Viimeistään
kulunut vuosituhat on nostanut valokeilaan ihmistyypin, joka aina
1960-luvun seksuaalivallankumouksesta lähtien on odottanut
tulemistaan. Ilmiö ei ole uusi, mutta saa vuosi vuodelta räikeämpiä
muotoja. Ja ehkä jotain uutta siinä silti on, nimittäin suoruus ja
rehellisyys. Nämä ihmiset tietävät, mikä kanssaihmisiä
kiinnostaa. Vuodesta 1986 ilmestynyt City-lehti ja sittemmin myös
epämääräinen baarimainos/ilmaisjakelulehti Metropoli ovat olleet
ilmiötä edistämässä – monien muiden ohella tietysti. Lehtiä
ei tietystikään käy aina yksistään syyttäminen, kun kyse on
ilmiöiden luomisesta: City-lehden elinkaaren aikana se näyttää
vain voimakkaasti myötäilleen nuorten kiinnostuksenkohteita,
etenkin opiskelijaelämää, ravintoloita, päihteitä, intiimielämää
ja vastaavaa. Vähitellen lehti on härskiintynyt, mutta samaa kai
voidaan sanoa nuorten kiinnostuksenkohteistakin. Kumpi oli ensin,
muna vai kana, jää arpailuksi.
Huomiotalouden
lainalaisuuksiin kuuluu vanhastaan värikkyyden ja räikeyden
vaatimus. Mitä enemmän huomiota saa herätettyä, sitä enemmän
saa lukijoita, katsojia, ostajia, kuluttajia. Kiinnostavaa eikä
ainoastaan paheksuttavaa on, että kulunut vuosituhat on tuonut
muassaan nuoria, jotka kuin kirkkain silmin pauhaavat megafoniin,
kuinka vapautuneita he seksuaalisesti ovat. Tai kuinka tukossa ja
yksin he ovat. Petollista ilmiössä on sen kumuloituminen – mikä
ennen pitkää johtaa tietoisuuksien muuntamiseen. Jos tietoisuus
määrittyy ainakin osittain yhtäältä arjen, tunnon,
kokemuksellisuuden ja toisaalta taustalle jäävän poliittisen
horisontin edustalla mylläävien koneistojen kautta – Marxin
väitteessä ”Ihmisten tajunta ei määrää heidän olemistaan,
vaan päinvastoin heidän yhteiskunnallinen olemisensa määrää
heidän tajuntansa” oli osittainen vinha perä – on selvää,
että City-lehden sinänsä harmittomalle ajanvietejournalismille
alistuminen säännöllisesti muuntaa ihmistä. Samaa voidaan
tietysti sanoa monista muistakin asioista, mutta tässä selvin
referenssi on porno. Silti ongelmallisempaa kuin porno koko
kirjossaan saattaa olla juuri sen ja arjen väliin jäävä, laajalti
hyväksytty massamedia, joka kuten tiedettyä pelaa ikään kuin
pornon pussiin, stimuloi ja viettelee niin paljon kuin vain ehtii.
Viettelyssä itsessäänkään ei ole vielä vikaa, mutta räikeän
manipulatiivinen pornolla pelaaminen ja sen pussiin pelaaminen on jo
kauan sitten tehnyt siitä ongelmallista. Raadollisempi vastine
pornolle onkin City-lehden ohella Music Television, josta jos
jostakin voidaan sanoa, että yksi kanava on kasvattanut kokonaista
sukupolvea. Se kasvatti sukupolven X, Y:n kai hoitaa pääasiassa
internet (jonka viimeisin alennuspiste lienee Paul Brennanin vaalivideo).
Suorat
nuoret vaikuttavat kuitenkin olevan yksilöiden laumaa, jolle
rehellisyys on valtti- ja blogi käyntikortti. Mitä intiimimmin tai
suoremmin on niiden kautta olemassa, sitä varmempana
kolumnistinpesti, sitä mahdollisempaa muu työllistyminen, maine,
mitä näitä nyt on. Teoriassa taustalla ei ole väliä: olit sitten
opiskelija, uskovainen, runoilija, – näihin taivetalkoisiin on
tervetullut lähes kuka vain, vaikka seksuaalipoliittinen segregaatio
on jo ensi alkuun erotellut jyvät akanoista edes summittaisesti:
riippuen foorumista jonkinlainen roti aina on, yli-ikäiset ja
-painoiset äijät eivät liioin dildoista lehtien sivuilla puhele.
Kauniit, tai kauniiksi koetut naiset taas ovat arvossaan, ja mikä
ulkoisessa kauneudessa ehkä hävitään, se voitetaan takaisin
kirjoitustaidossa, rehellisyydessä ja sanottavan rohkeudessa.
Vaikka
vanhaa kauraa se tämäkin on. Jokainen tietää nämä asiat. Pyörä
on taas keksitty, mutta pakkohan se on, kun edellinen menee
lommoisin, klenkkaavin vantein. Jokainen päivä sellaisen pyörän
selässä on seikkailu. Enemmänkin huomiota voisi silti kiinnittää
kuitenkin juuri nuorten suoruuteen. Heillä on intohimoja, haluja,
toiveita tulevaisuudesta, kuten kenellä tahansa, ja harva heistä
luultavasti ajattelee olevansa hukassa tai umpikujassa, väärillä
turuilla. He, kuten muutkin ihmiset, kaipaavat rakkautta, hyväksyntää
ja huolenpitoa. Kaipaavatko he hyvää elämää, sitä emme tiedä,
mutta ainakin hyvää oloa he osoittavat huutomerkein.
Vanhastaan
marxilainen ja etenkin Frankfurtin koulukunnan, erityisesti Herbert
Marcusen ja Erich Frommin esiin nostama seikka koskettelee kuitenkin
vääriä haluja. Sellainen on röyhkeä otaksuma: että
filosofikuninkaat tietäisivät meitä tavan tollukoita paremmin,
kuinka elää hyvin. Ja eihän hyvää elämää – tai vääriä
haluja – koskeva spekuleeraminen nyt tietystikään Marxiin
pysähdy: asiaa on arveltu ja eri lailla taputeltu jo Antiikin
Kreikassa sekä hyvin luultavasti myös muualla, pitkään,
hartaasti, ehkä aina. Hyvän elämän oletus sisältää itsensä
negaation, huonon elämän, huonot olosuhteet, huonot elämänvalinnat,
huonon elämäntavan ja mikä olennaista, väärät halut. Hyvän
elämän oletus sisältää oletuksen jostain, joistakin asioista
joita meidän tulisi välttää.
Tämän
päivän liberalistisen eetoksen perusteella voisi kuitenkin arvella,
että mikä tahansa käy, kunhan se ei loukkaa toisen
koskemattomuutta. Sananvapaus kiilaa uskonrauhan edelle ja vaikka
loukata ei kai pitäisi, on meillä oikeus ilmaista mielipiteemme
mistä asiasta vain, kulkea miten päin vain, pukeutua miten päin
vain. Mutta juuri ruumiillinen koskemattomuus on jotain, jonka arvo
on ylittämätön: sukupuolielimiämme ei saa silpoa, meihin ei saa
kajota ilman lupaa, väkivalta on aina pahasta. Koskemattomuus
näyttää antavan ihmiselle turvasataman, eräänlaisen kiinteän
pisteen maailmankaikkeudessa, josta käsin kammeta typeriä ihmisiä
ja typeriä ideologioita sijoiltaan.
Osin
tiettyjen historiallisten yhteiskuntien tuottamana arvona se nostaa
esiin läntisessä maailmassa ainakin kaksi kiinnostavaa ilmiötä –
tai saman ilmiön kaksi eri puolta. Yhtäältä tietoisuus suuntautuu
nyt entistä enemmän kehoon – läntisessä uskonelämässä
kiinnostus kehoon on vanhastaan ollut melko vähäistä mutta tilanne
on muuttumassa: idästä viimeisen viidenkymmenen vuoden ajan
virranneet tuulet ovat osin tehneet tehtävänsä. Tämä on
varmastikin muokannut läntisen ihmisen käsitystä
uskonnollisuudesta, henkisyydestä ja hengellisyydestä. Toisaalta
taas tämän päivän maallistuvat ja materialistisuuteen taipuvaiset
Euroopan maat ja Yhdysvallat saavat uudelleen ja uudelleen todistaa
juuri aisteihin ja tuntoon kiinnittyvää, kehon eroottisuutta
korostavaa ideologiaa, jota tuotetaan, jota tuottuu ja jota
pönkitetään poliittisen horisontin edustalla mylläävien
koneistojen avustuksella. Vahinko vain, samassa mytäkässä
eroottisuus yksiulotteistuu.
Kokonaisvaltainen
käsitys hyvästä elämästä – ja hyvän elämän tuntu – jää
kesken, sillä tietoisuus on tiellä. Kristillisestä moraalista
eroon pyristelevä materialistinen tietoisuus on kernaasti osallisena
tuottamassa uutta materiaalia, jota haluta ja ajatella ja jolla
puolustaa omaa koskemattomuuttaan. Mutta niin kauan kuin on vain
kehonsa tarpeita kuunteleva tietoisuus, hyvä elämä ihmisenä jää
kesken. Suorat nuoret ovat näkyvä osoitus niistä päämääristä,
joiden varassa arvomme lepäävät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti