Yhdeksänkymmentäluku
oli outoa aikaa amerikkalaisessa rock-kulttuurissa. Elettiin vielä
jonkinlaisen satanistisen paniikin aikaa; 1980-luvulla rehottanut
Satanic Ritual Abuse -paniikki oli tuoreessa muistissa. Ja vielä
löytyi ihmisiä, useimmiten fundamentalistikristittyjä, jotka
olivat huolestuneita lastensa kuuntelemasta musiikista, angstisesta
rockista, joka avoimesti flirttaili kuoleman, itsetuhon, pahan olon
ja saatanan kanssa. Vettä myllyynsä he saivat taas vuonna 1996, kun
Marilyn Manson julkaisi läpimurtolevynsä Antichrist Superstar.
Manson yhdistettiin paria vuotta myöhemmin jopa Columbinen
koulusurmiin, minkä yhteydessä artistia syytettiin suoranaisesta
kiihottamisesta surmaamiseen: nuoret olivat ensitietojen mukaan
kuunnelleet Mansonin musiikkia, ammentaneet kai innoitusta.
Samanlaista ajojahtia esiintyi myöhemmin mm. Ranskassa. (90-luvun
loppuun mennessä tämä huoli oli ehättänyt Suomeenkin saaden eri
kohteita.)
Mansonin
toinen levy oli täysiverinen teemalevy ja ilmeisen onnistunut, sillä
ajankohtaisuutta sillä vaikuttaa olevan vieläkin – olkootkin että
artistina Mansonin juna näyttää menneen jo aikapäiviä sitten.
Se, mikä erotti Mansonin lukemattomista muista sen ajan ns.
industrial rockin ja nu metallin esittäjistä oli tapa kytkeä
henkilökohtainen angsti laajempiin yhteiskunnallisiin yhteyksiin.
Jos vaikkapa Nine Inch Nails -yhtyeen arvo länsimaiselle
populaarimusiikille oli tietynlaisten soundien testaamisessa ja
vakiinnuttamisessa, Mansonin ansiot olivat toisaalla. Edelleenkään
Mansonin musiikki ei ole erityisen kiinnostavaa. Se on rock-musiikkia
ja sellaisenaan aika joutavanpäiväistä. 2000-luvulla elävän
silmin Mansonin shokeerauksetkaan eivät juuri hätkäytä.
Ennen
9/11-välikohtausta oli kuitenkin vara kukkoilla ja shokeerata.
Tässäkin – ja etenkin amerikkalaisen arvomaailman tapauksessa –
syyskuun 11. päivä oli jonkinlainen vedenjakaja. Tämän jälkeen
perinteiset arvot nousivat (ainakin hetkellisesti) takaisin tapetille
ja ehkä siinä rytäkässä itseviha ja misantropiakin sai väistyä.
Jokin ero hengessä yleisesti ottaen muutenkin on, jos vertaa
keskenään 90-luvun lopun amerikkalaisia rock-yhtyeitä ja
2000-luvun emo- ja screamo- ja mitä näitä nyt on, musiikkityylisuuntia. Näyttää kuin aiemmin angstilla olisi ollut
edes jonkinlainen substanssi. Artistit raivosivat lavoilla ”tätäkö
te todella haluatte, tätäkö?”, mutta tänään musiikista on
tullut pelkkää tyhjää näytöstä, omaksutun tyylin uskollista
esittämistä (jopa Manson itse näyttää päätyneen jäljittelemään
omaa tyyliä ja kadottanut matkan varrella sanottavansa). Tai ehkä
tänään eletään vain toisenlaista vaihetta – jos silmäilee
industrial rockin ja nu metallin edeltäjiä – grungea ja sitä
edeltänyttä hard- ja glam rockia – saattaa havaita siinäkin
jonkinlaisen vastakkaisuuksien jatkumon; kuka tietää, ehkä me vain
elämme uuden Manson-messiaan odotuksen aikaa....
Yhtä
kaikki Antichrist Superstar ilmestyi. Yksi Mansonin maneereista oli
jo tuolloin flirttailla avoimesti fasistisen ja Aleister Crowleyyn
liittyvän kuvaston kanssa – ja eittämättä sekin shokeerasi –
mutta ketä sekään tänään enää hätkähdyttää? Okkultismia
löytyy joka hevilevyn kansisivuilta ja natseista tehdään suuren
budjetin komedioita. Vähemmälle huomiolle lienee jäänyt Mansonin
levylleen kirjoittama lyyrinen kuvaus prosessista, jossa tietynlainen
ympäristö pystyy tuottamaan ensin pahan olon musiikkia, omat
syntipukkinsa, joista sitten kehittyy ihmisiä joita pelätä, uusia
fasistisia johtajia. Levyn toinen raita sen jo kiteytti: ”Capitalism
has made it this way, / Old-fashioned fascism will take it away”
(Beautiful People).
Levyn
käynnistää nimensä mukaisesti vastuuton vihanylistys
(Irresponsible Hate Anthem). Ensimmäinen säe (”I am so
all-american. I'd sell you suicide”) tuo kuulijan korviin paitsi
puitteet myös sen, mitä on luvassa, mutta olennaisempaa on luvassa:
”Hey victim / you were the one who put the stick in my hand / I am
the ism, my hate's a prism / Let's just kill everyone and let your
god sort them out”. Olemme ”jokainen jonkun toisen neekereitä”
maailmassa, jossa Jumala on jätetty (tuolle?) jollekulle toiselle ja
ismeistä on tullut pelkkää tyyli- ja kauppatavaraa – paitsi
tietysti kapitalismi ja fasismi, jotka näyttävät edustavat
Mansonin hahmolle tärkeimpiä pohjahorisontteja myöhäismodernin
all-amerikkalaisuuden todellisuudessa: ensimmäinen taipuu lopulta
jälkimmäiseksi.
Tätä
vihanpurskautusta seuraa viidentoista kappaleen verran
prosessinkuvausta, jossa itsemurhaa teineille kauppaavasta artistista
tulee ensin syntipukki, uusi käärme, matopoika, supertähti,
enkeli, antikristus ja viimein uusi Jumala tai vain se mies jota
eniten pelkäämme. ”We're on the other side, the screen is us and
we're tv. /[...] You've poisoned all of your children to camouflage
your scars / […] When all of your wishes are granted, many of your
dreams will be destroyed” (Man that you fear) tiivistävät hyvin paitsi tietynlaisen
sukupolvikokemuksen myös 90-luvun yleisemmät yhteiskunnalliset
olosuhteet, erään metaforisen maailmanlopun. Sen jälkeen on vain
pullopostia tuleville (piiloraita):
”Go ahead and build a better messiah, we can dig another grave
This is your calling.
If you are hearing this, there is nothing I can do
Something has grown in my chest.
And I have seen it.
It is hard and cold.
It's been dormant for many years.
I have tried to save you, but I cannot come to save you
But this is what you deserve
This is what we deserve
This is something that we have brought upon ourselves
We are not a victim, you are not a victim
We are not a victim, you are not a victim
God will grovel before me.
God will crawl at my feet.
These are the dying years.
These are the dying years.
When you are suffering, know that I have betrayed you."
Syvemmälle
levyn yksityiskohtiin ei tällä haavaa ole tarvis mennä. 90-luvun
Amerikkaa näyttää hallinneen (edellämainittuun satanistiseen
paniikkiin viitaten) syyttelyn ja syyllisen löytämisen kulttuuri,
joka tietysti huipentuu Osama Bin Laden -ajojahtiin 2000-luvulla.
Saman ajattelutavan saadessa nyt jalansijaa myös terroritekojen ja
koulusurmien Euroopassa näyttää siltä, että Mansonin sanoma on
vieläkin monilta osin akuutti. Viikontakaisen Hyvinkään ampumisten
jälkeenkin ovat nousseet vanhat kysymykset esille: tietokonepelit,
internet, suomalainen asekulttuuri, poikien kasvatus, muumit...
Jokainen tietysti ymmärtää, ettei yksittäisiä seikkoja
korjaamalla tulevia julkisia väkivallantekoja voida poistaa, ei edes
ehkäistä. Silti tuntuu, että ”jotain on tehtävä”.
Ennemminkin
näitä julkisia väkivallantekoja on odotettavissa vain lisää. Ei
siksi, että nuoret olisivat välttämättä tavallista enemmän
sekaisin tai psyykkisesti sairaita; ei siksi, että aselakia ei
tiukenneta, ettei asioille tehdä mitään, vaan koska julkiset
väkivallanteot ovat jo – ja etenkin Suomessa – kasvaneet
meemiksi. Muistan itsekin 90-luvun kouluajoiltani, ettei ihmisviha ja
angsti olleet mitenkään vieraita tunteita yläastetta käyvälle
sulkeutuneelle nuorukaiselle; silti ei tullut mieleenkään, että
jotain Jokelan, Kauhajoen tai Hyvinkään kaltaista voisi tehdä.
Tänään tulee: joku on näyttänyt mallia. Ja ihminen on siitä
surkea olento, että niin hyvässä kuin pahassa se on loputtoman
taitava ja kiintynyt jäljittelemään toisten käytöstä. Me
menemme mukaan, kunhan vain joku menee ensin. Tässä on se kiehtova
paradoksi, joka luo samanaikaisesti tulevaisuudennäkymiimme sekä
toivoa että toivottomuuta. Voimme oppia tästä pois, mutta on
mahdollista, että nämä tragediat vain replikoituvat
tulevaisuudessa. Enkä ihmettelisi, jos vastaisuuden auviset ja
saaret eivät tietäisi sitäkään vähää, miksi tekivät mitä
tekivät. Tiedämmekö mekään aina selvästi, miksi ja millaisin
motiivein menimme mukaan – oli kyseessä sitten uusi tyyli,
satunnainen tapahtuma, opinahjo? Harva meistä alituiseen tietoisesti
elää ja toimii.
Mansonin
konseptilevyn eetokseen voisikin tehdä pienen korjausliikkeen.
Supertähtien aika on ohi, populaarikulttuurin sisältä nousevalle
rankiajattelulle aikamme on aivan liian fragmentoitunut. Taiteilijat
eivät saa taakseen massoja, erikokoisia ryhmiä vain, eikä
sukupolvikokemuksen tulkkeja laajassa mielessä enää välttämättä
tule. Sellainen kulttuuri ei kuori matopojista antikristuksia, jotka
häpäisisivät musiikillaan amerikkalaiset arvot tai sikäläisen
(täkäläisen) elämäntavan. Ei ole julkkista, jota syyttää. Tai
ehkä niitäkin on vain liikaa.
Mutta
ainakin meillä on toisemme. Jos kapitalismi Mansonin sanoin
valmisteli tien, länsimaisen kulttuurin kehitys on 2000-luvulla
johtanut siihen, että toisen neekereitä on nyt entistä enemmän.
Esimerkiksi Slavoj Žižek monien muiden
tavoin näkee konkreettisena, kapitalismin piiristä nousevana
tulevaisuuden uhkana uusien näkymättömien muurien ja apartheidien
mahdollisuuden. Ihmisiä erotellaan, heidän kulkuaan ja
elämäntapaansa rajoitetaan, aivan kuin vähä vähältä heitä
käännettäisiin toinen toistaan vastaan. Poliiseja korvataan
julkisten tilojen valvonnan suhteen yhä enemmän vartijoilla,
yksityisten firmojen työntekijöillä. Näillä on vain paljon
lyhyempi koulutus tehtäviin, joita aiemmin annettiin poliiseille,
joten rahaa säästyy tai mikä ikinä se pohjimmainen peruste tälle
prosessille nyt sitten onkaan. Virkavallan korvautuminen
vartijavallalla ei yhtä kaikki ole ihmisten ja demokratian kannalta
suotuisaa, mutta kapitalistisen kehityksen näkökulmasta tietenkin
luontevaa.
Samanaikaisesti
politiikka on valonnopeaa. On reagoitava, ei arssinoitava,
pohdittava, mietittävä. Ei ole aikaa. Ja kun aikaa ei ole, on
toimittava nopeasti, mieluiten varmistellen: ”There's
no time to discriminate,
/ Hate
every motherfucker / That's in your way” (Beautiful people).
Jatkuva
kiire ja entisestään mutkistuvat ihmissuhteet eivät ainakaan
edesauta tulevien tragedioitten, tulevien antikristusten tulemisten
ehkäisyä. Antichrist Superstarin oivaltavuus oli myös tämän
näkemisessä: tv:n on ehkä korvannut toinen mediumi, mutta periaate
on sama. Olemme toisiimme, mutta myös rakastamiimme julkimoihin
yhteydessä eri mediumien välityksellä. Jos antikristukset ovat
tullakseen, ne nousevat itsestään etäisyyksistä, joita ihmisten
välille syntyy mediumien ansiosta. Matopojat ovat tämänkin suhteen
oivaltava metafora. Internetin kehitys ja sen käyttämisen
arkipäiväistyminen ei esimerkiksi kaikilta osin merkitse narsismin
tai egoismin kasvua, vaan vain jonkinlaisten kuoriaislasten
multiploitumista, olentojen jotka eristyvät omaan solipsistiseen
kuplaansa. On vain omat tunteet, omat aistit ja yhteydettömyys,
outo uusi yksinäisyys, joka ei edes tunnu yksinäisyydeltä.
Tarkoitukseni
ei ole ollut saarnata, ei edes maailmanlopusta tai tuomiosta tai
nuorison rappeutumisesta. Tarkoitukseni on ollut yrittää välittää
jotain siitä, millaisena Antichrist Superstarin eetos voi
näyttäytyä, jos sitä katselee tietystä vinkkelistä. Sehän
Mansonissa parin vuoden ajan oli niin hienoa: vihattunakin hän
välitti musiikillaan jotain totuudellista, jotain punnitsemisen
arvoista. Se on tietysti raskas osa, ja kuuleman mukaan Mansonin viime
vuodet ovat olleet pelkkää alkoholin ja huumeiden täyttämää
tyhjää rokkitähden elämää, alas viettävää kierrettä. Nihilismin rajalla tosissaan sanottu
kadottaa niin nopeasti sekä merkityksensä että sanojansa.
Mutta
pitäisikö angstirokille lausua sitten synninpäästö? En tiedä. Paljon sitä
enemmän puhutaan tänään julkisuudesta, siitä miten nuoret
haluavat rokkitähdiksi, laulajiksi, miksi nyt ikinä. Useimmasta
matopojasta ei koskaan tule julkisuuden henkilöä – paitsi
tietysti niistä, jotka seuraavat tätä alusta alkaen surullista
koulusurmameemiä. Itsetuhosta ja kuolemasta laulaminen on varmasti
paitsi sydämestä nousevaa myös terapeuttista, mutta kyse on myös
jostain laajemmasta: Marilyn Mansonin nihilismiin taipuvaa musiikkia
yhdistää moniin muihin kulttuurimme ilmiöihin sen ilmeinen
jalansijattomuus ja orpous, joka ilmenee nyt vain Mansonin kohdalla
ilmenee inhona ja vihana ja tuhon kutsumisena –
Sinkkuelämää-tv-sarja ja siitä tehdyt elokuvat sen sijaan
saattavat kieliä täsmälleen samasta tunteesta, joka on vain
muuntunut rakkauden ja tuotemerkkien (”labels & love”,
mainitsee sarjan päähenkilö alkuperäisiksi syikseen muuttaa New
Yorkiin) janoamiseksi. On luottamuksen menettäminen, pettymys, ja elämä
on monilta osin niin helvetin merkityksetöntä, vain ihmisen
kokoista...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti