Tämän
tästä olen yrittänyt ottaa etäisyyttä sanomisiini. Toisen katse
ja toisen lukijuus ovat näpäytyksiä siitä, että neutraalina
pitämä onkin toisesta moralisoiva, valistava, syyllistävä,
sättivä. Niin vaikeaa on sanoa tämä siten, että sanoja
kannattelisi tosi; niin vaikeaa on sanoa tämä värittömästi ja
hyvässä hengessä, ettei se väärinymmärryksiä,
mielensäpahoituksia, turhaa reaktiivisuutta lisää poikisi.
Myönnän,
että edelleen ja turhankin usein juuri reaktiivisuus ajaa minua
kirjoittamaan – siitäkin huolimatta, että olen opetellut
ajattelemaan kahdesti sitä ennen. Voimakkain reaktiivisuuden tunne
kimpoaa minusta, kun koen ihmisen, joka laajalti herättää vahvoja
mielikuvia; ihmisen jonka henki ja habitus hiertää minua; mutta
ennen kaikkea ihmisen, jonka seurassa en pysty nyökyttelemään.
Näen heissä kai liiaksikin itseäni tai sitten en niin yhtään.
Heidän toimintansa motiivina tuntuu olevan kiukku ja kuumotus, ja
useinkin omasta näkökulmastani kaikki kehii pahan olon,
suuttumuksen ja närän ympärillä: hahmot vain vaihtuvat. Kuin
mikäkin jeesus, yritän pelastaa heitä heiltä itseltään, mutta
ennen kaikkea itseltäni.
Voi
tietysti olla – ehkä onkin – että tämä kaikki on vain omaa
projisoitumaani; likainen valo taittuu itsestäni muuhun. Ja
loppuviimein väsyn sen seassa; olisi parempi tosiaankin jättää
tunkit lainaamatta ja mennä menojaan. Ja kuitenkin; vielä kerran
yritän selittää asiat itselleni parhain päin.
Jatkankin
siksi vielä hetken tunkeista ja mielikuvitushahmoista. On vissi perä
siinäkin, että esseistiikan kohdalla väittämät
autofiktiivisyydestä ja asiaproosasta tuppaavat vetää toisiltaan
totuuspohjan alta. Pitäisikö esseetä lukea aktuaalisen kirjailijan
tuottamana ja hänen intentioitaan taittavana, mutta fiktiivisiä
keinoja hyödyntävänä kokonaisuutena vai vain kirjailijan omana
äänenä, omissa nimissäänhän tämä on kirjan signeerannut? Ei
välttämättä kumminkaan päin. Itse olen toistuvasti –
tietoisesti tahallani ja vahinkoja tekemästä varoen – korostanut
tämän tästä, ettei kirjailijan intentio, hänen mielipiteensä
minua oikeastaan kiinnosta; en menisi kirjoittamaan hänestä mitään
– mairittelevaa tai nälvivää - semminkään kun en häntä
ihmisenä tunne. Minulle kirjallisuudessa on vain tekstien itsensä
tuottamia imaginaarisia hahmoja, teoksien omia ääniä. Muuhun en
rohkene kajota. Minulla on vain kirja.
Käsissä
pidettävien teoskokonaisuuksien kohdalla tällainen näkemys on
tietyllä tapaa oikeutetumpi. En tiedä, miten reagoida esimerkiksi
blogikirjoituksiin tai muihin satunnaisiin teksteihin, joihin
verkossa törmää. Käyttäytyvätkö ne eri tavoin? Pitäisikö
kaikkien tekstien kohdalla vain tyytyä paremman puutteessa tekstiin,
jos muuta lisäinformaatiota – paratekstejä – ei ole käsillä
ole?
Ainakin
se on, luullakseni, vaarattomin, ehkä varminkin tapa lähestyä
tekstiä, sen nyansseja, sen merkityksiä. Ehkä siten, jos lukijat
ovat yhtä kaistapäisiä kuin keskimääräinen minä, pahimmilta
ylilyönneiltä vältyttäisiin. Hankalaksi asian kuitenkin tekee
voimakas interaktiivisuuden kasvu. Tekstien on vastattava sanoistaan;
julkiseen tilaan tuupattu tuupataan takaisin yksityiseen mieleen,
pulloposti takaisin merille. Tekstien sijaan puhutaan vielä
mieluummin hahmoista kirjailijan omalla nimellä. Kukaan ei silti
pitäisi Jouko Turkan Häpeän (1994) Jouko Turkkaa aktuaalisena
Jouko Turkkana.
Pelkään
tavattomasti pahoittavani muiden mieliä, niiden jotka joitakin
tekstejä ovat julkiseen tuuppineet. En saata pakottaa heitä
hyväksymään vapauden vaatimustani – ”minä saan jos haluan
lukea näiden tekstien kirjoittajat tekstien itsensä tuottamina
hahmoina” – vaan samalla on pelättävä, varoen kirjoitettava
kaitaa tietä, ettei kukaan vain loukkaantuisi; etten toisi maailmaan
enää yhtään lisää negatiivista reaktiivisuutta, tuohtumusta,
huonoa oloa, kärhämää. En todella halua sitä; ja silti
kirjoitan, yritän, kai mahdotonta. Toistaiseksi en ole onnistunut,
enkä tiedä onnistunko. Se on utopia, suunta.
