Kuka
edes muistaa kaljun Hynysen? Aika harva. Kirjoitin kolme vuotta
sitten blogitekstin ”Voipallero
kasarissa eli erään rock-yhtyeen umpikuja”, jossa parjasin
tarpeettoman ilkeään sävyyn Kotiteollisuus-yhtyeen kehitystä koko
kansan suosikiksi. Myönnän sen, paljon sanoin ja monesti väärään
sävyyn. Vuoden 2010 jälkeen yhtye on julkaissut kaksikin levyä,
joita mieluusti kutsuisi etsikkolevyiksi, onhan yhtyeen soundi
selvästi keventynyt, hakenut uusia suuntia ja Popedakin on entistä
lähempänä. Yhtyeen sanoittaja, säveltäjä ja keulahahmo,
”katkokävelevä kansallissankari, elävä kuollut” Hynynen taas
on syksyn 2010 jälkeen julkaissut useamman kaunokirjallisen teoksen,
lähinnä päiväkirjamerkintöjä ja kolumneja. En tiedä, kuka
näitä levyjä kuuntelee ja kuka näitä kirjoja lukee, mutta
kaiketi hyvinkin moni. Niissä määrin yhtye on kuitenkin vuosien
aikana kasvattanut suosiotaan, että on kansan rakastama yhtye
julkaissut jopa nimikko-oluen – vaikka toisaalla, toisaalta Hynynen
on saanut samaisen kansan vihat ylleen parjattuaan kolumnissaan Vain
elämää -ohjelmaa. Jotain on siis tavallaan tehty oikein –
sanoivat vilkkaat kielet mitä hyvänsä – levyjä tehty ja Suomea
kierretty. Ja nyt kun viimeistään, näiden vuosien myötä
Kotiteollisuudesta on tullut myös yleinen vitsi, jota jopa Nuorgamin
kaltaiset ajan hermolla itseään pitävät musiikkimediat alentuvat
parjaamaan, ehkä yhtye voidaankin alkaa vasta nyt ottaa vakavasti.
Jos näet jokin asia vetoaa väensoluihin, ei sen tarvitse roskaa
olla – tai vaikka olisikin, jotakin se näyttää monen ihmisen
tunnossa puhuttelevan.
On
kolmen vuoden aikana tosin tapahtunut muutakin. Viime keväänä
lappeenrantalainen rock-yhtye Pronssinen pokaali julkaisi neljännen
pitkäsoittonsa Vastatuuleensoutajat (2013).
Edellisestä Maa hehkuu -levystä (2000) oli ehtinyt
kulua kolmetoista vuotta. Ja mitä tapahtui? Kukaan ei huomannut,
vaikka Tomi Siveniuksen (joka on sivumennen sanoen yksi Suomen
aliarvostetuimpia laulajia) johtama yhtye palautti levyllään
mieliin jotakin vallan unohdettua tuoden samalla
ilahduttavan tuulehduksen pötkösoundin ja suomihevin vaivaamaan
kotimaiseen rock-kulttuuriin. Jopa CMX
vaikutti Vastatuuleensoutajien rinnalla jotenkin
väsähtäneeltä – mutta juuri CMX:n kaltaiset, vakiintuneet
rock-yhtyeet ja artistit keräsivät keväälläkin palstatilan. Näin
tila toimii.
Pronssinen
pokaali muistetaan takavuosilta Lappeenrannan rock-elämän
eräänlaisena emoyhtyeenä, jossa sittemmin muissa yhtyeissä
menestyneet aikanaan vaikuttivat: Marko Annala (Mokoma), Jouni
Hynynen (Kotiteollisuus) ja Jari Sinkkonen (Kotiteollisuus) soittivat
kaikki Pronssisessa pokaalissa. Uskaltaisin jopa sanoa, että oli
olemassa aivan tietty Lappeenranta-soundi tai -tunne – ennen kuin
Mokoma vaihtoi heviin ja Kotiteollisuus tunkeutui valtavirtaan. Juuri
tästä, olemuksellisesti jotenkin 90-luvulaisesta kokemuksesta käsin
myös Hynysen myöhäisempi lyriikka saa vielä tänäänkin
voimaansa – ja jopa mielen. Vaikka Kotiteollisuutta vaivaakin
musiikillisesti toisto ja nyanssien puute ja julkisuuskuvan tasolla
vastenmielinen viinapirun henki, tavallaan ongelmallisempaa on ollut
yhtyeen temaattinen rooli laajemmin, jota voisi kutsua sosiologi Arto
Jokisen termein panssaroiduksi maskuliinisuudeksi, joka puolestaan
vääristyy – toinen sosiologi, Atte Oksanen, kirjoitti nimenomaan
Kotiteollisuudesta ja muusta raskaasta suomenkielisestä rockista
erinomaisen pro gradu -työn Murheen
laakso (2002) jo vuosia sitten sivuten samaa aihetta. Mutta
yhtä kaikki, yhtyeen julkisuuskuva on jo aikoja sitten peittänyt
näkyvistä itse musiikillis-lyyrisen mielen (denapilvi alkoi
varjostaa yhtyettä joskus Rakastaa/ei rakasta -videon (2002)
tienoilla, viimeistään): sisus kääntyy ympäri, ydin korvautuu
ulkoasulla, lyriikat alkavat heijastaa voimakkaammin juuri yhtyeen
julkisuuskuvaa. Kotiteollisuuden uusimmista levyistä mieltä tai
alkuperäistä ideaa on vaikea enää löytää, ja suorempaan
kosketukseen pääseekin kuuntelemalla esimerkiksi Pronssista
pokaalia – tai sitten ruoppaamalla yksinkertaisesti entisaikoja,
paljon varhaisempia Kotiteollisuuden levyjä.
Kuka
siis muistaa kaljun Hynysen? Ero menee siinä. Joka muistaa, saattaa
muistaa hyvin toisenlaisen Kotiteollisuuden. Ikisuosikkini Eevan
perinnön (2000), Soin -kappaleessa lauletaan: ”näitä
lauluja lapset eivät laula / näitä lauluja tytöt eivät kuuntele
/ nämä laulut tulevat sieltä missä miehet hikisinä kiertävät
kehää”. Tätä Kotiteollisuutta ei julkisuus ja tietyt
rooliodotukset ole vielä ryvettäneet, ja vaikka muusikoille
varmasti viina tuolloinkin maistui, koko varhaisen Kotiteollisuuden
temaattinen mieli ja tarkoitus tiivistyy Eevan
perinnön kansiin ja Tomusta ja tuhkasta -levyn
(2000) lohkaistun Jos sanon -singlen musiikkivideoon, joissa huojuu
kultaisia, alastomia kaljuja miehiä lekojen kanssa tai ilman. Ihana
konsepti! Varhaiset kivimiehet! Ihanan... alkukantaista. Mutta
kivettyneisyys leimaa tätä tematiikkaa muutenkin. Lauluissa mies on
graniittia, hän ei osaa puhua rakkaudesta, kärsii vain ja soi –
juoksee ilman sanoja ja näkee joka puolella seinän (”hän etsii
jotain katseellaan / seinä seinä seinä seinä”, Routa ei lopu).
Yksi hienoimpia Kotiteollisuuden kappaleista, Eevan
perinnön päättävä Saattoväki loppuu raskaiden riffien
alle peittyvään matalalla äänellä lausuttuun kysymykseen ”Miksen
tunne enää mitään?” Kuva on merkitsevä, miehen ääni uppoaa
maan sisään. Ja mikä tärkeintä yleisesti, ”kylmän kiven
osassa” mies on mykkä. Kivi kun ei puhu.
Se
panssaroitu maskuliinisuus, joka kulkee Eevan
perinnön käsittämättömän raskauden,
pyllistysmentaliteetin ja lyyrisen vähäeleisyyden keskellä
punaisena lankana, muuntuu Kotiteollisuuden tuotannossa jo
seuraavalla levyllä. Tomusta ja tuhkasta -levyllä
ilmaistaan itseä jo paljon enemmän monisanaisemmin, säkeet ovat
pidempiä, huutoa on vähemmän. Hynynen selvästi kehittyy vuosien
aikana sanoittajana, mutta juuri Aamenella (1998)
ja Eevan perinnöllä suuri osa teemoista on jo
nähtävissä, vaikka sitten kömpelömmässä, karkeammassa
muodossa. Aamen on sekin loppujen lopuksi äärettömän
oivaltava levy, eikä levyn hapuilevampaa loppupuoliskoa tarvitse
hävetä: sointi on kömpelöä ja lyriikat paikoittain naiveja,
mutta tunne välittyy, ehkä juuri kömpelyyden ja naiiviuden takia.
Ja se on tunne on äärettömän tosi. Eevan perintö taas
on alusta loppuun asti pelkkää juhlaa (”Eevan / rakastajat /
viruvat / kuolleina // Hetki sitten / nauroivat, / nauttivat / näistä
juhlista”, Saattoväki), ja luultavasti yksi suomalaisen
rock-historian keskeisimpiä levytyksiä. On silti ymmärrettävää,
että seuraavilla levyillä komppi suoristuu ja Kotiteollisuus alkaa
rokata. Ei tämä maa montaa Eevan perintöä kestäisi.
Vaikka Jos sanon tuntui jo ilmestyessäänkin hienoiselta
pettymykseltä, ymmärtää sen kyllä, viimeistään nyt: se aloitti
yhtyeen nousun, mistä seurasi lisää julkisuutta, mistä puolestaan
tavallisten suomalaisten, viinalle persojen miesten toilailuja.
Erilainen sointi keräsi erilaiset kuulijat – ja erilainen sointi
muokkasi julkisuuskuvaa. Mutta jos yhtye vähensikin huutamista ja
keveni, tilaa saivat myös tarttuvat kertosäkeet ja, no, tummat
tunnelmat – rock-musiikkina sointi tietyssä mielessä jopa parani.
Vahinko vain, liikkeessä hahmo muutti muotoaan: jos Tomusta
ja tuhkasta -levyn Ruumiinlaulaja-kappaleessa laulettiin ”Ja
nyt kun koitan löytää kurimuksesta ihmistä, löytyykö sitä /
kysyn: löytyykö sitä?” niin voimme vastata nyt: ei, löytyi
toinen, haudasta nousi väärä mies. Eikä se mies ollut kalju.
Toisto,
Kotiteollisuuden helmasynti, on jatkuvaa tulemista, omien rajallisten
taitojen ja teemojen myöntämistä, ”kyllän” sanomista sille
vitaliteetille jota Hynysen lyriikka on kaikessa jähmeydessään
ilmentänyt. ”Kyllä” suorastaan huudetaan, mutta – tietenkin –
negaation ja käänteiskuvien kautta. Kuolema määrittää tälle
sotkemiselle mielen. Varhaisten säkeittensä tueksi Hynynen
tiedetysti löysi neljännen, Kuolleen kukan nimeksi (2002)
ristityn pitkäsoiton temaattiseksi tueksi John Miltonin Kadotetun
paratiisin (1667). Tässä vaiheessa kiven tematiikka oli jo
alkanut laajentua kohti transsendenssia ja kysyä Jumalaa. Oli toki
jo Soin-kappaleessa esimerkiksi kysytty ”Mistä tulee ihmisen
kaiho? / Mistä tulee pohjaton suru? / Mistä tulee toivo siitä,
että joskus näkisin Jumalani, jota ei ole?” mutta nyt
Kotiteollisuuden temaattinen maailmanjärjestys alkoi saada selvemmin
muotoaan: oli ahne ja syntinen ihmiskunta, oli Jumala ja oli saatana,
oli kyvytön, mykkä, jotenkin kastroitu mies ja eteerinen, unesta ja
hopeasta taottu nainen tai naisenkuva, oli hauta ja kuolema ja oli
iätön halu puhua tunteista.
Syksyllä
2000 Jyrki-ohjelman haastattelussa, jos en vallan väärin muista,
Hynynen kutsuikin yhtyettään poikabändiksi helvetistä: eivät
laulut nyt mitään gospelia ole, mutta asettuvat kuitenkin monessa
mielessä juurevaan, karjalainen pilke silmäkulmassa tulkittuun
kristilliseen maailmankuvaan. Kuten Soin kuvaa, näky on myös
olennaisesti negatiivinen: ihminen on langennut, Jumala on hiljaa,
Jumalaa ei ole – tai sitten Jumala vanhatestamentalliseen henkeen
yksinkertaisesti rankaisee näitä syntisiä, ahneita, vastenmielisiä
maan matosia: ”Sinä puhallat minuun voimaa, / puhallat inhoa
itseeni / hyvää oloa en muille kailota / pahaa oloani huudan ja /
soin”.
Sosiaalisessa
mielessä voitaisiinkin kysyä, miksi kierrättää uudelleen ja
uudelleen tällaisia kerronnan elementtejä maailmassa, joka
olemuksellisesti tunnustaa omaa uskonnottomuuttaan – jossa synnin,
taivaan ja helvetin kuvat tuntuvat jälkijättöisiltä, jossa Jumala
tuntuu hiljentyneen? Hynynen saattaisi – ja on muistaakseni
sanonutkin – näiden elementtien ennen muuta kuulostavan hyvältä,
mutta uskon, olen aina halunnut uskoa, että Hynynen on sanoittajana
myös nimenomaan halunnut luodata rehellisesti miehisiä ja
uskonnollisia tuntoja eikä vain pistää ehdolle. Tunnon taustalla
on usko, tai ainakin eksistentiaalinen puutteen, ikävän ja kaihon,
poissaolon kokemus: antakaa tälle kaikelle jokin mieli, minä huudan
pimeydestä. Mutta Hynysen tragedia, kuten sanottu, on juuri miehisen
tunnon sisäänrakennetussa mahdottomuudessa, pahan siemenessä joka
itää juuri miehen sisällä. Nainen, se muistettakoon, on tässä
maailmassa pelkkä statisti tai kuvajainen. Se sukupuoli ei
miehisessä yksinäisyydessä ole lopultakaan mitenkään tärkeää,
ennemminkin on – jälleen – solipsistinen, rajoittunut, kärsivä
huutaja miehen vaatteissa, miehen vartalossa.
Miehinen
tunto näet – tai ennemminkin se suomalaisen, hieman umpimielisen
miehen tunto, johon Hynysen ohella monet nyt jostain syystä sattuvat
samastumaan, kuva joka uusintuu ja tuottuu toiseksi vain samastumalla
ja uudelleenkirjoittamalla – on näennäisen tunteettomuuden,
puutteellisen itseilmaisun ja katkenneen kommunikaation panssarissa.
Viimeistään Tomusta ja tuhkasta -levyn myötä
vuorovaikutus yhtyeen fanien kanssa onkin ollut jatkuvan
ristiriitaista: yhtäältä Hynynen on kirjoittanut satoja sivuja
päiväkirjamerkintöjä, vastaillut fanien kysymyksiin, selittänyt
levyjen teemoja, toisin sanoen ilmaissut itseään, jakanut
tuntojaan, kerrannut miehisyyttään, mutta toisaalta etenkin suora
vuorovaikutus (keikoilla, gaaloissa, haastatteluissa) on panssaroitu
vittuiluun. Tiedetystihän yhtyeeltä on tavattu alkaa odottaa
juurikin rääväsuisuutta ja vittuilua yleisölle, mikä on
puolestaan luonut yhtyeen kohtaloa ja tulevaisuutta silmällä pitäen
väistämättömän noidankehän: muunlainen itseilmaisu ei mene
läpi.
Ja
kuitenkin samanaikaisesti Hynynen, Sinkkonen ja Hongisto ovat alusta
alkaen kohdelleet toisiaan kuin veljinä. Heistä keskenään saa
kuvan miehistä, jotka uskaltavat halata toisiaan, olla suoria, tehdä
asioita yhdessä, rakastaa. Näitä tekijöitä silmälläpitäen
yhtye ei poikkeakaan juuri lainkaan monista faneistaan – tai
suomalaisista miehistä. Se miehisen viestimisen tapa, jonka yhtye ja
moni suomalainen jakaa, on näet naljailun ja homovitsien
ryydittämää. Miestä voi koskettaa vain jos sitä tehostaa
homovitsillä. Miehelle voi ilmaista tunteitaan vain jos tekee sen
itseironisesti ja naljaillen. Missä eivät muut näe, siellä
saattaa jakaa muutakin.
Ulkopuolinen,
panssaroidun maskuliinisuuden raskaasta kokemuksesta paitsi jäänyt
saattaa tietenkin pitää tätä vain typeränä, avuttoman juntin
osana (tai mikä pahempaa: miesasiamiehen puheena). Jouni Hynynen on
parempi sivuuttaa. Mutta alentuva suhtautuminen ei ole erityisen
hedelmällinen lähestymistapa noidankehään, kuten ei toisaalta
panssarin murskaaminenkaan. Ylläpidetyistä maskuliinisuuden
rakenteista voi niin ikään olla montaa mieltä, mutta aivan
varmasti – jollei muuta – panssariin puettu miehinen tunto on
olemassa ja sellaisenaan hyvin reaalinen kokemus. Eikä siitä
poliittisesti korrektia saa. Mutta monelle miehinen tunto ei ole
myöskään ongelma – eikä se itsessään sitä välttämättä
olekaan. Mitä varhainen Kotiteollisuus saattaakin kuulijalleen
opettaa ja välittää, mitä se mahdollisesti kanavoi, on nimenomaan
rajallisuudesta, synnillisyydestä, kaihosta ja
vuorovaikutuksettomuudesta nouseva eksistentialistinen, monella tapaa
miehinen (tai sellaiseksi koettu) raivo kuoleman edessä. Kuolema
jäsentää kaiken, myös miehisen. Jos ei kiinnosta tai tuntuu
vastenmieliseltä, ei ole pakko kuunnella: näitä lauluja lapset
eivät laula...
On
tietysti kysyttävä, penättävä suorastaan, tarvitaanko
suomalaiseen kulttuuriin ollenkaan enempää tämänkaltaista
itseilmaisua? Meillä kävivät jo ”äijät”, eikä se ollut
mitenkään kaunista katsottavaa. Mutta kuten todettua, haudasta
nousi toinen mies. Jotain Kotiteollisuudesta katosi. Ei Hynynenkään
samoissa määrin enää laula kommunikaation vaikeudesta tai
miehisen tunnon patoutumista, mutta sitäkin enemmän
vastenmielisestä ihmisestä yleensä, siitä olennosta joka yrittää
elää jotenkuten, tila-autoineen ja supermarketteineen,
suomalaisessa yhteiskunnassa. Hynynen laulaa tavallisesta
suomalaisesta elämästä taivaan ja helvetin välissä,
suomalaisista pirun vetäminä, suomalaisista Jumalan hiljaisuudessa.
Sanoinko suomalaisesta? Varmasti osasyy Kotiteollisuuden suosioon
onkin juuri liike ja avautuminen, se että Hynysestä tulee ajan
myötä jonkinlainen suomalaisen perheenisän ja -äidin tunteiden
tulkki. Siitä miehestä, joka kuoli, kirjoittavat
muistokirjoituksiaan vain ne, jotka pitivät yhtyettä
marginaalimusiikkina – siitä miehestä, joka nousi haudasta,
tekevät tiliä tämän päivän suomalaiset, juuri ne joista kuollut
mies manasi: ”Ja joskus pääni sisällä / naksahtaa jotain, ja
minä muistan / rivitaloasunnon, / vaimon, koiran ja lauantai-illat”
(Mania).
Mutta
jos sillä, joka kuoli, ja sillä, joka nousi haudasta, on jotain
tekemistä keskenään, tavoittaa sen tuntoa myös muista varhaisista
lappeenrantalaisyhtyeistä. Mokoman Valussa (1999)
on paljon sellaista, mitä uudemmista Mokoman levyistä ei
välttämättä löydä. Samaa voi sanoa Magneetin, Siveniuksen
toisen yhtyeen, ainoaaksi jääneestä levystä (1998). Sivenius on
ollut Pronssisen pokaalin ensimmäisestä levystä (1996) lähtien
Hynystä valoisampi sanoittaja, ja tunnon näkökulmasta jopa jollain
tapaa queer. Pronssisen pokaalin laulut ovat kaikilla
neljällä levyllä olleet abstrakteja, mietiskelevämpiä, täynnä
toisenlaista Karjalan huumoria, viekasta, myhäilevää – ja siten
hyvin toisenlaisia kokemuksia kuin Kotiteollisuuden ensimmäiset
(saati myöhemmät) levyt. Musiikilliselta ilmaisultaan Sivenius on
ollut Hynystä enemmän myös pop-musiikkiin päin – ja jos
suomalaisessa populaarimusiikissa on kadotettuja, hädin tiedettyjä
mestariteoksia, on yksi sellainen varmasti Siveniuksen
sooloalbumi Osa sinua (2001). Valitettavasti
Siveniuksen osana tuntuu olleen päätyä yksinkertaisesti väärään
aikaan väärään paikkaan: 2000-luvun alun suomalaista
musiikkikenttää hallitsi elimellisesti raskas suomenkielinen rock
tai jokin muu, muttei ainakaan kevyen tunnelmoiva, radioystävällinen
mutta äkkivaara pop-laulu. Hevi kohosi valtavirtaan, suomirap teki
tuloaan ja väliinputoajiksi jäivät ne suomalaiset rock-yhtyeet
jotka hakivat sointiinsa muutakin kuin synkkää jynkytystä.
Eikä Vastatuuleensoutajatkaan ole varsinaisesti
oikeaan aikaan paikalla: ”Vastatuuleensoutajat / lipuvat / aina
päivän myöhässä / satamaan”.
Ilmava,
keveä ja maalaileva eivät ole määreitä joita ensimmäiseksi
yhdistäisi miehiseen tuntoon – tai oikein edes miesten soittamaan
rock-musiikkiin. Ne eivät ole raivon määreitä. Mutta
Siveniuksella niistä kaikesta huolimatta lähtee kuin lähteekin
linjoja siihen eksistentiaalisen kömpelyyden kokemukseen,
joka tuntuu jotenkin järjestävän 90-luvun lappeenrantalaisen
rock-musiikin olemusta. Ihmiset, nämä miehet, ovat aina jotenkin
liian suuria, liian kömpelöitä, eivätkä oikein koskaan sujuvasti
paikoillaan. Hakevat paikkaa, merkitystä, valahtavat pois,
hautautuvat. Mutta siinä missä Kotiteollisuuden musiikissa kivipäät
seisovat mykkinä, kivimiehet takovat, kaikki on jähmeää ja
erektiossa, Siveniuksen sanoituksissa ihminen leijuu, putoaa, valuu,
kelluu, taipuu, liukuu – kaikki ilmaisuja, jotka kielivät
enemmän écriture fémininestä, feminiinistä
kirjoituksesta, kuin organisoivasta, määräävästä, huutavasta,
umpimielisestä panssarimiehestä. Mutta kokevana osapuolena on
rajaavista ilmaisuista päätellen kuitenkin juuri mies. Yhdistävä
tekijä yhtyeiden sanoituksissa on myös se, että kokeva osapuoli on
olennaisesti ruumis, ei yksin pää – se, että Pronssinen pokaali
nimenä viittaa perseeseen ja Kotiteollisuus kotona tehtävään
käsityöhön, siis toisin sanoen slangimielessä masturbaatioon, ei
varsinaisesti ole sattumaa. Rock on ruumiillista musiikkia. Mutta
millainen on tämä ruumis? Maskuliininen, feminiininen, jotain siltä
väliltä? Epäilemättä molempia, ei joko-tai, vaan sekä-että.
Miehisenä tuntona ensi alkuun näyttäytynyt tunneilmaisu,
panssaroitu mies makaa nyt tiellä poikittain, leviää, jotenkin,
nousee ilmaan, kohoaa, leijuu. Ja yhden me tiedämme varmasti:
aistimellisesta me tässä puhumme, tuntoa tunnustelemme – mitkä
asiat merkitsevät, mitkä rajaavat, millaista on, miltä tuntuu.
Haudasta
nousee olento, eikä se ole mies.
2 kommenttia:
Ei ole montaa viikkoa, kun kysyin ystävältäni, että muistatko kun Hynynen oli kalju? Ei muistanut.
No nii-in!
Lähetä kommentti