Härkäviikkojen
alkaessa rytmi vaihtuu toiseksi, ehkä palaa entiselleen, johonkin
jossa ennen liminaalia vietti, joka vietti, jotenkin toisin.
Kierkegaard kutsui tätä toistoksi. Palata entiselleen, mutta
kuitenkin toisena, olla tulemisen tilassa ja puhua siksi kieroon.
Oleminen dialektisesti, älä vain puhu suoraan:
Rakkauden sisäisyyden alituinen tavoittelu työllistää oleellisesti hänet, mutta hän ei saavuta tuloksia, ei saa tehtäväänsä koskaan valmiiksi. Hän voi siksi haluta ilmaista itseään, mutta ei voi koskaan käyttää suoraa ilmaisumuotoa, sillä se edellyttää tuloksia ja valmiiksi saamista. Sama pätee Jumala-suhteesta. Juuri siksi, että subjekti alituiseen on sisäiseksi tulemisen tilassa, hän ei voi koskaan ilmaista itseään suoraan, koska hänessä tapahtuva liike on juuri päinvastainen. (Kierkegaard 1846/2001, 85 alav.)
Siinä
missä oli huvittunutta hössötystä maya-kalenterin luulotellun
päättymisen parissa – tuhokin on pelkkä vitsi, kun maailman
loppumisen ajatteleminen käy mahdottomaksi – on nyt sarkastista
vitsailua uudenvuodenlupauksilla. Älä vain laihdu, pysy
entiselläsi, älä lupaa mitään, sillä et pysty lupaustasi
pitämään. Älä kilvoittele itsesi kanssa, petät vain itseäsi,
elämä on aivan hyvää näinkin, eikö? Jos tavoittelet, tavoittele
realisesti – älä vaadi mahdotonta.
Kierkegaard:
”Kristinusko on henkeä, henki sisäisyyttä, sisäisyys on
subjektiivisuutta, subjektiivisuus on oleellisesti intohimoa,
korkeimmalla asteellaan ääretöntä henkilökohtaisesti
kiinnostunutta intohimoa omasta iäisestä autuudesta.” (emt., 50.)
Kristinuskon
voi tässä yhteydessä unohtaa, sanat merkitsevät nyt jotain muuta,
eihän Kierkegaardin aikanakaan ollut kuin suuri erehdys olettaa
kristillisyys jonkinlaiseksi (sosiaalisen) olemisen lähtökohdaksi.
Ehkä se sellainen joskus olikin, hetken, mutta alkujaan kristityksi
tunnustautuminen oli kaikkea muuta kuin itsestäänselvyys, se oli
hengenvaarallista. Unohdettakoon nyt kuitenkin kristinusko, se ei ole
tällä haavaa niin kiinnostavaa kuin sisäisyys ja sisäisyys
suhteessa intohimoon. Lähtökohtaisesti kristinusko on jotain, jota
emme tunne – silloin se ei kelpaa aluksi.
Mitä
näet on sisäisyys tässä elämässä? Juurikin
päivänkohtaisuuksiin kiintynyttä solipsistista intohimoa, toisin taittuvaa subjektiivisuutta, minä
tässä, minä tuolla, minä laihtujana, minä ajattelijana, minä
kokijana. Näin elin, näin menin ja tunnollisesti kirjasin ylös
jokaisen vuoteni vaiheen. Ja kuitenkin tällainen on samanaikaisesti
sekä tuiki tärkeää että täyttä paskaa. En saata luottaa
politiikkaan, uskovaisiin tai muihin heimoihin, ne kuuluvat tappavan
itsenäisen ajattelun, eivätpähän minua laihduttajatkaan liiemmin
kiinnosta – paitsi jos saan tehdä ivaa heistä, seurata heidän
tuskailujaan (jotka – mitä niihin uudenvuodenlupauksiin tulee –
ovat keinotekoisia, sillä ei laihtuminen lupauksista riipu vaan
aivan jostain muusta), jos saan silmin seurata heidän ponnistelujaan
(siksi jokaista omaa yritystä edeltää paneutuminen toisten
yrityksiin), mutta havaintoihini luotan, näin kun elämääni elän,
elin, munuaiseni kääntynyt elin.
Intohimo
vailla kohdetta, vailla utopistista haavetta ”iäisestä
autuudesta” jää silti haljuksi. Mitä ajattelu, nautinto,
tuntoisuus olisi ilman ulkopuolta, ilman negatiivisia, määreettömiä
kiinnekohtia joista se riippuisi, joiden ansiosta, sovittamattomana,
se on? Mitä on tämä elämä paitsi tyhjä pyrintö ja eilisen
hauta – ilman toivetta ja rukousta ikuisesta elämästä? Miksi
edes yrittää?
Tämänpuolisuus
luhistuu täydellisesti sisäänpäin, on kuvia tekoja ja yrityksiä
jotka jäljittelevät muita kuvia tekoja ja yrityksiä. Niiden
keskellä tuntoinen olio, ei aina egoinen, ainoastaan utelias ja
tunnoistaan riippuvainen. Halukone. Todellisuuden keskipiste.
Itsenäinen
ajattelija alkaa tämän valossa näyttää vain epäkiinnostavalta,
jokainen sellaiseksi tekeytyjä pettää kai paitsi kuulijoitaan myös
itseään. Miksi ei voisi kuulua ja olla kuulumatta – miksi nojata
diskonjunktion logiikkaan, kun ei siihen muukaan maailma täydelleen
taivu? Jokainen väärä mielipide leimaa ihmisen kokonaan, jokainen
stalinismin uhri todistaa sen läpikotaisesta turmeltuneisuudesta,
jokainen natsikirjailija on lukukelvoton, jokainen karppaaja vasemmistolainen joku muu mikä väärässä; näin lukitsen vastauksen,
eristäydyn ja kietoudun mielipiteitteni vaippaan, näin ilmoittaudun
itsenäiseksi: kaikki järjestelmät ovat turmeltuneina, ikään kuin
olisin itse niistä jotenkin erillinen. Mikseivät todellisuudet
koostuisi erilaisista, erinäisistä, jatkuvasti keskenään
ristiriitaisista, jopa toisensa näennäisesti poissulkevista
aineksista? Miksei liberalismissa olisi edes jollain tasolla mieltä? Tämän ja tähän liittyvän ajattelematta, erittelemättä ja tuntematta
jättäminen ei käy, vaikka käykin itsenäisestä ajattelusta.
Kaikki
me muutumme, vietämme ajan päästä vähän toisin, mutta kukaties
itsenäisyyteensä takertuvat ilmentävätkin selvintä mahdollisinta
solipsistista intohimoa tänään, intohimoa vailla mielekästä
kohdetta. Kunhan minä tunnen erillisyyteni muista, sosiaalisena
olentonakin, kunhan minä tunnen etten ole yhtä kuin puolueen,
lahkon ja toisinajattelijoiden kolonnan etummaiset tai takimmaiset,
tunnostani elämää muistuttavan huojunnan eleen teen. Ja kuitenkin
juuri minussa ei ole mitään kiinnostavaa, en minä millään muotoa
erityinen ole. Joidenkin hiljaisten eleistä sitä havahtuu: he kai
ovat ymmärtäneet tämän, ehkä heidän olemassaolonsa on täydempää
kuin omani, ehkä he riippuvat toisista koukuista – vaikka mitä
sitä vertaamaan, oppisi vain itsekin hiljaisemmaksi.
Entä
sisäisyys tuossa elämässä? Se on merkitsevämpää. Mutta tuota
elämää ei nähdä, jollei ole liminaaleja ja muita rajoja, rytmejä
ja sellaisia tiloja joissa rytmeistä on astuttu pois – jollei
niitä oteta tosissaan. Tuossa elämässä, tuopuolen näkökulmasta,
vain ja ainoastaan se on erityistä, se tekee ihmisen lapsesta
erityistä, vaihtelu ja sovittamattomuus, vain se. Ja ihminen, joka
heittäytyy koko painollaan utooppista päin, olematonta päin
kaikessa sisäisyydessään, kaikessa sisäisyydessään, kaikessa
kumpaisenkin mahdottomuutta, uskoen kai että tuo todella on enemmän
kuin vain tämä.
1 kommentti:
Toisten toilailuista huvittuminen on ylimielisyyttä ja ainoa mahdollisuus johonkin tolkullisuuteen. Samalla se on jollakin tavalla jatkuvan ärsyyntyneisyyden tila, josta itselleni pakopaikan tarjoaa luonto ja liikkuminen. Silti on "pakko" seurata näitä "solipsistisia intohimojakin", jotka heijastavat sellaista, mikä lähinnä ärsyttää (voikohan sitä sanoa intohimoksi?)
Sisäisyyden ja julkisen suhteessa on jännite, joka johtaa siihen, että kukaan yhteiskunnallisesti tärkeä henkilö, jonka asema on kiinni valitsijoista, ei voi lausua/ottaa esille kovinkaan kummoisia asioita ja sitten voi vain miettiä, onko hänellä sisäisempää elämää. Niinistön oman palkkion alennus on rohkeudessaan poikkeus kaavasta (konkreettinen merkitys ei olennaista), jolla yhteiskuntaa on puskettu eteenpäin vailla sielua. Siinä mielessä se voi kääntyä sisäisyydeksi, vaikka onkin raadollisesti vain rahaa. Jos ihmiset alkavat miettiä (niin, jos ja jos), että oliko v. 2006 elintaso niin surkea, että sen kanssa ei enää tulisi toimeen, entä v. 1990? (=ei palkankorotuksia tai jopa alennuksia, en nyt ajattele yhteiskuntaa ja devalvoitumista vaan ihmisten asennetta elämän tavoitteisiin).
"Älä kilvoittele itsesi kanssa, petät vain itseäsi, elämä on aivan hyvää näinkin, eikö? Jos tavoittelet, tavoittele realisesti – älä vaadi mahdotonta."
Tuo lainaus on tämänpuoleisuuden kaava. Sen voi kai kumota(totta kai saa kysyä miksi pitäisi kumota) vain tuo pohdiskelemasi sisäinen intohimo ja sitä lajia mielestäni edustaa myös kristinusko siinä muodossa kun siihen sisältyy kilvoittelua, jolla ei ole tarkoitus ansaita mitään ja hyväksyntää, jolla ei ole tarkoitus pyhittää mitään.
Lähetä kommentti