Michael
Haneken Amour (2012) on voittanut lukuisia palkintoja ympäri
maailmaa, mm. Kultaisen palmun ja vieraskielisen elokuvan Oscarin.
Sitä on kehuttu yhdeksi vuosikymmenen parhaista elokuvista eikä
muitakaan ylistyksen määreitä ole vältetty.
Helsingin
Maximin alakerran aulassa on keskiviikkoillasta yllättävän paljon
keski-iän ohittaneita iäkkäämpiä naisia ja miehiä. Tunnen
Haneken tuotannon, mutta etukäteisarveluni perusteella olen alkanut
odottaa 71-vuotiaan itävaltalaisohjaajan tuotannossa seestymistä ja
elokuva ”rakkaudesta ja luopumisesta” antaa mielikuvissa
sellaiselle odotukselle siunauksenkin. Toisin kuitenkin käy. Toisin
kuin esimerkiksi Esko Rautakorpi kirjoittaa, Amour ei
tarkastele ”arkaa aihettaan hellyydellä ja lämmöllä”. Kaikkea
muuta. Haneken kuvakieleen on aina kuulunut kylmyys ja ankaruus eikä
Amour tee poikkeusta. Kiinnostavaa kuitenkin on, että kuten
Rautakorvelle, monille muillekin Haneken myöhäisteos on humaani,
liikuttava ja hellä. Toivottavasti kanssakatsojatkin kokivat niin.
En
tarkoita sanoa, että tunnesisällöltään Amour jotenkin
epäonnistuisi. Näyttää vain, että sen emotionaalinen viesti
synnyttää keskenään ristiriitaisia affekteja. Rautakorpikin äityy
arvelemaan, että elokuva on ”pelottava ja luotaantyöntävä
kokemus” niille, ”joilla ei vielä ole kokemusta siitä, että
elämä on lopulta luopumista”. Minulle se ei ole kumpaakaan.
Kokemus tai sen puute ei tee Amourista silti vähääkään
lämpimämpää elokuvaa. Sen juonessa on kaikki ainekset
liikutukselle eikä kuolevaa ja hänen kuolemaansa todistamaan jäävää
ihmistä sitova rakkaus ja huolenpito ole millään muotoa
piilotettuja elementtejä kokonaisuudessa. Hämäävä ja tarinaan
nähden jopa ristiriitainen sen sijaan on nimenomaan Haneken
vanhastaan tuttu, etäännytetty kuvakieli ja leikkauksen ankaruus.
Toisin sanoen se, miten Haneken kuvakieli suhteutuu juoneen, poikkeaa
melko radikaalisti niistä potentiaalisista teoksista, joita sama
juoni toisissa käsissä koostaisi.
Anne (Emmanuel Riva) ja Georges (Jean-Louis Trintignat) ovat kaksin elävä pariskunta. Elokuvan alkupuolella Anne
saa kaulavaltimontukoksen, sitten toisen kohtauksen ja pitkin
elokuvaa hänen tilansa huononee. On selvää, että edessä on
toisen kuolema. Tällainen determinismi tuntuu silti
tunnevastaiselta: taidelajin hengessä ylipäänsä saattaisi
tässäkin toivoa, että pariskunnan hiipuvia yhteisiä hetkiä
sävyttäisi rakkaudentunnustus tai muutoin herkkä, koskettava
viimeinen hetki. Mutta lähestyvä kuolema ei odota eikä Haneke
lähde mukaan unelmatehtailuun. Kaitapuolet elämät kuljeskelevat
muistojensa täyttämässä asunnossa, lespaavat sitten kunnes
lähtevät, ja asunto on tyhjä.
Ensin
Anne halvaantuu oikealta puolelta. Sitten Annesta tulee petipotilas,
jota syötetään, hoivataan ja pestään. Kateeksi ei käy
todistamaan jääviä, ei Georgesia, ei heidän lapsiaan joista
itsekeskisyys vähitellen karisee: omat asuntohuolet tai työkuviot
eivät enää paljoa paina, kun Annen puhe muuttuu
puolustuskyvyttömän lapsen raakkumiseksi ja vuorovaikutteisuus
siitä häviää. Anne hokee ”mal”, ”sattuu” eikä liioin
muuta. Georges taas kulkee kyynelittä rinnalla. Näyttää kuin hän
olisi käynyt toisen kuoleman jo moneen kertaan läpi mielessään,
kuin tietäisi ettei itkeminen enää auta, että surutyötä tehdään
jo hiipuvan elämän aikana. Emme jää seuraamaan Georgesin aikaa
Annen kuoleman jälkeen – sellaiseen sentimentaalisuuteen ei Haneke
taivu.
Vaikea
onkin rakastaa Haneken elokuvaa. Siitä on helppo pitää; myös
Amour on kaikilta osin tasokasta, omaäänistä elokuvaa.
Mutta niin paljon kuin elokuvassa onkin realismia vaipanvaihtoineen
ja syöttämisineen, lähelle tai iholle ei ikinä tulla. Mitä
tarkoitusta kuvakielen ankaruus yhdistettynä koskettavaan tarinaan
oikeastaan ajaa, on varsinainen kysymys. Haneke ei manipuloi –
ainakaan totuttuun suuntaan. Hän ei yritä sanoa, että elämä on
kaunis, että tällaista sen ehtoopuoli on, että lopulta kaikki
sammuu ja sillä siisti. Eikä katsojakaan odota tai elättele
toiveita, että kaikki päättyisi jotenkin kauniisti, että kaiken
tämän elämisen pimeyden jälkeen astuttaisiin valoon. Elämisen
näkökulmasta poistuminen on lähes aina jollain tasolla synkkää,
vaikka tietysti Amourissa Annen kuolema onkin kaikille jo
helpotus. Mutta stabiili kamera, tahallisen pitkät ja kaukaa kuvatut
koruttomat kohtaukset sekä elliptiset hypyt tekevät yhdessä
kokonaisuuden eron ja etäisyyden. Jos aihe koskettaakin meitä
kaikkia – me kaikki kuolemme – on kuin Haneke kieltäisi meiltä,
jälleen, tapojensa ja metailujensa mukaisesti, liikutuksen. Koko
kuvakieli tähtää siihen, ettei katsoja vahingossakaan toisi
kuolemiseen minkäänlaista sentimentaalisuutta. Älkää liikuttuko,
sanoo Haneke, liikuttukaa vasta omalla ajallanne, vasta kun itse
elätte tätä jos sittenkään.
Siitähän
Haneken elokuvat ovat tunnettuja. Niiden visuaalisuutta ja elokuvaa
käsittelevä kritiikki on toisinaan ollut heppoista juuri
muodollisuutensa vuoksi – Haneken metakritiikki häipyy obskuuriin
teosmuotoon eikä useinkaan kasva yhtään itseään edemmäs.
Amourkin alkaa hyvin ohjaajalle ominaiseen tapaan: näemme
suoraan edestä, lavalta käsin katsomon, jossa ihmiset asettuvat
paikoilleen ja orientoituvat näytökseen. Kun se alkaa, he taputtavat.
Mutta se, mikä katsojalle alkaa, ei kaipaa aplodeja. Siinä on hyvin
vähän juhlaa, mutta arvostusta sitäkin enemmän. Vahinko vain,
tällaista osoittelua Haneke ei useinkaan nokita mitenkään:
katsojalle osoitetaan kielto, mutta häntä ei rökitetä. Hänelle
osoitetaan huomio, että katsojuus tekee kaikesta tästä
vastenmielistä – ja siitä taas on helppo pitää. Jääkin
vaikutelma ikään kuin Haneke vain oikeuttaisi työnsä elokuvan
parissa sisällyttämällä siihen pienen, vaikka sitten hennon
itsekritiikin oraan ja katsojasyytöksen. Minä olen tehnyt tämän,
koska tällaisia teoksia on tehty ja tarvitaan toisien vastapainoksi
– ja te katsotte tämän, koska te pidätte tästä. Se on ehkä muodollista sadomasokismia, mutta enää tällainen osoittelu ei riitä saatika
vakuuta, pikemminkin harhauttaa ja hajauttaa huomiota. Das Weiße
Bandin (2009) jälkeen Amour
onkin tässä valossa hienoinen pettymys. Vaikka se ei varsinaisesti
käsittelekään visuaalisia medioita tai amerikkalaista elokuvaa,
joiltain osin sentimentaalisuuden kieltämisestä kielivä
alleviivailu on tarpeetonta.
Ja
silti jää nimenomaan tunne,
että Amour on
enemmän kommentti sentimentaalisesta elokuvasta ja romantiikkaa
kaipaavasta katsojuudesta kuin elokuva ihmisistä rakkauksineen ja
huolenpitoineen. Siinä mielessä minulla tulee sääli
kanssakatsojiani. Kuvakielen jäätävyys jättää hyvin vähän
tilaa sille kolmannelle, joka haluaisi seurata neljännen seinän
seasta ihmissuhteita ja niissä eläviä suuria kysymyksiä,
rakkautta ja kuolemaa. Kuin katsojuudesta esiin manipuloitu
myötätunto olisi Hanekelle vain yksi valheellinen ja esineellistävä
minä, yksi elokuvallinen eristäjä jonka
elokuva muotona tuottaa. Sellaista
sanomaa vasten elokuva ei meille mitään opeta
saatika välitä eikä sen ehkä kuulukaan. Haneken elokuva
rakkaudesta ja kuolemasta on elokuva rakkaudesta ja kuolemasta, johon
meillä ei ole katsojina pääsyä.
Ne tietysti eletään ja koetaan
eläviksi ja kuolleiksi aivan muualla kuin katsojien kanssa pimeässä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti