Lauri Maijala on Suomen Michael Bay.
Väitettä on tietysti selvennettävä. Juoppohullun päiväkirja
(2012) on samassa mielessä kokeellista elokuvaa kuin Bayn
Transformers-saaga: juonettoman kolinan, ryminän ja tissivakojen
vilahtelun on Maijalan elokuvassa korvannut kohellus, ryyppääminen
ja sinänsä laiska mutta rankaksi aiottu alapäähuumori. Voisi jopa
sanoa Maijalan onnistuneen elokuvallaan tekemään jotain, joka ei
hävetä tai vituta, ainoastaan kauhistuttaa. Maijalan kauhu on
lamaannuttavaa, joka jäseneen tunkeutuvaa kuolettavaa hämmennystä.
Sen kaikupohja ei ole varsinaisesti teknisessä osaamisessa, juonessa
tai opettavaisessa sävyssä (jota ei ole), vaan ennemminkin itse
muodon välittämässä tunteessa. Maijala on onnistunut tekemään
elokuvan, joka tuntuu Chewbacca-krapulalta. Tämä tuskin on ollut
tietoinen aikomus.
Juha Vuorisen supersuosittu kirjasarja,
jonka ensimmäiseen osaan Maijalan elokuva pohjautuu, ei ole missään
vaiheessa pyrkinyt olemaan laatukirjallisuutta. Vuorisella on oma
kustantamonsa ja omat kanavansa – hän ei eliittien hyväksyntää
kaipaa. Sen hän on tietääkseni tehnyt selväksi moneen kertaan.
Maijala tuntuu tekevän saman elokuvan alalla: on vaikea kuvitella
Maijalan elokuvan halajavan yhtäkään palkintoa. Se on aivan liian
remuavan mielipuolinen yrittääkseen olla tavanomainen, juonellinen
suomalainen elokuva. Siinä ei ole oikeastaan kyse mistään.
Sanottakoonkin suoraan: Juoppohullun
päiväkirja on kauhea, kauhea elokuva. Se on uskomattoman huono,
mutta kuten sanottu, tavalla joka ei hävetä tai vituta vaan
lamaannuttaa. Se on samalla sen ehdoton ansio. Ihanaa Maijalan
elokuvaversiossa – Vuorisen kirjoihin ei ole tässä tarpeen
puuttua – on näet se, mitä tapahtuu jossain puolenvälin jälkeen.
Siihen mennessä Juha Berg (Joonas Saartamo) on esitelty – hahmo
juo, rellestää, saa raivokohtauksia, ajaa pyörällä, pakenee
poliisia, hänellä on ystävä eikä ”Juha Bergille vittuilla”
– ja hänet on pakotettu AA-kerhoon, jossa Berg tapaa
spede-esteettisen Tiinan (Krista Kosonen) ja yrittää raitistua
tämän tuella.
Sitten Berg lakkaa yrittämästä ja
Tiina lähtee. Samalla hetkellä – kun ovi käy – myös Maijala
lakkaa yrittämästä: tähän mennessä hän on tehnyt
kesäteatteritason juonellista elokuvaa, mutta nyt elokuva vaihtaa
vapaalle. Hienoa! Seuraa loputtomalta tuntuva jakso hallusinaatioita,
kännistä örähtelyä, kömpelöitä elokuvallisia viittauksia ja
käytännössä samaa mitä aiemminkin, mutta nyt ilman minkäänlaista
yritystä tehdä elokuvaa suomalaisin ja konventionaalisin mittapuin.
Se, mikä taidoissa hävitään, voitetaan holtittomuudessa:
loppupuoli elokuvasta on (ystäväni sanoja mukaillen) kakalla leikkivän
lapsen näkemystä – ei kovin kekseliästä joskaan ei nyt kovin
myötäsukaistakaan suhteessa valtavirran muihin elokuviin.
Arvostettava on, miten ilman mitään mieltä on sotkettu näinkin
monta minuuttia eteenpäin jotain, joka vain etäisesti muistuttaa
elokuvaa (ja tällöinkin lähinnä kuluneen postmodernistisen
estetiikan mukaisesti viittaamalla muihin teksteihin). Hienoa
jaksossa on myös lukuisten mahdollisten loppujen tahaton rytmitys
peräkkäin. Jopa Juha Berg tuntuu jollain tavalla katoavan elokuvasta
puolenvälin jälkeen ja sekin kertoo aika paljon elokuvan suhteesta
konventionaalisiin elokuvakerronnan keinoihin. Nyt on mokattu
huolella ja tehty se jopa onnistuneesti. Lumoavinta tässä kaikessa
tietysti on, että on hyvin todennäköistä, että Juoppohullun
päiväkirja saa valtavat katsojaluvut – se saa näet kysymään,
mitä Maijala pääsee seuraavaksi tekemään ja millaisilla
resursseilla? Ehkä vasta seuraavan elokuvan kohdalla väite Suomen
Michael Baysta alkaa pitää. Debyyttinä tämä on mieletön,
mieletön taidonnäyte.
Kaikeksi onneksi vapaavaihde-jaksoa
jatkuu ehkä puolikin tuntia. Mutta jälleen tapahtuu se
anteeksiantamaton, jota ei ikimaailmassa toivoisi tapahtuvan.
Kaikkien harmiksi lopulta ryhdistäydytään ja tehdään vielä
kerran jotain, joka pyyhkäisee maton edellisen kuva-alustuksen alta:
lauletaan loppulaulu. Palataan totaalisen, kylmäävän kauhun
pikimustaan ytimeen. Kolmiosaisen rakenteen huipentumana tämä
eräässä mielessä kruunaa Juoppohullun epäelokuvallisen
mielipuolisuuden. Tulee tunne, ettei siinä ole oikeastaan
tapahtunutkaan mitään, on vain välitetty tunne ja se tunne on
säälimätön krapula – olkootkin, että sellaisiahan Juha
Bergillä ei elokuvassa liiemmin ole. Kolmessa osassa Juoppohullun
päiväkirja on siis yksi aivan liian pitkä ryyppyjakso, josta ei
myöhemmin ole liiemmin muistikuvia, ainoastaan morkkis. Muistan
toivoneeni jo ensimmäisen viiden minuutin jälkeen, että tämä
kaameus loppuisi. En tiedä, ajatteleeko alkoholisti vastaavaa
ensimmäisen ryypyn jälkeen. Luultavasti ei.
Varmaankaan ketään ei silti kiinnosta elokuvan eetos tai moralisointi yleensäkään. Se ei ole
millään muotoa edes mielekäs kysymys Juoppohullun tapauksessa.
Varsinaista eetosta ei ole. Tietysti Juoppohullussa on epämääräistä
eikä aina edes kovin osuvaa poliittista epäkorrektiutta ja tietysti
kertomuksen perusjuonne on marssittaa vain joukko loputtomia
slapstick-huumorin ulosteentahrimia helmiä, jossa alkoholi,
genitaalialueiden rassaus ja tappeleminen esiintyvät vuoron perään
ja joiden keskiössä beckettmäiset, ennenaikaista dementiaa
sairastavat urpot sitten huojuvat ja heiluvat mieltä vailla.
Tietysti tällaiseen jonoon kohtauksia voi kuvitella punaistakin
lankaa, mutta Juoppohullun tapauksessa näin ei tarvitsisi tehdä –
tämä pitäisi oivaltaa viimeistään silloin kun
päiväkirjamaininnat alkavat vähentyä.
Eetoksettomuudessa ei silti ole mitään
vikaa, hyvä näin. Sellaisen tien valitseminen on rohkea,
arvostettava teko. Näyttää kuitenkin siltä, että Maijalalta on itseltäänkin loppunut usko tekemisiinsä, kun loppua kohden on
tultu – vai miksi muuten elokuvaan on täytynyt lopuksi tunkea
valistuksellinen viimeinen silaus Irwinin Ei tippa tapa -renkutuksen
muodossa? Miksi tehdä näin ja antaa siten arvuuteltavaa, että
elokuvassa olisi jokin pointti tai ajatus? Vai onko sekin vain joku
tavallinen tunne kohmelossa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti