Olen
kirjoittanut tätä blogia pian seitsemän ja puoli vuotta. Kaiken
kaikkiaan bloggaamista takanani on yli 14 vuotta, aloitin
syksyllä 1999 kotisivu-pohjalta. Ensimmäiset seitsemän vuotta
kirjoitin runoutta ja päiväkirjamuotoa yhdistelevää puolijulkista
koostetta, muistijälkiä, jälkikuvia, sen sellaista,
terapiatekstiä, jotakin. Kun aloitin Koiranmutkia-blogin ja Santeri
Nemo kävi kirjoittamaan kesäkuussa 2006, minulla oli luonnollisesti
vain etiäisiä, haaveita ja tuntumia, mihin blogi saattaisi minua ja
kirjoitusta viedä. Sen tiesin, että alan kirjoittaa esseemuodossa
minua kiinnostavista asioista, omaa arkeani yleisemmällä tasolla.
Seitsemän
vuoden ajanjaksossa ehtii tietysti tapahtua paljon. Ehtii kirjoittaa,
ehtii olla kirjoittamatta. Ehtii asua useammassa maankolkassa.
Aiheetkin vaihtuvat, lukijoiden määrä kasvaa äkisti, vähenee
sitten. Olen myös tietoisesti pyrkinyt muuttamaan kirjoitusteni
luonnetta, yrittänyt rienata vähemmän ja pohtia, kysyä enemmän;
enhän minä näistä asioista oikeasti tiedä. Silti on jäänyt
olo, ilman sarvia tai hampaita, että kun aikoinaan kirjoitti
vihaisemmin, mekasti mieltä vailla kapitalismista, anarkismista,
politiikasta ja päivänkohtaisuuksista, sellainen kiinnosti monia –
jopa silloista itseä – paljon enemmän kuin vaitonainen askartelu,
kulttuurin pienten ilmiöiden keriminen auki – ja tietääkseni
näin on vieläkin: on ylipäänsä olemassa yhteiskunnallisen blogin
määre, joka monien kohdalla tarkoittaa tosin vain äkäistä
mielipidekirjoittelua ja varman sanomista. Minäkin niitä luin ja
luen ja onkeeni otin – on niillä epäilemättä paikkansa, vaikka
niin paljon sanoista koostuukin pelkästä päivittelystä. Eikä
kolumni tai mielipidekirjoitus muotona edes ole erityisen
kiinnostava! Aivan alkuun saatoin luulla jopa, että esimerkiksi
Uuden Suomen blogeja pitävät jotenkin kutsutut henkilöt; tänään minulla
ei, kuten ei varmasti monella muullakaan ole enää minkäänlaista
hajua, kuinka monet bloggaavat ja minkälaisista aiheista. Kysellään
aiheita ja teemakokonaisuuksia, konsepteja, parasta blogia.
Perinteisetkin mediat ovat olleet jo hyvän tovin kiinnostuneita
blogeista. Ja kiinnostus tuntuu vain kasvavan, vaikka esimerkiksi
hyvä osa niistä, jotka kulkivat kanssani vielä nelisen vuotta
sitten, ovat kai saavuttaneet nyt kehäraakin iän tai siirtyneet
muualle: blogia he kirjoittavat laillani vähän, ehkä mainostavat
muita tekemisiään, kirjoittavat edes jotakin pitääkseen blogia
elossa. Eikä tietenkään voi vaatia mahdottomia, on ihmisillä
muutakin. Olenhan samalla tavalla seurannut, kuinka vähä vähältä
lapsuuden kotikatuni taloissa vaihtuvat asukkaat; joku palaa takaisin
isänsä taloon, toinen lähtee, kolmas kuolee, aina joku muuttaa
tilalle.
Enkä
koe kuuluvani joukkoon. Seuraan joitakin blogjea, mutta blogosfääri
laajemmassa mielessä on alati vieraampi. En koe kuuluvani joukkoon
enää, en ehkä aiemminkaan. Jatkuva ulkopuolisuus on osa, valittu
osa, ja kaikki on liikkeessä. Enkä koe enää tarpeelliseksi tuoda
julki ja toitottaa vegaaniuttani, poliittisia asemia tai kriittistä
suhdetta myöhäiskapitalismin koulimiin elämänmuotoihin tai
kulttuuriin yleisemmin; kaikki tämä välittyy, jos on
välittyäkseen. Kaikki tämä luultavasti välittyy joka
tapauksessa. Vaikka en minä tietenkään varma ole, oikein mistään.
Silti sitä otaksun, että provokaatio, herjaaminen, asioiden
paljastaminen ja ennen muuta yleinen reaktiivisuus tuntuvat yhä
hallitsevimmilta asenteilta ja lähtökohdilta bloggaamisessa, enkä
ole itse kuin yrittänyt vähin erin pyrkiä sellaisesta poispäin.
Oli
myös aika, jolloin mediatilassa korostuneesti parjattiin
anonymiteettia. Ihmiset herjaavat siellä, virtuaalimaailmassa,
toisiaan nimimerkkien takaa, puskista huudellaan, sanottiin. Monet
kerrat, osin tästä samasta syystä, mietin minäkin naamiosta
luopumista. Perhana. Tietysti ajatuksessa yhdistyi muutakin,
esimerkiksi heikkoluontoinen kateellinen ajatus, mitä kaikkea omalla
nimellään esiintyminen saattaisikaan ehkä tuoda. Mutta kun asiaa
aina toisen kerran ajatteli, johtoajatus vakiintui: mahdollisuuksien
sijaan omalla nimellään esiintyminen toisi kuitenkin ennen muuta
vastuuta ja lopulta kahleet. Miettisin yhä enemmän, mitä voin
kirjoittaa, sillä, jotenkin, kuitenkin omalla nimellään
kirjoittaminen on sellaista kirjoittamista, jossa sanojaan aina varoo
entistä enemmän. Siinä tosin on hyviäkin puolia, tietysti.
Sauna-argumentti on ehkä vastaansanomattomin: jos kirjoittaa niin
kuin vieras olisi aina vierellä vihtomassa, ei välttämättä
parjaa toista yhtä hanakasti kuin jos vieras olisi vieras ja
kaukana, ja tuntematon – lauteilla paitsi alastomuus ja
yhdessävihtominen myös sinunkaupat ja nimet sitovat ihmisiä. Ehkä.
Lojaliteetti on luottamusta ja luottamus on nimenvaihtoa: minä olen
Santeri, mikä sinun nimesi on? Silti olen ollut tyytyväinen ja
iloinen ja otettu, että olen saanut kirjoittaa myös omalla
nimelläni eri tahoille, jolloin toden totta olen miettinyt
sanomisiani – mutta tämän lisäksi olen voinut kirjoittaa myös
naamion suojissa terapeuttisesti haluamistani aiheista, niin paljon
kuin haluan, siihen sävyyn kuin haluan. Tästä muistuttaa sekin,
mitä kirjoitin tämän sivun Blogista-sivulle:
Blogissa esitetyt argumentit, näkemykset ja mielipiteet ovat ensisijaisesti ajatuskokeita ja koettelun välineitä. Ne eivät edusta objektiivista totuutta eikä niitä sellaiseksi tule lukea. Teksteissä vilisevät ristiriitaisuudet, ongelmallisuudet ja umpisolmut kertovat juuri tästä: kokeina ne tapahtuvat ajassa, eikä niissä esiintyviin lopputulemiin ole välttämättä ole käytetty aamupäivää pidempää rupeamaa.
Näin
on, edelleen, vaikka joitakin blogitekstejä kirjoitan nykyisin
pidempään ja mielestäni vastuullisemmin. Jokaisen lauseen tulisi
olla sellainen, ettei se tieten tahtoen loukkaa ja nälvi – niin
olen tavannut ajatella, koska tämän maailman alhoissa on jo
minutakin aivan tarpeeksi vihaa ja rienaamista. Lause kuin lause –
kaikki on mahdollisesti löydettävissä, vaikka epäilenkin, että
kukaan jaksaa enää mitään lukea, etenkään jos teksti on pitkä
ja kuvaton ja sisältää useamman lauseen kappaleita. Eikä
sellaisen – että joku jossakin lukisi – varaan voi tietenkään,
paradoksaalisesti, mitään toisaalta laskeakaan: nämä tekstit
eivät ole sen ainutlaatuisempia kuin kenenkään muut, nämä
arpailut pelkästään pisaroita meressä. Ja siksikin on ihan hyvä
niin. Näin on ollut myös kaikkien neljäntoista vuoden ajan; ensin
kirjoitin tahallisen väljästi, sitten aloin herjata ja vähitellen
senkin kumu vaimeni – mutta milloinkaan en ajatellut – en
tohtinut ajatella – että ensisijaisena olisi oikea lukija. Vaikka
tietysti ilahduin ja ilahdun vieläkin, kun joku luki, mutta
lähtökohtana tekemiselle en voinut oikeaa lukijaa ottaa. Paljon
kirjoittamisessa oli ja on hypoteettista. Oletetaan, että. Ja
harvoin vastausta saa – sama se on muussakin kirjoittelussa.
Toisaalta
valittu muoto on myös osaltaan rajoittanut kirjoitusta. En ole
kirjoittanut keveää julkista tekstiä enää vuosiin, kaikkia
sanomisiaan vahtii nyt muutenkin entistä neuroottisemmin,
ulosantiaan kyselee, eikä sosiaalisiin medioihin mukaan meneminen
sanottavasti ole auttanut asiassa. Enkä minäkään ole kovinkaan
kiinnosta henkilö, en ihmisenä enkä edes naamiona. Vasta aivan
hiljattain olen kuitenkin herännyt ajatukseen, että elän – koen
eläväni – siinä määrin saumalla, että minun ja ehkä
ikäpolveni laajemminkin on sen vuoksi niin vaikea orientoitua
sosiaalisiin medioihin ja tietotekniikkaan mielekkäästi – miksi
itsekin niin hermostuneesti seuraan ja mietin, kuka teki ja mitä ja
tykkäsikö ja mitähän muut ajattelevat tästä ja miten voin olla
ajattelematta tätä. Itsetietoisuus ja tietoisuus itsetietoisuudesta
ja ajattelun imploosio. Olen elänyt aikaa, jolloin tietokone ei
ollut elämäni osa, olen ikäpolvea jolle on olemassa aika ennen
ja jälkeen ensimmäisen oman tietokoneen ja älypuhelimen.
Diginatiivit tulevat kai minun jälkeeni – minun jälkeeni
vedenpaisumus – ja jossain määrin kadehdinkin heitä; he
ymmärtävät eivätkä vain vastusta; he eivät mene verkkoon, vaan
ovat siellä. Se, että tunnen itse oloni uhatuksi, vihaiseksi ja
hukassa olevaksi, saattaa johtua osittain juuri siitä, että olen
saumalla – olkootkin, että neljäntoista vuoden bloggauskokemus
voi lukijan silmissä kenties asettaa minut vähintäänkin natiivin
asemaan. Tosiasiassa en kuitenkaan ymmärrä paljoakaan, ja viime
vuosina tämä ymmärtämättömyyden tunne on vain kasvanut – ja
kasvaa luultavasti jatkossakin. En tiedä, mitä reilun kymmenen
vuoden aikana on oikeasti tapahtunut. Olen ollut monessa mukana ja
siirtynyt asunto asunnolta tiiviimpään yhteyteen tietotekniikan
kanssa, mutten ole vieläkään varma, saatanko joskus ymmärtää tätä
kaikkea jotenkin syvällisesti saati olla kotonani siinä.
Reilun
seitsemän vuoden jälkeen tuntuu yhtä kaikki tärkeältä paitsi
silmäillä mennyttä myös kysyä tulevaa. Kuten mahdolliset lukijat
ovat huomanneet, blogin päivitystahti on parhaista vuosistaan
auttamatta hidastunut. Kuluva vuosi on ollut Koiranmutkien hiljaisin.
En ole ollut kiinnostunut oikeastaan enää hyvin pitkään aikaan
keskustelemisesta; lukija on, kuten sanottua, minulle aina haamu ja
vieras – ne ihmiset, joiden kanssa bloginkin aiheista lopulta
keskustelen, tulevat luonnostaan jos ovat tullakseen. Sen myönnän
tietysti, että blogi on ollut myös muun elämän hyödyksi: olen
saanut ystäviä, tuttavia, ihmisiä joita tiedän. Toisaalta juuri
ihmiset jotka tiedän muodostavat ryhmän, joihin suhteeni on ollut
jo pitkään ehdottomasti kaikkein harhaisin: sosiaalisten medioiden
myötä olen saanut seurata monen sellaisen ihmisen elämää ja
tekemisiä yhä tiiviimmin, joka ei arkeeni muuten mitenkään
kiinteästi kuulu, jota en edes tunne, minkä seurauksena arkeani
tänään tapaavatkin monesti määrittää hyvinkin hyökkäävällä
tavalla täysin ventovieraat ihmiset.
Toisin
sanoen osasyy sille, miksi en koe nettikeskusteluja erityisen
mielekkäiksi, voi osaltaan olla juuri vieraiden ihmisten asuttama kotoinen
tila: ventovieraiden elämä ja heidän tekemistensä seuraaminen ja
tähän reagoiminen syövät kaikki halua keskustella, muodostaa
yhteyksiä – monesti tänäänkin, muistaa ja huomioi ihmisten
kirjoituksissa, olipa kyseessä sitten essee tai blogikirjoitus,
enimmäkseen viittaukset omaan elämään ja sen yksityiskohtiin.
Ihmisten seuraamisesta tulee liike, jossa itse asia vähin erin
karisee: toimijuus, vilkkaus ja oman elämän yksityiskohdat
merkitsevät mielipiteiden virrassa enemmän, niissä kun sentään
on jotain kiinteää ja ymmärrettävää. Ei tällainen tietystikään
sosiaalisten medioiden ja informaatioteknologisten rakenteiden syytä yksin ole:
edelleen tunnen oloni yksinomaan kurjaksi sattuessani samaan tilaan
edes puolijulkisen henkilön kanssa – ihmisen, joka tunnetaan
medioissa, julkimon, tai yksinkertaisesti ihmisen jonka tekemisiä
olen syystä tai toisesta seurannut. Miksi tunnen tämän ihmisen?
Miksi tiedän hänen elämästään sen, mitä tiedän? Miksi en
tiedä, miten päin olisin, vaikka en tekisi mitään? Pitäisikö
mennä juttelemaan vai katsoa syrjäkarein ja kieroon? Eikä se ole
alemmuudentunnetta, välttämättä, vaan pikemminkin yleisempää
häkellystä: mitä kaikkea tiedän tästä henkilöstä ja miksi –
ja millaiseen asemaan se asettaa minut itseni?
Toisaalta,
keskustelemiseen palatakseni, aikani vain ei yksinkertaisesti riitä
enää, semminkin kun yritän muutenkin vähentää turhaa ajan
kuluttelua sosiaalisissa medioissa, blogeissa ja foorumeilla.
Luettavaa ja tehtävää on ilmankin, joskus ihmisiäkin, joita
tavata. Eikä aikani riitä siksikään, että käytännöllisesti
katsoen kirjoitan ja tutkin työkseni. Tästä huolimatta en ole
kuitenkaan kokenut, että blogia pitäisi muuntaa toiseen suuntaan,
tai täysin jonkinlaiseksi tekemisteni alustuksiksi, alustaviksi
luonnoksiksi niistä kirjoituksista joita laadin ja olen saanut
julkaistua omalla nimelläni. Koiranmutkia ja Santeri Nemo sen
kirjoittajana ovat asia erikseen, vaikka tietysti kirjoitus ja ajatus
kiertää, hakee ituja ja versoo toisaalla. Kirjoittamalla koetellaan
ja koettelu on kokemista – toisinaan tärppää ja ajatus ilmaistuu
toisin ja toisaalle vasta useamman koettelun jälkeen.
Vaikka
en minä sitten lopulta tiedä sitäkään, vieläkään, mihin Koiranmutkia
vie naamiota ja minua. Sen tiedän, että koettelu jatkuu – ja
kaiken järjen mukaan olisi vain itse asiassa koeteltava entistä
enemmän, päivänkohtaisuuksista ja päivänkohtaisista reaktioista
riippumatta. Uskon näet vieläkin, että Slavoj Žižek oli
tavanomaisesta, roiskivasta epämääräisyydestään huolimatta
oikealla suunnalla kääntäessään nurin Marxin 11. teesin
Feuerbachista: jos filosofit ovat vain selittäneet maailmaa, kun
tehtävänä on sen muuttaminen, entistä enemmän minusta tuntuu,
että yhden ihmisen – vaikka sitten kaltaiseni ei-filosofin –
tarkoitus ei suinkaan ole muuttaa maailmaa, uskotella itselleen ja
muille että se muuttuu vaikka sitten hänen voimastaan, vaan
selittää sitä, maailmaa, kulttuuria, itseään – koetella ja
keriä auki, uudelleen ja uudelleen. Koetella ja keriä auki, osana
ja karussa. Sillä ehkä juuri se, vaikka sitten yhden ihmisen
toiminnan vaivaisena kaikukoppana, luun hälynä, avaa myös
utooppisen tiloja ja liukumia tuleville arjen vallankumouksille,
minussa ja haamuissani.
2 kommenttia:
Nytkin minun tekee mieli halata sinua.
Olet kirjoittanut tavalla ja aiheista, joita ei voi hotkaista kuin pikaruokaa. Pidän sitä ansiona kuin ajatusten parkouria.
Lähetä kommentti