Kulttuurikonservatiivien
ajatuksia lukiessani pulpahtaa mieleen kerta toisensa jälkeen mm.
Johan Fornäsin, Michael Hardtin ja Antonio Negrin toistama väite
antimodernisteista nimenomaan moderniteetin synnyttämänä ajattelun
suuntana. Nyt kun Timo Hännikäisen (fiktiivinen) hahmokin näyttää
vihdoin ja viimein saaneen päänsä pois perseestään ja
ryhdistäytyneen – hän on toisin sanoen lakannut kuulostamasta
siltä kaunaiselta reppanalta joka hikoillen ja kynä tutisten pohtii
paperille vastaantulleen neekerin myyttisiä mittoja saavan mulkun
kokoa ja sen kuvitteellista vaikutusta hänen "markkina-arvoonsa" –
saatamme ehkä piakkoin päästä lukemaan tekstiä, joka
”herättää ajatuksia” eikä vain myötähäpeää ja
puistatusta. Sehän on ollut Hännikäisen kirjoittajahahmon
helmisynti aiemminkin: pinnistellen hän pääsee aika ajoin
ilahduttavaan viileyteen ja viileydessään älykkääseen
analyysiin, mutta heti muistaessaan henkilökohtaisuuden (ja
useimmiten hänen alkaessa morkata vastapuolta) alkaa lööperi, jota
sävyttää kai tahatonkin katkeruus ja kauna. Ilahduttava ilmaus
Hännikäisen hahmon petraamisesta on toissapäivänä hänen blogissaan
ilmestynyt teesiluonnostelu tämän päivän konservatiiveille.
Palaan siihen tuota pikaa.
Vähän
aiemmin Voima-lehdessä (3/2012) ilmestyi Maaria Pääjärven essee
Ähäkutti, eivaiskaa, joka käsitteli ”Suomen konservatiivista
älymystöä”, lähinnä siis Hännikäisen ja Tommi Melenderin
esseidensä ja blogiensa kautta luonnostelemia hahmoja, jotka kaiketi
turhan usein pakenevat fiktion kaavun taakse heti kun lukijakunta
heistä innostuu. Molemmat ovat käsittääkseni rajoittaneet myös
blogiensa kommentointimahdollisuutta – Melender on ainakin
ilmaissut kyllästyneisyytensä (netti)keskusteluihin. Ymmärrän
syyn. Essee lienee siihen, tyrkyttäviin yksinpuheluihin, sopivampi
laji, ja esseiden ketjuuntuessa muodostuu helposti hahmo, joka elää
elämäänsä. Sen taakse voi kätkeytyä, sen taakse on luontevaa
kätkeytyä, etenkin jos hahmon ulkonäkö, habitus ja piirteet
vakiintuvat. Kukaan aktuaalista Melenderiä tai Hännikäistä tuskin
mihinkään tappeluun – edes sanan säilän heilutteluun – nyt on
kutsumassakaan, hyvä vain että kirjoittavat ja kirjoittavatkin
hyvin. Pitäköön hahmonsa. Pääjärven essee nostaa kuitenkin
viimeistään pöydälle jokusen teeman, jotka näin Melenderin ja
Hännikäisen yhteispamfletin – Liberalismin petos – julkaisun
alla, on hyvä panna merkille.
Ensinnäkin
Pääjärvi kirjoittaa molempien kirjoittajien
humanisminvastaisuudesta. Melender ja Hännikäinen näet mollaavat
kautta linjan tuota ihmisen luontaiseen tai perimmäiseen hyvyyteen
uskovaa höppänää, jota humanistiksi joskus tavataan kutsua.
Arkikielessä termillä on tietenkin löysän lihan lätkeinen kaiku:
työttömistä ituhipeistä koostuva rupusakki järjestää milloin
minkin vastaisia mielenosoituksia, haluaa aseet pois ihmisiltä,
puolustaa eläinten oikeuksia ja vaatii maailmanrauhaa, tai mitä
ikinä, kunhan vaatii. Nämä tiedetään. Termin toinen kerros on
sen sijaan vakaassa uskossa ihmiseen ammatista, luokasta ja
sivistystasosta riippumatta. Se on uskoa ihmisen lajilliseen
merkitykseen, hänen kykyynsä muokata ja uudistaa maailmaa. Esteitä
ei ole (paitsi ehkä konservatiivien poliittisista ruumiista
koostuvat pölkkypinot). Insinööritkin jakavat uskon humanismiin
siinä missä kulttuurintutkijatkin, eikä minkäänmoinen jako
kahteen kulttuuriin ole humanismin suhteen paikallaan. Se aika on
mennyttä, jos sitä ikinä olikaan. Pääjärvi mainitsee Melenderin
”tapahumanismiin” kohdistaman kritiikin ja siteeraa:
”Humanistille ihminen on kaiken mitta ja ihmiseksi syntyminen suurin kunnia, jonka elollista olentoa voi kohdata. Humanisti luo haavekuvan itsestään, omasta hyvyydestään ja lempeydestään, ja ulottaa sen koskemaan koko ihmiskuntaa. Mikään paha ei voi olla lähtöisin ihmisestä, koska ihminen on määritelmällisesti hyvä.”
Olkootkin
retorista koruneulontaa, mutta paskapuhetta se on silti. Melender –
aivan kuten Hännikäinen – rakentelee vastustajikseen olkinukkeja,
sillä kovin harvassa ovat näin sinisilmäiset ja ponnettomat
aikuiset lapset loppujen lopuksi. En näet jaksa uskoa, että tuolla
ulkona pyyhältää yhtäkään ihmistä, joka kaiken aikaa hellisi
hullunhouretta siitä, että tietyt esteet tai rajoitukset
poistamalla ja kapitalistinen todellisuusperiaate nujertamalla
ihmisen luontainen hyvyys johtaisi ihmiskunnan tietä paratiisiin tai
mihin ikinä. Kaikki uskovat ihmisen "pahuuteen", mutta joissakin
puhunnoissa tätä pahuutta heijastetaan retoriikan tasolla
rakenteisiin, systeemiin. Ihmisen on kuitenkin niin tuskallista nähdä
pahuus itsessään – ja toivoisihan sitä, etteivät arvon
esseistit ohittaisi näin perustavanlaatuista opetusta, joka taotaan
päähän jo ensimmäisellä kyökkipsykologian peruskurssilla. Mutta
niin vain tuntuvat ohittavan.
Kokonaan toinen asia on hyvyyden
utooppisuus, joka on ennen kaikkea toiminnan suunta, ajankohtaisen
politiikan vaihtoehto johon pyritään mutta jota ei luultavasti
saavuteta kuuna päivänä. Joskus ihmiset ihan oikeasti näet
oppivat matkan varrella uusia temppuja (sitä kutsutaan dialektiseksi
ajatteluksi). Hännikäisenkin silloin tällöin väläyttelemä
”realismi” – ihminen on paha luontojaan, eikä muuttumiseen ole
syytä, koska tyhjät on kaikki joutavia – on lopulta älyllistä
itsemurhaa juustohöylällä ja johtaa korkeintaan siihen reaktiiviseen
päivittelyyn, lässytykseen ja tuskalliseen marinaan, jotka esseeksi
tai kolumniksi usein tavataan pukea. Tällainen kuva ravuista ämpärissä
vetämässä toisiaan alas ei merkittävästi eroa suurkapitalistien
(tulen niihin tuota pikaa) ylläpitämästä ihmiskuvasta. Kun
ihmisen pahuutta näet korostetaan utopiana tai toiminnan
lähtökohtana, ihmisen käytännön toiminta alkaa muistuttaa sitä
yhä enemmän. Kyynisyys johtaa myrkyttämään traditionalistienkin
kunnioittamat Hyvyyden, Kauneuden ja Totuuden.
Totta
kai molemmat esseistit nimeävät inhimilliseen hyvään uskovat
milloin vasemmistolaisiksi, liberaaleiksi, kuluttajiksi,
risuparroiksi, rastapäiksi, mokuttajiksi, suvaitsevaistoksi ja ties
miksi, mitä nyt piuka milloinkin saattaa päähän pistää, mutta
mitä lopulta tällainen auttaa? Mitä auttaa sekään, että
halvimmalla mahdollisella tavalla kerta toisensa jälkeen langetaan
vastustajan mollaamiseen mielikuvien tasolla? Kirjallisuutta siten
tietysti saadaan aikaan, muttei aina kovinkaan kiitollista ja hyvää
sellaista. Kuten Vesa Kyllönen totesi viime keväänä
Kritiikki-lehden (2011, IV) arvostelussaan, monet kotimaisista
esseististä pyörivät vimmatusti päivittelyn kehällä itseä ja
omaa kirjoittajaminäänsä vihoviimeiseen asti varjellen; varjelu
toteutetaan vastapuolen kauhisteluna jolloin pidemmälle ei päästä,
ei etenkään siihen että essee olisi sekä tekijäänsä että
lukijaansa muuntava kokemus.
Totta
kuitenkin on, kuten Pääjärvi toteaa artikkelissaan, että
”esseen lajiin kuuluu voimakas autofiktiivisyys eli tekijän minän voimakas läsnäolo tekstissä. Ajankohtaisiin aiheisiin tarttuva, yhteiskunnallista keskustelua käynnistelevä ja perustaltaan argumentoiva esseetyyppi on täysveristä mielipidekirjallisuutta. Sen ajatuksia nostattava arvo ylittää sen esteettisen arvon, joka nojautuu esseissä puhuvaan minään.”
Hännikäinen
totesi joku aika takaperin – niin, hetkinen, toissapäivänä! –
ettei hänellä oikeastaan ole halua ajautua keskusteluun. Ymmärrän
tämän hyvin. Siksi Melender ja Hännikäinen haluavat Liberalismin
petoksellaankin herättää ajatuksia, ei keskusteluja. Pysykää
siis miehet (pojat) perhana sentäs pois niiltä kirjamessuilta,
ettei vaan tule lässytystä ja kusenkellervää lätinää! Älkää
osallistuko paneeleihin, älkääkä antako haastatteluja. Yhtä
kaikki, ymmärrän yskän. Ymmärrän, etteivät Hännikäinen ja
Melender halua politikoida – ainakaan sen nykyisissä tiloissa –
sillä heistä ainakin ensimmäinen uskoo poliittiseen viholliseen,
siis siihen, etteivät ihmiset välttämättä koskaan ole edes eikä
varsinkaan syvätasolla yksimielisiä asiasta, johon yhdet haluavat
toisia suksutella. Haistakaa vaan ihan ite ja pitäkää tunkkinne,
puolueetonta maaperää ei ole – eikä tule. Minä kai kaikkein
vähiten tässä mitään keskustelua kerjään, yritän vain
kirjoittaa auki autonomiselta näyttäviä tiloja, luoda umpihankea.
Tulee ken tahtoo, menee kai monikin.
Toisaalta
ymmärrän myös sen höppänyyden, jolla Hännikäisen hahmo näyttää
sosiaaliseen elämään suhtautuvan. Kelläpä ei olisi ollut
tällaisia unelmia:
”Evelyn Waugh ehdotti jo 1940-luvulla, että hänen kotiseudustaan muodostettaisiin jonkinlainen suojelualue, jossa maalaisaateli ja yläluokka saisi elää rauhassa omaa perinteistä elämäänsä kaukana nykyajan kiroista. Samantapaisia ajatuksia olen pyöritellyt itsekin. Mutta yhtä varmaa kuin auringon nouseminen on se, ettei tänä niin suvaitsevaisena ja moniarvoisena aikana moiseen suostuttaisi.”
Otaksun,
että Hännikäisen hahmo pitää jonkinlaisessa arvossa John
Boormanin elokuvaa Zardoz (1974), joka kuvaa yllättävän terävästi
sitä, mitä Hännikäisen hahmo itse on ja sitä, mitä hän kaiken
aikaa kritisoi (nämä eivät ole yksi ja sama asia; Hännikäinen ei
useinkaan vaivaannu itsekritiikkiin). Elokuvan maailman keskellä on
rajattu vyöhyke, jossa yläluokka elää ikuista, onnen täyttämää
elämäänsä. Sääntöjen rikkojia rangaistaan uusilla ikävuosilla.
Vyöhykkeen ulkopuolelle on sysitty seksi ja kuolema ja väkivalta;
ja siitä, että nämä myös pysyvät ulkopuolella pitävät huolen
suuri leijuva Zardoz-jumalan pää ja vyöhykkeen vartijat.
Utopiakirjallisuudesta tuttu asetelma tämä tietysti on, mutta en
saata olla ajattelematta, että niinköhän kenenkään mielestä
yhteiskunnassa, mutta ei yhteiskunnasta elämistä parempi vaihtoehto
olisi lopulta tällainen eristäytyminen ”suojelualueelle”.
Kaverit messiin ja paskapäitä pakoon, kyllä tästä vielä kunnon
sisäsiittola saadaan, vai kuinka? Loppujen lopuksi kaikki olennainen
(ja ihmistä itseään muuntava) tapahtuu oman mukavuusalueen
ulkopuolella.
Oli
miten oli, palaamme siihen, miksi tehdä politiikkaa, jos se on
jatkuvaa jaarittelua, venymistä, vanumista, lontustelua
kompromissista toiseen. Kommunikatiivisen järjen mahdollisuuksia ei
sovi liioitella.
”Tietyn ihmisaineksen kanssa keskusteleminen ei ole suunnattoman turhauttavaa siksi, että minulta ja heiltä puuttuisi yhteinen kieli eikä siksi että he tai minä olisimme liian tyhmiä, vaan siksi että käsityksemme siitä, mikä on hyvää, mielekästä ja tavoittelemisen arvoista poikkeavat toisistaan niin radikaalisti.”
Näin
kirjoittaa Hännikäinen. Olen tästä enemmän kuin samaa mieltä.
”Minun” ja ”heidän” välillään on toisinaan levenevä,
toisinaan taas kapeneva ymmärryksen kuilu. Saattaa tietysti olla,
että tämä tilanne, joka tuntuu minusta eräänlaiselta koanilta,
uskomattoman syvällistä viisautta sisältävältä paradoksilta
johon ei järki riitä vaan joka vaatii sen ylittämistä, on asia,
jonka kohdatessaan Hännikäinen ja Melender herkeävät
pilkkalauluunsa; se synnyttää heissä raivoa, nostaa esiin
vihollisia, typeryksiä, hyödyllisiä idiootteja. Kuilu edessäni on
kuitenkin kuin seinä, jota vasten taon päätäni tai kuin pudotus,
jossa lakkaan, luovutan, jättäydyn toisen armoille. En koe, että
tässä tilanteessa poiskääntyminen olisi edes vaihtoehto. Sitä on
uskon utooppisuus; ei välttämättä hyvyyden fasismia tai
lumoutumista kommunikatiivisesta järjestä (järjen asia se näet ei
ole), vaan sinnikkyyttä ja sitkeyttä hakeutua tilanteisiin jotka
ovat ikäviä ja vittumaisia. Ei keskustelun aina tarvitse olla
toisen pakottamista omaan kantaan; sehän nimenomaan on jakamista,
sovittelua, omien kantojen itsereflektiota mutta myös toisen
kantojen kunnioitusta, niiden kritiikkiä – ja viime kädessä
uskoa siihen, että minulla on ohikiitävän ajan mahdollisuus
todella ymmärtää mitä tuo olento sanoo, mitä hän haluaa, mistä
hän tulee ja onko hänellä kenties kusihätäkin.
Toiseksi
– palaan vihdoin takaisin Pääjärven artikkelin pointteihin –
Hännikäinen ja Melender esseehahmoina puolustavat perinteitä ja
traditioita sen vesittäjiä – ns. älymystöä ja kuluttajia –
vastaan. Puolustus on aiheellinen, hyvä vain että puolustavat, kun
ei me tavan tollukat paremmasta – vanhasta, eikä etenkään siitä
Hännikäisen viimeisimmässä kirjassaan intoilemasta läskisoosista
– ymmärretä. Ensimmäinen tekee jopa teesiensä tiimoilta
linjauksen, että konservatiivien on pyrittävä määrittelemään,
mikä traditiossa on olennaista ja mikä taas triviaalia (korvissani
kaikuvat Fornäsin, Hardtin ja Negrin sanat; voi voi noita
moderniteettiin uskovia). Vaikka en menisi kutsumaan itseäni
traditionalistiseksi konservatiiviksi – papukaijamaisen
paskanjauhuun posetiivariksi korkeintaan – on vaikea ymmärtää,
miksi tämän liiton ”ihmisaineksen” pitäisi ”vahvistaa
romahdukseen johtavia kehityskulkuja” – etenkin kun Hännikäinen
vain vähän myöhemmin suuntaa kritiikkinsä vihollisiaan, ”Björn
Wahlroosin kaltaisia plutokraatteja, kansainvälisiä suuryrityksiä,
korporaatioita, suurkapitalisteja” vastaan, joiden hyödyllisiä
idiootteja ”mokuttajat” ovat. Arvelen kyseessä olevan tahaton
aivopieru, vaikka totta puhuen olen jo aikaa sitten lopen kyllästynyt
määrittelemään yhtään ketään tai yhtään mitään. Sitä –
määrittelyä, joka käytännössä tarkoittaa sosiaaliseen
kanssakäymiseen nojaavaa käsitteiden merkityksen vakiinnuttamista
ja tavallaan juuri siksi myös keskustelevaa politiikkaa –
Hännikäinenkin kai halusi välttää. Niin, mitä sitä kieltämään:
politiiikka on väsyttävää.
Yhtä
kaikki, muodostaessaan traditionalististen konservatiivien rintamaa
Hännikäinen mainitsee kunnioittavansa enemmän islamilaista
fundamentalistia kuin länsimaista arvoliberaalia, ”sillä
islamistilla on sentään usko johonkin itseään suurempaan sekä
valmius uhrata itsensä sen puolesta. Arvoliberaalilla ei ole muuta
tarjottavaa kuin suvaitsevaisuus ja yksilönvapaus, joista kumpaakaan
hän ei edes aja johdonmukaisesti kaikille.” Kritikki on kovaa,
mutta retoriikkansa vuoksi se myös vuotaa. En hetkeäkään usko,
etteikö arvoliberaali uskoisi johonkin häntä itseään suurempaan;
hänhän nimenomaan uskoo lännen omaksumiin arvoihin, siihen
perinteeseen jota Hännikäinen ei tahdo nähdä ensisijaisesti
länsimaisena vaan vasemmistolaisen ajattelun aiheuttamana
syöpäläisenä, ei-traditiona. Ilmeisesti tämä on sitä
Hännikäisen penäämää oikeutta määritellä itse, mitkä osat
traditiosta koetaan arvokkaiksi ja mitkä taas eivät. Valikointi on
tietysti sallittua, mutta valikoimalla ei traditiota säilytetä,
vaan sitä nimenomaan mädätetään, hävitetään, poljetaan
linttaan. Ja mikä tärkeintä, jotta traditio ylittäisi yhden
ihmisen, menisi hänen ylitseen, tämä vaatii kollektiivisia
kokemuksia, muistoja, yhteistä pohdintaa, ehkä neuvotteluakin –
tai sitten autoritaarista ja ylhäältä alas tulevaa dogmatiikkaa,
johon traditionalisti kai muitta mutkitta mukautuu.
Tiedän,
ettei stereotyyppisessä arvoliberaalissa ole liiaksi
kunnioittamista. Traditionalistin näkökulmasta hän varmasti
joustaa arvoistaan. On kuitenkin hämmästyttävää, ketä
modernissa Suomessa elävä modernin länsimaisen elämän nimiin
vannova moderni traditionalisti sitten oikein pitää
arvoliberaalina? Ihmistä, joka valitsee menneisyydestä ja
nykyisyydestä ne perinteet, joita traditionalistimme ei valitse? Vai
kenties ihminen, joka tunnustaa aseettomuutensa vieraiden perinteiden
ja kulttuurien edessä, suvaitsee niitä, koska kokee ne a)
kiinnostavina itsessään, b) kunnioitettavina itsessään tai c)
itsensä, omien mielipiteittensä ja kantojensa epävarmoiksi
kokemisen johdosta vain yksinkertaisesti toisina, eikä välttämättä
parempina tai huonompina perinteinä ja kulttuureina? Tämän
vuoksiko esimerkiksi Julius Evola kirjoitti lukuisia kirjoja eri
traditioista – ymmärtääkseen niitä niistä itsestään käsin?
Mutta
Hännikäinen tuskin tarkoittaa tätä. Arvoliberaali on lyömäase
sitä ihmisainesta kohtaan, joka halveksii esimerkiksi suomalaista
kulttuuria oman edistyksellisyytensä ja uutuudenpalvontansa takia.
Liberaalin ja konservatiivisen elämäntavan keskeinen ero on
Pääjärven mukaan aivan oikein siinä, että ”liberaali hylkii
kulttuurinsa staattisimpia osia, konservatiivi hylkii kulttuurinsa
radikaaleja, edistyksellisiä piirteitä ja riistää niiltä
perinteen arvonimen”. Mutta todellisuus ei taivu
rautalankamalleihin; se on aivan liian kiehtova ja niin monista
dialektisista jännitteistä koostuva, etten ihmettele yhtään,
miksi Hännikäinenkin elättelee itseni tavoin aika ajoin, miten
pääsisi suojelualueelle, kauas nykyajan kiroista. Monimutkaisuuden vuoksi traditionalismin ei tarvitsisi jäädä edistyksen jarruksi, siiveksi
joka vain raahautuu naristen mukana. Sillä on kaikki mahdollisuudet
tuottaa subjektiviteetteja ja sitä kautta poliittisia muutoksia.
Vaivaavaa mallissa kuitenkin on se, että jos konservatiivit
vastustavat uudistuksia, edistystä, länsimaisten yhteiskuntien
pakonomaista tarvetta luoda nahkaansa, kilpailla ja jopa kääntää
jokainen orastava kriisikin loppuviimein hyödykseen, miksi he eivät
keskitä kritiikkiään juuri niihin staattisiin osiin
kulttuuri(tuotanto)a, joiden varassa yhteiskuntamme lepäävät.
Edistykselliset osat näet ovat suuriin massoihin ja tuotantoon
nähden marginaalisia; siksi ne ovat siipiä, koska ne eivät ole
jyrääviä muutosvoimia itsessään, vaan suksuttelun, juonittelun
ja poliittisen aktivismin, so. kovan työn takana.
Toisin
sanoen, sen sijaan, että arvokonservatiivit keskittyisivät
purkamaan kaunaansa vasemmistolaisia kamppailuja kohtaan, jotka
kapitalistiset yhteiskunnat ovat sulauttaneet osaksi itseään ja
kääntäneet voitoikseen – kaiken pahan alku ja juuri, 1960-luku
ja sen seuraukset länsimaiselle aistielämälle ja kulutukselle on
kelpo esimerkki – he voisivat suunnata tarmonsa nimenomaan niihin
perinteen osiin, joita pitävät staattisina – tai ainakin
suhteellisen staattisina. Valtaosa ihmisistä ei kulje
edistyksellisten siipien peesissä – tai jos kulkee, vasta paljon
paljon niitä jäljessä. Pikemminkin he nojaavat nimenomaan
staattisiin osiin perinteitä, jotka ovat osoittautuneet
luotettaviksi. Siksi tuolla kulkee edelleen ihmisiä, jotka eivät
näe uuden työn tuloa, vaan elättelee vieläkin uskoa koko työuran
mittaiseen virkaan. Paitsi kapitalismin logiikka myös länsimaisten
kulttuurien eettiset – ja sen tekniikkaan nojaavat – juuret tässä
kaipaavat tarkkaavaista analyysiä. Mutta juuri jälkimmäistä ja
sen vakiintuneimpia ilmenemismuotoja traditionalistit niin kiivaasti
puolustavat.
Kolmas
Pääjärven pointti – hahmojen fiktiivisyys – summaa hyvin,
miksi puheensorina tulee jatkumaan: he, me ja muut esseistit ja
kuluttajat ja lukijat ja kaikenkarvaiset kuraperseet tulemme
jatkossakin ihmettelemään – tai pitäisikö sanoa: reaktiivisesti
päivittelemään – näitä hahmoja, joita taitavat esseistimme
niin mielellään parsivat kasaan. Olkinukkeja nekin tietysti ovat,
mutta niin vain joku aina niidenkin taakse kätkeytyy. Tämä taas on
ilmiön kaikkein ikävystyttävin puoli. Itsen korostaminen,
mielipiteet, hahmot joita esitellään omilla naamoilla. Ketä
kiinnostaa Antti Nylén, Ville-Juhani Sutinen, Hännikäinen,
Melender, ketä näitä nyt on? Jaana Seppänen! Hänen
esseekokoelmastaan (Carmenin silmät, 2011) iloitsin, sillä se
erottautui edukseen Savukeitaan mullikuorosta ennen kaikkea siksi,
että itse esseistä huokui vilpittömyys, lämpö, luopuminen...
aivan kuin kokoelma olisi todellakin onnistunut luomaan toisenlaisen
tilan – Pääjärvi viittaa Seppäseen ja tämän kommenttiin
”kokeilevasta mielipiteestä” – johon lukija voi käydä sisään
joutumatta jatkuvasti olemaan kananlihalla.
Totta
tietysti, ettei tällainen haihattelu johda välttämättä
sellaisten suurien ongelmien ratkeamiseen, joista Hännikäinen ja
Melender ovat kiinnostuneita. Ei aina tarvitse tai pidä olla
hymysuin – tai teeskennellä, ettei ongelmia, kipupisteitä,
patoumia, vihaa ja poliittisia vihollisia olisi. Kyllä niitä on,
mikä vain todistaa siitä, että usko ihmisen hyvyyteen uskovien
ihmisten olemassaoloon alkaa olla aika kortilla, aika ohkaista että
siitä voisi vielä yhden esseen riipiä kokoon. Toisinaan –
pahoittelen latteutta – pieni on kuitenkin merkityksellistä, mutta
pienempää merkityksellisempää on ele, jolla se esitetään.
Päästän sen siis suustani kuin pitkäpiimaisen pierun
takapuolesta: jos essee on autofiktiota, en pidä siitä. En hyväksy
sitä, en allekirjoita sitä, en halua lukea sitä. En kertakaikkiaan
pidä esseistä ilmaistuina mielipiteinä. Hittoon mielipiteet!
Hittoon roolipelit!
Tiedän;
tämäkin teksti on mielipideistä kokoon kursittu, hät'hätää,
takki päälle ja juoponnappiin vieläpä. Väitän kuitenkin, että
vaikkei se tekstistä potentiaaliselle lukijalle välittyisi,
kirjoitan tätä aivan samoin kuin seisoin vain hetkeä aiemmin
mielessäni ”heidän” edessään, mahdottoman keskustelun
aloittamista yrittääkseni. Ja kuten ei keskustelu ei myöskään
tämän kirjoittaminen ole järjen asia, vaan tunteen, kaipauksen,
ikävän ilmauksia, monenmuotoinen vyyhti inhimillistä olemassaoloa.
Kirjoitan, tai pyrin keskusteluun, koska tunnen niissä
inhimillisyyden rajan – voisi jopa sanoa, humanismini rajan. Ei
poispäin, vaan suinpäin, kohti.
Sillä
– yrittäen nyt väistää turhan hämäräperäisyyden – mitä
muuta keskusteluun antautuminen lopulta on kuin luopumisen,
liukenemisen mahdollisuutta? On se muutakin; ainakin sen
tiedostamista, että oleminen on kaikkea muuta kuin mielipiteiden
hallussapitoa. Mutta se on samalla niistä luopumista, niiden
luovuttamista, antamista muiden käyttöön tai kuraveteen,
viemäriin, poispäin pimentoon. Rukoilua. Tämän vuoksi
esseistiikan lähtökohtana otettu autofiktion vaatimus on
läpikotaisin humanistinen, ja jos minä Hännikäinen olisin,
määrittelisin sen kyllä kiireen vilkkaa triviaaliksi,
ohimeneväksi, ja menisin siitä menojani, tulisin kohti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti