Myöhäismodernissa
kulttuurissa, jossa työ prekarisoi ja stressaa ihmistä ennen
näkemättömällä tavalla, yleistyvät hyvää kyytiä erilaiset
nopean rentoutumisen tekniikat. Hektinen (työ)elämä vaatii
veronsa: kuntoilemme vähemmän, nukumme huonosti, syömme
antidepresantteja enemmän kuin koskaan, sosiaaliset suhteet
rakoilevat tai niille ei löydy aikaa. Maailmankuvan litistyessä
myös perinteiset uskonnot menettävät monen kohdalla merkitystään,
mutta jano näyttää jäävän. Sitä tyydyttämään tarjolla on
heidän onnekseen edes jotakin: traditioista irrotettuja tai
kokonaan (uudelleen)keksittyjä instant-traditioita, jotka tarpeen
vaatiessa mukautuvat ostajan tarpeisiin. Tarjolla on myös selvästi
ei-uskonnollisia ja ei-hengellisiä rentoutumis- ja
meditaatiokokonaisuuksia, -kursseja ja iltamia. Kuin työn
vastapainoksi näiden eetos voidaan tiivistää sanoihin ”hyvä
olo”.
Aivan
kuin palvelun-, kurssin- ja ohjelmantarjoajat sanoisivat siis
suoraan, että elämämme on kerta kaikkiaan perseestä. Se on
kurjaa, köyhää ja vaillinaista. Viestiminen hyvästä olosta näet
antaa ymmärtää, ettei muilla elämän osa-alueilla sellaista
esiinny, täällä vain ollaan ja pusataan, kaikki on niin saamarin
vaikeaa, työ riistää ja stressaa, lapset on haettava tarhasta,
auto vietävä huoltoon. Yritysten harjoittama piilovittuilu on
tietenkin vain sivujuonne. On muutakin. Tarjoamiensa
rentoutumisharjoitusten puolesta ne varmasti ovat tärkeän äärellä;
parempi sekin on kuin ei mitään, se on selvä. Nostan esiin
kuitenkin kaksi huomiota liittyen hyvän olon palveluja tarjoavien
yritysten eetokseen, joista molemmat koen jossain määrin
ongelmallisiksi.
Ensinnäkin
palvelujen taustalla vaikuttaa toistuvan kiinteä yhteys
myöhäismoderniin työkulttuuriin ja edelleen kapitalistiseen
yrityselämään. Palveluntarjoajat saattavat jopa eksplisiittisesti tarjota
sivuillaan tietoa erillisessä osiossa nimenomaan yritykselle; yritys
hyötyy, kun työntekijät voivat hyvin. Esimerkiksi innovatiivinen
työ tarvitsee tuekseen sekä laiskuutta että rotia, sekä
leppoisuutta että säännöllisyyttä. Tämä on epäilemättä
totta. Mutta millaisesta arvostuksesta tekniikoita (ja niiden
mahdollisia päämääriä) kohtaan se kielii, kun palveluntarjoaja
näin selvin sanoin asettuu palvelemaan työelämää? Kun yrityksen
tarjoamiin palveluihin kuuluvat kuitenkin harjoitukset ja tekniikat,
joiden lähtökohta on aiemmissa yhteyksissä ollut ihmisten
itsenäisten pyrkimysten kuuntelemisessa, kenties hänen oman
persoonansa, luonteensa, halujen, toiveiden, ajatusten muuntamisessa,
miten käy nyt, kun yrityselämä sorvaa nämä harjoitukset
soveltumaan mielestään paremmin osaksi työelämää? Näyttääkin
siltä kuin yhä voimakkaammin taustalla olevana ajatuksena olisi
puskea meistä esiin tietoisuutta, jossa hyvinvointi liittyy
kiinteällä tavalla työhyvinvointiin, jaksamiseen ja välittömän
immanentteihin olemisen ulottuvuuksiin. Korkeampia päämääriä ei
ole, ei tarvita. Riittää, että voimme nauttia elämästä, elää
terveinä ja hyvinvoivina elämämme läpi, sen enempää muuttumatta
tai mistään luopumatta. Sanomattakin on selvää, että tällainen
muuntamisen projekti on osa laajempaa uusliberalistista siirtymää,
jossa ”kaikki inhimillinen”, mukaan lukien henkisen ja
esteettisen alueet, litistetään ja mukautetaan osaksi tuotantoa.
Kaikki on saatava talouden alle, kaiken on oltava kaupan.
Toiseksi
palvelujen eetosta vaivaa juuri litteys. Tämä niveltyy edelliseen.
Palveluiden kenties ainoa tarkoitus kuluttajalle on tarjota välitöntä
helpotusta ei-uskonnollisessa ja ei-hengellisessä mielessä. Tämä
merkitsee, että kuntosalijooga ja yritysmeditointi ovat osaltaan
edistämässä kulttuuria, joka ei katso millään muotoa
merkitykselliseksi ylläpitää minkäänlaista
transsendenssi-ajattelua. Ei ole korkeampia päämääriä tai syvällisempää filosofiaa. Eikä näkyvän maailman tuolla puolen
varsinkaan ole muuta. Sielu on vain sosiaalisten suhteiden kertymää,
uskonnollisuus sosiaalisesti korruptoitunut muinaisjäänneinstituutio,
jolla ei ole käyttöä valistuneessa maailmassa. En saata tästä
tietystikään mitään yksittäistä tekijää syyttää, eikä
siihen ole tarvettakaan. Siinä missä tällainen puhe näyttäytyy
tänään lähinnä naiivina ja nostalgisena, sen vastapuheen
ilmeinen imperialistisuus on pantava yhtä lailla merkille. Uskonnot
eivät ole maailmasta häviämässä yhtään mihinkään. Jos
kolmikymppinen suomalainen ei koe niitä merkitykselliseksi, sen
pahempi hänelle. Outoa sen sijaan, että ihmiset jotka eivät koe
muutoin olevansa juurikaan tekemisissä uskontojen kanssa, kokevat
kuitenkin usein yritysten tarjoamat rentoutumispalvelut omakseen. Ja
mikseivät kokisi? Niistä loistaa poissaolollaan kaikenlainen
toismaailmallinen haihattelu, hörhöily ja new age. Ne ovat
pragmaattisia ja tähtäävät tuloksiin, jotka palvelun ostaja voi
selvästi omassa kehossaan kokea ja aistia. Tällaista dynaamisuutta
harvemmin liittää mielikuvissa esimerkiksi tämän päivän kristillisyyteen. Outoa
asiassa on kuitenkin juuri kaipuu, joka etsii jotain, mutta tyytyy
sittenkin vain siihen, mitä on tarjolla. Tässä mielessä
vaikuttaakin, kuin meidät olisi jollain tapaa jätetty yksin. Osa
meistä ei tietenkään osaa tai halua paremmasta edes haaveilla;
tällöin ei ole tyytyminen, vaan kaikki on jo kotiinpäin.
”Hengellisen etsinnän” yritykset taitavat kuitenkin pystyä
tyydyttämään vain hetkeksi.
Toisaalta
ei niin paljon pahaa, ellei jotain hyvääkin. Vilpittömästi ja
ilman sarvia ja hampaita on tietysti hyvä, että sinänsä toimivat
tekniikat ja harjoitukset tulevat osaksi ihmisten elämää. Väärin
käytettynä ne toki saattavat vahvistaa ”henkistä materialismia”
ja egoa, mutta ei kai harjoituksia suoralta kädeltä pidä
tuomittaman. Ei pidä epäillä, että seuraukset kuluttajalle
olisivat järjestään vinouttavia ja iestäviä. Usein hyvä olo,
kohdalle sattuessa, on monen hyvän ja kauniin asian alku. Tosiasia
on, että ihmiset ovat stressaantuneita. Ja ilahduttavaa on, että
yhä useammat myös ymmärtävät sen, ovat jopa valmiita luopumaan
joistakin työtehtävistä saadakseen enemmän omaa tilaa elämässään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti