Kaksi
nuorta, naispuolista toimittajaa istuivat bussissa Helsingistä
Turkuun ja paskoivat housuunsa. Ylioppilaslehti julkaisi reportaasin,
ihmiset lukivat ja jakoivat sosiaalisissa medioissa. Teflon Brothers
julkaisi kolmannen levynsä Valkoisten dyynien ratsastajat (2013).
Levy löi läskiksi 2010-luvun klubiräpin ja ylitulkitsi sen
sanomaa, ihmiset kuuntelivat ja jakoivat yhtyeen videoita
sosiaalisissa medioissa. Yleisölle annettiin mahdollisuus äänestää
vuoden parasta elokuvaa ja se äänesti yleisö-Jussin saajaksi
Nightmare – painajainen merellä -elokuvan (2012), suositun Salatut
elämät -tv-sarjan johdannaisen.
Ihmiset, he katsoivat ja ihmettelivät.
Jos
yhteisiä nimittäjiä näille kolmelle tapahtumalle on, ne ovat
kaiketi
tunteissa. Jokainen kolmesta herättää tunteita, ihastusta,
vihastusta, äimistystä, raivoa, turhautumista. Ilmeinen reaktio
peittää kuitenkin näkyvistä muutakin, nimittäin sen, että jos
jostakin, niin Ylioppilaslehdestä, suosituimmista elokuvista ja
suomiräpistä on löydettävissä se tunneside, joka koskettaa
kaikkein syvimmältä nuorta ihmistä tämän päivän Suomessa.
Jokin
aika sitten Docpointissa, Helsingin dokumenttielokuvafestivaalilla
sai ensi-iltansa Virpi Suutarin dokumentti Hilton! Täällä ollaan
elämä (2013), kuvaus Helsingin Herttoniemen nuorisosäätiön
vuokratalossa asuvista nuorista 2010-luvun Suomessa, nuorista joita
viimeaikaisen keskustelun perusteella saattaisi tehdä mieli kutsua
syrjäytyneiksi (ks. traileri). Dokumentti
seuraa neljää 20–30 -vuotiasta nuorta ja yhtä vanhempaa eri
elämäntilanteissa sen enempää suoraan kantaa ottamatta, (ja
hyvä niin,)
mutta elämäntilanteita kytkee toisiinsa samantyyppiset tilat,
nimittäin yksinäisyyden, ulkopuolisuuden ja erilläänolon tilat,
joille ironisesti nimetty Hilton antaa vain seinät ja katon.
Rypemisen ja osoittelun sijaan Hilton! keskittyy kuvaamaan nuorten
halua ja tarvetta pitää toisistaan huolta. Yhteyden
saaminen toiseen tuntuu tärkeältä.
Hilton!
tulee teatterilevitykseen maaliskuussa ja toivon totisesti sen saavan
katsojia. Muodoltaan
dokumentti
on toki
lähtökohtaisesti
haastava: jos tavaksi on ottanut katsoa hyvän mielen elokuvia
ja mukaansatempaavaa viihdettä, ei nimellisenkään pahoinvoinnin
seuraaminen varsinaisesti houkuttele. Jos kuitenkin jotakin, Hilton!
välittää
katsojalleen tietyssä
mielessä samaa
tunnesisältöä kuin paitsi Teflon Brothersin uusin levy
myös yhtyeessä
vaikuttavien Pyhimyksen ja Heikki Kuulan viimeaikaiset tekemiset
(esim. Perhosveitsi-Heikki & Lika-Aki: Katuvisioita, 2012;
Pyhimys: Paranoid, 2011; Heikki Kuula: Blacksuami, 2010). Tehkäämme
tässä vaiheessa sivuloikka niiden suuntaan.
Katsomalla
esimerkiksi Pyhimyksen Medium-levyn (2011) Nyt-kappaleen videon tai
kuuntelemalla satunnaisen raidan Blacksuamelta ei saa kokonaiskuvaa,
mistä levyt oikeastaan kertovat. Blacksuami esimerkiksi
on elokuvallinen kertomus Kalliosta, jossa kohtaavat niin
nimettömäksi jäävä kertoja ja ilotyttö Tatjana kuin tämän
sutenöörikin, Kallio-Herska. Osassa lauluista kertoja kuvailee
suhdetta väkivaltaiseen äitiinsä ja poissaolevaan isäänsä,
osassa äänessä ovat muut. Oikeastaan levyn kompastuskivi on juuri
elokuvallisuus – useat teokset, niin romaanikirjallisuudessa kuin
musiikissakin tuppaavat tänä päivänä usein uskollisen
mimeettisesti jäljittelemään kuvallista ilmaisua, jolloin
vaihtoehtoisten ilmaisutapojen
hedelmällisyys unohtuu. Blacksuami näet
viittaa tietoisesti elokuvallisuuteen – levyn kansissakin on kuvia
ja viittauksia siihen – ennen kaikkea lainaamalla
kertomuskehikkonsa ja siihen kieputetut elämänkohtalot Scorsesen
Taksikuskin (1976) kaltaisista maailmoista. Ongelma ei ole siinä,
onko tällaisen miljöön hivuttaminen Helsingin Kallioon
ongelmallista – sillä se ei ole –, vaan siinä, että
kuuntelijan ja kerrottavan väliin jää liiaksi tilaa. Empatian
tunnetta ei synny. Sukkasaippuan saaminen äidiltä ei harmistuta
meitä kertojan puolesta, koska hahmojen väliset suhteet eivät
tunnu tuoreilta lähestyttäviltä. Äidin pahoinpitelemä ja isän
hylkäämä poika ei pysty luomaan tervettä suhdetta edes
prostituoituun, jonka sutenööri, nihilistinen luukuttaja päätyy
sittemmin surmaamaan kertojan – ei tällainen kosketa. Näitä
ihmisiä emme tapaa Harjuntorin saunassa tai Piritorilta, nämä
ihmiset ovat liian elokuvallisia.
Katuvisioilla
uskottavuusongelma väistetään ja hienosti väistetäänkin. Kuula
ja Pyhimys – siis Perhosveitsi-Heikki ja Lika-Aki – mainitsivat
eräässä haastattelussa, että hahmot ovat osittain spekulaatioista
heistä itsestään: jos he olisivat tehneet huonoja valintoja,
tällaisia heistä olisi ehkä tullut. Osittain taas hahmot ovat
juurikin niitä kadotettujen ja kadonneiden lähiöiden murheellisia
hahmoja, joita ihan aikuisten oikeasti on olemassa. Tiedämme omasta
kokemuksesta ihmisiä, joiden – ollakseni rehellinen mutta julma –
sosiaalisen elämän huippu ajoittui yläasteeseen, minkä jälkeen
lähes kaikki tuntuu yhdeltä ja samalta alamäeltä, sinnittelyltä,
hivuttautumiselta kohti...no, kohti.
Vaikka
Katuvisioita vaikuttaa olleen monelle pettymys musiikkinsa puolesta,
kerronnalliselta muodoltaan se on paljon esimerkiksi Blacksuamea
kiinnostavampi. Nyt kokemus, mielentila ja elämäntapa kuvataan
esineiden ja kiinteiden ihmissuhteiden kautta. Myllyverrarit-laulu
kuvaa Perhosveitsen tyylin kautta hänen suhdettaan muihin ihmisiin
ja etenkin vastakkaiseen sukupuoleen – samaa teemaa jatketaan
Vaipoissa, jossa Perhosveitsen pressalla, vaimolla ja äidillä on
vaipat: white trash -tyylistään tietoinen Perhosveitsi ei tunne
minkäänlaista empatiaa naissukupuolta ja heidän kuukautisvaivojaan
kohtaan. Hän ja Aki ovat sitä polvea, joka haluaa kaiken ja nyt,
eikä se polvi ota vastaan moitteita. Vastaavasti järjettömältä
vaikuttava Sukkatemput kertoo tägejä tussilla kirjoittavasta
Perhosveitsi-Heikistä, turhautuneen miehen ajantappoharrastuksesta,
jolla kerätä paitsi suosiota myös lohtua. ”Raiskaan seinän, se
on terapiaa”, jupisee sossua olohuoneenaan pitävä Heikki.
Yllättävästi
loppua kohden, etenkin Nimi muutettu -kappaleen
ja Outron myötä kerrontaa etäännytetään Heikin ja Akin
perspektiivistä yleisemmälle tasolle. ”Ei voi olla liikaa
pyydetty / mulle heti kaikki nyt” on tätä nykyä tietysti jo
klisee, etenkin sellaisenaan sanottuna, mutta seitsemää sitä
edeltänyttä laulua vasten klisee saa taakseen voimaa. Parissa viime
sukupolvessa on varttunut ihmisiä, jotka varmasti todentavat tätä
ideologiaa, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Katuvisioita
tarjoaa kaksi erilaista vastausta: Lika-Akin perspektiivistä
riittäisi, jos hän vain peseytyisi, viitsisi peseytyä. Hän
menestyisi, pääsisi töihin, saisi elämää aluilleen. Kyynisemmän
Perhosveitsen näkökulmasta hän
ihmisenä
taas on
selvästi tuudittautunut ajatukseen, että jos hänen ja hänen
”likkansa” lapsi ei tukehdu energiajuomaansa, lapsen dna:han on
joka tapauksessa pinttynyt lika ja siksi ”sukupuuhun hirtetään
valkosta roskaa” (Lika). Lika ei lähde jynssäämällä, ei sitä
saa pois. Kun Perhosveitsen näkökulmaan palataan vielä levyn
nimikappaleessa, tämä toteaa suoraan: ”ja en mä bamlaiskaan
näistä muuten / mut siitä puhe mistä puute, / mul ei typyy, mul
ei fygyy, mul ei oo kykyy muuttaa mun maailmaa”. Ironisesti hän
kuitenkin kuittaa seuraavassa säkeistössä typyntavoittelunsa
lekkeripeliksi, naiset nyrkkimagneeteiksi, patjaksi lihaa, lortoiksi
ja vastaaviksi, kun ”kunto ei kestä puumamummoo”. Tämän myötä
näkökulma etääntyy näistä vaimonhakkaajista, nilkeistä ja oman
elämänsä luusereista lähiöstä pois muuttaneisiin, jotka
katsovat taakseen. Lähiöromanttinen nostalgia ja kaikki
edelläsanottu virittää Katuvisioihin hyvin ambivalentin
jännitteen. Itse asiassa levyn käynnistävä Aakkoset,
sananmukaisesti nistien ja kriminaalien kieliopin esittely, on kyllä
sisäänkäynti Perhosveitsi-Heikin
ja Lika-Akin maailmaan, mutta muistuttaa luonnoltaan vielä
Blacksuamen Kallio-maisemaa.
Entä
sitten Teflon Brothers ja Valkoisten dyynien ratsastajat? Entä
Hilton? Jos jälkimmäisen välittämä
tunnesisältö vastautuu osin Katuvisioiden maailmaan, Valkoisten
dyynien ratsastajat on jälleen
tietoinen etäännytys tästä, ehkä
askel lähemmäs ei-syrjäytyneen,
opiskelevan, työssäkäyvän nykynuoren
kokemusta. Se on muodoltaan kaupallinen
levy, mutta korvakarkkipaperin alta paljastuu aika lailla
toisenlaisia makeisia – kaupallisuuden alla on tavattoman synkkä
ja saastainen
pohjavire. Tarina on tietysti tuttu, liiankin tuttu: kiivainkin
krebaus loppuu aikanaan, juhlimista seuraa krapula ja suruisa on
coituksen jälkeinen eläin. Tästä
kaavasta klubiräpissä on yleensä jälkimmäinen puolisko saksittu
pois: kuka oikeastaan edes vetäisi
sokan irti, jos kannusteena olisi dagen efter? Mutta Teflon
Brothersin parodian alla on vielä yhdenlaisia tunnesisältöjä:
levyllä ei räpätä vain nousuista ja laskuista, vaan niistä
tunteista joiden pohjalta nousuihin syöksytään.
