Filmiaura-yhdistys
palkitsi vuoden parhaan ohjauksen ja vuoden parhaan elokuvan
Jusseilla Maarit Lallin Kohta 18:n, vieden keskeiset pystit
ennakkosuosikkien, Aku Louhimiehen (Vuosaari, 2012) ja Antti J.
Jokisen (Puhdistus, 2012) nenien edestä. Veli-Pekka Lehtonen arveli
päivän Helsingin Sanomissa (HS 5.2.2013) säälin ja ilon vieneen
voiton: inhimillinen puoli – Lallin kova työ ja elokuvan
perhetyönomaisuus – vakuutti Jussi-päättäjät ja synkkien ja
väkivaltaisten elokuvien sijasta haluttiin suosia teosta, joka tekee
”matkaa ulos ahdistavasta” ja ”kohti iloa”.
Periaatteessa
Lehtosen näkemykseen on helppo yhtyä. Vaikka Louhimiehen ja Jokisen
elokuvat ovatkin teknisesti laadukkaita, ne ovat eetokseltaan
vähintäänkin arveluttavia. Laadukas suomalainen elokuva on usein
synkkää ja ahdistavaa; Louhimies etenkin näyttää jumittuneen
tarpeettomaan rankkuuteen. Vakavan aiheen ei tarvitse kuitenkaan
tarkoittaa väkivaltaa, eksplisiittistä seksiä, riitelyä ja
huumeidenkäyttöä.
Aivan
auvoa tosin ei Kohta 18:kaan ole, oikeastaan kaikkea muuta. Siinä
mielessä Lehtonen liioittelee. Kohta 18 on episodimuodossaan ja
semidokumentaarisella otteellaan tietysti pirteä, mutta jälleen
hankaluuksia tulee uskottavuuden kanssa – mikä taas alkaa ennen
pitkää ilmentää jotakuinkin samantyyppistä ahdistusta ja
synkkyyttä kuin Louhimiehen ja Jokisen elokuvat. Sanon ”jälleen”,
sillä viime vuosien nuorisokuvauksissa vain harvat ovat pystyneet
kätkemään käsikirjoituksen ja tulemaan lähelle nuorta: Sisko
tahtoisin jäädä (2010) ja Miss Farkku-Suomi (2012) olivat
jotakuinkin onnistuneita siinä missä Elokuu (2011) ja Kielletty
hedelmä (2009) eivät niinkään.
Asetettakoon
allekirjoittaneen asema tässä kohtaa tietoisella tavalla
kyseenalaiseksi: uskottavuuskysymykset ovat lähes aina ainakin
jossain määrin kokemuksellisia kysymyksiä. Jos en tunnista Elokuun
henkilöistä sellaista, joka tulee minua liki, se kai on minun
ongelmani? Varmasti Elokuu puhuttelee jotakuta – mutta tällöin on
kai oletettava, että hänen ”elämishistoriansa”, hänen
kompetenssinsa tuntea empatiaa henkilöitä kohtaan on kehittynyt eri
reittejä kuin esimerkiksi omani. Tunnesisältö on kuitenkin
ratkaisevaa: jos sen välittäminen onnistuu, vieraskin tietoisuus
voi tuntua seurattavalta.
Sanottakoon
sitten: Kohta 18:n tunnetasollinen kylmä etäisyys johtuu (jälleen
kerran) siitä, ettei viisi nuortamiestä, joita elokuva kuvaa, ovat
paitsi liian komeita myös ongelmineen kaukana rahvaasta. Samat
uskottavuusongelmat ovat läsnä myös Elokuussa, joka tuntuu
kokoomusnuoren fantastiselta pakomatkalta, ja Kielletyssä
hedelmässä, jossa nuoret tytöt pakenevat primitiivisen pahaa ja
kahlitsevaa lestadiolaisuutta siideripöhnään uima-altaan reunalle.
Hyvä on, Kohta 18:n nuoret ovat nuoria, heillä on finnejäkin,
mutta episodit lähtevät liikkeelle harmittavan usein sellaisista
ongelmista, joiden on kai tarkoitus heijastella nuorten kasvukipuja.
Siksi vain kaksi ensimmäistä episodia elokuvasta on tuoreella
tavalla osuvia: taksikuskiäiti on poikansa ajo-opettaja, toisen
pojan omaan perheeseen tulee lisäystä ja pojan tyttöystävänsä
kanssa tekemä abortti järkyttää. Muissakin episodeissa on hyviä
hetkiä, mutta myöhemmissä alituisena vaarana on liioitteluun ja
tympeään elokuvallisuuteen lipsahtaminen: pilvenpolttokokeilut ja
avioeroperheessä eläminen ovat monelle nuorelle reaalisia, mutta
strippaaminen, yhden yön suhteet tai kevytkenkäinen äiti vähemmän,
toki mahdollisia kylläkin. Näitä tarpeettomia lisäyksiä kunkin
nuoren taustoittamiseksi tehdään siitäkin huolimatta. Vähemmän
näet riittäisi: kasvukipuihin ei tarvita kriisejä ja traumoja,
vaan yksin arkikin, ihastuminen, sosiaalisen aseman horjuminen
riittää.
Lisättäköön
sitten: omasta nuoruudestani on aikaa. En ajanut isäni autolla, en
polttanut pilveä, en stripannut, en tehnyt aborttia – en paennut
viikkokausiksi maaseudulle enkä juonut siideriä uima-altaan
reunalla. Päihteet ja seksuaaliset halut eivät yhdistäneet minua
toisiin, vaan eristivät. Sen sijaan olin epävarma, katsoin
ikkunasta kahvikuppi kädessä, vietin nuoruuttani peiton alla.
Tunsin itseni hylkiöksi. Etsin apua kipuihini kirjallisuudesta,
elokuvista ja musiikista, en blaadannut, en sekoillut. Erilaisia
tragedioita tietysti oli. Kun tänään katson esimerkiksi Richard
Linklaterin tai John Hughesin elokuvia, tavoitan niistä sellaisia
kokemuksia ja tunnesisältöjä, jotka vastaavat ja auttavat omiani.
Amerikkalaiset nuoruutta käsittelevät indie-elokuvat koskettavat
minua enemmän kuin monikaan suomalainen.
Voi
tietysti olla, että aika on ajanut allekirjoittaneesta ohi. Silloin
kritiikin sana ei paljoa paina. Onhan Kohta 18:ssa myös uskomattoman
liikuttavia kohtauksia, vaikka sitten vain hetkittäin. Nuoret
heräävät krapulassa puistonpenkiltä leikkipuistossa. On aamu, ja
kylmä. Nuori sulkeutuu huoneeseensa, kun vanhemmat riitelevät.
Nuori kohtaa äitinsä portailla, kertoo niistä tunteista kun
huomaa, että äidin pyhyys on lakannut, äiti pettää isää kuten
kaikki muutkin ihmiset toisiaan toisaalla. Isoveli puhuu
pikkuveljelle joulupukista, Jumalasta, äidin rakkaudesta. Kaikki
hienoja hetkiä. Jopa poikien saunaillassa tavoitetaan jotain, vaikka
monien ongelmat niputetaankin samassa kohtauksessa tarpeettoman
alleviivatusti: yksi jätetään, toisen isä kuolee, kolmas
raivostuu kun neljäs mainitsee hänen äitinsä kevytkenkäisyydestä.
Kritiikin
sana ei paljoa paina, jos me kaikki eläisimme samaa elämää. Sehän
on kai vain omaa vikaani, jos en ole samaa kokenut? Tietenkin
henkilöt olisivat vailla särmiä tällöin; jos kaikilla katsojilla
olisi heihin joku samastumispinta, ei henkilöissä mitään
kiinnostavaa olisi.
Olen
kuitenkin ymmärtänyt, että vielä tänäänkin yläasteilla ja
lukioissa elää vahvana vanha ja sama roolitus: on urheilijapoikia,
räppäreitä, pissiksiä, nörttejä ja hylkiöitä. Yhdestä Kohta
18:n pojastakin arvellaan nörttiä, toinen on liikuttavan erillinen
isäsuhteineen, mutta uskottavuusongelmaisten tilojen kautta
hahmottuu jollain tapaa vääristävä kuva kokonaisuudesta. Kaikki
pojista tulkitsevat samaa sosiaalista roolia, mikä on ilmeistä,
samaa kaveriporukkaahan he ovat. Silloin Kohta 18 ei kerro nuorten
kasvukivuista riittävän monipuolisesti: se kertoo vain tietynlaisen
sosiaalisen aseman nuorista. Näinhän oli myös Elokuun kohdalla:
oli vaikea samastua henkilöön, joka esineiden, tilojen ja
sosiaalisen aseman kautta kuvattuna tuntui melko vieraalta. Kaikki
nuoret eivät muutenkaan vapaudu – sehän kantava eetos usein on –
ajamalla pakoon autolla (olkoot tämä kuinka fantastinen elementti
tahansa, ”märkä uni”) tai karkaamalla kaupunkiin. Toiset
jumittavat kaupungeissa kesät, hajoavat, itkevät suruunsa peittojen
alla, pakenevat kiusaajiaan, koettavat käydä ihastuksiaan liki.
Tämä
tietysti on vain henkilökohtainen toive: sosiaaliset hylkiöt
tarvitaan takaisin nuorisokuvauksiin! En tahdo vähätellä Kohta
18:n nuorten kokemuksia – heillä on samoja ongelmia kuin
muillakin. Asetelma itsessään ei vain ole riittävän monipuolinen.
Kohta 18:n kuvauksen rinnalle tarvitsemme tietenkin myös kuvia
nuorista naisista, heidän tunteistaan, mutta spektriä olisi syytä
laajentaa etenkin roolirajojen suuntaan. Hughesin The Breakfast
Clubista (1985) teki niin idioottimaisen nerokkaan ja rakastettavan
juuri rooleilla pelaaminen: yhdessä yönä hiusten kampaaminen voi
muuttaa kummajaisen kaunottareksi. Sopisi kysyä, tavoittaako
monikaan suomalainen nuorisokuvaus mitään samasta roolileikistä ja
identiteetin etsinnästä, vai keskittyykö se liiankin paljon
erittelemään, millaisia (elokuvallisia) ongelmia nuorilla voikaan
olla? Dramaturgisesti on tietysti ymmärrettävää liittää
siirtymäriitit matkoihin, pakoihin, maaseudulle, kaupunkiin ja
vastaaviin tiloihin – toisinaan ymmärrys syntyy etäisyydestä ja
irtiotoista –, mutta vähintään yhtä suuri, ellei suurempi,
osuus nuoren itseymmärryksestä ja kasvusta tapahtuu arjessa,
koulupäivien sarjallisuudessa ja vastaavassa. Toisto luo nyansseja
kokemuksia ja herkistää.
Tähän
kaikkeen ei oikein Kohta 18:kaan puutu: emme näe poikia koulussa,
vaan viikonlopun riennoissa, ajo-opetuksessa, sauna-illassa ja
juhlahumussa Toki on kesä, mutta ei kesä ihmistä välttämättä
sen enempää muuta kuin syksy, talvi tai kevätkään. Ja
nuoruudessa sisäiset muutokset tapahtuvat vuodenaikoja kyselemättä,
aika hidastuu, lukuvuosi tuntuu iäisyydeltä. Siihen olisi
tarttuminen, jotta päästäisiin lähemmäs tämänkin päivän
nuorten tunnesisältöjä. Tällaisiin teemoihin Kohta 18 ei
kuitenkaan lähde mukaan.
Mutta
keskeinen kysymys kuuluu: jos kritiikin sana ei paljoa paina, onko
nuorten itsensä sitten tartuttava kynään? Odotan ja toivon sitä.
Tällöin oletuksena kuitenkin on, että radikaalin historismin ja
psykologismin vuoksi tulkinnassa emme tavoita teosten alkuperäisiä
merkityksiä, sillä historiallisten olosuhteiden ohella oma
yksilöllisyytemme erottaa meitä toisistaan. Aika on ajanut ohi.
Toisin sanoen: 2010-luvun 17-vuotiaat kokevat todellisuuden aika
lailla toisin kuin minä samanikäinen ollessani. Moni asia onkin
muuttunut tai voimistunut, yhtenä keskeisimpänä varmasti
internetin mukaantulo osaksi arkea, sen merkityksen korostuminen;
internet sosiaalisine medioineen korvaa television ensisijaisena
kokemisen mediumina. Silloin myös käytännöt muuttuvat. Kerrotaan
esimerkiksi, että ”koulukiusaaminen” käy tänään älypuhelimin
– ja oletettava on, että orastavia ihmissuhteitakin koetellaan
samoin välinein, kaveriksi pyytämällä, toisen toimintoja
stalkkaamalla. Se eristää, sillä tänään yhä useampi
inhimillinen toiminto edellyttää välittäjiä. Yksinäisyys ja
solipsismi ovat mediumin sisäänrakennettuja tunnesisältöjä.
Sitten
on kuitenkin sanottava, etteivät internetin kaltaiset
välittäjäelimet ole syntyneet tyhjästä vaan jatkumoissa. Silloin
samat tunnesisällöt ovat olleet olemassa jo aiemmin. Vaikka
toisinaan saattaakin tuntua, että liian moni asia on muuttunut
pelkästään kahdessakymmenessä vuodessa ja nuoriso on rappiolla,
on ennemminkin luultavaa, että nuoriso on yhtä rappiolla kuin
aiemmin – tai yhtä kehityskelpoista. Materiaalisia olosuhteita ei
kannata kuitenkaan vähätellä: varmasti eri mediumit edesauttavat
kasvukipujen uusintumista ja niitä eristäytyneisyyden tunteita,
joita myös Kohta 18:n nuoret hetkittäin tuntevat. Jos näin on,
vaaditaankin työryhmältä erityistä herkkyyttä, että tätä
voitaisiin elokuvassa kuvata ja luodata – joko sitten yksittäisen
sosiaalisen asemaa elävän kaveriporukan tai laajempien sosiaalisten
dynamiikkojen kautta. Silloin Lallin elokuvan ”fantasmaattiset”
elementit – tuollaistako haluaisin nuoruuteni olevan, tuollainen,
noinko komea nuori mies voisin olla – on siirrettävä syrjään ja
mentävä syvemmälle reaaliseen. Vain se voi opastaa nuorta ja
ikäistäni unelmoimaan itsemme ja toisemme tielle täältä ulos ja
”kohti iloa”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti