Aluksi
Rauli Partasen, Harri Paloheimon ja Heikki Wariksen Suomi
öljyn jälkeen -kirjaa
(2013) lukee hämmentyneenä, vaikka aihe olisikin
tuttu. Hämmennystä seuraa kuumotus, pienimuotoinen
kauhu, tuskastuminen, niitä
vuorostaan väsähdys ja
raskasmielisyys – etenkin
jos kirjan lukee nopeaan tahtiin, vaikkapa edes
parissa viikossa.
Teos on kipakka paketti halvan energian loppumisesta ja
öljyhuipusta, kohtalonkysymyksistä joihin Suomen ja suomalaisten
olisi syytä varautua jo nyt. Kokonaisuutta
kannattaa sulatella. Otollisinta
kirjaa onkin
lukea hiljakseen, vähitellen, osissa, uudelleen.
Näistä
aiheista näet meidän tulisi keskustella, näihin
skenaarioihin sopisi varautua –
mutta
mieli ei muutu nopeasti.
Öljyperustaisen elämän
katoavaisuuden sisäistäminen kysyy malttia, hartautta ja
perehtymistä, onhan aihe
sellaisenaan
aihe raskas ja musta.
Jotta
tosiasiaa uskottaisiin laajemmaltikin, näiden tulevaisuutta
koskevien kysymysten esiintuomista olisi hyvä sälyttää myös
Partasen, Paloheimon ja Wariksen kaltaisten ex-nokialaisten ja
teknisten tieteiden osaajien kontolle. Pilkkakirveenä ”hippiys”
on tunnetusti hätäisin
lyömäase, jota ei millään muotoa tähänkään yhteyteen
tarvitsisi. Kategoriana se
klenkkaa siitäkin huolimatta, että liian usein eri yhdistysten
aktiivit ovat suomalaisen väen silmissä melko epäuskottavaa,
hysteeristä
joukkoa. Se klenkkaa, sillä etenkin
öljyasioissa
aktiivitoimijat vaikuttavat monesti
olevan nimenomaan
teknisesti orientoituneita
ja talouteen perehtyneitä miehiä –
jos yhteiskuntamme kerran on niin patriarkaalisesti rakentunut ja
tekniikkaan ja talouteen orientoitunut kuin toistuvasti annetaan
ymmärtää, sitä luulisi että näistä saisi parhaat
viestintuojat; että näitä miehiä yhteiskuntamme kuuntelisi. Ei
tietenkään ole sanottu, etteikö heistäkin huonona
päivänä saisi letkuja –
niitä sisäänpäinkääntyneitä, peseytymättömiä ja
ihmisarkoja olentoja, jotka
pöytää pitäessään lähinnä hierovat naamaansa eivätkä tee
elettäkään yrittääkseen kommunikoida pöydän toisella puolen
pyörivien ihmisten kanssa. On
toki selvää,
että kaikenlaisia ihmisiä tarvitaan aktiivitoimintaan, ja
jokainen, joka antaa
poliittisen ruumiinsa pölkyksi asian käyttöön – pölkky pitää
ovea auki ja vaikka muutosta ei huomaa, ilma vaihtuu –, on arvokas.
Silti en malta olla ajattelematta, miten paljon vakuuttavampaa
loppuviimein olisi,
jos jo ennestään vierasta ja kummastuttavaa asiaa eivät ajaisi
eteenpäin letkut, crustit
ja pitkätukat, vaan ulospäinsuuntautuneet, sanavalmiit, skarpit,
bodatut
ja iloiset militantit?
Vapun
jälkeisessä keväänkelmeässä kuulaudessa, kuoharipullojen seasta
oksennukset rinnuksilla herätessä on lohdullista lukea, että
osasta insinöörejä ja kauppatieteilijöitä kasvaa ihan aikuisten
oikeasti ihmisiä. Partanen on energiaa,
öljyä, resurssiniukkuutta ja näiden kytköksiä yhteiskunnassa
tutkivan ASPO-Finland ry:n puheenjohtaja. Waris on ”perustajaosakas
Coreorient Oy:ssa, joka kehittää matkapuhelinten käyttöön
perustuvaa kimppakyytipalvelua tavaroille ja tarjoaa samalla
asiantuntemustaan myös yrityksille ja yhteisöille, jotka haluavat
varautua öljyhuippuun ja siihen liittyviin muutoksiin.” Myös
Waris on ASPO:n jäsen. Lisäksi
hän on työskennellyt
aiemmin Nokian Tutkimuskeskuksessa. Paloheimo on Coreorient oy:n
toimitusjohtaja ja ASPO Finland ry:n perustajajäsen.
Luonnehdinnat
ovat kirjan kirjailijaesittelystä ja vaikka lajissa on aina totta
hädin toinen puoli, ovat
kuva ja luonnehdinta paljon puhuvia. Näiden miesten käsiin uskoisi
paljon. Ei tietenkään
siksi, että kirjoittajat
ovat kaikki miehiä – hyvä kuva ja osuva luonnehdinta vain
herättävät luottamusta
yli sukupuolten.
Mutta lukija ymmärtänee, mitä ajan takaa: kun kyse on niin
tärkeistä asioista kuin öljyhuippu, ympäristö tai ihmisoikeudet,
tyylin ohella kirjailijakuva on merkitsevä. Kirjojen ja median
koostamassa sfäärissä uskottavuus tai ainakin lukijalle välittyvä
tuntu sellaisesta ovat valttia. (Myönnän kuitenkin: Partanen on
myös bloggaaja ja capoeiran harrastaja ja nehän tunnetusti ovat
vähemmän luottamusta herättäviä määreitä.)
Lukija
saattaa ihmetellä, miksi huolehdin tällaisesta. Siinä missä
kysymys kustantajastakin – onko Into paras mahdollinen kustantamo
tällaiselle kirjalle? – on kysymys uskottavuudesta, se ja
kirjailijakuvat ovat pohjiltaan kysymyksiä lähestyttäväksi
tekemisestä. Tiedän ihmisiä, jotka kammoavat Voima-lehteä sen
lukijakunnan tai asenteellisuuden vuoksi. Heille lehden tarjoama
informaatio ei ole uskottavaa, koska
puitteet ovat väärät. Oletettavasti joku saattaa olla tarttumatta
vaikkapa Jarmo Limnéllin kirjaan Maailma ja Suomi 9/11:n jälkeen
(2011), koska kirjoittaja on sotatieteiden tohtori. Huolehdin
tällaisesta, sillä Suomi öljyn jälkeen on niin tärkeä
selvitys, että sen toivoisi löytävän tiensä mahdollisimman
moneen kotiin. Jokaisen keskiluokkaisen, henkilöautoaan päivittäin
käyttävän ja kaukomatkoja vuosittain tekevän suomalaisen tulisi
lukea se. Jokaisen kulutustavaroiden seassa elävän, jokaisen
hyvinvointivaltion eduista nauttivan, jokaisen omiin talousnäkymiinsä
uskovan, jokaisen kotimaisen lähiruoan puolesta puhuvan tulisi lukea
se.
**
Öljy
on meidän vapahtajamme ja öljyyn me suistumme. Öljy on mustaa
kultaa ja öljynä leviää
raskasmielisyyden murhe mieliin ja ytimiin. Öljy
on modernin elämän suonisto ja veri on niin mustaa, että sattuu.
Siksi öljy on paitsi elämän antaja myös sen pois ottaja. Hailakka
masennus ja merkityksettömyys menevät
jatkuvasti innon ja
vitaalisuuden kanssa lomi.
”Kriisin
aikakaudet, jotka todistavat uskonnollisten ja poliittisten idolien
luhistumista, ovat mustalle sapelle [melaina
khole] erityisen otollisia.
Vaikka työttömillä on vähemmän taipumusta itsemurhaan kuin
hylätyillä rakastajattarilla, melankolia on kriisiaikoina
väistämätöntä: siitä puhutaan, se luo arkeologiansa, tuottaa
esityksensä ja valmistelee oppinsa”, kirjoittaa Julia Kristeva
Mustassa auringossa
(1987/1998, 20). Ja Jumalan kuolemasta – jälleen – öljyssäkin
on kysymys, siitä jos jostakin. Mutta kuten Jumalan
kuolinhetki modernissa
maailmassa ei ole kenellekään
täysin selvillä, myös öljyhuipun ajankohdasta on vain arveluja.
Se nähdään peräpeilistä,
vasta ajan takaa. Vaikuttaa
kuitenkin siltä, että raakaöljyn tuotannon huippu on saavutettu
vuoden 2006 tietämillä (näin mm. IEA:n pääekonomisti Fatih Birol
vuonna 2011). ”Tällä hetkellä tuotannossa olevien öljykenttien
tuotanto laskee keskimäärin noin 5–7 prosenttia vuodessa eli noin
4–5 miljoonan tynnyrin päivätuotanto häviää joka vuosi”,
kirjoittavat Partanen, Paloheimo ja Waris (2013, 111). Jotain
on tapahtumassa. Muiden
nestepolttoaineiden ohella liuskeöljyn
(light tight oil)
kaltaiset hiilivedyt antanevat
vain lisäaikaa, ja sen päivittäinen tuotanto näyttääkin
kasvavan vauhdilla (IEA:n mukaan 200 000 tynnyriä vuodessa, ks.
emt., 129). Helsingin Sanomat ehti jokunen viikko sitten
toivorikkaasti
suitsuttamaan, kuinka Yhdysvaltain
kaasu virtaa Eurooppaan (HS 27.4.2013) ja
Euroopan riippuvaisuus Venäjän
kaasuvaroista vähenee.
Hämmentävin lause artikkelissa oli
kuitenkin väite IEA:n arviosta: ”Yhdysvallat voi liuskekaasun ja
-öljyn ansiosta päästä energiaomavaraiseksi 2030-luvulla”. Se
tuntuu liioittelulta. Nordean
öljyanalyytikko Thina Saltvedt totesikin pian Talouselämä-lehdessä
IEA:n arvion tiimoilta, että öljyn suhteen Yhdysvalloilla ei ole
oikeastaan sellaisia rahkeita.
Ratkaisu on vain marginaalinen.
Yhdysvallat
saavutti oman tuotantohuippunsa 1970-luvulla ja on sen jälkeen ollut
kasvavissa määrin riippuvainen tuontiöljystä. Mielenkiintoista
kyllä,
öljyhiekan ohella
vesisärötyksellä toteutettava
öljyn ja kaasun murtaminen on jo itsessään kuva (suhteellisten)
halpojen öljyvarojen ehtymisestä: pumppaamalla kovalla paineella
hiekkaa ja kemikaaleja sisältävää vettä maaperään saadaan
kyllä käyttöön fossiilisia energiavaroja, joiden
päästöt ovat pienemmät kuin esimerkiksi kivihiilen, mutta samalla
hinnalla paikalliset ympäristöt saastuvat, pohjavedet myrkyttyvät
ja – olettaisin – kokonais-EROEI laskee (eikä
ole koskaan yltänytkään raakaöljyn EROEI:n hyviin päiviin).
Makealla vedellä olisi varmasti parempaakin käyttöä, semminkin
kun arviolta jo joka
kolmas ihminen maapallolla kärsii vesipulasta.
Jos ja kun Lähi-idän öljyvarat
ovat vähenemään päin, on jo kiire, mikäli edes nykyistä
päivätuotantoa (ja sitä
vastaavaa elintasoa) halutaan
pitää yllä.
Ennemmin tai myöhemmin määrät alkaavat laskea, oli reservejä tai
ei. Muitakin merkkejä öljyvarojen
ehtymisestä on nähtävissä.
EROEI,
energy returned on energy
invested, merkitsee saadun
energian suhdetta sen hankkimiseksi käytettyyn energiaan (2013,
46–52). Kirjoittajien mukaan ”länsimainen teollinen yhteiskunta
tarvitsee toimiakseen monien arvioiden mukaan 5:1–10:1
keskimääräisen EROEI:n” (emt., 46). Tällöin 40–90 prosenttia
ihmisten käyttämästä energiasta menee muuhun kuin energian
tuotantoon – ruoantuotantoon, koulutukseen, rakentamiseen,
tavaroiden valmistamiseen ja terveydenhuoltoon ja vastaavaan. Tässä
mielessä on selvää, että suuri osa niistä länsimaisen
yhteiskunnan elementeistä, joita pidämme edistyksenä yleensä
– esimerkiksi pohjoismainen hyvinvointivaltio sosiaaliturvineen –
ovat pitkälti kasvaneen EROEI:n ansiota. Kaikki energia ei mene
energiantuotantoon.
Öljyn
EROEI oli 1990-luvun alkupuolella joidenkin arvioiden mukaan 100:1.
Kuvaavaa on, että tänään,
2000-luvun Yhdysvalloissa EROEI on
arviolta 15:1.
Öljyhiekan tuotannon EROEI on 3–6:1, vesivoiman 20–40 :1, hiilivoiman
8:1 ja ydinvoiman (arvioista riippuen) 7–50:1 (ks. emt., 49–50).
Vaikka arviointi on haastavaa,
vaikuttaa siltä, että raakaöljyn suhteen EROEI on jo
hyvän aikaa ollut laskussa.
Samalla kuitenkin ihmiskunnan
öljynkulutus kasvaa kaiken aikaa: kehittyvät maat kuten Kiina ja
Intia haluavat päästä osalliseksi länsimaisesta vauraudesta ja
Yhdysvalloilla ja Euroopalla on kaikki työ säilyttää nykyinen
materiaalinen elintaso.
Merkitsevää
on, että EROEI:n pudotessa inhimillistä työtä täytyy keskittää
enenevissä määrin energiantuotantoon, jollei
sitten siirtymä ei-fossiilisiin energiajärjestelmiin tapahdu
riittävän nopeasti ja kivuttomasti (mikä näyttää
epätodennäköiseltä). Se ei
lupaa hyvää yhteiskuntamuodoille, jotka ovat vuosikausia satsanneet
kaikkeen muuhun kuin alkutuotantoon ja esimerkiksi perustaneet
ruoantuotantonsa, kaavoituksensa,
infrastruktuurinsa
ja ylipäänsä kokonaisen
kulttuurinsa lyhyen tähtäimen
suunnitelmille halvasta energiasta. Yhdysvalloissa ja Suomessa
hellitty keskiluokkainen unelma omakotitalosta kaukana kaupungin
keskustasta, työpaikasta ja
ruokakaupasta – lähiö
elämänmuotona – tullee tiensä päähän samoin
kuin koko kulutuskulttuuri.
Vielä muutama vuosi sitten
ex-pääministeri Matti Vanhanen saattoi hehkutella elämää
Nurmijärvellä, mutta öljyhuipun näkökulmasta se näytti
jo silloin vain irvokkaalta.
Paljon energiatehoton yksityisautoilu ansaitseekin
raippaa ja Partasen, Paloheimon ja Wariksen sanoma tuntuukin olevan
autoilijoille:
nauttikaa vielä kun voitte, sillä kohta se loppuu. Se
on sama kuin Thaimaan-
ja muille kaukomatkaajille:
rillutelkaa nyt, kohta se loppuu. Parempi tietysti olisi jättää
rilluttelematta jo tänään.
Toistaiseksi
suomalaisille ei ole ollut
kipurajaa bensan hinnan
suhteen. Suomalaiset
pitävät autoilusta, mutta ovat selvästi myös pakotettuja siihen.
He tankkaavat, maksoi mitä
maksoi. Kirjoittajien kirjan
lopussa esittämän mahdollisen
skenaarion mukaan yksityisautoilun
öljytuotteiden kulutuksen näkökulmasta olisi kuitenkin
pudottava n.
89 % prosenttia (ks. emt., 290), muista
sektoreista (lämmitystä
lukuunottamatta) kun on
aika vaikea lähteä samoissa määrissä tinkimään.
Ajatus kuulostaa hurjalta, mutta
on tarkemmin ajateltuna monessa mielessä pitävä.
”Nykyisenkaltainen
laajamittainen henkilöautoilu on räikeä esimerkki energian
tuhlailusta, johon millään lajilla ei evoluution näkökulmasta
pitäisi olla mahdollisuutta. Ihmisillä siihen on ollut varaa
mittavien vuosimiljoonien saatossa varastoituneiden fossiilisten
energiavarojen turvin. Nämä energiavarat ovat kuitenkin
kertakäyttöiset, ja niiden päätöntä tuhlausta seuraavat
sukupolvet tulevat varmasti ihmettelemään.” (emt., 198.)
Yksittäisen autoilijan syyllistäminen on tietysti kysymys erikseen,
mutta mieluummin olisi kysyttävä, miksi
suomalaisessa yhteiskunnassa jatkuvasti satsataan tieverkon
parantamiseen tai
autokannan hienosäätöön. Missä ovat boori- ja sähköautot? Mitä
voisimme tehdä tilanteen korjaamiseksi? On
selvää, että erilaisilla verotuksilla ja rajoituksilla tilannetta
voitaisiin viedä toiseen suuntaan, mutta
kokonaisuutena yksityisautoilu on
niin monisyinen asia, että paljon täytyy muuttua ympärillä, ennen
kuin se lakkaa olemasta itsestäänselvyys. Eikä pakottaminen tai
kannustaminen aja useinkaan hyödyllisyyden edelle: vasta
kun paikallisuudesta ja
joukkoliikenteestä tulee jollain tapaa hyödyllistä, muutosta
saattaa tapahtua.
Jos
ihmistä laisinkaan tuntee, tietää hänen muutosvastarintansa.
Saavutetuista eduista ei luovuta, elämäntapoja ei vaihdeta kuin
alusvaatteita. Kirjoittajat
listaavat viimeiseen liitteeseen muutosvastarinnan
ohella vahvistusharhan (ihminen hakee ulkoisesta informaatiosta
vahvistusta ennakkokäsityksilleen), kognitiivisen dissonanssin,
kasaparadoksin (yksittäistä tekijää on vaikea erottaa
kokonaisuudesta: ”jos henkilö onnistuu tankkaaman autonsa,
tarkoittaako se sitä, että bensiiniä on kaikkialla riittävästi?”
(emt., 324)) ja ryhmäajattelun eräiksi keskeisiksi tunne- tai
tuntoperäisiksi tavoiksi reagoida uuteen informaatioon. Kaikilla
niillä on rooli suhtauduttaessa myös öljyhuipun jälkeiseen
luisumaan ja muutokseen. Sen
ohella, ettei medioissa kerrota öljyhuipusta tarpeeksi selkeästi ja
objektiivisuuteen pyrkien, on oman
kokemuksen pohjaltakaan
halvan energian loppumista hyvin
vaikea ottaa tosissaan. Päivä nousee tänäänkin ja sen mukana
tulevat ne kuusi öljylitraa, jotka päivän aikana kulutamme
(yhdysvaltalaisen keskimääräinen päivittäinen käyttö on yli 10
litraa ja keskimääräisen maapallon kansalaisen 2 litraa). Mikään
ei näytä muuttuvan. Se on osa talouskasvun paradoksia.
Mykistävin
yksittäinen fakta, jonka Suomi
öljyn jälkeen tarjoaa on
kuitenkin se,
että ”maailma on käyttänyt yli 95 prosenttia kaikesta
kuluttamastaan öljystä toisen maailmansodan alkamisen jälkeen, yli
60 prosenttia vuoden 1980 jälkeen ja yli 43 prosenttia vuoden 1990
jälkeen” (emt., 25). Asiat eivät olleet näin aina, vaan vasta
hyvin lyhyen aikaa. Sitä on
luultavasti hyvin vaikea ymmärtää ja sisäistää. Saatetaan
hämmästellä, kuinka paljon maailma on muuttunut kolmessakymmenessä
vuodessa, mutta harvemmin sitä herää ajatukseen, että kulutus
todellisuudessa vain
kiihtyy. Töissä on käytävä ja vapaa-aikaa vietettävä, mutta
aika itsessään venyy, vanuu ja sumentuu,
monet asiat tuntuvat ikuisuudelta, ”näin on ollut aina”.
Yksilöllisen
tunnon kannalta talouskasvun paradoksi on ennen muuta vieraannuttava:
se viettelee erilleen siitä, mitä tapahtuu nyt ja todella.
Ylivoimaisesti eniten öljyä käytetään liikenteessä, sillä yli 90 prosenttia globaalista logistiikasta liikkuu öljyllä. Maailmalla on noin miljardi polttomoottoriajoneuvoa, joista lähes kaikki käyttävät polttoaineenaan öljyn jalosteita, kuten bensiiniä tai dieselöljyä. Jos öljy otettaisiin tänään pois ulottuviltamme, maailma käytännössä pysähtyisi muutamassa päivässä. (emt., 19.)
Yhteiskunnat
tulevat öljyriippuvaisina luonnollisesti entistä
haavoittuvaisemmiksi. Syyskuussa 2000 Englannissa polttoaineen
hinnannousu yli haamurajan johti
protesteihin, mikä – yllättävää kyllä – vain pahensi
tilannetta: hallinto yllätettiin, öljy-yhtiöt näkivät
tilaisuutensa ja kiristivät valtiolta myönnytyksiä
veroleikkauksiin ja vitkastelivat... ”Viidessä päivässä
kolmannes huoltoasemista jouduttiin sulkemaan varastojen
tyhjennyttyä. (…) Kuudentena päivänä nujakoitiin huoltoasemien
pihoilla. (…) Suuret ruokakauppaketjut joutuivat aloittamaan leivän
ja maidon säännöstelyn. (emt., 83.) Kahdessa
viikossa brittiläinen yhteiskunta meni
raiteiltaan,
vaikka ongelma ei ollut edes
öljyntuotannossa sinänsä
vaan öljyn toimittamisessa.
Tällaisten tilanteiden ohella terrorismin vastainen sota,
ilmastonmuutos, keinotteluun ja
ennakointiin perustuvat paperimarkkinat,
itse öljyperustaisen infrastuktuurin haavoittuvaisuus ja poliittiset
konfliktit lisäävät riskiä, sitä
mahdollisuutta että kun kriisi iskee, turvaverkoton yhteiskunta on
aina vain pahemmin helisemässä.
Kuva
yhtä kaikki alkaa hahmottua. Kiihtyvä kamppailu hupenevasta
halvasta energiasta Yhdysvaltojen, Euroopan, Kiinan ja Intian välillä
tulee luultavasti vain lisäämään poliittisia konflikteja. Céline
Rouzet kirjoitti alkuvuodesta kaasubuumista Etelämerellä:
”Runsailla luonnonvaroilla siunatusta Papua-Uudesta-Guineasta on
tullut Yhdysvalloille strateginen pelinappula sen pyrkiessä estämään
Kiinan kasvavaa vaikutusvaltaa, joka on nelinkertaistunut suorat
investointinsa alueella vuosien 2005 ja 2010 välillä” (ks. Le
Monde Diplomatique 1/2013). Tällainen suurvaltojen kilpajuoksu
merkitsee luonnollisesti paikallisväestön kannalta vain voimakasta
tuloerojen apartheidia ja slummiutumista. Kaasu viedään
ExxonMobilin toimesta maasta, mutta valtaosa paikallisista ei hyödy
siitä juurikaan. Esimerkki on suomalaisen näkökulmasta kaukainen
ja huoli suuryhtiöiden vallasta leimattavissa ties miksi. Mutta
siitä jos jostakin suomalaisen pitäisi ehkä ottaa onkeensa: suuri
osa öljyyn ja ilmastonmuutokseen liittyvistä ongelmista
aktuaalistuu ensin pääosin muualla kuin kotoisessa pohjolassa. Se
mikä ilmenee muualla ongelmana, on tulevaisuudessa ellei jo nyt
ongelma myös meille, vaikka sitten eri muodossa. Ongelmat eivät
ehkä ole välittömästi läsnä ja kokemuksella vahvistettavissa,
mutta näennäinen näkymättömyys ei kuitenkaan tee niistä
olemattomia. Päinvastoin: se antaa niille vain vauhtia kiiriä ennen
pitkää tännekin. Näissä tapauksissa ongelmat ovat aina
globaaleja.
Öljyhuipun
tosiasiassa on silti useampikin
sosiaalistava elementti lisäämään
muuttujia kokonaiskuvassa.
Ensiksikin se toteutuessaan – sen pakottaessa fossiiliperustaisia
yhteiskuntia muuttumaan – ajaa ihmisiä yhteen, niin hyvässä kuin
pahassa. Konfliktit lisääntyvät, mutta myös uudenlaisille
yhteisömuodoille ja paikallistoiminnalle avautunee
saumoja. Toiseksi, hyvässä lykyssä, öljyhuippu
kysyy monien muiden globaalien
ongelmien tavoin empatiaa, joka
suuntautuu niin lähellä kuin
kaukana asuviin. Tällaista voi
halutessaan kutsua ”paapomiseksi”, mutta kolikon kääntöpuolenakin
se todentaa saman: niin arkisessa
kuin aktiivitoiminnassa on mittavissa määrin kyse tunnosta.
Järjellä öljyhuippuun ei orientoiduta. Uusiin olosuhteisiin
mukautumisen tie kulkee luultavasti vain ei-järjen,
esirationaalisen, tunnon ja empatian tietä.
Kansalaisvaikuttamisessa
on melko yleistä, että sen pariin hakeutuvat lähtökohtaiset eri
tavoin empaattiset ja tunnolliset ihmiset. Solidaarisuus, empatia,
halu vaikuttaa asioihin merkitsevät kaikki poliittista ruumista.
Kuten niin monessa muussakin työssä kapitalismin kolmannessa
vaiheessa, immateriaalista kohti kääntyvä tuotantotapa kysyy myös
kansalaistoiminnalta – niin ympäristö-, eläin- kuin
ihmisoikeusliikkeiltäkin – joustavaa valmiutta laittaa tunteensa,
tuntonsa ja kokemuksensa alttiiksi työlle. Silmiinpistävää
kuitenkin on, että varsinaisia (vapaaehtois)työn tuloksia on
verrattain vaikea kokea, ellei sitten sellaista ammenna nimenomaan
sosiaalisesta voimaantumisesta. Asia ei tunnu etenevän. Kaikki alkaa
aina alusta. Ilmastonmuutoksen hillitseminen on myöhässä.
Lihansyönti vain kasvaa. Jokaista tiedostajaa vastaan on kaksi
paapomisen vastaisille puheille hymistelevä suomalainen heteromies.
Usein käykin, että ainakin jossain vaiheessa kansalaistoimija
ajautuu omaa tunnollisuuttaan jonkinasteiseen burnoutiin,
väsymykseen, melankoliaan, raskasmielisyyteen.
**
Musta
sappi kytee suonissa, muttei pala. Musta kulta tulvii maaperästä,
masentunut saa aina vain paskaa silmilleen. Öljy on
kansalaisvaikuttamisen kohteista raskain, se juoksettuu hitaasti, jos
ollenkaan, sillä öljy on lähestulkoon kaiken aktivismin perusta.
Kääntyminen sitä kohti on kääntymistä kohti omaa
olemattomuuttaan.
Suuri
osa kansalaisvaikuttamisesta on paitsi historiallisesti myös tänä
päivänä olennaisella tavalla öljyn salliman liikkeen jatkamista.
Vihreä liike ja ihmisoikeudet, kamppailu makeasta vedestä,
boikotit, (kukkaro)vallankumoukset ja solidaarisuuskampanjat –
lähes kaikki lähtee siitä, että jokin on pielessä, mutta
pielessä olemisen alulle sysäämiselle on kullakin aina omat
historialliset juurensa, joista useimmat kuitenkin kytkeytyvät
resursseihin. Suuri osa sodista on aina myös resurssisotia.
Ympäristön saastuminen on paitsi väestöräjähdyksen myös
teollisen kapitalismin ansiota – molempien ollessa hätkähdyttävällä
tavalla öljyyn perustuvia asiainkulkuja. Olkoot väite yleistävä
ja provosoiva, mutta valtaosa tänä päivänä käytävistä
kamppailuista on moderniteetin sisällä tai rajoilla ilmeneviä
reaktioita öljyn tuottamiin ansioihin ja/tai vääryyksiin. Siinä
välissä ihmiset, ideologiat ja infrastruktuurit ovat vain jatkaneet
öljyn liikettä.
Toisaalta
laajemmassa merkityksessä raskasta mieltä tuottaa yksin sekin, että
maaperän imeminen, imetys itsessään on päättymässä, ero
äidistä – halvan öljyn varaan perustetusta yhteiskuntamuodosta –
edessä ja meillä tästä jonkinlainen etiäinen. Sellainen luo
itsessään uutta tietoisuutta, joka tulee ainakin alkuun rakentumaan
tästä erosta johtuvan surun ja luopumisen ympärille. Muuten on
luultavaa, että reitit eteenpäin – kuten tulevaisuus aina –
ovat pimeitä ja empatia, luottamus toisiin ihmisiin ehkä ainoa
kelvollinen soihtu sen keskellä. Dystopia-elokuvista tutut näkymät
toisiaan ammuskelevista punaniskakannibaaleista selittyvät tätä
kautta ollen etiäisen rinnalla toivoakseni vain nykyisyyden luoma
fantastinen pelote uuden edessä, puolustusmekanismi, tai
aktuaalisena korkeintaan välivaihe muotoutuvien tietoisuuksien
syntyessä. Empatia on yhteistoiminnan alulle sysääjä. Sellaisen
sisäistäminen saattaa olla ihan kohtuullinen hinta
öljyperustaisesta elämästä luopumisesta ja kuka tietää, ehkä
siinä, kaipauksessa ja välittämisessä kehivät myös ne uudet
jumalat.
1 kommentti:
Samaan syssyyn kandeis tsekata myös Antin ja Teren uutuus, vilosohvointia öljyn kokemisesta, täydentävät toisiaan ja ehkäpä hyvinkin helpottavat yhdessä vaikeaa henkis-emotionaalista hyppäystä post-petrolium-kauden todellistumiseen: http://nuvatsia.terevaden.net/2013/05/03/energia-ja-kokemus-taltiointi/
Lähetä kommentti