Annetaan tämän päivän
kulttuuriteollisuudelle ja -käsityöläisyydelle kaksi nopeaa
määrittäjää: joustavuus ja aika. Sekoitetaan, koetellaan. Olkoon
tämä luonnos reseptiksi jollekin yhtäällä jo nimetylle,
toisaalla vielä nimeämättömälle.
Japanilainen noise-artisti
Merzbow on julkaissut uransa aikana yli 350 äänitettä. Pohjolan
Merzbow'n, norjalaisen Lasse Marhaugin ja tämän maanmiehen John
Hegren muodostama Jazzkammer (nyk. Jazkamer) julkaisi vuonna 2010
levytyksen per kuukausi – aivan samoin kuin kotimaisen runouden
saralla Henriikka Tavi tekee Poesian kautta tänä vuonna; syyt ja
motiivit vain tiettävästi eriävät (tietääkseni Jazkamerin
kokeilu ei ollut luonteeltaan sosiaalipoliittinen). Mutta osataan
muuallakin Suomessa: päivisin Kimmo Huusko on jotakuinkin tavallinen
sähköasentaja, mutta iltaisin ja viikonloppuisin (ja automatkoilla)
hän muuttuu suomiräpin luultavasti tuotteliaimmaksi mieheksi, Huge
L:ksi. Vuodesta 2003 lähtien kaiketi yli 50 julkaisua tehtaillut
Huge on itse asiassa niin nopea, ettei miehen julkisimpana
julkaisijana tunnettu Monsp pysy perässä; vuosittaisen yhden tai
kahden levyn lisäksi Huge L:n omakustanteita löytää esimerkiksi
helsinkiläisestä Funkiest-levykaupasta, johon aika ajoin ilmestyy
uusia levyjä sen enempää promoamatta. Ja laatu on aina korkea;
huolimatta välikäsien puutteesta taso säilyy. Monet
marginaalisemman musiikin tekijöistä Suomessakin käy päivätöissä,
mutta julkaisevat musiikkia omin avuin kukin tahoillaan, kukin omia
foorumejaan käyttäen. Monet tekijöistä ovat lohkollaan
korkeatasoisia, mutta kaupallisessa mielessä esimerkiksi suomalainen
noise on auttamatta tuomittu marginaaliin. On itse asiassa hyvin
vaikea kuvitella, että esimerkiksi Jaakko Vanhalan kasetit voisivat
soida muzakina yhdessäkään ostoskeskuksessa – tai säännöllisesti
yhdelläkään radioasemalla.
Esimerkit ovat musiikin
saralta ja musiikkiakin tehdään eri tarpeisiin, erilaisista syistä.
Osasta taiteentekijöistä ei yksinkertaisesti ole joksikin Reckless
Loven Olli Hermanniksi, joka etumus epämääräisesti pullotellen
virnistelisi vahvaria astuen ja yleisöön vedoten, että oliko sitä
hyvää meininkiä vai mitä. Eikä tarvitsekaan olla, sillä taiteen
tekemistä pelkästään viihtymistarpeisiin ei kai tulisi kohottaa
kaiken esteettisen tekemisen peruslähtökohdaksi. Mutta samalla on
päivänselvää, ettei Suomessa tehdyllä noisella elä, sillä –
kuten todettu – se on muotokielensä vuoksi tuomittu
vähemmistöihin; se ei tule koskaan saamaan Suomen kokoisessa maassa
niin suurta hyväksyvää massaa taakseen, että toisin tapahtuisi.
Vaikka on yleisöä kosiskelevissa musiikin muodoissakin tämä
nielty tosiasiana; eivät edes maamme näkyvät muusikot
tekemisillään elä.
Tarkoituksenani ei ole
kuitenkaan aloittaa yhtäkään keskustelua taiteen taloudellisesta
kannattavuudesta tai taiteilijoiden toimeentulosta – tai osallistua
sellaiseen. Nostan sanottuun tukeutuen pöydälle kuitenkin yhden
hennon hypoteesin: monet muusikot näyttävät tajunneen nopeammin
sen, mitä monet kirjallisuuden parissa työskentelevät –
kirjailijat, kirjoittajat – eivät ole suostuneet vielä
hyväksymään: on tuhlattava aikaa päivätöissä, jotta saa tehdä mitä tahtoo. Mutta siinä missä en näe Huge L:ää oman
elämänsä Olli Hermannina, en myöskään näe häntä nauttimassa
apurahasta (ja kuten jokainen apurahojen kanssa puljannut tietää,
”nauttiminen” on tässä tietysti varauksella sanottua). Eräs
kulttuurintuotannon segmenteistä tuottavimmista, populaarimusiikki,
näyttää näet muusikoiden kohdalla melko harvakseltaan ponnistavan
apurahoitetusta maaperästä (poikkeuksiakin kai on). Jostakin syystä
myöskään Jaakko Vanhala ja Henriikka Tavi eivät ole
apurahajärjestelmän näkökulmasta samalla viivalla. Runoudella on
tässä maassa sentään jonkinlaista (institutionaalista) painoa,
noisella paljon vähemmän. Silti aika ajoin kiihtyvä napina
vähälevikkisestä kulttuurituotannosta, sen ansioista ja
hyödyttömyyksistä, sen arvosta, nousee juuri kirjallisuuden
suunnalta, vaikka juuri runoilijat ja kirjailijat ovat tässä – ja
ehkä vain tässä – mielessä noise-artisteja paremmissa asemissa.
50–500 kappaleen uniikkipainoksia työstävien dronentekijöiden
horisontti taas on aivan sees, vaikka nämä sarallaan arvostettuja
olisivatkin. Heille kysymystä käsityöläisyyden toimeentulosta ei
näytäkään edes nousevan, enkä hetkeäkään epäile, etteivätkö
he tekisi tosissaan mitä tekevät.
Monet muusikot näyttävätkin
tajunneen nopeammin sen, mitä monet kirjallisuuden parissa
työskentelevät vielä arpailevat eivätkä suostu hyväksymään,
sillä kirjallisuudella instituutiona on edelleen oma historiallinen
painolastinsa. Aivan kuin runoilijat ja kirjailijat eivät vain
yksinkertaisesti vieläkään suostuisi hyväksymään osin
muuttuneita olosuhteita. Muistan Timo Vihavaisen kirjoittaneen
Länsimaiden tuhossaan (2009) länsimaisen populaarikulttuurin
syntyneen kuin tyhjästä, mutta näinhän ei suinkaan ole; sillä on
monia historiallisesti edeltäviä traditioita (ajateltakoon vaikkapa
bluesia, gospelia ja roots-musiikkia rockin esiasteena; sen
kieltäminen olisi toden totta länsimaiselle elämänmuodolle kovin
tyypillistä paikallisuuden väheksymistä, olkootkin, että tänään
Suvilahden vuotuisa irvistelykilpailu, siis Tuska-festivaali, näyttää
olevan siitä valovuosien päässä), mutta siinä mielessä
Vihavaisen huomio on kiinnostava, että sen avulla luodaan havainto
jostakin jota ei tue historiallis-taloudellis-sosiaalinen
instituutio; jostakin joka kulkee edelleen rockin liepeissä, kuin
sääski, täi tai joku muu riesaeliö. Tämä jokin on juuri noise
ja muut marginaalisen populaarikulttuurin muodot, jotka harvemmin
ovat murtautuneet valtavirtaan tai saaneet laajempia tuotanto- ja
markkinointikoneistoja taakseen. Kirjallisuudella on aina viime
vuosiin asti tällainen koneisto ollut ja edelleen tällainen
kaksoisajattelu on jossain mielessä voimissaan. Edelleen on nuoria
kirjoittajia, jotka haluavat kirjailijoiksi kuin mitkäkin päätalot,
ja edelleen on koneistoja, jotka seulovat kaikenmoisista
karvahatuista debytantteja. Internet on tietysti sekoittanut pakkaa
ja tulee sekoittamaan jatkossakin; tämä on johtanut ainakin siihen,
etteivät jäykät ja hitaat instituutiot kuten sanomalehdet ja
kustantamot ole kaikilta osin pysyneet perässä. Aika ajoin
näyttääkin siltä kuin juuri sanomalehdet ja kustantamot olisivat
näissä suurissa pakansekoittajaisissa suurimpia häviäjiä myös
näkyvyyden ja tavoitettavuuden mielessä; ehkei tarvitakaan enää
niin paljoa, että ihmiset lukevat tai kuuntelevat, ehkä tarvitaan
vain onnea ja oikeat teot oikeaan aikaan.
En silti lakkaa
ihmettelemästä, miten loppujen lopuksi vähän kirjoittajat ovat
tämän mahdollisuuden edessä tehneet. Tiedän tietysti jopa omasta
kokemuksesta, miten vaikeaa jonkin asioiden saaminen monien
nähtäville voi olla (ja jos se on yksi toiminnan motiiveista) – mutta yhtä lailla, se voi olla myös
suunnattoman helppoa. On itse asiassa häkellyttävän typerryttävää
ajatella, miten paljon taidetta ihmiset voisivat tuosta vain
koneiltaan jakaa; pdf on yhtä yksinkertaista laittaa verkkoon kuin
mp3:kin. Tai blogit: on itse asiassa aina vain häkellyttävämpää,
miten pienellä vaivalla blogin voisi koota, miten pienellä
onnenkantamoisella se voisi saada vieraan lukijan. Jos kerran
Suomessa yhä useammat pyrkivät kirjoittajakoulutuksiin ja
kirjoittavat, miksi uusia wordpress- ja blogspot-osoitteita ei synny
kuin sieniä tai bandcampeja sateella? Vai enkö itse vain tiedä
niistä?
Joudun tässä kohtaa
kuitenkin myöntämään vanhanaikaisuuteni. Olen konkreettisen
kirjan, konkreettisen vinyylilevyn, jopa konkreettisen CD-r:n ystävä
– en lukisi lukemasta päästyäni kymmeniä, satoja
blogspot-sivustoja ellei minulla olisi mahdollisuus saada myös
jotain konkreettista käteeni. Esine. Manallinen, tehty esine.
Muistojälki, teknologinen merkki. Seuraavaksi(kin) puhun vain omasta
puolestani, enkä tiedä, miten joku muu asiasta arvelee.
Tuotannon joustavoitumisen –
siitä olen edellä puhunut – kääntöpuolena kuluttaja saa
kuolevan ja aina jo ohitse kiitäneen ajan. Esineetön,
immateriaalinen taidekulttuuri on kyllä ajan ja tilan määrittämää,
mutta oikein mitään ei jää käteen. Hikoilevat sormenpäät,
punottavat korvat, väsyneet silmät, yksi ihminen läppärinsä
ääressä. En silti väitä, ettäkö ulkopuolisin silmin ipadiaan
bussissa sormeileva eroaisi jotenkin erityisellä tavalla kirjaansa
lehteilevästä. Mutta huomaan tämän: ruudulta katsottu voi
kiihdyttää ajan kokemusta. Kohdallani kirjallisuus, jota luetaan
sidotuilta sivuilta, on näet vieläkin sitä hidasta, jopa
puuduttavan hidasta, työlästä ja vaivalloista askaretta; koneelta
katsoessa liian paljon on auki, liian monet mahdollisuudet
käyttämättä. Tietysti luen välillä miten sattuu; pompin sanojen
yli, silmäilen kärsimättömästi kappaleen, menen menojani – ja
kaiken aikaa tunnistan silti hitaan lukemisen palkitsevuuden, mikä
saa minut harjoittelemaan sitä, lukemaan vieläkin hitaammin, kuten
Roland Barthes taisi viime vuosinaan mainita. Lue hitaammin, lue
vieläkin hitaammin.
Enkä saata olla
ajattelematta, mitä esimerkiksi elokuva tekee ihmiselle – ja
elokuva nimenomaan kestona. Sen ensilukeminen ei vie kuin parisen
tuntia, saatan ajatella sitä jokusen hetken, ehkä palata siihen
seuraavana päivänä, mutta se yhtä kaikki on nopeasti ohitettu,
elämä jatkuu. Thomas Pynchonin Gravity's Rainbow'ta (1973) luen
kymmeniä tunteja, välillä raivonkin partaalla, mutta enimmäkseen
ihastuneen sanoihin, lauseisiin, ilmaisuihin, valtaviin etäisyyksiin
ja lukemisella tehtävän konstruoinnin työläyteenkin. Ja
kuitenkin, niin kerettiläistä kuin tänään saattaa ollakin sanoa
tämä, elokuva ei koskaan kestonsa puolesta taida pystyä tarjoamaan
vastaavaa. Vaikka silläkin on poikkeuksensa: ajattelen jälleen
Hans-Jürgen Syberbergiä ja Béla Tarria.
Ja kuitenkin, nämäkin
sanat lausuu huonolla keskittymiskyvyllä varustettu lukija, ihminen
joka vain harvoin lukisi kuin Roman Ingarden haluaisi: yhtä soittoa
koko teksti, mieluummin kahteen kertaan, sillä niin tärkeää on
uudelleenlukemisen mukanaan tuoma reflektio, kriittinen näkökulma,
ensimmäisen lukukerran mahdollistama keskittyminen toisiin
tekijöihin ja elementteihin tekstissä. Mutta juuri aika –
yhdistettynä teknostressin turboahtamaan keskittymiskyvyttömyyteen
– jättää meidät: kun olisi joustavuutta, ei ole aikaa – ja
kun olisi aikaa, tekisi aikaa, ei ole enää keskittymiskykyä.
Tuhannet taiteet odottavat löytäjiään. Historiallinen siirtyminen
intensiivisestä lukijuudesta ekstensiivisyyteen (uskon, että
sellainen oli) ei ollut kivuton, mutta mikä tärkeintä, se juuri
mahdollisti myös kuluttajalukijan kiihdyttämisen: miksi lukisin
yhtäkään tekstiä uudestaan, kun voin lukea jo toisen, kolmannen,
aina vain yhden enemmän, ja lopulta en yhtäkään, kaikkia vain
vähän, silmäillen, kirjanmerkkeihin tallettaen?
Helppous on toisin sanoen
suurin uhka – ei tuotannon tai sisällön helppous, vaan nimenomaan
käyttämisen helppous. Tuotannon helpottuminen, yksinkertaistuminen,
välikäsien poistuminen, näyttää antaneen meille sen kuuluisan
runsauden anarkian, mutta oikeampi kysymys tässä kohtaa kai olisi, maltammeko
keskittyä sen seasta poimituista yhteenkään kunnolla, vai
tuhoammeko kuluttajanasenteella, ekstensiivisellä lukutavalla myös
omat mahdollisuutemme minkään esteettisesti arvokkaan kokemiseen;
kokemiseen, johon useimmiten on liittynyt juuri vaivannäkö,
intensiivisyys, tosissaan ottaminen, sietäminen, kestäminen ja
pysähtyminen?
4 kommenttia:
No voi ja sori. Koska kommenttini näkyi tuplana, ajattelin poistaa niistä toisen, mutta saman tien menivät näköjään molemmat.
Tässä kuitenkin vielä uudelleen sävelletty versio:
Olen ihmetellyt samaa, siis sitä kuinka vähän kotimaiset kirjailijat lopulta käyttävät netin ja digitekniikan suomia mahdollisuuksia tuotantonsa julkaisemiseen. Sen sijaan useimmat tähtäävät karriääriin isojen kustantajien julkaisemana ja säätiöiden tukemana runoilijana.
Poikkeuksen tekee Jukka-Pekka Kervinen, joka ei tietääkseni ole hakenut saati saanut ainuttakaan apurahaa. Sen sijaan hän paiskii töitä omien ja toisten töiden julkaisijana. (Tuotantoon kuuluu myös satoja musiikkiteoksia, joita Kervinen julkaisee netin ilmaispalveluja hyväksi käyttäen.)
Tässä pelkästään Lulun lista Kervisen julkaisemista töistä, yhteensä 79 nimikettä, joista osa ilmaisia, osa maksullisia:
http://www.lulu.com/shop/search.ep?type=&keyWords=jukka-pekka+kervinen&x=10&y=8&sitesearch=lulu.com&q=
Nykyään arvostan eniten tekstiä, joka vaatii välillä pysähtymään, kun jokin ajatus tai mielleyhtymä pyrkii esiin. Nuorempana oli kai tärkeätä, että teksti piti niin intensiivisesti otteessaan ettei lukemista malttanut lopettaa, ennen kuin kirja oli lopussa. Mutta monien kirjojen nimet, tapahtumat ja unohtumat ovat sekoittuneet vuosien kuluessa niin epämääräiseksi mössöksi päässäni (ihan ensimmäisiä tärkeitä kirjoja lukuunottamatta), että on pakko ajatella kirjan merkitystä muulta kannalta. Ymmärrän siltä kannalta tuon mainitsemasi hitaan lukemisen oikein hyvin.
Lähetä kommentti