Christopher Nolanin Batman
Begins (2005) toi lepakkomiehen tälle vuosituhannelle. Tim Burtonin
Batmanin (1989) jälkeen suositusta sarjakuvasankarista oli tehty
enemmän tai yleensä vähemmän onnistuneita elokuvia, joiden
suosiolla voi antaa maatua jossain 1990-luvun hautausmailla, niissä
kun ei taida olla katsottavaa edes camp-hengessä, kunnes Nolan toi –
näin kai voisi sanoa – Batmanin sarjakuvista tehtävien elokuvien
buumin kärkeen ja varsin rytinällä – sekä ilmeisesti
aikamoisella menestyksellä, sillä elokuva on jo poikinut kaksi
jatko-osaa (ensimmäinen, Dark Knight, ilmestyi 2008, ja toinen, Dark
Knight Rises 2012, oli Suomen ensi-illan ollessa viime viikon
perjantaina) ja lisää on kaiketi tulossa, olkoonkin trilogiaksi
kaavailtu saaga nyt päätöksessään. Ennakkokohuiltakaan ei ole
säästytty: fanien vimmastuneet ja innostuneet palautteet kuuluvat
saaneen RottenTomatoes-kritiikkisivunkin sulkemaan elokuvaa koskevan
kommenttiosuuden toistaiseksi. Eikä murhenäytelmiltä: edellisen
Batmanin jälkeen Jokeriksi pukeutunut belgialainen nuori puukotti
kahta vauvaa ja kätilöä ja kuten uutiset viime päivinä ovat
tienneet kertoa, Denverissä raskaasti aseistautunut nuori ampui 14
ja haavoitti 50 henkeä The Dark Knight Risesin ensi-illassa. Jo
näillä valitettavilla ansioilla elokuvat tullaan muistamaan.
Entä itse elokuvat
muotoina? Jos jotain, parikin vuotta eteenpäin kantavaa sarjan
elokuvissa on, se on luultavasti toimintaa kannattelevissa ja
motivoivissa ajattelurakenteissa, kaupungin, vallan, rikollisuuden ja
politiikan yhteenkietoutumisessa. Pääosinhan Batmanit ovat melko
tyhjää, mutta komean näköistä rymistelyä; kiinnostavaa Batman
Beginsisissäkin on lähinnä ensimmäinen tunti, minkä jälkeen
elokuva luiskahtaa konventioitaan noudattaen pakolliseen ja
toivottoman puuduttavaan rikoksentorjunnan kuvaukseen, jonka aikana
Gothamia luultavasti tuhotaan enemmän kuin sitä on edes aikeissa
pelastaa. Tarkoitus tietysti pyhittää keinot.
Ajattelurakenteita
on kaikkien kolmen elokuvan kohdalla jo ehditty kritisoida ja
elokuvan saralla aina kiinnostavaa fasismi-korttiakin on jo ehditty
vilautella. Useimmat elokuvat, jotka vetävät puoleensa
sormenheristelyä ja ohjaajan puoluekannan torumista, näet
paljastavat nimenomaan epäkorrektiudellaan myös jotain meistä
itsestämme, tietenkin. Amerikkalaisen elokuvan suuren
antiliberaalin, zen-fasisti John Miliuksen ura on tästä hyvä
esimerkki, enkä saata olla ihmettelemättä, miksi HBO:n valtava
Game of Thrones -satsaus on niin suosittu, sen ajatusrakenteet ne
vasta nimittäin antidemokraattisia ovatkin. Ehkä ne heittävät
haasteen, joka puhuttelee meitä, ainakin jollain tasolla.
Nolanin, lopultakin
keskitasoa vain hitusen oivaltavamman ohjaajan hyppysissä Batman ei
kuitenkaan tällaista haastetta – ainakaan kovin terävästi –
heitä. Batman Begins alkaa Bruce Waynen (Christian Bale)
oppipoikakauden kuvauksella – Wayne matkustaa kauas Aasiaan
vuorille opiskelemaan taistelutaitoja syrjäisessä luostarissa Ra's
Al Ghulin ja Henri Ducardin (Liam Neeson) alaisuudessa. Koulutuksen
päättyessä paljastuu, että Waynella ja hänen mestariensa
johtaman Varjojen liigan (League of Shadows) välillä on keskeinen
ero: jälkimmäinen uskoo korruptoituneen Gotham Cityn olevan vain
tuhoa ja kuolemaa vaille valmis, minkä ensimmäinen kieltää uskoen
Gothamissa elävän vielä hyviä ihmisiä. Ristiriita kulminoituu
kamppailuun, jossa syrjäinen luostari tuhoutuu ja Wayne pelastaa
tajuttoman Ducardin jättäen tämän toipumaan paikallisväestön
hoiviin ja palaten itse Gothamiin.
Batman Beginsiä – kuten
muitakin sarjan osia – on tietysti luettava sarjakuvalle
uskollisena muotona, eikä elokuva varsinaisesti muuta pyri
olemaankaan. Muotoa vasten lukeminen ei tarkoita, etteikö
sarjakuvassa voitaisi käsitellä esimerkiksi poliittisia teemoja
syvällisesti, mutta uskaltaisin väittää, että formaattina
Batman-sarjakuvakaan ei muuhun pyri kuin olemaan suljettuun piiriin
rankattu sarja kuvia – ja suljettu nimenomaan siinä mielessä,
että supersankari torjuu niiden kuluessa lähes vertaisen
mestaririkollisen ja aika lailla kaikki muu on alisteista tälle
torjuntatoimelle. Uskollisena tämäntyyppiselle formulalle Batman
Beginsissä jo se, että Wayne jättää Ducardin toipumaan, pitäisi
toimia katsojalle päivänselvänä merkkinä, että tämä ei jää
tähän, Ducard tulee palaamaan elokuvan kuluessa. Koulutusjakson
rinnalla elokuvassa on kohtaukseen asti kuljetettu takaumien sarjaa,
jossa kuvataan Waynen vanhempien kuolema ja kaupunkia hallitsevan
gangsteripomon Carmine Falconen (Tom Wilkinson) käytännön
sovellutuksia kaupungin hallitsemiseksi. Samalla on kuitenkin jo
ehditty vihjata, että Falcone käy nykyajassa yhteistyötä
vähintään itsensä veroisen, nimettömäksi sillä haavaa jäävän
rikollisen kanssa. Lukijalla ei siis pitäisi olla suuria vaikeuksia
yhdistää tätä vihjettä ja Ducardia toisiinsa, olkoonkin että
pientä toivetta jostakin muusta, jostakin tyystin ulkopuolisesta
rikollisnerosta saataisiinkin elätellä.
Sarjan aloittavaan elokuvaan
kaikkein poliittisesti epäkorrekteimmat vuorosanat on kirjoitettu
tietysti Ducardin suuhun. Mikään ei voisi olla turvallisempaa.
Varjojen liigan ilmeinen yritys Waynen valjastaa kostonhalu Gothamin
tuhoamiseksi jätetään kuitenkin pieneksi hetkeksi siinä määrin
avoimeksi ja ratkaisematta, että katsoja saattaa jonkin tovin vielä
pelätä – tai toivoa! - josko Ducardin raakuus ja armottomuus
iskostuisi sittenkin myös Wayneen. Kaikeksi (epä)onneksi Wayne
kuitenkin valitsee toiseksi latteimman mahdollisen supersankarin
tien: ei teloita tai tapa, mutta jättää pelastamatta. Armahtaa,
mutta vain vähän. Miksi muutoinkin armon käyminen oikeudesta –
tällä armolla puljaaminen ylipäänsä – on yleensä se tie, joka
näissä suljetuissa muodoissa lähes järjestään valitaan? Koska
lepakkomieskin on vain ihminen ja ihminen kykenee armoon, jos sen
hyveekseen laskee? Mutta tällöin kysymys kuuluu, haluammeko me
inhimillistää supersankarit – haluammeko me todellakin tehdä
heistä meitä, nähdä heidät meidän kaltaisinamme? Kuitenkin Nolanin
ohjaaman elokuvasarjan hahmoista juuri Batman tuntuu jäävän omissa
elokuvissaan eräänlaisen statistin asemaan, mikä voi tuntua
pettymykseltä, mutta kertoo lopulta yllättävän paljon itse
elokuvien eetoksesta. Silmäilen tätä seuraavassa hieman tarkemmin.
Batman Beginsissä katsoja
saadaan useassa kohtaa nauttimaan Bruce Waynen playboy-elämästä.
Me kiherrämme hyväksyvästi, kun Wayne tulee naisseuralaistensa
kanssa hotelliin, ostaa sen kun ongelmia ilmenee – tai kun Wayne
ostaa perheyrityksensä osakkeista enemmistön ja siirtyy näin
yhtiön johtoon. Waynen rikkaus on näissä tapauksissa ilmeisen
hienoa, sillä nimenomaan rikkaus – miljardöörin asema – tekee
hänestä Batmanin: minuuttikaupalla Batman Beginsissä näet
kuvataan lepakkomiehen hahmon kehittelyä ja varustelua, koko
symbolin luomisen prosessia, ja katsojalle on alusta pitäen selvää,
ettei kuka vain voi tuosta vain alkaa Batmaniksi, vaan tarvitaan
pääomaa, kartanon alapuolinen tunneliverkosto sekä valtava
yritys(rypäs) jolla on erikseen oma tekninen osastonsa kehittelemään
ja valmistamaan aseita, asuja ja ajoneuvoja. Varjojen liigalta opitut
ninjataidot eivät siis yksinään vielä riitä.
Fasismikortin ohella väite
Waynen rikkaan taustansa vuoksi saamasta etulyöntiasemasta olisi
kuitenkin sekin jollei muuta niin ainakin vähän tympeä.
Fasismikortin ollessa pääosin melko laimeaa ja yhteen
henkilöhahmoon sidottua (hahmoon, joka on tietysti elokuvan
keskeinen vastustaja; hahmo jonka torjumiseen koko elokuvan toiminta
tähtää) jälkimmäinen on vain liiankin ilmeistä. Toki Batman
Begins voisi käsitellä tätä aihetta rakentavammin – tai
tahallisen, lumoavan epäkorrektisti – esimerkiksi korostamalla
sosiaalisen eriarvoisuuden yksinkertaista paremmuutta suhteessa
esimerkiksi pienempiin tuloeroihin, sovitteluun ja hyvinvointivaltion
kuvausyrityksiin. Waynehan upporikkaana kantaa kyllä jonkinasteista
huolta spurguista ja kodittomista – se ilmenee ennen kaikkea
epämääräisenä viittaamisena ”hyviin ihmisiin” ja haluna
suojella Gothamia korruptiolta, mutta tällainen huoli ei asetu
rakentamaan sen enempää merkityksiä tai nakertamaan liberalistista
eetosta, vaikka takkeja konkreettisesti vaihdettaisiinkin. Niin ikään
Batman Beginsissä pyritään erittelemään rikollisuutta yhtäältä
syrjäytyneiden epätoivoisiin tekoihin (Waynen vanhempien ryöstö
ja tappo) ja toisaalta rakenteellisiin ja järjestelmällisiin
tekoihin (korruption mahdollistama huumekauppa) ja annetaan ymmärtää,
että ensisijainen kitkettävä on juuri jälkimmäinen, ei
ensimmäistä (sarjan myöhemmissäkin osissa tähän jakoon
palataan). Siinä mielessä Wayne on (perhetragediansa suhteen) sovintonsa tehnyt ja nyt hyvää
pataa syrjäytyneiden kanssa, mutta ehdottoman vastaan kaikkea
korruptiota.
Mutta loppujen lopuksi tämä
uusimmissa viihteellisissä toimintaelokuvissa onkin niin tylsää.
Ne eivät usko – luettakoon tämä hämäräperäisenä väitteenä
– yksilöiden pahuuteen (lukuunottamatta mestaririkollisia), vaan
liittävät sitä rakenteisiin, jolloin vastustaja tosiasiassa
sumenee, katoaa lähes näkyvistä. Paha banalisoituu tai häviää. Tietyssä mielessä tällainen representaatio on tietysti hyvinkin
todenmukaista – onhan selvästi olemassa myös rakenteellista
väkivaltaa ja rakenteellisia epäkohtia – mutta liike
on lopultakin omiaan myös siirtämään meitä jotakin sellaista
vastaan, joka ei ole varsinaisesti kenenkään kontolla; joka vain
on. Toki tämän voi nähdä myös supersankariformaatin
valistuksena, siirtymisenä keskenkasvuisuuden tilasta lähemmäs
aikuisuutta, mutta sellaisenaan se on myös epätyydyttävä suuntaus
tai oikeastaan eräänlainen hämäysliike, savuverho: sälyttämällä
vastuu ei-kenenkään (sen kuuluisan ”kasvottoman järjestelmän”)
niskoille voidaan jättää huomioimatta voimakas yksilöllisen
sankaruuden kultti, joka on tänä päivänä valloillaan esimerkiksi
vulgaareimman oikeistosiiven suunnalla ja joka tietysti, aina,
kaipaisi osakseen monipuolista kritiikkiä. Ja kuitenkin saatamme
olla niin orientoituneita uuteen ”yhteiskunnalliseen”
supersankarielokuvaan, että paluu miliuslaiseen kuvaukseen tuntuisi
kai vain valehtelulta; oikea rikollisuushan on toisaalla.
Vaikka
toisaalta, on Batmanissa sitäkin toki yritetty: lepakkomies on
hahmo, jonka kehitystä ja oikeudentunnon eetosta sarja pyrkii
kaikesta huolimatta kuvaamaan ja osa osalta syventämään – hahmo,
joka asettuu konkreettista vihollista vastaan (jokaisessa sarjan
osassa on kuin onkin pahuudelle kasvot – vaikkakin peitetyt
sellaiset – antava rikollisnero). Lepakkomies on sankari, jonka
valmistusaineet ovat luultavasti olleet oikeudentunnoksi sublimoitu
kostonhimo, pääoman mahdollistamat puitteet ja henkilökohtaisen
itsensä etsimisen ohella saatu taistelukoulutus. Mutta vielä
valmistusaineet eivät tee talosta kotia tai ihmisestä sankaria.
”It's not who I am underneath, but what I do that defines me”,
nousee ensimmäisen elokuvan lentäväksi lauseeksi. Silmiinpistävänä
latteutena se toki sopii osuvasti formaattiin, mutta ei varsinaisesti
kerro lepakkomiehestä juurikaan mitään. Sillä mitä tämä näet
tarkkaan ottaen tekee? Hajottaa rymistelyllään puolet Gothamista,
hankkii vastalääkettä myrkytetylle lapsuudenystävälleen (Katie
Holmes), jättää pelastamatta Ducardin mutta pelastaa Gothamin
väestön mielisairaaksi tekevältä ja vesijohtoveteen lasketulta
myrkkykaasulta. Tämä, nämä teot, ovat yhtä kaikki elokuvan lumon
ja kantavuuden kannalta toisarvoisia – kuten todettua, Batman
Beginsin ensimmäinen puolisko on huomattavasti toista arvokkaampi;
tuskastuttavat toimintaosiot ovat ehkä valokankaalla näyttäviä –
tämän päivän katsoja on kai mielissään jo siitä, että näkee
räjähdyksiä ja kuvat vaihtuvat tarpeeksi nopeasti - mutta
kestävät tuskin aikaa. Katsojan kannalta sen, mikä määrittää
lepakkomiehen, täytyy siis olla jossain toisaalla: Gothamin
kansalaiset voivat muistaa Batmanin siitä, että tämä pelasti
heidät ja heidän kaupunkinsa massiiviselta tuholta, mutta katsoja
ei ole kansalainen, vaan sivullinen.
Toistan: kiinnostavinta
Nolanin ohjaamassa Batman-trilogiassa on toimintaa kannattelevat ja
motivoivat ajattelurakenteet, kaupungin, vallan, rikollisuuden ja
politiikan yhteenkietoutuminen. Tämän me tulemme muistamaan
lepakkomiehestä, tämä – näiden teemojen mukanaolo – määrittää
häntä. Mutta elokuvasarjassa puidaan myös lepakkomiehen asemaa,
pääsemättä oikeastaan kertaakaan kunnollisiin oivalluksiin. Hän
on kaupungin suojelija, mutta lain ulkopuolella – hän on kaupungin
silmissä yhtä aikaa sankari ja rikollinen; tätä näennäistä
paradoksia tuodaan sarjan seuraavassa osassa tämän tästä esiin.
The Dark Knight käynnistyy
jaksolla, jossa kuvataan miten ahtaalle Batman on saanut Gothamin
rikolliset ja jossa esitellään samalla kaupungin tuore syyttäjä,
Harvey Dent (Aaron Eckhart), josta käytetään jo elokuvan
alkumetreillä nimitystä ”valkea ritari”. Näin arvatenkin
synnytetään ilmeinen vastinasettelu päiväsaikaan toimivan
syyttäjän ja yöaikaan toimivan, rikollisia murjovan supersankarin
välille. Pitkin elokuvaa Bruce Wayne onkin sälyttämässä Gothamin
tulevaisuutta Dentin harteille, viimeistään siinä vaiheessa kun
tämä saa kaupungin lähes kaikki rikolliset syytteeseen – ja
ilman naamaria, kuten Wayne muistaa todeta.
Gothamissa on kuitenkin uusi
superrikollinen, jonka saapumisesta viestitään jo Batman Beginsin
lopussa: Jokeri (Heath Ledger). Siinä missä Ducard puheineen oli
varmasti Batman Beginsin kiinnostavin hahmo kaikessa
antiliberaalisuudessaan, The Dark Knight marssittaa näyttämölle
jälleen toisenlaisella tavalla epäkorrektin rikollisen, nerokkaan
nihilistisen Jokerin, joka polttaa raharöykkiöitä, ampuu
sattumanvaraisesti ryöstökumppaneitaan eikä kerta kaikkiaan näytä
uskovan mihinkään – paitsi korkeintaan hauskanpitoon. Molemmissa
elokuvissa nämä hahmot ovat myös niiden keskeiset valopilkut –
ilman niiden kiihkeyttä elokuvista ei jäisi paljoakaan muisteltavaa
(ilmeisesti The Dark Knightkin nousi kiihkeän fanituksen kohteeksi
juuri uransa viimeiseksi elokuvaksi jääneen Ledgerin taidonnäytteen
vuoksi).
Jokerin hahmoa selitetään
elokuvassa toteamalla muun muassa seuraavaa: kun kaupungin rikolliset
joutuivat Batmanin vuoksi ahtaalle, nämä kääntyivät sellaisen
ihmisen puoleen, jota eivät täysin ymmärtäneet. Myös
lepakkomiehelle Jokeri on ennen kaikkea arvaamaton, joku jota ei
voida ymmärtää, vaikka kaikkien onneksi loppumetreillä hänelle
keksitäänkin antaa hullun koiran arvonimi (viittauksia koiriin on
tietysti tehty elokuvassa jo alussa), mikä luo mahdollisuuden
sivuuttaa ja syrjäyttää hänet; nyt Jokeri on ymmärretty. Kysymys
ymmärtämisestä on siinä mielessä arvokas, että se liittyy niin
monella tavalla tuomion langettamiseen, juridistiseen tulkintaan ja
oikeudentajuun. Batman Beginsissä rikollisuutta – kuten todettu –
kytkettiin paitsi syrjäytyneisiin myös rakenteellisen korruptioon,
mutta nyt Gothamiin on ilmestynyt hahmo, joka on selvästi
rikollinen, mutta vailla minkäänlaista etikettiä, ei kunniaa, ei
lojaliteettia, ei mitään, pelkkää kaaosta.
Parasta Jokerissa on
tietysti se, että tämä osaa manipuloida ihmisiä; hän saa
vartijan hakkaamaan itseään päästäkseen ulos vankilasta, mutta
ennen kaikkea hän käännyttää Harvey Dentin omalle puolelleen.
Dent näet siepataan yhdessä naisystävänsä Rachel Dawesin (Maggie
Gyllenhaal, joka korvaa ensimmäisen osan Katie Holmesin) kanssa,
nämä sijoitetaan öljytynnyreiden kanssa erilleen ja poliisin ja
Batmanin tehtäväksi jää valita, kumpi pelastetaan. Näin Jokeri
pakottaa Batmanin ”rikkomaan ainoan sääntönsä”, sillä
Dentistä ja Dawesista jälkimmäinen on se, jonka Batman lopulta
onnistuu pelastamaan. Räjähdystä paetessaan Dent kuitenkin polttaa
puolet kasvoistaan, muuttuen nyt konkreettisesti Two-faceksi
(liikanimi, jonka Dent oli saanut aiempina vuosinaan). Verrattain
myöhäisessä vaiheessa tapahtuu siis jälleen eräs
supersankarisarjakuviin liittyvä metamorfoosi. Dentistä tulee
Dawesin kuoleman kostaja – hahmo, joka Waynesta piti tulla Batman
Beginsissä ellei tällä olisi ollut niin vahvaa oikeudentajua. Näin
ilmeisellä ja hyvin muodon suljettavuuteen liittyvällä
tahdikkuudella The Dark Knight kääntää asetelman ympäri: valkea
ritari murretaan ja hänestä tulee sanan ja sen konnotaatioiden
varsinaisessa merkityksessä yön ritari, musta ritari.
Batmanin kannalta merkille
pantavaa on se, että tämän liikkeen myötä – Dentin murhatessa
Dawesin tapattajia ja muuttuessa yön ritariksi, jonka Batman joutuu
lopulta surmaamaan – lepakkomies tulee häädetyksi tontiltaan,
hänestä viimeistään tulee lainsuojaton. The Dark Knight
päättyykin toteamukseen, ettei Batman ole sankari – ainakaan
enää: lepakkomiehen otettua Dentin tapot tililleen ja pelastettua
siten paitsi Dentin maineen myös Gothamin kansalaisten toivon
paremmasta, hänet hylätään, koska kansan sankari on nyt vain
ihminen, Dent, jonka osaksi ei osata uskoa tappoja. Batman on nyt
kaikkea muuta paitsi sankari.
Tätä sankarin muuttumista
viholliseksihan elokuvassa on povattu kautta linjan: vaikka
lepakkomies pitää kiinni oikeudentajustaan, olosuhteet – ja ennen
kaikkea kaaosta edustava Jokeri ja tämän väline, Harvey Dent –
pakottavat hänet luopumaan paikastaan. Pitkään elokuvassa
yritetään saada Batman luopumaan maskistaan, mutta lopullisen
ratkaisun tuo Dent, minkä johdosta Batman valitsee pakenemisen ja
katoamisen strategian. Tietyssä mielessä The Dark Knightin voikin
katsoa kuvaavan järjestyksen kokemaa sisäistä sekasortoa, joka
koetaan vieraan, hahmottoman uhan edessä. Emme saata katsojina olla
ajattelematta 2000-luvun amerikkalaista yhteiskuntaa terrorismin
vastaisine sotineen: allegorisuus on ilmeistä, vaikkakin keveää.
Tämä kulminoituu Batmanin ottaessa valvontaansa kaupungin kaikki
matkapuhelimet etsiäkseen Jokerin olinpaikkaa; Waynen alainen Lucian
Fox ilmoittaa tämän paitsi olevan epäeettistä myös
irtisanoutuvansa tehtävän jälkeen Wayne Enterprisesista. Tarkoitus
pyhittää keinot jälleen kerran, muistuttaen meitä nyt
lisääntyneestä kontrollista ja ajattelusta, jonka mukaan monet
asiat – ihmisoikeuksien rikkominenkin – ovat sallittuja, jos
niitä tekemällä vain saadaan estettyä suurempi paha, pelkkä
mahdollisuuskin kasvottomaan terroriin.
Ehkä siinä mielessä
lepakkomiehen häätäminen rikollisten joukkoihin kielii myös
kollektiivisesta suuttumuksesta Yhdysvaltain hallitusta kohtaan, jopa
jonkinlaisesta tyydytyksestä jota katsojina saatamme saada, kun
ihmisoikeuksien laiminlyöjiä rangaistaan. Mutta tällainen tunne on
elokuvan mittapuulla lopultakin melko vähäinen. Ennemminkin on
ilmeistä, että jälleen ja edelleen lepakkomies on meidän
miehiämme, huolimatta metodeistaan: kansalaiset tässä eivät
ymmärrä omaa parastaan häätäessään pelastajansa, helmet on
heitetty sioille, mutta eivät siat niistä paljoa ymmärrä.
Suuttumus on hyvä sana
kuvaamaan myös sarjan viimeistä osaa, The Dark Knight Risesia, joka
taittaen tulkitsee esimerkiksi parin viime vuoden aikana esillä
ollutta Occupy-liikettä, väen kasvaneita haluja hamuta valtaa
takaisin itselleen ja sotilasjunttien tukahduttamia toiveita
toimivammasta demokratiasta. Lepakkomiehen vastustajaksi nousee tällä
kertaa mustekalamaiseen happilaitteeseen naamioitunut väkivahva Bane
(Tom Hardy), Ra's Al Ghulin Varjojen liigasta häädetty
palkkasoturi, ilmiselvä populisti luontojaan. Taaksejääneitä ovat
Jokerin kaltaiset kaaosta ihailevat nihilistit, mutta se ei tee
Banesta millään muotoa vaarattomampaa. Näyttää nimittäin siltä,
että Banella on aivan yhtälaiset kyvyt masinoida liikkeelle
kokonaisen kaupungin kansalaiset. Bane armeijoineen ryöstää Wayne
Enterprisesin kehittämän ja vuosikausia salassa pitämän
fuusioreaktorin ja muuntaa sen kaappaamansa ydinfyysikon taidoilla
vetypommiksi, jonka tuhoamissäde on 10 kilometriä, käytännössä
siis koko Gotham. Laukaisimen Bane väittää jalkapallostadionilla
pitämässään puheessa olevan jollakulla kansalaisella, mikä
eittämättä saa gothamilaiset lietsottua paitsi kauhun myös
tietyssä mielessä innostuksen valtaan: kerrankin heillä on valta!
Seuraa kuitenkin kuukausia, joina laukaisinta ei vain löydy,
kaupungin järjestys on mennyttä, poliisivoimat teljetty maan alle,
ihmiset ryöstelevät kauppoja, valtaavat tiloja, ylipäänsä näkymä
on tahallisen kaoottinen ja iljettävä. Ja miksei olisi, eiväthän
Gothamin väet ole vapaita, vaan pelossa eläviä, rikkaita vihaavia
ja kaiken kukkuraksi Banen hallitseman juntan alaisuudessa.
Toisin sanoen Bane täydentää
Batman-trilogian poliittisten vaihtoehtojen tarjoamien uhkakuvien
repertuaaria: fasismia ja nihilististä anarkismia seuraa kärkevä,
mutta halpahintainen populismi. Bane ei koko elokuvan aikana tuo
erityisemmin itseään esiin jonakin nerokkaana superrikollisena. Sen
sijaan gothamilaisille hän korostaa olevansa lähempänä yhtä
heistä kuin uusi kansanjohtaja – lepakkomiehelle hän vastaavasti
todistaa olevansa vain ”välttämätön paha” kaupungin
nujertamiseksi.
Ylipäänsä The Dark Knight
Rises alkaa kahdeksan vuotta edellisen elokuvan tapahtumien
päättymisestä. Bruce Wayne on erakoitunut kartanoonsa, Batman
kadonnut. Elokuvalle annettu vähemmän osuva suomennos Yön
ritarin paluu kertoo meille sen verran, että jokin saa paitsi
Waynen palaamaan ihmisten ilmoille myös Batmanin palaamaan kaupunkia
suojelemaan. Kahdeksaan vuoteen häntä ei ole tarvittu, sillä
järjestäynyt rikollisuus – niin kuin elokuvan alkajaisiksi
kerrotaan – on Harvey Dentin ja Batmanin ansiosta onnistuttu
kitkemään, mutta kuten muistamme, Batman on ottanut Dentin tekemät
tapot niskoilleen ja antanut gothamilaisille toivon. Totta tietysti
on, että Batmanin ja Jim Gordonin (Gary Oldman) Dentistä junailema
kuva on valheellinen: kahdeksan vuotta gothamilaiset ovat eläneet
valheellisen käsityksen varassa, mutta kun tämä Banen toimesta
myöhemmässä vaiheessa paljastetaan, ei tämä enää liiemmin
lisää suuttumusta lepakkomiestä kohtaan; suurin aggressio on
ilmeisestikin purettu kaupungin upporikkaisiin. Häilyvällä tavalla
The Dark Knight Rises tuntuukin nyt antavan gothamilaisille
mahdollisuuden paheksua sitä, mitä Wayne edustaa, mutta katsojalle
välittyy vain kuva vallattomasta resupekkojen joukosta, joka ei vain
tajua parastaan. Siten elokuva korostaa aiempien osien tavoin
katsojan sivullisuutta ja riippuvuutta Batmanista.
Jos sarjan elokuvat ovat
pitkälti rakentuneet onnistuneiden vastustajien varaan, sellainen
varastaa huomion tälläkin kertaa: Bane on ehdottomasti elokuvan
keskushahmo, huolimatta siitä, että paljon pedataan lepakkomiehen
ja Bruce Waynen altavastaajan ja haastajan aseman varaan. Bane
esimerkiksi teloo Batmanin selän ja vie tämän vankilaan, josta
kerrotaan vain yhden ihmisen aiemmin päässeen pois: hamasta
muinaisuudesta nykyisyyteen vangit yrittävät vuorotellen kiivetä
vankilan katossa olevasta reiästä ylös. Vankila on sananmukaisesti
kuilu. Selkä hajalla Wayne näyttää siis olevan pakotettu
katsomaan, kuinka hänelle rakas Gotham tuhoutuu ja hän makaa
voimattomana vankilassa. Mutta tietenkin Wayne aloittaa kuntoilun ja
muutaman epäonnistuneen yrityksen jälkeen onnistuu kuin onnistuukin
kiipeämään mahdottomalta tuntuvasta kuilusta ylös. Tätä
tietysti edeltää höttöistä self-help -puhetta, jossa vedotaan
Waynen henkisiin ominaisuuksiin: kiipeäminen onnistuu vain jos sielu
elää pelossa, ihmistä ajaa kuolemanpelko, ei muuten. Silti näyttää
kuin Wayne ei olisi oppinut Ra's Al Ghulin opissa mitään;
punnertaessaan Wayne vain toteaa olevansa vihainen, ei muuta.
Saattaisi kuvitella, että negatiivinen energia ei itsessään ajaisi
ihmisiä sankaruuteen, mutta ilmeisesti asia on toisin. Harvempi
katsoja tietysti vaativia ninjakoulutuksia on saanut.
Loppujen lopuksi Nolanin
elokuvasarjaa vaikuttaa määrittävänkin kysymys Batmanista
itsestään. Tiedämme, että Bruce Wayne on Batman. Tiedämme, että
sarjan kuluessa sankarilla on hyvät ja huonot hetkensä: hetken hän
on sankari, mutta enimmäkseen vihollinen, ja poliisien suuren
enemmistön perusteella koko lailla rikollinen. Mitä muuta Batman
on? Symboli, sitä korostetaan sarjan jokaisessa osassa. Mutta halju
on symboli, jos sen katsotaan elokuvien puitteissa riittävän sekä
gothamilaisen väen että meidän toivoman katteeksi. Vaikka toista
elokuvien keskushenkilöt väittävätkin, lepakkomies ei edusta
ainakaan katsojalle toivoa. Näin voi olla gothamilaisten tapauksessa
– sitä emme oikeastaan saa tietää – mutta meitä ei
varsinaisesti liikuta, onko Gothamissa rikollisuutta vai ei – jos
on, Batmania tarvitaan, jos ei, elämä jatkuu.
Hankalin kysymys saattaa
kuitenkin olla tämä: jos ja kun sarjan elokuvat tullaan muistamaan
rikollisnerojen vuoksi – niissä lepäävät ne elokuvan
merkityskerrostumat, jotka yltävät mahdollisesti seuraavaan
sukupolveen – ja Batman on näiden hahmojen vastustaja – ja
oletuksena on, että mikäli näin on, rikollisnerot ovat myös
meidän vastustajiamme, sillä muodon puitteissa Batman on
meikäläisiä, keskushenkilö jota seuraamme ja johon pyrimme
katsojina edes jollain tasolla samastumaan – niin onko Batmanissa
yksinään tällöin mitään merkitsevää, olennaista tai
ensisijaista? Kun rikollisnerot ovat puheiden ja tekojensa
perusteella selvästi luettavissa hahmoina, jotka haastavat Gothamin
hyvinvoinnin tai ylläpitävät sen rikollisuutta mutta jotka ennen
kaikkea ovat poliittiselta agendaltaan meidän silmiimme räikeän
antiliberaaleja/nihilistisiä/populistisia, on luultavaa, että
Batman on tarkoitettu symboliksi elimille, jotka ovat näille
asioille vastakkaisia, siis joillekin, jotka jotakuinkin
kulminoituvat tämän päivän epämääräisen liberaalissa
demokratiassa, jossa ideaalit, merkitykset ja suuret kertomukset
nostavat jälleen pitkän hämärän jälkeen päätään. Epäilen
kuitenkin, että tämä ilmeisyys – meidän elämäntapamme vastaan
heidän elämäntapansa – on kyllä tarkoituksellista, mutta
kääntyy Batmanin hahmon itsensä vuoksi tavallaan päälaelleen:
entä jos loppujen lopuksi ensisijaista ja tavoiteltavaa on juuri
Ducardin, Jokerin ja Banen edustama, ja vihollinen – meidän
vihollisemme – onkin kaikkien yllätykseksi Batman, kumipukuinen
yön ritari joka tukahduttaa kaikki vaihtoehdot, demokratian puskuri
jolla estetään sisäinen hajaannus (rakenteellinen korruptio) ja
väen mieli vallitsevan tuolle puolen? Siitä kielisi myös Batmanin
hahmon ilmeinen reaktiivisuus – aina ensin on aktivismi, joka
koetaan niin uhkaavaksi, että se on tukahdutettava hinnalla millä
hyvänsä. Aina ensin on päivä.
2 kommenttia:
Tulin vaan sanomaan, että tämä teksti on pyörinyt mun mielessä usein, ja tää on parhaita analyysejä Batmanista, populaarikulttuurista, postmodernista ja kaikesta muustakin.
Erityisen herkullisesti kirjoitat maailmankatsomuksellista klassista valtio-oppia nykykulttuuriin, ja saat sen vielä esiintymään ykköstaiteessa eli leffassa niin ohjaajan, käsikirjoittajan kuin näyttelijän tasolla.
Ei paremmasta väliä.
Tattis!
Lähetä kommentti