Kun ajatus on kirjoittaa kuolemasta, se
sassaroituu helposti; kuinka kirjoittaa kuolemasta? Kuinka lähestyä
sitä? Pitäisikö siitä olla joku mielipide? Luen perätysten
Henriikka Tavin Toivoa (2011) ja Aki Salmelan Vanitasta (2012)
yrittämättä löytää teesejä tai esityksiä kuolemasta, vaikka
siitähän molemmat eräässä mielessä puhuvat. Aina jotain
naarautuukin pintaan. Toivon lähtökohtaisena eetoksena tuntuu
olevan puhutella kuolleita, olla yhteydessä niihin jotka ovat jo
menneet, jotka puhuvat vielä murtein ja toisenlaisista ympäristöistä
kuin ne joihin me olemme kiintyneet. Toivo on täynnä kehtolauluja,
lastuja ja satuja – sekä monilta unohtuneita luetteloita
perhosista ja muista elävistä, joita lapsena kansien väliin
säilöttiin ja nimettiin, kun oppikoulusta kävi sellainen
kotitehtävä. Kahden nimettömän osaan väliin jäävä nimiosa
puhuttelee sen sijaan suoraan ja välillä oudon latteastikin
jotakuta jo mennyttä, ehkä äitiä, ehkä isoäitiä: ”sanon
tämän nyt mahdollisimman selvästi: Sinä kuolit turhaan.” (Tavi
2011, 31.) Mutta liekö yksikään kuolema sitten turha? Kaikki
vanhemmat tuntuvat menevän aina edeltä ja aina liian aikaisin;
tuskallisinta on jäädä sitä todistamaan. Toisen poismenon turhana
pitäminen on vain mielipide, ehkä surun ilmaus siinä mielessä.
Mutta ei kuolema kai siinä mielessä lopullista ole, sillä aina
jotain jää, niinhän elävätkin menevät meissä kun eivät
edessämme käy. Näin Toivossakin kirjoitetaan: ”Sinä olet minua
vanhempi; ole vielä vanhempi. Ihmiset imeytyvät toistensa läpi. Ja
mitä kauemmin kirjoitan, sitä kauemmaksi kaikki siirtyy.” (emt.,
43.) Luen tätä ja poimin puolukkaa äitini kanssa, koen olevani
jonkin olennaisesti minua vanhemman tiedon äärellä, asun äitini
kanssa hiljaista taloa, jonka lämpö on nyt toisenlaista. Ikkunasta
näkee keltaiset puut, sataa veden, sataa toisen.
Toivossa häilyy voimakas äiti- ja
sisarsuhde, naiset asuvat taloja, naiset ovat jääneet jäljelle tai
menneet jo edeltä. Isä on etäisempi horisontti, mutta häneenkin
palataan, ehkä hän imeytyy puhujien lävitse, ainakin siinä määrin
isäksi tullaan, isä otetaan omiin nahkoihin. Isässä ei kuitenkaan
kulje samalla tapaa elämisen loppuminen kuin teoksen äideissä.
Voimakkaampana tuleekin tuntu, että
itsessään minua vanhempi välittyy juuri muodoissa: jutut joita
lapselle kerrotaan, lapsuudenmuistot joita lapsenlapsille kerrotaan
niin kuin niihin lapsi muka osaisi ottaa jotenkin osaa, sadut ja
muut, kaikissa niissä välittyy jokin liikuttava, koskettava kun se
tulee yhteen poismenon kanssa. Kielessä loru ja lorussa eletyn
elämän parsi. Eivät puhuttelut tai nimet ja vuosiluvut sellaista
korvaa; ei muistokirjoitukset mitään merkitse, ne ovat vain
lörpötystä, jolla koetetaan antaa itselle ja toiselle lohtua. Se,
joka on mennyt on, imeytyy niihin jutusteluihin, joista aika ajaa
yli, ja niistä sitten pois, mutta joihinkin se jää, sanoihin ja
muotoihin, jotka on useammassa suussa pidelty ja pulpateltu.
Salmelan Vanitas on sekin tapaus,
toisenlainen, toisia tuntuja mieleen palauttava. Se ei perää jo
menneiltä mitään, vaan etäännyttää itseensä kuviin, katsoo
elämää niin kuin se turhaa olisi. Motoksi on valittu pätkä
Saarnaajaa: ”Minä käänsin minuni, ja näin turhuuden auringon
alla”. Kaikki vain menee, mikään ei tunnu jäävän, on vain
hiekan tanssia ja etäisyyksiä. Kokonaisuutena Vanitas tuntuu
arvokkaalta tekstikokonaisuudelta, vaikka en varsinaisesti pidäkään
sen yleiseetoksesta: se on liian lähellä tätä päivää, näitä
tyhjännuolijoita ja horisontittomia huoraajia, lähellä hukatun
elämän oikeutusta. Ymmärrän kyllä toisaalta hyvin tavan, jolla
silmä väkijoukossa laajenee silmäksi maailmankaikkeudeksi joka
katsoo elämää, jossa tämä päivä on eilisen huominen ja joka
itsessään on vain avoin hauta. Vanitas on lukijuudelleni lohduton,
jopa räävitön, vaikka se tarkasteleekin monin kuvin ohimenevyyttä
rauhallisin silmin, perspektiivistä ”joka / putoaa tyhjyyden
lävitse kuin kyynel; kirkas, pyöreä, itsessään / täydellinen
hetki, koska mitään muuta ei ole” (Salmela 2012, 12.)
Toisaalta kokoelman nimi ja motto
yhdistyy Narkissos-lainaan: ”ja kun Narkissos katsoi lampeen /
kauhistui hän näkemäänsä” (emt., 19). Kun ihminen kääntää
itsensä kuin rukkasen tai hansikkaan, katsoo ulospäin kuin itseään,
kaikki toden totta näyttää hulluudelta; mielen riehuntaa mieltä
itseään vailla, rimpuilua ja sätkintää jossa harvalla asialla on
todella väliä. Tämän näkemisen pohjalta Vanitas tuntuu
kauttaaltaan rakentuvan, seassa vain häilähtää muutakin, ehkä
lohtuakin. ”Pian täällä on pelkkiä paskiaisia” (emt., 35),
kunhan vain puhuja, itseään muita paremmaksi toivova, tästä vain
ensin ottaa ja lähtee, ”parasta elämästä on lähteä kevein
askelin” (emt., 35). Ja kuitenkin tarvitaan vain mielenkääntymä,
mielenmuutos ja sekin näkökulma raukeaa, rytmikäs nauru ”joka
millä hetkellä hyvänsä voisi vaihtua nyyhkytykseksi” (emt.,
54). Niin herkässä onni täällä tuntuu olevan.
Silti on sanottava, että pidän kovin
Salmelan kirjasta. Se on kauttaaltaan harkittu, punnittu ja vakava,
ei laskelmoidun tai kyynisen oloinen. Kyynisyys, kaiken turhuuden
taivastelu ja sille julmasti hymyileminen, on heppoisuudessaan vain
pintaa; kokonaisuus on muuta, siinä on rehellistä pää pystyssä
menoa. Sitä vaivaa kuitenkin hienoinen yhteydettömyys –
etäännytys kuviin kai sen tekee – joka korostaa yksinäisiä
silmiä, joita saattaa puhkoa milloin mielii, milloin kohtalo elämä
kuolema niin mielii. Vanitas on minun tunnolleni hyvin moderni
teksti, sanan baudelairelaisessa merkityksessä, se on juuri sitä
samaa kohteliaan välinpitämättömyyden, ehkä jopa heppoisen
ironisuuden kalvamaa – niin kuin hautaa itselleen kaivaisi –
elämisen näkymää, mikä tekee siitä kotimaisessa runoudessa
tärkeän reliikin. Ei siksi, että se jotenkin osoittaisi, että
näin täällä ajateltiin, vaan sen vuoksi, että se korostaa tapaa,
jolla näin täällä ajateltiin saattaa milloin hyvänsä raueta
sekin. Siinä mielessä Vanitas painuu tavanomaiseksi tavattujen
asenteiden metafysiikkaan.
Kuoleman peittelyä on paljon käsitelty
osana myöhäismodernin yhteiskunnan mekanismeja: puhutaan sitä
sulkeistettavan elämismaailman ulkopuolellle, kun nuoruus ja kauneus
nostetaan parrasvaloihin. Käsittelystä huolimatta paljon on puhetta
ja niin vähän henkilökohtaista pohdintaa, silmän kääntymistä
takaisin sisäänpäin; niin paljon itse puhetta puhutaan,
lörpöttelyä lörpötellään jotta jotain jäisi ajattelematta,
jotta jotain ei tarvitsisi ajatella. Melankolia eli raskasmielisyys
on saturnaalinen sairaus. Kuka teki mitä ja kenen nimissä, kuka
pilkkasi ketä, on paljon aina kiinnostavampaa kuin ajatus, mitä
lähimmäiseni joutuvat kestämään kun kuolen, mitä minä, kun
lähimmäiseni lähtevät. Mitä tapahtuu, kun tajunta sammuu ja
ruumista hiipuu viimeinenkin palo. Rooma-tv-sarjan (2005–2007)
lopussa Kleopatran palatsin piirityksen yhteydessä Marcus Antonius
syöksyy miekkaan, sillä se on oikea, roomalainen tapa mennä.
Kunniallinen kuolema. Caesarin murhaajana pidetty Decimus Junius
Brutus Albinus taas käy yksin legioonaa vastaan huomatessaan
häviönsä. Tietyn historiankirjoituksellisen totuuspohjan omaavana
sarjana Rooma käsittelee muutoinkin meille koko lailla vierasta
etikettiä, johon kuuluvat lojaliteetti ja kunnia; hyveitä joilla
myöhäismodernissa yhteiskunnassa näyttää olevan vähemmän
väliä. Keskeisin seikka, joka juonen tasolla katsojaa kiihottaa,
lieneekin sekä Rooman että esimerkiksi Game of Thronesin (joka
George R. Martinin kirjasarjasta huolimatta on aikamoista Rooman
kierrättämistä) kohdalla juuri tuon etiketin ja meidän
tuntemiemme hyveiden (joista korkeimpia ovat vapaus ja rakkaus)
väliset ristiriidat: kun ihmiset toimivat kunnian ja uskollisuuden
ajamina, rakkausavioliitot ja lastensuojelut eivät aina tule
kysymykseen. Sellaista on vaikea tämän päivän arvoliberaalin
niellä.
Saman riidan ja toran äärellä tuntuu
olevan ihminen tänään muutoinkin, silloinkin kun kyse on
tavallisesta läheisen kuolemasta, tai kuoleman pelosta, sen
läheisyydestä, nuoren ihmisen ja vanhan ihmisen kohtaamisesta.
Ajattelen Tavin Toivoa, joka on kuin taiten naamioitu joukko
henkilökohtaisuuksia. Kertovatko tietyt sadut ja lastut, tai
perhoskokoelmat, yleisesti meidän vanhemmistame tai
isovanhemmistamme? En usko; tuntuu että kirjassa vaalitaan yhteyttä
kahden paikallisen yksilön välillä katoavien paikallisuuksien
maailmassa. Salmelan kirjassa tähän yhteyteen ei kajota, puhuja
porautuu ainoastaan yhden, kyynisyyden merkitsemän etiketin
saumoille pyrkiessään osoittamaan paitsi sen myös itsensä elämän
oudon merkityksettömyyden. Onko se sellaista, etiketeistä
riippumatta, jää jokaisen päätettäväksi. Miten sitä nyt elämän
kokee, miten sitä nyt sitten potee.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti