Kun
suosittu elokuva saa jatko-osia, on kritiikeissä tapana verrata
uutta vanhaan. Sama pätee kirjallisuuteen, jolloin kirjailijan
uudempiin töihin haetaan tulokulmia vanhoista teoksista.
Vertailukohtia tai subtekstejä ylimalkaan, niitä joita vasten
teosta yritetään arvottaa, haetaan tietysti muualtakin:
maanmiehistä ja -naisista, saman tyylilajin taitajista, oppi-isistä,
ja jos kyseessä on geneerisempi tapaus, lajin muista edustajista.
Mitkä verrokeista valitaan itse kritiikkiin on tietysti
summanmutikkaa, enemmän tai vähemmän – harvemmin kaikkia niitä
tekstejä, joiden pohjalta käsillä oleva teksti ponnistaa (tai
tuntuu ponnistavan), saa ahdettua samaan kritiikkiin, jolloin,
luonnollisesti, arvostelu on vain sipaisu, yksi kompuroiva tulokulma
lukemiseen.
Tänään
tulee ensi-iltaan suositun Die Hard -toimintaelokuvasarjan viides osa,
A Good Day to Die Hard (2013). Muutamassakin arvostelussa moititaan
elokuvan seitinohutta juonta, psykologisen silmän puutetta,
substanssittomuutta sekä sitä, etteivät John McClanen tai hänen
kanssarymistelijöidensä hahmot liiemmin kehity. ”Seurauksena on
puolisentoista tuntia ammuntaa, hillittömiä autokaahauksia pitkin
Moskovaa, jättimäisiä räjähdyksiä ja kehnoa dialogia”,
kirjoittaa Pertti Avola Helsingin Sanomien kritiikissään,
toivottuaan vain vähän ennen toimintaan ”edes hiukkasen
perusräminää enemmän älyä, kierteitä ja paneutumista
henkilöhahmoihin”.
Kriitikko
saa tietysti toivoa teksteihin mitä haluaa, mutta on eri asia,
löytyykö sitä niistä, nyt saatika huomenna. Jos keskitytään
siihen, mitä elokuvassa on, niin Avolahan sen sanoo jo itsekin,
joten toistan jo sanotun: puolisentoista tuntia ammuntaa, hillittömiä
autokaahauksia pitkin Moskovaa, jättimäisiä räjähdyksiä ja
kehnoa dialogia. Pitäisikö viidettä Die Hardia siis moittia vai
kiittää?
Aina
voidaan tietysti keskittyäkin teosten puutteisiin, ja siitähän
kriitikonpesti vähän liian usein koostuukin, mutta mitä tällä
oikeastaan saavutetaan? Toistuvasti Avolakin on joko tietoisesti tai
tahallaan tuonut omaa näkökulmaansa esiin. Hyvä on, mies vaikuttaa
enimmäkseen inhoavan väkivaltaa, eikä häntä ole siitä
moittiminen. Perustavampi virhe onkin toisaalla. Jälleen näet Avola
ottaa tekstin arvottajaksi itselleen mieluisan ja ehkä utooppisenkin
teoskokonaisuuden, joka – näin kai on oletettava – on elokuva,
jossa on älyä, kierrettä ja psykologiaa. Avola tekee kuten
työtoverinsa Jukka Petäjä, joka saman päivän Helsingin Sanomissa
kirjoittaa Cormac McCarthyn Blood Meridian -teoksen (1985)
suomennoksesta (Veren ääriin, 2012) laaditussa kritiikissä: ”Silti
Veren ääriin ei ole nähdäkseni paras romaani, jonka nykyään
Tesuquessa Santa Fen lähellä New Mexicossa asuva kirjailija on
kirjoittanut. Se ei ole romaanina yhtä hallittu, eheä, jäsentynyt
ja arvoituksellinen kuin elokuviksikin versioidut Menetetty maa
(2005) ja Tie (2006).” (HS 15.2.2013.)
En ole
itse vielä ehtinyt romaania lukea, mutta sen käsityksen olen
saanut, että Blood Meridian on kuten McCarthyn alkupääntuotantokin
hyvin erilaista, eri tavalla painottunutta, muodoltaan toisenlaista,
suhteessa myöhäisempiin romaaneihin. Silloin eheys, hallittu muoto,
jäsentyneisyys ja arvoituksellisuus eivät ehkä ole Blood
Meridianin hyveitä, mutta niiden puuttuminen ei tee siitä huonoa
romaania. Saattaa itse asiassa olla päinvastoin: ehkä ne asiat,
jotka Petäjä näkee puutteena, tekevätkin Blood Meridianista
mestariteoksen. Petäjä vain lukee romaania liian
henkilökohtaisesti: hän arvostaa Menetettyä maata ja Tietä, eikä
häntäkään ole siitä moittiminen, mutta vertailu on yhtä
mielekästä kuin arvottaisi John Barthin LETTERS:iä (1979) ja
Coming Soonin!!! -romaania (2001) kirjailijan kahden ensimmäisen,
50-luvulla julkaistun teoksen mittapuilla. Vaatimus muodon
koheesiosta on luultavasti yksi syvimpään juurtuneista lukemisen
konventioista, ja jos tekstit eivät täytä tätä ehtoa, tuntuvat
ne usein epäonnistuneilta.
Ilokseni
maakuntalehdissä viidettä Die Hardia on osattu lukea hieman
tarkkanäköisemmin. Esimerkiksi Kainuun Sanomien Seppo Turunen
kirjoittaa tutun hämmentävään tyyliinsä elokuvan olevan ”upein
romuralli koskaan” (KS 14.2.). Toki Turunen tunnustaa olevansa jo
ennestään Die Hard -fani, mutta tästä syystä teokset lienevätkin
hänelle lähtökohtaisesti immersiivisiä: vaivatta ne tempaavat
mukaansa, jolloin katsoja tulee unohtaneeksi myös ulkoiset
mittapuut, jotka saavat väkivallan (vääränlaista) estetisointia
karsastavan Avolan toivomaan elokuviin älyä, kierrettä ja
psykologiaa. Oikea kysymys olisikin, kumpi heistä oikeastaan lukee
Die Hardia paremmin tai edes hedelmällisemmin, Turunen vai Avola,
toimintaelokuvan ystävä vai sen karsastaja?
”Upein
romuralli koskaan” saa minut lukijana tietysti muistelemaan Michael
Bayn elokuvia, etenkin toista Transformersia (Transformers: Revenge
of the Fallen, 2009), jonka yhteydessä aloin viimeistään riisua
itseäni aseista. Ei ole pahaa sanottavaa sellaisesta elokuvasta –
tietysti se on kaikin puolin mielipuolinen, järjetön, juoneton,
psykologiton, seksistinen – ja juuri siksi niin hyvä. Kuten olen
luultavasti jo useampaan otteeseen ehtinyt todeta, itse asiassa monet
Bayn elokuvista ovat niin älyttömiä, että ne alkavat tuntua
kokeelliselta elokuvalta, ja niillä mittapuilla oikeastaan aika
onnistuneilta. Muiltakin ohjaajilta vastaavanlaisia elokuvia
tipahtelee silloin tällöin.
Samantyyppistä
lukutapaa voisi koettaa viidennen Die Hardin kaltaisiin
hattararuiskeisiinkin. En itse asiassa oikein jaksa uskoa, että
kukaan Die Hard -fani tai sanotaan The Expendables -elokuvien (2010–) ystävä,
edes kaipaisi toimintaelokuviin älyä, kierrettä tai psykologiaan.
Rymistely, romurallit, nyrkkitappelut ja kömpelöt sutjaukset
riittävät hyväksi toviksi. Ja jos ajattelen yhtä parhaimmista
viime vuosien toimintaelokuvista – oletan, ettei Avola ole nähnyt
sitä tai jos on, ei pidä siitä – nimittäin Gareth Evansin The
Raid: Redemptionia (2011), tai aavistuksen kehnompaa mutta silti yhtä
kaikki mukiinmenevän hupaisaa Pete Travisin Dreddia (2012) ei
kummankaan kohdalla tule edes mieleen perätä älyä, kierrettä tai
psykologiaa. Ne toimivat ilmankin ja itse asiassa juuri ja nimenomaan
siksi. Mutta jos näitä ominaisuuksia – vetääkseni Avolan lipsautusta
vielä vähän kireämmälle ja kohti katkeamispistettä – varta
vasten tavoittelee tämän päivän jännitys- tai
toimintaelokuvasta, on kai etsiydyttävä Ridley Scottin
Prometheuksen (2011) pariin ja sekös käy verrokille kalliiksi:
siinä näet älyä, kierrettä ja psykologiaa on riittämiin –
niinkin riittämiin, että nämä ovat ne ominaisuudet (tai niissä
epäonnistuminen), jotka upottavat sen elokuvana.
Siinä
mielessä Turusen arvostelussaan harjoittama taide-elokuvan jumalilla
naljailu, olkootkin halpahintaista, toimii. Se osoittaa sentään
hänen ymmärtävän, mitä on käsillä, mitä hän katsoo: itseään
tekstiä eikä jotain sen takana, jotain sen edessä, jotain oikealla
vasemmalla, haaveissa ja unelmissa. Itseään tekstiä.
1 kommentti:
Nelonen olisi ollut hauska ja komea lopetus Die Hard -sarjalle. Siinähän oli hyvisten puolella uuden ja vanhan, nuoren ja konkarin keinojen välinen taistelu. Vanha voitti, lopputekstien biisi vielä sinetöi sen.
Lähetä kommentti