1990-luvulla
kosketuksen keskeiseen
sukupolvikokemukseen
sai avaamalla Music Televisionin. Tänään
on paitsi vietettävä aikaa
sosiaalisissa medioissa myös perehdyttävä
räppiin, joka on Suomessa
kai suositumpaa kuin koskaan. Kulttuurisen rappion valittelun sijaan
– sellaisestahan timovihavaiset
ja vastaavat
kulttuurikonservatiivit mielellään
tässä kohtaa saarnaisivat
– olisi hedelmällisempää kiinnittää huomiota siihen, mitä
tämän päivän räpillä
pyritään itse asiassa välittämään, millaisten tunteiden ja
aatteiden kanavoimista se muotona
ilmentää. Teflon Brothersin, mutta
myös Heikki Kuulan, Pyhimyksen ja Ruger Hauerin (sekin Pyhimyksen
yhtye) kautta välittyykin
kuulijalle ennen muuta musiikillisen
hauskanpidon ohella myös armottoman yksinäinen, yhteydetön
tunnelataus.
Seuraa
kaksi erilaista tulkinnallista linjaa: ensinnäkin parodia
ja kyynisyys ovat levyillä
keinoja tulla toimeen itsensä
yksinäisyyden ja yhteydettömyyden kanssa – päihteet ja
seksuaaliset pakkomielteet ovat niissä
puoliksi tietoisia ratkaisuyrityksiä
sydänalaa kalvavaan kauhuun, oli tämä
kauhu sitten sukupolvikokemus tai yleis-eksistentialistinen
tunne. Välittyy siis
kuva pakonomaisesti eteenpäin
kauhovasta haluolennosta, joka yrittää mennä elämästä läpi ja
löytää vielä matkalla merkityksiä, elämyksiä, tuntonsa,
herkkyyden, hyvän kauniin totuuden mitä
nyt ikinä. Toisaalta taas
bilettäminen on parodisessa
muodossaankin tyytymistä
eläinluontoon, sillä mitään korkeampaa, hyveellisempää
elämäntapaa tai -muotoa ei kai katsota
olevan. Ja
kun mitään ylevämpää ei ole, on yksi ja sama bailata ja peitellä
samalla kyynisyydellään omaa tyhjyyttään. Se
tekee Teflon
Brothersin, Perhosveitsi-Heikin & Lika-Akin, Ruger Hauerin ja
vastaavien kuuntelemisesta niin vaikeaa: ei ole lopulta kovinkaan
yksinkertaista erottaa, onko pohjalla sittenkään moraalia tai
mitään vakavaa sanomaa, tai onko vastenmielisiin rooleihin
syventyminen itse asiassa rooleista nauttimista?
Kärjistetysti:
nämä kaksi tulkinnan linjaa –
pelastuksellinen ja nihilistinen – etenevät luonnolllisesti
eri suuntiin: yksi yrittää ylös,
yrittää selvittää
tilannetta,
yrittää tavoittaa
mielen kaiken hulluuden keskeltä
tarttumalla käsilläolevaan,
ja yrittää tavoittaa yhteyden
toiseen ihmiseen – toinen taas
painaa alas, on jo lannistunut, eikä
etsi muuta kuin ajantappamista ja turtumusta; sille jokainen selvä
hetki on itsessään kauhua.
Miksi
sitten paskoa housuun? Eikö se ole ilmeinen osoitus siitä, että
toivoa ei ole? Että tämän päivän
ihminen ei ole eläintä kummempi? Mutta
housuunpaskomisreppari ilmentänee
kuitenkin samoja tendenssiä kuin Teflon Brothersin levykin: täysin
järjettömältä tuntuvan toiminnan alla on paitsi parodinen ja
ahdistunut suhde itseensä muotoon
(klubiräp, reportaasi) myös sama yksinäisen ja eksyksissä olevan
ihmisen avunhuuto ja yhteydenotto. Ja mikä tärkeämpää, kuten
todettua, parodisuus on itsessään yritys saada yhteys, yritys luoda
sellaista merkitystä ja merkityksellistä tarttumapintaa johon
toisetkin voisivat kiinnittyä. Sen voi nähdä yrityksenä luoda
subjektiviteettia yleisemmin,
edes hetkellinen ja häilyvä sellainen,
mutta se myös
purkaa sitä mitä nyt jo on, purkaa
käsillä olevaa. Vasta sen alla on ”sanoma”: me haluamme tästä
elämäntavasta eroon, me haluamme toiseen, parempaan, terveelliseen
ja palkitsevampaan mutta vielä meillä ei ole tarpeeksi voimia.
En
kuitenkaan tarkoita, että housuunpaskojat olisivat yksinäisiä
idiootteja, jotka kerjäävät huomiota. Heitäkin suomalaisiin
medioihin tietysti mahtuu, ja silloinkin heidänkin sanomaansa on
luettava ainakin osin samojen tunnesisältöjen ilmentyminä. Mutta
tahdon sanoa, että housuunpaskojat ovat
loppujen lopuksi
kuin kuka tahansa meistä, eivät sen yksinäisempiä kuin minä tai
sinä. Facebook-kavereilla ja jokapäivän ihmissuhteilla mitattuna
he voivat hyvin olla sosiaalisesti suosittuja.
Suhteiden määrä ei kuitenkaan poista
yksinäisyyttä, sillä yksinäisyys on medioituneen jokapäivän
peruskokemus. Ja yksinäisyys ei
automaattisesti tarkoita isoa egoa, vaan avuttomuutta, mitättömyyden
tunteita, suuria tai pieniä luuloja, epärealistista kuvaa
”todellisuudesta” ja toisista ihmisistä. Ennen
vanhaan tästä käytettiin termiä ”vieraantuneisuus”. Nyt
infosfääri tuottaa lakkaamatta uudestaan kokemusta, että meidän
ja toisten ihmisten välissä on ja on oltava erinäisiä välittäjiä,
jotta kokemukset itsessään, jaetutkin, olisivat todellisia, aitoja
ja mieleenpainuvia, tai edes tuntuisivat
sellaisilta. Vieraantuneisuus tällä
tasolla on ennen kaikkea yksinäisyyttä – sitä samaa, josta
nuoret yrittivät pois lähtemällä kaupungille, ostarille, etsimään
seuraa, tuttuja, ketä tahansa. Nyt mielekkäämmältä tuntuu
odottaa, että joku tykkäisi toiminnasta, kuvastani,
joku laittaisi chat-viestin.
Entä
sitten Nightmare – painajainen merellä? Yleisö-Jussi kertoo kai
eniten siitä, kuinka toivottoman kaukana me toisistamme olemme. Minä
ja miljoona Salkkari-fania. Lähes
kaikissa arvosteluissa elokuva on haukuttu pystyyn, mutta se ei ole
katsojia häirinnyt: Nightmare oli Suomen kahdeksaksi katsotuin
suomalainen elokuva ja keräsi vain kuukaudessa lähes 108 000
katsojaa. Arvostelujen perusteella se kuitenkin
on huono kauhuelokuva, joka ei pelota kuin surkeudellaan. Siksi on
kysyttävä: mikä vetoaa elokuvassa, joka ei ole geneerisesti
kovinkaan hyvä? Se, että Nightmare on
suositun päivittäissarjan laajentuma elokuvaan? Tutut hahmot?
Etäisyyden
ei saa antaa hämätä: ei ”kansa” välttämättä tyhmää ole.
Ehkä – helvetin iso
ehkä tietenkin – Nightmaren tahaton camp-luonne on se varsinainen
syy, joka on vetänyt ihmisiä – oletettavasti nuoria eritoten –
teattereihin. Ehkä Nightmarea katsotaan tänään samasta syystä
kuin aikanaan Kemmon veljesten Ponterosaa (2001) – sen huonouden
takia. Ehkä vuodet ovat tehneet tehtävänsä, ehkä huonouden
arvostaminen – ironisen huono maku – valtaa alaa mutta ilmentää muutakin kuin huonoa makua ja ehkä,
niin ehkä se juuri on sitä samaa yksinäisyyden ja eriytyneisyyden
avunhuutoa, jonka voimalla paskotaan
housuun ja syötetään se suklaana toisille: ottaisit vastaan, edes
tämän...
1 kommentti:
Aivan!
Lähetä kommentti