tag:blogger.com,1999:blog-30092674.post6961146433209974844..comments2023-10-14T13:40:12.680+03:00Comments on KOIRANMUTKIA: Naisviha ja feministiset luennatSanteri Nemohttp://www.blogger.com/profile/00661649482969038206noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-30092674.post-31989761302541903742009-07-21T10:13:53.744+03:002009-07-21T10:13:53.744+03:00Useinhan hyvänä tekstinä voidaan pitää sen moniulo...Useinhan hyvänä tekstinä voidaan pitää sen moniulotteisuutta ja –tulkintaisuutta, mutta eivät Trierin elokuvat niin kryptisiä ole, etteikö tiettyjä, konsensukseen pyrkiviä linjanvetoja voisi yrittää hahmotella. Minusta Trierin elokuvia ei tarvitse edes minkään vihan kautta, koska kuten sanoin, ne ilman sukupuolistakin luentaa keskustelevat yhteisömuodoista tai ihmissuhteista. Aiemmissa Trierin elokuvissa, kuten totesin, sukupuolinen luenta auttaa muodostamaan holistisemman merkityksen tekstistä. Toisaalta; haluaisin varmistuksen tässä, mitä tarkoitat kun puhut humanistisesta Trierin kohdalla. Ymmärrän sen tavallani, mutta luulen, että oma käsitykseni humanismista tässä yhteydessä poikkeaa omastasi. Minusta Trierin elokuvat puhuvat nimenomaan yksilön ja yhteisön suhteista, eikä niinkään ihmisenä kasvamisesta tms.Santeri Nemohttps://www.blogger.com/profile/00661649482969038206noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-30092674.post-10431449251528652712009-07-21T10:12:04.488+03:002009-07-21T10:12:04.488+03:00Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.Santeri Nemohttps://www.blogger.com/profile/00661649482969038206noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-30092674.post-46783120408415085952009-07-18T20:45:59.085+03:002009-07-18T20:45:59.085+03:00Naisia jotka ovat ja tunnustautuvat feministeiksi ...Naisia jotka ovat ja tunnustautuvat feministeiksi haukutaan jatkuvasti ja yritetään tavalla tai toisella tehdä naurettaviksi (hyvin yleinen ja tunnettu asia on se että feminismiä pidetään jopa kirosananan), joten naiset eivät tarvitse enään sitä, että nainen asetetaan komedioissa esim. jonkun mainitsemaan hölmön asemaan, vaikka eipä silti tosiasiassa on kyllä niin ja olemassa ERITTÄIN paljon elokuvia joissa asia on juuri siten nykyisinkin. Sitä paitsi sinun tarvitsee katsoa vain hieman mennyttä aikaa (noin 10 vuotta taaksepäin ja siitä vielä taaksepäin.) elokuvateollisuudessa niin nainen oli AINA AVUTON, huvittava sitä kautta, rääpäle, joka ei osannut tehdä mitään, eikä varsinkaan puolustaa itseään, ilman miestä. <br />Hyvin monissa artikkeleissä ja yleiskielessä naisia nimenomaan syytetään miesvihasta JOS uskaltavat edes mainita olevansa epätasa-arvossa sukupuolensa takia. <br />Meillä Suomessa vain on ikävä kyllä olemassa yksi harhainen illuusio, joka on vallannut alaa eli se, että sukupuolet ovat jo käytännössä tasaveroisia ja siitä on seurannut vuosien saatossa vielä se, että on alettu väittää että miehet ovat ns. heikommassa osassa yleisesti kuin naiset ja tätä tekevät nimenomaan miehet itse, eivät naiset. Tuosta asiasta on ns. alettu puhua ja kappas kummaa niin ihan samalla tavalla kuin aikoinaan syntyi ensimmäisen aallon feminismi. <br /><br />Trier taasen on kuvanut elokuvissaan paljon asioita humanistisesta näkökulmasta. Sukupuolilla ei ole niinkään väliä mielestäni, sillä epäkohtia on joka tapauksessa olemassa niin paljon, merkitystä on tavalla katsoa maailmaa sekä nähdä epäkohtia ja näyttää ne katsojille sillä tavalla, että katsoja kykenee asettumaan henkilöhahmojen asemaan ja jopa sitä kautta ymmärtämään heitä. <br />Trierin narratiivi toimii elokuvallisin perustein ja narratiivin voi myös ymmärtää jokaine katsoja tavallaan. Minusta Trierin elokuvat menevät hyvinkin feministiseen ajattelumaliin, JOS feminismin ymmärtää laajemmin kuin karkeasti sanottuna mies tai naisviha-asiana. Trier on ennen kaikkea humanismin asialla yleistajuisella tasolla, joka tekee Trieristä kohtuu suositun yös yleisellä tasolla. <br />Aasin tappaminen kuvauksissa ei synnyttäne kovinkaan laajaa moralistista keskustelua tässä maailmassa, jossa koiriakin tapetaan tarkoituksellisesti nälkään taiteeksi. Tämä lause ei suinkaan tarkoita sitä, että hyväksyn mitenkään asiaa, eikä myöskään sitä ettenkö voisi sitä katsoa taiteeksi. Sanon vain, että siinä ei ole mitään mikä voisi enää enempää herättää moralistisia kysymyksiä joihin olisi vain olemassa helppo lopullinen vastaus eli sinun tulee itse tekijänä valita kuinka tärkeä asiasi on ja pystyä tappamaan sen tähden. Se ei lienee ihan yksinkertaista. Tämä ei ole jälleen mikään tappamisen puolustus. <br />Siihen kitytyy loppujen lopuksi se moralistinen dilemma joka pyörii sen asian ympärillä, että mikä tekisi ns. taiteessa tai kulttuurissa yleensäkkin tappamisesta sen hyväksyttävämpää kuin missään muuallakaan. <br />Heitänpä loppujen lopuksi kaneetin, ehkä hieman provonakin , että jos taiteilija näännyttää koiran näyttelyssään hengiltä ja saa sillä valtavan moraalisen tuomion sekä sitä kautta joidenkin koirien pahoinpitely tms. havainnoidaan paremmin tai se loppuu ja se rinnastetaan siihen että asia ei saisi MITÄÄN huomiota niin kumpi on parempi?? <br />Onko kumpikaan? vaikka taiteilijasta tuleekin sitä kautta tappaja, jopa pahimmasta päästä. <br /><br />Sama peruspointti pätee tuon miesvihaajaksi nimittelemisen kanssa Trierin kohdalla ts. Trieriä ei voi nähdä miesvihaajana, koska hän sitä kautta nostaa esiin JOITAIN ASIOITA, jotka voi nähdä yhteiskunnassa vallitsevina. Jokainen katsoja erottaa kyllä sen että elokuvassa ei puhuta kuin TIETYSTÄ asiasta ja sukupuoli ei ole se asia joka on ensisijaisesti merkittävä Trierin elokuvissa, vaikka asiat tapahtuvatkin sukupuolille usein.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-30092674.post-29337666265839872172009-07-18T18:33:31.109+03:002009-07-18T18:33:31.109+03:00Jännittävää humanistista analyysiä.
Feministisen ...Jännittävää humanistista analyysiä.<br /><br />Feministisen luennan lisäksi olisi syytä tarkastella nykyistä hyvin vahvasti feministisen viihteen maailman mieskuvaa jonkinlaisen maskulistisen luennan avulla. Miksi naisia ei esimerkiksi esitetä samassa määrin yhtä hassun hauskasti typerinä ja avuttomina kuin miehiä komediasarjoissa? <br /><br />Tässä on näkyvillä kaksoisstandardi: osaako joku keksiä elokuvan, jota oltaisiin haukuttu miesvihasta? Tuskin, miehiä saa ja on korrektia käsitellä miten tahansa. Naisia ei. Ritarillisuus ja herramiesmäisyys nähtävästi elää vieläkin, tai naiset osaavat pitää sukupuolensa esittämisestä meteliä.<br /><br />-- <a href="http://mies.asia/" rel="nofollow">http://mies.asia</a>mies.asiahttp://mies.asia/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-30092674.post-41763144323714935082009-06-10T01:53:23.366+03:002009-06-10T01:53:23.366+03:00Se, että yhtäkkiä on alettu puhua Trierin naisviha...Se, että yhtäkkiä on alettu puhua Trierin naisvihasta, tuli kyllä minulle ihan puun takaa. Totta kai olen tietoinen siitä, että valtaosassa Trierin elokuvista naiset kärsivät, mutta mielestäni kyse on hyväksikäytön teemasta ja heikkojen puolustamisesta, ei mistään naisvihasta.Mikkonoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-30092674.post-74659803975493454152009-05-26T22:35:54.911+03:002009-05-26T22:35:54.911+03:00On kyllä oikeastaan mysteeri minkä takia naisiin k...On kyllä oikeastaan mysteeri minkä takia naisiin kohdistuvasta vääryydestä tai väkivallasta kertovat uutiset saavat helposti feministisyyden auran mutta elokuvat, joissa näytetään naisiin kohdistuvaa vääryyttä, eivät saa. Ehkä feministisessä arkkikertomuksessa täytyy olla emansipatorinen pohja. Kurjuuden syventymisen täytyy lakata jossain kohtaa ja uhrin täytyy voittaa kurjistumisensa. <br /><br />Näin vasta Lars von Trierin Manderlayn, ja siinä von Trierille tyypilliseen tapaan asetelma syvenee ja mutkistuu jo vaikeasta lähtötilanteestakin. Ja luin juuri, että olivat aasinkin tappaneet kuvausten aikana. Tästähän tietysti saisi leivottua mehukkaan moralistisen veripaltun, mutten jaksa. Piti sanoa feminismistä - Manderlayn Grace "taantuu", pakosta tai ei, mutta taantuu yhtä kaikki. Tällaisen prosessin kuvaaminen ei ehkä sovi feministiseen tarinakehykseen. Esimerkiksi perheväkivaltaa kokeva nainen pystyy oikeuttamaan tilanteen itselleen ja sillä tavalla jopa osallistumaan omaan (ja myös lastensa) kurjistumiseen. Feministinen narratiivi edellyttää vääryyden oivaltamista ja siitä vapautumista, siis emansipaatiota. Erikoista on, että von Trieriä ei nimitetä miesvihaajaksi, vaikka hänen mieshahmonsa ovat sanalla sanoen mulkkuja. Naisissa on sentään jotain positiivista dynamiikkaa.<br /><br />maariaAnonymousnoreply@blogger.com