Tiedän
ajatustapani lapsellisuuden. Kaikkia ei todellakaan pidä miellyttää,
joskus tosiasioiden paljastaminen – niin kuin minä siitä jotain
tietäisin – vaatii rökittämistä. Ystäväni esitti eilen
kuitenkin yksinkertaisen ajatuksen, jota jäin miettimään tämän
yhteydessä: entä jos kritiikki – siis mikä tahansa kritiikki,
vastaus tekstiin, vastaus toisen ihmisen tekoon jne. –
koettaisiinkin negaation kautta? Mitä murskaavampi kritiikki, sitä
kiinnostavampi teos tai teko? Näin ilmaistuani se kuulostaa
tökeröltä: ei välillä ole vastaavuutta, ei jokainen parjattu
teos ole hyvä teos tai sellainen, joka ansaitsisi huomiota. Mutta
ystäväni pointti, niin luulen, olikin siinä, että koska kriitikko
itse on niin häilyväinen olento, hänen sanojaan ei pitäisi ehkä
ottaa totena. Sanat vain viittaavat; niistä ei kuulla totuus,
eivätkä ne välttämättä osoita oikeaa kohti.
Tällainen
näkemys asettaa tavallaan kaksoishaasteen kritiikille (sanan
tavanomaisessa mielessä): jos kriitikko voi vain tyytyä käsissä
olevaan kirjaan (ilman paratekstejä) myös kritiikin lukijan (olkoot
se kuka-tahansa, kirjailija tai kollega) voisi olla tervettä nähdä
kritiikki hahmollisena suhteena toiseen hahmoon. Tämänkaltaisessa
palapelissä totuuksia ei ilmaista, niistä kävellään aina ohi.
Pidempään
minua onkin vaivannut kysymys siitä, kannattaako tulkinnoista
keskustella ja mitä mieltä siinä on. Jos niistä keskustellaan tai
neuvotellaan, minkälaisia kriteerejä keskusteluissa tuottuu? Ei
hahmollinen suhde kriteerinä lukutavalla esimerkiksi millään
muotoa edusta ”oikeaa” lukutapaa, vaikka se minusta varovaisena
ja pelokkaana lukijana turvallisimmalta ja toimivimmalta tuntuisikin.
Tätä kysymystä – miksi keskustella tulkinnoista jos ei pyritä
erottelemaan hyviä tulkintoja huonoista – olen kiertänyt viime
kuukaudet kuin hullu puuroa. Sen vuoksi, että keskustelussa ja
toisen ihmisen kohtaamisessa (muistetaan ne tunkit) vapaan ja luovan
lukemisen sääntö tuottaa keskustelijoissa ahaa-elämyksiä ja
oivalluksen tunteita? ”Näinkin tosiaan voi teoksen lukea” -tason
toteamuksia?
Sinänsähän
meille varmasti on yksi ja sama ja hailee, miten kukin kirjojen
parissa viihtyy. Päiväunelmia saa unelmoida, löytämisleikkiä saa
leikkiä ja vapauden tunteita saa kokea. Mutta viimeistään sitten
kun tekstit alkavat ketjuuntua tai ihmiset kerääntyvät yhteen
keskustelemaan lukemastaan, jotain muuttuu. Löysä kopittelu tuntuu
mielettömältä, vaikkakin sitä se juuri on, ja kuitenkin olisi
vulgaaria vaatia jokaisen neuvottelun päätyvän kompromissiin tai
yksimieliseen käsitykseen, mikä tulkinnoista on oikea (ja mitkä
eivät ainakaan ole).
Hahmollisuus
– toistan vielä: se, että useat tekstit tuottavat omien
materiaalisten merkkiensä ja niiden sisältämien viitteiden kautta
puhuja-aseman, hahmon, joka ei mutkitta vastaudu tekstin aktuaaliseen
kirjoittajaan – on ehkä sittenkin näistä se kaikkein tuskallisin
kompaste. Aina astutaan jonkun varpailla, pitkälti siksi, että
ihmishahmojen takana ovat kuitenkin ne ihmiset ja kuten kuka-tahansa,
hekin samastuvat saavutuksiinsa, teksteihinsä, mielipiteisiinsä.
Sanon kuten kuka-tahansa, sillä itsekin samastun turhankin
voimakkaasti tähän hahmo-hajatelmaani ja olen jossain määrin
valmis myös puolustamaan sitä ikään kuin se olisi osa minua, osa
omistamaani maata. Mutta kun se ei ole. Niin paljon riippuu siitä,
saatanko lukiessani muuttaa itseäni.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti