologiaa sivuavaan historiaan myös meidän
päiviimme. Sherlock Holmes tietää, koska on mahdollista tietää.
On mahdollista eritellä havaintoja ja karsia niistä epäolennaiset,
koska – siltä näyttää – havaintoja, vihjeitä ja ns.
avaintekstejä, on kuitenkin olemassa rajallinen määrä. Huolimatta
viittauksista suurkaupunkien kasvottomuuteen Holmes tuntee
mahdolliset auttajat ja avaintekstien keskinäiset etäisyydet (The
Sign of Fourissa Holmes
rekrytoi jopa paikallisen katulapsiarmeijan etsimään murhaajien
olinpaikkaa). Sen sijaan en ole
lainkaan varma, onnistuisiko edes Holmesin päättelytaidoilla
varustettu etsivä tänään, myöhäismodernin ja ennennäkemättömän
kompleksisen todellisuuden, jopa todellisuuksien, seassa luoviessaan.
Samaa epäilystä on puitu ja jauhettu aina kovaksikeitetyn dekkarin
päivistä lähtien, mutta ennen kaikkea metafyysisessä
salapoliisikertomuksessa, jossa jäljellä on enää arvaus,
epäonnistunut abduktio, tuuri eikä aina edes sitä. Silloin
kokaiiniin tarttuminen on lähes ainoa valinta (Thomas Pynchonin
Gravity's Rainbow
(1973) tuntuu olevan saman todellisuuskrapulan taittumista ja
hallusinatorisuus lisääntyykin entisestään 1960-luvulta lähtien,
esimerkiksi Alain Robbe-Grillet'n romaaneissa.)
Holmesista
hahmottuu näin ollen esiin tietyllä tavalla piristävä ristiriita:
yhtäältä Holmes muistuttaa hyvin myöhäismodernia ihmistä, joka
luovii Alibi-tietämyksen, yleisen tietämättömyyden,
yksinkertaisten ja välittömien havaintojen sekä
kokaiinin tuoman helpotuksen kanssa; toisaalta taas Holmes on
mahdoton hahmo tähän päivään suhteutettuna, ja mahdoton
nimenomaan siksi, että rikosten luonne (teksteinä)
monimutkaistuu, informaation kasvu kiihtyy ja olennaista on yhä
vaikeampi erottaa epäolennaisesta. Jää vain subjektiiviset
yritykset, yksilön humaltuminen itsestänsä.
Piristävä
tämä ristiriita on siksi, että aikana jolloin rikoskirjallisuus
ehkä yhtenä harvoista erityisistä genreistä, jonka tekstejä
vielä jaksetaan lukea, käsittelee teemojaan (lääke-
ja rikos)tieteellisellä
arvotuksella
mutta halveksii yleistä älyä ja loogista päättelyä, Holmes
seisoo yksin. Jo
A Study in Scarletissa
hänen asemansa on häilyväinen; alempaa luokkaa kuin poliisit mutta
konsultoivana etsivänä heidän yläpuolellaan, tavallinen tallaaja
eikä sittenkään; yksinäinen nojatuolietsivä joka ei koskaan tule
yhteiskuntansa silmissä saamaan sitä arvostusta joka hänelle
kuuluisi. Mutta hän on myös
kaikkea muuta kuin yli-ihmisen,
enemmän kuin ihmisen malli, ja
silti jotain tavoiteltavaa,
kunnioitettavaa hänessä on ohitse älyn: hän on olento, joka
tietoisesti kieltäytyy itselleen tarpeettomasta tiedosta. Meille
tällainen tieto on vierasta, sillä me olemme tottuneet ottamaan
vastaan kaiken, kunhan se vain maistuu hyvältä ja synnyttää edes
jonkinlaisia elämystä tapailevia tuntemuksia. Mitä vain, paljon,
piikkiä suoneen, tauotta. Joka päivä avaan tietokoneen, lehden,
television... täplillä, arvilla
käsivarret ja jalkapohjat.
Skandinaavinen,
yhteiskunnallisesti painottunut rikoskirjallisuus menee harvoin
kulutustavarana kovinkaan syvälle ja selittää mielellään
rikokset itselleen parhain päin, murentuvan hyvinvointivaltion
syöpäpesäkkeinä joiden keskiössä ihmiset ovat vain olosuhteiden
vuoksi rikoksille alttiita mutteivät luonnostaan hyviä
tai pahoja. Tässä etenkin A
Study in Scarlet muodostaa
vielä ihanan toisinkasvun:
vaikka rikollinen siinä onkin teoriassa mahdollista nähdä
olosuhteiden uhrina, koston teema kasvaa jopa oikeutettaviin
mittasuhteisiin. Rikollinen ei ole
hyvä tai paha, mutta hänen tekonsa kasvaa maaperästä joka
käyttäytyy toisin kuin se johon olemme tottuneet.
Epäkorrektisuuksistaan huolimatta
– tai ehkä juuri siksi – A
Study in Scarletin
kerronnalliset ratkaisut ja
teemat osoittavat,
että tällaista kirjallisuutta olisi luettava tämän tästä;
ullakkohuoneessa järjestyksen takaa vain kuulas ajattelu, ymmärrys
etäisyyksistä ja siitä, että toisinaan uusi järjestys kirkastaa
senkin, mikä alkaa samentua, nimittäin ajattelun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti