Kirjoitin
jokin aika sitten Teflon Brothersista, Heikki Kuulasta ja
Pyhimyksestä. Palaan aiheeseen, tällä haavaa Pyhimyksen viimeiseen
levyyn Paranoidiin (2011), sillä jotain tuntuu jääneen sanomatta.
Paranoidissa kulminoituu näet jotain pitkälti ajateltua, pitkään
kypsyteltyä, elementtejä jotka toistuvat pitkin Pyhimyksen
tuotantoa, mutta joita ei voi tarpeeksi alleviivata. Harvalla
suomalaisella musiikkijulkaisulla tavoitetaan yhtä paljon yhtäältä
nuoren aikuisen aikalaiskokemuksesta 2000-luvulla ja toisaalta työn
tai taiteen tekemisen ilmeisestä mahdottomuudesta, kaikista niistä
kriiseistä ja tunnoista joiden kanssa artisti, ihminen, jokainen
vähänkään elämässään mitään yrittävä joutuu tämän tästä
elämään.
Päällisin
puolin Paranoid on tietysti eräänlainen äärimmilleen pingotettu
omakuva ainakin osittain menestyneestä rap-artistista, joka purkaa
nyt kuuntelijoilleen kaiken artistisen pahan olon. Ystäväni kuvaili
taannoin Swansin Michael Giraa katkeraksi mieheksi, joka haluaa
oksentaa kaikkien päälle. Samaa voitaisiin sanoa siitä
fiktiivisestä Pyhimyksestä, joka esiintyy Paranoidilla. Aiemmilla
levyillään sama hahmo oli näyttäytynyt toisena, ensin ehkä
haaveilijana, sitten maailmasta huolestuneena filosofina (ajattelen
Vesa-Matti Loirin Eino Leino -tulkintaa Vesa-Matti Loirin Filosofeeraavasta ylioppilaasta), mutta nyt kuuntelijoiden edessä
oli vihainen, turhautunut ja epäonnistunut artisti, narkkari,
lääkepallero ja mitä ikinä. Ei kuitenkaan välttämättä
syrjäytynyt, ainoastaan tavanomaista, jotenkin merkityksetöntä
elämää kiikun kaakun elävä suomalainen nuori.
Monista
tekijöistä päätellen voisi toki ajatella, että Pyhimys on
artistina kaikkea muuta kuin epäonnistunut. Tiettävästi hän on
yksi Suomen lahjakkaimpia rap-artisteja. Ilmeisesti hänellä on
suhteellisen suuri kuulijakunta ja hänen levynsä ovat saaneet
jotakuinkin aina kiittäviä arvosteluja. Mutta se, miten yksi katsoo
toista, ei tietenkään vastaudu omaan kokemukseen. ”Miten vois
selittää mummolle / et mä oon vaan netis hahmo / se on mun ura
aulabaarissa / Habbo-hotellissa pakkopaita mainoskatko / eikä
todellakaan jatkoon”, lasketellaan Paranoid #2:ssa (levyn jokainen
kappale on nimetty Paranoidiksi). Sen lisäksi, että nuori polvi
vaikuttaa kohtaavan jatkuvasti työelämän muuttuneesta luonteesta
johtuvia implisiittisiä syytöksiä – ”mitä työtä se
tuollainen on?” – ja ymmärtämättömyyttä, se verrattain usein
imee niitä myös itseensä. Vallitseva todellisuusperiaate kannustaa
instituutioidensa – koulutus, media, työelämä – kautta
menestymään aitoamerikkalaiseessa hengessä, eikä Pyhimys ole
tämän kokijana yksin, vaikkakin osin eri asemassa kuin satunnainen
parikymppinen nuori. Kuten sanottu, joillain mittareilla Pyhimys on
oikeasti menestynyt. Se ei kuitenkaan vähennä kokemuksen
tuskaisuutta, sillä kukaan ei menesty tarpeeksi koskaan. Jos näet
onni, hyvä elämä ja itsetunto ripustetaan työn lopputuloksiin ja
menestykseen, mikään ei koskaan riitä. Näin sanottu on tietysti
helposti sanottu, mutta kahta vaikeampi uskoa ja elää todeksi:
kukapa ei kamppailisi edes joskus arvottomuudentunteiden parissa, sen
tunnon ettei kelpaa kenellekään – vaikka yksi minuus ihoni alla
vakuuttelisi jo seuraavan sisäänhengityksen aikana, että mitä
väliä, ei vieraiden tunnustusta edes kaipaa jos ainakin lähimmäiset
välittävät. ”Sä et oo mitään, ja tajuut vihdoin et se mitä
halusit olla, susta ei koskaan tuu sitä” (Paranoid #6). On
ylpistymisen ja katkeroitumisen teitä, joita valita, mutta on
kolmaskin: totuuden henki, johda sinä meitä. Valaiskoon se, ettei
kaikki tämä nahanalinen kuhina, mielikuvien, näkemysten,
luulottelujen ja arvotusten vuo meitä harhakuvien hemmettiin
mukanaan vetäisi, vaan päästäisi pois, päästäisi pois, tuntoon
kiinni, ja tolkkuun.
Rap-fantasioissa
arvottomuuden ja katkeruuden tunteilla on tietysti omat
käänteiskuvansa rapakontakaisessa utopian horisontissa, mutta
Suomessa konkreettisempi haave taitaa olla vain tulla edes
jotakuinkin toimeen. Sellainen nykyisen musiikkiteollisuuden aikana
on alati vaikeampaa, ja käsittääkseni Pyhimyskin on puinut samaaomassa blogissaan joskus taannoin, ja vieläpä ilman sarvia
hampaita. Cheekin kaltaiset artistit lienevät oma lukunsa, harvoja
lajissaan, vaikka ei hänkään taida kartanossa asua autojen ja
bikinipimujen kanssa. ”Ehdotan et: / perustetaan oma vitun Polis,
täydellises maailmas ei räppiä olis / Perille pääseminen aina
hyperbolist, katseesta näät miten kokkeli kolis / vedä viivaa,
vedä viivaa, vedä viivaa, vedä viiva yli!” (Paranoid #7).
Ehdotus otettu vastaan: jätän unelman menestymisestä, mitä se sitten ikinä kohdallani tarkoittaakaan.
2000-luvun
Suomessa elää yhtä kaikki ihmisiä, joiden on työlästä sovittaa
yhteen se, mitä tahtoo tehdä, ja se, miten tulla toimeen.
Kulttuurityössä vain määrä ja päälakea hellästi taputtava
käsi ratkaisevat. Suhteellinenkaan menestys ei välttämättä
riitä. Ottaen huomioon, millainen menekki nuorisomusiikiksi usein
lasketulla rap-musiikilla Suomessa on (ja semminkin kun ”nuoriso”
muodostaa laajimman mahdollisen ostajaryhmän) tuntuu vaikealta
hyväksyä, että siltikin ”räppäri elää kädestä suuhun”.
Leveä ei tiettävästi ole leipä muillakaan kulttuurialoilla, mutta
sitä, leveää leipää, tuskin moni on todellisuudessa edes
hakemassa. Pelkkä toimeentulo riittäisi, ja vapaus ja aika tehdä.
Oma lukunsa tietysti on, pitäisikö kulttuurityö nähdä
palveluammattina. Onko marginaalisella kirjailijalla, joka työstää
vähälevikkistä romaaniaan kymmenen vuotta, saa sen vihdoin
julkaistua, jonka jälkeen romaani saa yksi kaksi hassua arvostelua
ja pienen lukijakunnan, oikeus leipäänsä, tai siihen, mitä hän
tekee? Jos kokoomus- tai perussuomalaiselta poliitikolta kysytään,
ei varmaankaan. Monelle tällainen marginaalinen puuhastelu on
pahimmanlaatuista loiselämistä, jota eletään ”korkeakulttuurisen
arvostuksen” varjolla. Rap-musiikin rooli, ajateltakoon jälleen
Pyhimystä, on osin sama: aina löytyy joku, joka kysyy: ”mitä
helvettiä?” Taatusti Pyhimystä, Ruger Haueria tai Teflon
Brothersia kuuntelee marginaalikirjallisuutta lukevaa useampi, mutta
kaikki eivät sitä arvosta. Vaikka ehkä pitäisi.
Immateriaalisuutta
kohti kääntyvä myöhäiskapitalismi kääntäisi mielellään
vastavuoroisesti kaiken käsiinsä saaman takaisin talousmetafysiikan
kielelle. Sen rinnalla yskii kuitenkin vanhempi kapitalistinen kone,
joka ei vieläkään aivan oikein usko, että uusi työ olisi vanhan
veroista. Näkyvä hyöty, myyntiluvut, fanikunnat, ratkaisevat.
Olisi ihanaa muuntaa taiteellista itseilmaisua, kokemuksia ja tuntoja
kilinäksi kassavirroissa, jos se vain aina olisi mahdollista. Mutta
kysymys laajemmasta, yhteiskunnallisesta hyödystä kulttuurialoilla
on aina jotenkin sutiva. Taiteesta ei saa muuta välitöntä hyötyä
kuin elämyksiä ja elämyksiä on toisinaan hankala muuntaa rahaksi.
Keikkailu, johon levymyynnin lasku tiettävästi artisteja yhä
kipeämmin pakottaa, on tietysti nähtävissä sellaisena, mutta
mittavia osinkoja siitäkään tuskin kolmannet osapuolet kahmivat,
ainakaan suomalaisen räp-musiikin piirissä. Kaikki tämä
koskettelee siis lähinnä artistia, fania ja tapahtumajärjestäjää,
mutta laajemmassa, suomalaista kansantaloutta koskevassa kontekstissa
rap-artistikin on, niin luulen, jonkin sortin kummajainen, loinen ja
sanaseppo eikä ainakaan ”oikeissa töissä”.
Tiedetysti
työ on jotain, joka tuottaa yhteisöllistä ja yksilöllistä arvoa.
Mutta arvo ei aina käänny rahaksi. Lukemattomia töitä tehdään
ilman, että niistä koskaan saadaan rahallista korvausta. Tämän
todellisuusperiaatteen piirissä on helppo kokea, että osa työstä
on ”oikeaa”, osa vain välttämätöntä pahaa, jota on tehtävä,
vapaa-ajalla. Vapaaehtoistyö ja hoivatyö ovat nekin sattuneissa
yhteyksissä ”oikeaa työtä”: niistä jopa joillekin maksetaan.
Kaikenlaisen yrittämisen ja ”puuhastelun”, kaikenlaisen
osaamisen edistämisen, kaikenlaisen kulttuurityön kohdalla on niin
ikään kysyttävä, mikä oikeastaan on arvokasta? Miten arvo
määräytyy? William Gaddisin haastattelussa vuonna 1980 kirjailija
sivusi teemaa:
No, except as any writer may have days or weeks or months of doubt about whether or not what he is doing is worth doing. That is central concern of mine in both books: the question of what is worth doing. Gibbs says in J R, ”There's never been a time in the world when there were so many opportunities to do so many things that were not worth doing.” A corollary is: there's nothing more miserable than failing at something that wasn't worth doing in the first place. In our time, that's real problem, for so many people fail in just this way. Because of the Protestant ethic, free enterprise, democracy, and all of the high-sounding – and profoundly marvelous – concepts we started out with, everyone is supposed to have the chance to succeed. If you fail, it is your fault that you fail, with no notice of advantages or disadvantages.
Niin,
mitä on mielekästä tehdä, miten arvokasta on tehdä jotain? Jos
arvoa aletaan määrätä hyvien palautteiden, arvostelujen,
kritiikkien tai selkääntaputtelun kautta, se ei, kuten sanottu,
vakiinnu koskaan. Loppuviimein jokainen ymmärtää tämän.
Kokemuksen syvyys ei ole käännettävissä. Vaikuttuneimmat ovat
usein niitä, joilla ei ole suoraa pääsyä kertomaan julkisesti,
miten hienoa työtä on tehty, ja vaikka olisikin, näkemykset voivat
heittää häränpyllyä ja heijastavat subjektiivisia tuntoja,
sellaisia joihin vaikuttaa samanaikaisesti moni muukin asia kuin
Pyhimyksen levy. Itsekin kirjoitan tätä tekstiä osittain
flunssassa, aamulla, eilisestä tohkeissani, mutta tunnelmissa jotka
palauttivat mieleen Paranoidin, minkä vuoksi päädyin levyä
kuuntelemaan. Eivät nämä ihmisen itsetunnot ja hyvät hetket ole
useinkaan juuri kummemmasta kiinni. Kuinka pysyä tolkuissaan on se
elämisen kysymys.
Ja
kuten todettua, tolkun elämään ei aina hevin pääse kiinni. Liian
moni jää puolitiehen eikä saa otetta. Aina jokin iestää.
Yksinäisyys. Ulkonäköpaineet. Tavallisuus. Vanhemmat. Tuttavat.
Poliitikot. Ne välittävät elimet, sosiaaliset mediat, jotka
tuottavat etäisyyttä ihmisten väliin, jättävät tulkinnan varaa,
ohjeistavat lukemaan ilmausta jonain muuna kuin se on. Ja kuitenkaan
se, mitä joku sanoo, ja miten, ei ole niin ratkaisevaa kuin se,
miten moni sanoo ja miten. Kritiikkisisällöt kasautuvat, meneväiset
menevät yksiin, tähdet muodostavat kuvioita. Uutissyötteet ovat
kaikilta osin skitsofreenisiä, ihmisiä ja tuntoja erilleen repiviä.
Uteliaita rangaistaan. Hupipäivitystä seuraa poliittinen mielipide,
lehtien luetuimpia nettiartikkeleita ovat ne, joissa mainitaan tissit
ja tussut, ja ne muut ihmisiä alimmalla mahdollisella nimittäjällä
viettelevät ”uutiset”.
En
syytä sosiaalisia medioita tai lehdistöä, totean vain että ne
eivät sovi kaikille, ei ainakaan niille, joilla ei ole taitoa
käsitellä, haarukoida ja jättää huomiota; niille joiden
herkkyyttä sellaiset mediat iestävät. Koen myös, että jollain
tasolla Pyhimyksen Paranoid kertoo nimenomaan tästä, vaikka levy ei
teemallisesti sitä sivuakaan. Miten koen itseni, miten koen toiset?
Miten suhteudun muiden minuun kohdistamiin odotuksiin? Mistä löydän
elämääni merkitystä ja mieltä? Mikä on arvokasta? Vanhoja, iättömiä kysymyksiä
tietysti kaikki, mutta yllättäen räpin konteksti laajenee
Paranoidilla kohti suomalais-eurooppalaisen nuoren mielenmaisemaa,
joka on läpeensä medioitunut.
Sun mielest mikään duuni ei oo oikein sopivaa, ei mitään rotia, oot sosiaalimotissa /Kasoittain turhaa tavaraa pienessä kopissa, sun asuntos se ei muistuta kotia /Sua vituttaa kun jengi tulee käymään, mut sit sua vituttaa kun ketään ei viikkoon näykään /Vapaapäivät voisi järkevämmin käyttää kun vain tv:stä ei tuu mitään, niin se iisiin illat täyttää /Pitäis olkapää leikkaa, saigonii sheikkaa, mut sit ei voi pelaa pleikkaa /Jos sun pitäis omaa elinikääs veikkaa, niin ei ois enää edes monta keikkaa/Sul on mielipiteit, muut saa tussuja. Loppujen lopuksi vaan sohvalla lussutat /mut turhaan sä siel mussutat, netissä nuoret nykyaikana tutustuvat //Kukaan ei ymmärrä sua, kukaan ei ymmärrä sua, kukaan ei ymmärrä sua, paitsi minä (Paranoid # 6.)
Ja
kaiken tämän jälkeen, tuntoon kiinni pääseminen on kaikkein
haastavinta. Kun artisti purkautuu, ”hänellä on sanottavaa”
kuten tavataan todeta, sitä harvemmin oikeastaan otetaan tosissaan.
Paha olo, kärsimys, tuska ja turhautuminen ovat kuitenkin teoksessa
syystä. Yksinäisyys on elämisen ikävää. Miltä hänestä
tuntuu, miltä minusta tuntuu, ovat kysymyksiä joita ei oteta
vakavasti, ne käännetään adjektiivien kielelle, mutta niitä ei
sen kummemmin myötäeletä. Ja kuitenkin juuri näin taidetta
koetaan, sitä tunnetaan ja tunnustellaan – jos sellainen jätetään
huomiotta kritiikeissä, sen pahempi niille. Uskon kuitenkin, että
harrastajat, vannoutuneet kuulijat, musiikin ystävät pääsevät
lähelle; levy viipyy soittimessa ja lyriikoita kuunnellaan. Ja
saatan vain uneksia, miten paljon tärkeää työtä Pyhimys on
työllään, etenkin Paranoid-levyllä tehnyt, miten paljon
myötäelämistä hän on nuorissa herättänyt. Miten ihmiset löytävät toisiaan, ovat toisilleen, läsnä, yhdessä eivätkä yksin. Jos oma kokemukseni,
omat nuoruudenkokemukseni musiikin terapeuttisista mahdollisuuksista,
yhtään, edes vähäisissä määrin vertautuvat heidän vastaaviin,
ei suomalaisilla nuorilla ole hädän päivää. Suomalaisella
musiikkikentällä on yhtä enemmän ajankohtaista, kouriintuntuvan
todellista sanottavaa, jos se vain otetaan vakavasti ja muunakin kuin
pontimena bailaukselle. Tällaiset peilit apunamme meillä on kaikki
edellytykset selviytyä. Ne auttavat meidät ylös sohvalta, mutta eivät enää läppärin ääreen, vaan toistemme tykö.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti